Seminar
Enhet 7: Dag 3, 2 Nephi 21-24


Enhet 7: Dag 3

2 Nephi 21-24

Innledning

Mange av Jesajas profetier i Mormons bok handler om de siste dager. Han profeterte om evangeliets gjengivelse, profeten Joseph Smith, Jesu gjenkomst og de ugudeliges ødeleggelse. Han forutså at Herren ville “løfte et banner for folkene” for å samle sitt folk i de siste dager (se 2 Nephi 21:11-12). Jesaja vitnet også om at Herren ville seire over Satan og innlede tusenårsriket, en tidsalder med fred og glede.

2 Nephi 21:1-4, 10-12

Jesaja forutser gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i de siste dager

Stopp opp et øyeblikk, og forestill deg at et lys begynner å komme til syne foran deg. Lyset blir klarere og klarere. Plutselig står et sendebud fra Guds nærhet foran deg. Han forteller at gamle profetier er i ferd med å bli oppfylt, og at du vil bidra til deres oppfyllelse. Hva ville dine første reaksjoner, tanker og spørsmål være?

Bilde
Moroni viser seg for Joseph Smith på hans soverom

Den natten Moroni første gang viste seg for Joseph Smith – 21. september 1823 – siterte han Jesaja 11, som også finnes i 2 Nephi 21. Moroni fortalte Joseph Smith at profetiene i det kapitlet “var i ferd med å bli oppfylt” (Joseph Smith – Historie 1:40). Når du studerer disse profetiene av Jesaja, kan du reflektere over hvorfor Nephi tok dem med på de mindre plater, og hvorfor Moroni siterte dem for Joseph Smith.

Profeten Joseph Smith mottok en åpenbaring som klargjorde betydningen av profetiene som er nedtegnet i 2 Nephi 21. Forskere har lenge vært fascinert av å prøve å forstå betydningen av symbolene som brukes i dette kapitlet. Mormons bok og profeter i vår tid har hjulpet oss å forstå betydningen bedre. Jesaja brukte for eksempel et tre eller en plante som symbol. Les 2 Nephi 21:1, 10, og finn de forskjellige delene av treet eller planten som Jesaja nevnte. Les så Lære og pakter 113:1-6 som hjelp til å forstå hva disse symbolene betyr. Det kan være nyttig å skrive tolkninger av disse ordene i Skriftene.

Isais stubb – Jesus Kristus

Kvist fra Isais stubb – En tjener av Jesus Kristus

Isais rotskudd – En person som innehar prestedømsnøkler

Overvei følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie, som forklarte at “Isais rotskudd” og “kvisten fra Isais stubb” begge henviser til profeten Joseph Smith: “Tar vi feil når vi sier at den profet som er nevnt [i L&p 113:5-6], er Joseph Smith, som mottok prestedømmet og rikets nøkler, og som løftet banneret for innsamlingen av Herrens folk i vår evangelieutdeling? Og er han ikke også den ‘tjener i Kristi hender som delvis er en etterkommer av Isai så vel som av Efra’im eller av Josefs hus og til hvem det er gitt stor kraft’? [L&p 113:3-4]” (Millennial Messiah [1982], 339-40).

Les 2 Nephi 21:10, 12, og se etter hva Jesaja profeterte at Herren ville gjøre gjennom “Isais rotskudd” (Joseph Smith). Ordet banner sikter til en “norm” som folk samles om.

Disse versene lærer oss følgende sannhet: Herren har gjengitt sitt evangelium og sin Kirke gjennom profeten Joseph Smith, og er nå i ferd med å samle sitt folk i de siste dager.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hvordan er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige et banner for verden?

2 Nephi 21:6-9; 22:1-6

Jesaja beskriver tusenårsriket

Et av de mest omdiskuterte emnene blant kristne er Frelserens tusenårige regjeringstid. Har du noen gang tenkt noe særlig over det? Tenk deg at en venn spurte deg hva du tror med hensyn til tusenårsriket. Hva ville du ha sagt?

Bilde
I fred og ro

Jesaja profeterte at etter Frelserens annet komme ville det skje endringer på jorden som ville vare i tusen år. Vi kaller denne perioden med fred for tusenårsriket. Les 2 Nephi 21:6-9, på jakt etter hvilke omstendigheter som vil råde på jorden i tusenårsriket.

Ifølge 2 Nephi 21:9 er én profeti om tusenårsriket at “jorden skal være full av Herrens kunnskap”. Grunn på hvordan oppfyllelsen av denne profetien vil påvirke mennesker over hele verden. Les 2 Nephi 22:1-6, og legg merke til den ånd av tilbedelse som folk vil ha under tusenårsriket. Hvordan kan vi utvikle den samme holdningen i dag?

Versene du har studert, lærer oss denne sannheten: Under tusenårsriket vil jorden være et fredens sted fordi den vil være full av Herrens kunnskap. Hvilke sider ved tusenårsriket skulle du ønske at du hadde i livet ditt nå? Tenk over hva du kan gjøre for å få noen av disse velsignelsene.

Du kan gjerne synge, lytte til eller lese “Min Gud er mitt lys” (Salmer, nr. 46) som et supplement til ditt studium av 2 Nephi 22.

2 Nephi 23-24

Jesaja beskriver Babylons fall, de ugudeliges fall, og Lucifers fall

Slik det står i 2 Nephi 23-24, fordømte Jesaja ugudeligheten blant Israels hus og sammenlignet de ugudeliges ødeleggelse i de siste dager med ødeleggelsen av det gamle Babylon. Babylon var en meget ugudelig nasjon på Jesajas tid, og har siden blitt et symbol på verdens ugudelighet (se L&p 133:14).

Studer hva Jesaja profeterte ville skje med de ugudelige i de siste dager ved å lese 2 Nephi 23:1, 4-9, 11, 15, 19 og 22.

Jesaja sammenlignet også ødeleggelsen av det gamle Babylon med Lucifers (Satans) fall fra himmelen. Han omtalte Lucifer som den symbolske kongen av Babylon, som betyr hele den ugudelige verden. Jesaja brukte Lucifers fall i den førjordiske verden som en illustrasjon på hvordan de ugudelige ville mislykkes og falle. Studer 2 Nephi 24:12-14, og marker ord eller uttrykk som synliggjør Satans arroganse og stolthet.

Legger du merke til bruken av ordet jeg i disse versene? Du kan gjerne sette ring rundt alle jeg i Skriftene. President N. Eldon Tanner i Det første presidentskap sa en gang at Satan “var mer opptatt av anerkjennelse enn resultater. Ære og herlighet var selve målet” (“For They Loved the Praise of Men More Than the Praise of God,” Ensign, nov. 1975, 76).

Gransk 2 Nephi 24:15-16, på jakt etter hva som til slutt vil skje med Satan og hva folk vil mene om ham når de ser ham for det han er.

Les følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson: “I det førjordiske råd var det stolthet som felte Lucifer, en ‘morgenrødens sønn’. (2 Ne 24:12-15; se også L&p 76:25-27; Moses 4:3.)… Lucifer satte sitt forslag opp mot Faderens plan som fikk støtte av Jesus Kristus. (Se Moses 4:1-3.) Han ønsket å bli æret over alle andre. (Se 2 Nephi 24:13.) Kort sagt gikk hans stolte ønske ut på å avsette Gud. (Se L&p 29:36; 76:28.)” (“Vær på vakt mot stolthet”, Lys over Norge, juli 1989, 3-4).

I 2 Nephi 23:22 får vi vite at du kan føle deg trygg hvis du er rettskaffen. Gud vil være barmhjertig mot deg, men de ugudelige vil gå til grunne.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hva kan jeg forandre i livet mitt i dag for å bli mer lydig?

    2. Hvordan kan jeg bestemme meg for å være lydig?

Be om anledninger til å bære ditt vitnesbyrd om de sannheter du lærte i 2 Nephi 23.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert 2 Nephi 21-24 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: