Seminar
Enhet 19: Dag 1, Alma 33-35


Enhet 19: Dag 1

Alma 33-35

Innledning

Ved hjelp av læresetninger i Skriftene hjalp Alma mange av zoramittene å forstå at de kunne tilbe Gud uansett deres omstendigheter. Han oppfordret dem til å se hen til Jesus Kristus og tro på hans forsoning. Amulek bekreftet Almas læresetninger og bar sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus. Amulek understreket at bare ved Jesu Kristi forsoning kan menneskeheten bli frelst. Han lovet at alle kan motta alle velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning hvis de utøver tro til omvendelse. Mange zoramitter ga akt på Amuleks advarsel, omvendte seg og ble gjenforent med nephittene.

Alma 33:1-10

Alma lærer en gruppe zoramitter at de kan tilbe Gud utenfor deres synagoger

Husk, slik det står i Alma 32, at Alma underviste zoramittene om behovet for å så Guds ord i sitt hjerte og å utøve tro på Guds ord. Les Alma 33:1, og finn frem til spørsmålene zoramittene hadde om det Alma hadde lært dem.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvordan du ville svart på zoramittenes spørsmål om hvordan de skulle begynne å utøve sin tro. Så, mens du studerer Alma 33-34, kan du sammenligne ditt svar med det Alma og Amulek lærte zoramittene.

Da Alma begynte å besvare zoramittenes spørsmål, korrigerte han en falsk oppfatning om tilbedelse som hindret dem i å utøve sin tro fullt ut. Les Alma 33:2, og finn frem til denne falske oppfatningen. Husk at zoramittene ikke lot de fattige komme inn i sine synagoger for å tilbe (se Alma 32:1-3). Hva sier Alma 33:2 om hva Alma ba folket gjøre for å finne et svar som korrigerer denne falske oppfatningen?

For å korrigere zoramittenes falske oppfatninger om å tilbe Gud, siterte Alma skriftsteder skrevet av en profet som het Zenos. Zenos hadde undervist folket i Israel på gammeltestamentlig tid, men hans profetier er bare nedtegnet i Mormons bok. Les Alma 33:3, og finn ordet Alma brukte til å beskrive tilbedelse.

Vurder å skrive følgende prinsipp i Skriftene nær Alma 33:3 eller i skriftstudiedagboken din: Vi kan tilbe Gud kontinuerlig gjennom bønn.

Les Alma 33:4-11, og marker hver av omstendighetene Zenos ba under. Hva gjorde Herren for hver gang Zenos ba? For å hjelpe deg å anvende disse versene på ditt liv, kan du tegne en strek som forbinder de omstendigheter Zenos ba under, med mulige lignende omstendigheter i ditt eget liv. (Velg de situasjoner som er mest aktuelle i ditt liv. Det finnes ingen riktige eller gale svar på denne oppgaven.)

Zenos omstendigheter

Dine omstendigheter

I villmarken

På jobben

Angående hans fiender

I kirken

Ute på åkeren

Familiebønn

Hjemme hos ham selv

Når du ikke vet hva du skal gjøre eller er redd

I hans lønnkammer

Når du føler deg ensom

I Herrens forsamlinger

Personlig bønn

Når han ble kastet ut og foraktet

I alle dine vanskelige omstendigheter

I alle hans trengsler

Når du har problemer med venner

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hvordan kan bønn i alle disse omstendighetene være til velsignelse for deg? Skriv et personlig mål for hvordan du kan be oftere.

Vurder å markere setninger i Alma 33:4-5, 8-9 som nevner Guds barmhjertighet, og grunn på hvordan det å be oftere kan hjelpe deg å føle Guds barmhjertighet og kjærlighet. Vær på utkikk etter hvorfor denne barmhjertigheten er mulig når du fortsetter å studere Alma 33.

Alma 33:11-23

Alma lærer zoramittene å tro på Jesus Kristus

Bilde
Korsfestelsen

En grunn til at noen av zoramittene strevde med å vite hvordan de kunne tilbe Gud, var at de ikke visste at deres tro skulle rette seg mot Jesus Kristus. De hverken forsto eller trodde på Hans rolle i frelsesplanen (se Alma 33:14). Les Alma 33:12-16, der Alma drøftet Zenos læresetninger og deretter introduserte Zenocks ord, en annen gammeltestamentlig profet. Se etter de velsignelser Alma nevnte som kommer til oss på grunn av Jesus Kristus. Det kan være lurt å markere ordene “på grunn av din Sønn” hver gang de forekommer. Av disse versene lærer vi denne sannheten: Vi mottar vår himmelske Faders barmhjertighet, herunder tilgivelse for våre synder, på grunn av Jesu Kristi forsoning. Grunn på den barmhjertighet vår himmelske Fader har vist deg, herunder muligheten til å omvende deg og få tilgivelse for dine synder, på grunn av Frelserens forsoning.

Bilde
Moses og kobberslangen

I tillegg til å minne zoramittene på Zenos og Zenocks læresetninger, minnet Alma dem også på en gang da Moses underviste om Frelserens forsoning. Da Moses og Israels barn var i ørkenen, ble folket bitt av giftige slanger. Herren ba Moses lage en slange av kobber, feste den på en stang og befale israelittene som hadde blitt bitt, å se på den. Kobberslangen på stangen var et “forbilde” eller symbol på Jesus Kristus på korset (se Alma 33:19).

Les Alma 33:19-20, og finn ut hva som skjedde med de israelittene som valgte å se på kobberslangen da de ble bitt, og hva som skjedde med dem som valgte å ikke se.

Grunn på svarene på disse spørsmålene: Hva lærer beretningen om israelittene og kobberslangen oss om hva vi må gjøre for å bli helbredet åndelig? Hva kan du gjøre for å se hen til Frelseren, slik at han kan hjelpe deg åndelig?

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hvordan kan du konkret se hen til Jesus Kristus i hverdagen?

Les Alma 33:22-23, og marker hva vi trenger å tro angående Jesus Kristus for å kunne utøve tro på ham.

Alma 34:1-14

Amulek underviser zoramittene om Jesu Kristi forsoning

Amuleks vitnesbyrd til zoramittenes, slik det står i Alma 34, bekreftet Almas vitnesbyrd om Jesus Kristus. Les en del av Amuleks vitnesbyrd, som finnes i Alma 34:8-9, og vurder å markere hva Amulek forkynte om behovet for Jesu Kristi forsoning. Overvei følgende spørsmål: Hvordan ville livet mitt ha vært hvis Jesus Kristus ikke hadde kommet og oppfylt sin spesielle rolle?

Les Alma 34:10-14, og finn setninger som inneholder ordene altomfattende og evig. Skriv følgende sannhet i Skriftene eller skriftstudiedagboken: Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning gjør frelse mulig for hele menneskeheten.

For å hjelpe oss å forstå hvordan forsoningen er altomfattende og evig, sa biskop Richard C. Edgley i Det presiderende biskopsråd: “Når jeg taler om Kristi forsoning, liker jeg ordbokens forklaring av altomfattende og evig, for jeg tror den forklarer nøyaktig det Gud mente. Altomfattende: ‘Ingen begrensninger eller grenser.’ Så definisjonen av evig: ‘Uten begynnelse eller ende’ (The American Heritage Dictionary of the English Language, 4. utg. [2000], “infinite,” “eternal,” 898, 611)” (“Til ditt gode,” Liahona, juli 2002, 72).

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. På hvilke måter kan Jesu Kristi forsoning være altomfattende og evig?

    2. Hvordan øker det å vite at forsoningen er altomfattende og evig din verdsettelse av Frelseren? Hvordan styrer det din tro på ham?

Alma 34:15-41

Amulek underviser om hvordan vi kan motta forsoningens velsignelser

Les Alma 34:15-17 for å se hva Amulek lærte zoramittene at de måtte gjøre for å motta de velsignelser som Frelseren ønsker å gi oss gjennom sin forsoning. Skriv følgende sannhet i Skriftene eller skriftstudiedagboken: For å motta forsoningens fulle velsignelser, må vi utøve tro til omvendelse.

Les følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Vi må ha sterk tro på Kristus for å være i stand til å omvende oss … Hvis vi tror at Gud vet alt og er kjærlig og barmhjertig, vil vi være i stand til å sette vår lit til ham for vår frelse, uten å vakle. Tro på Kristus vil forandre våre tanker, vår tro og oppførsel som ikke er i harmoni med Guds vilje.

Sann omvendelse bringer oss tilbake til å gjøre det som er rett … Omvendelse vil si forandring i sinn og hjerte – vi slutter å gjøre det som er galt, og vi begynner å gjøre det riktige. Det gir oss en ny holdning til Gud, oss selv og livet generelt” (“Punktet for trygg retur,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 100).

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hvordan utøver vi tro på Kristus når vi omvender oss?

Les Alma 34:17-27, og se etter hva Amulek underviste angående når vi skulle be og hva vi skulle be om. Hvordan tror du dette rådet hjalp zoramittene, som trodde de bare kunne tilbe én gang i uken? Velg ett vers som du tror kan være spesielt nyttig for deg. Tenk på hvordan du kan følge rådet om bønn i dette verset i løpet av kommende uke.

Amulek sa at vi skulle være villige til å motta velsignelsene ved Frelserens forsoning ved å omvende oss fra våre synder nå, istedenfor å vente med å omvende oss til senere. Les Alma 34:30-35, og understrek ord eller setninger som viser hvorfor vi ikke skulle utsette vår omvendelse. I vers 31 kan du se etter den velsignelse som Amulek sa vil komme til dem som velger å omvende seg nå. Repeter nøye vers 32, og overvei så: Hvordan kan dette verset påvirke hvordan jeg lever hver dag?

Gjennomgå Alma 34:33, og overvei det president Joseph Fielding Smith sa: “Sommel med hensyn til evangeliets prinsipper frarøver oss det evige liv, som er liv i Faderens og Sønnens nærhet. Det er mange blant oss, også medlemmer av Kirken, som føler at det ikke haster med å overholde evangeliets prinsipper og holde budene” (i Conference Report, april 1969, 121).

Alma 35

Omvendte zoramitter bor blant de rettferdige

Mange zoramitter ga akt på Amuleks advarsel om ikke å utsette sin omvendelse, og de omvendte seg og forandret sitt liv. Herskerne over zoramittene kastet dem ut av landet, og disse menneskene kom til Jershons land, hvor de ble tatt imot av Ammons folk – også kalt anti-nephi-lehittene (se Alma 35:6-7). De ugudelige zoramittene og lamanittene ble sinte fordi Ammons folk hadde tatt imot de omvendte zoramittene, og de begynte å gjøre forberedelser til krig mot nephittene (se Alma 35:8-11).

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 33-35 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: