Seminar
Enhet 32: Dag 3, Moroni 10:1-7, 27-29


Enhet 32: Dag 3

Moroni 10:1-7, 27-29

Innledning

Moroni formante lamanittene og alle andre som ville lese hans vitnesbyrd, til selv å finne ut om hans ord er sanne ved å spørre Gud. Han forkynte at et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus ville komme ved Den hellige ånds kraft. Moroni erklærte frimodig at han ville møte sine lesere for Guds domstol, hvor Gud ville bekrefte sannheten av hans ord.

Moroni 10:1-7

Moroni formaner oss til å oppnå et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus

Repeter de innledende leksjonene om Mormons bok i enhet 1 i denne håndboken. Kan du huske formålet med sluttstenen i en bue, og hvordan en sluttsten kan sammenlignes med Mormons bok? Slå opp innledningen til Mormons bok (finnes i begynnelsen av boken), og les uttalelsen fra profeten Joseph Smith i sjette avsnitt.

Bilde
bue med sluttsten

Profeten Joseph Smith beskrev Mormons bok som “sluttstenen” i vår religion, noe som betyr at vårt vitnesbyrd om Mormons bok holder oppe og styrker vårt vitnesbyrd om alle sannhetene i det gjengitte evangelium. Les siste avsnitt av innledningen til Mormons bok, og let etter sannheter en person kan få kunnskap om ved å få et vitnesbyrd om Mormons bok. Akkurat som en sluttsten holder en bue sammen, hvordan blir ditt vitnesbyrd holdt sammen og styrket av Mormons bok?

Ca 1400 år før profeten Joseph Smith mottok gullplatene, avsluttet Moroni sin fars opptegnelse ved å skrive sin siste formaning til dem som skulle få Mormons bok i de siste dager (se Moroni 10:1-2). Ordet formane betyr å oppfordre noen på det sterkeste. Moroni brukte dette ordet åtte ganger i siste kapittel av Mormons bok. Han formante alle som mottar Mormons bok, til å søke et vitnesbyrd om dens sannhet og guddommelighet.

Les Moroni 10:3-4, og finn ut hva Moroni sa vi skulle gjøre for å få et vitnesbyrd om Mormons bok. Du kan gjerne markere disse tingene i Skriftene. Studer følgende informasjon om hver ting Moroni sa vi skulle gjøre:

“Når dere leser dette”

Det første trinnet for å få et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann, er å lese den. Eldste Tad R. Callister i De syttis presidentskap fortalte hvordan en ung kvinne fikk nytte av å lese hele Mormons bok:

“En 14 år gammel jente… sa at hun hadde snakket med en av sine venninner på skolen om religion. Venninnen sa til henne: ‘Hvilken religion tilhører du?’

Hun svarte: ‘Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, eller mormonene.’

Venninnen svarte: ‘Jeg kjenner til den kirken, og jeg vet at den ikke er sann.’

‘Hvordan vet du det?’ var svaret.

‘Fordi,’ sa venninnen, ‘jeg har undersøkt den.’

‘Har du lest Mormons bok?’

‘Nei,’ var svaret. ‘Det har jeg ikke.’

Da svarte denne flotte unge kvinnen: ‘Da har du ikke undersøkt min kirke, for jeg har lest hver eneste side av Mormons bok, og jeg vet at den er sann’” (“Mormons bok – en bok fra Gud,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 76).

Hvorfor er det er nødvendig å lese Mormons bok for å få et vitnesbyrd om dens sannhet?

“Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”

Det neste trinnet i prosessen er å “minnes hvor barmhjertig Herren har vært”. Å huske Herrens barmhjertighet i vårt liv kan mildne vårt hjerte og forberede oss til å motta Den hellige ånd. Grunn på tilfeller da du har følt Herrens barmhjertighet.

I begynnelsen av Mormons bok erklærte Nephi at gjennom sine skrifter ville han vise oss eksempler på Herrens milde barmhjertighet (se 1 Nephi 1:20). På slutten av Mormons bok ba Moroni oss om å huske hvor barmhjertig Herren har vært mot oss (se Moroni 10:3). Du kan gjerne skrive krysshenvisningen 1 Nephi 1:20 ved siden av Moroni 10:3.

  1. Besvar følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hvilke tegn på Herrens barmhjertighet har du sett i ditt liv?

    2. Hvordan tror du det å huske Herrens barmhjertighet hjelper noen å motta et vitnesbyrd om Mormons bok?

Å huske Herrens barmhjertighet mot andre og oss selv kan forberede oss til å grunne på Mormons boks budskap til oss.

“[Overvei] det i deres hjerter”

Det neste trinnet Moroni lærte oss, er å “overveie det i deres hjerter”. Eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan overveielse kan hjelpe oss å motta Den hellige ånd:

Bilde
Eldste Marvin J. Ashton

“Når jeg studerer Skriftene, blir jeg utfordret og grepet av ordet overveie som brukes så ofte i Mormons bok. Ifølge ordboken betyr overveie å reflektere over, tenke dypere gjennom, grunne, meditere … Moroni brukte dette ordet da han avsluttet sin opptegnelse [se Moroni 10:3].

Ved å tenke over og overveie gir vi Ånden anledning til å påvirke og lede. Overveielse er en effektiv kobling mellom hjertet og sinnet. Når vi leser i Skriftene, blir vårt hjerte og vår forstand beveget. Hvis vi bruker evnen til å overveie, kan vi ta disse evige sannheter og forstå hvordan vi kan innlemme dem i våre daglige handlinger…

Overveielse er en progressiv mental streben. Det er en fantastisk gave for dem som har lært å bruke den. Vi finner forståelse, innsikt og praktisk anvendelse hvis vi vil anvende gaven det er å overveie” (“Det er mange gaver,” Lys over Norge, jan. 1988, 17).

  1. Besvar ett eller begge de følgende spørsmålene i skriftstudiedagboken:

    1. Hvordan har overveielse mens du har studert Mormons bok, hjulpet deg å føle Den hellige ånd?

    2. Hva kan du gjøre for å overveie oftere og mer effektivt når du studerer Skriftene?

Bilde
ung mann leser

“Spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus”

Når noen ber oppriktig og med ærlig hensikt, vil det si at de “har til hensikt å handle ifølge svaret de mottar fra Gud” (Forkynn mitt evangelium [2004], 111).

En mann ved navn Rodolfo Armando Pérez Bonilla lærte viktigheten av å be med ærlig hensikt. Han ble døpt da han var ni år gammel, men familien var ikke aktiv i Kirken. Da han ble tenåring, begynte han å tenke på evangeliet og hadde følgende opplevelse:

“Av og til ba jeg om å få vite hva som var riktig, men det var mer en flyktig tanke enn et oppriktig spørsmål. Så en kveld besluttet jeg å be med ‘ærlig hensikt’.

Jeg fortalte min himmelske Fader at jeg ønsket å kjenne ham og være en del av hans sanne kirke. Jeg lovet: ‘Hvis du vil la meg vite om Joseph Smith er en virkelig profet og om Mormons bok er sann, vil jeg gjøre hva du enn vil jeg skal gjøre. Hvis Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den sanne kirke, vil jeg følge den og aldri gi avkall på den.’

Jeg fikk ingen spektakulær tilkjennegivelse, men jeg følte meg rolig og gikk til sengs. Noen timer senere våknet jeg med en klar tanke: ‘Joseph Smith er en sann profet, og Mormons bok er sann.’ Tanken ble ledsaget av en ubeskrivelig fred. Jeg sovnet igjen, bare for å våkne igjen senere med nøyaktig den samme tanke og følelse.

Siden da har jeg aldri tvilt på at Joseph Smith er en sann profet. Jeg vet at dette er Frelserens verk og at vår himmelske Fader vil besvare våre oppriktige bønner” (“How I Know,” Ensign, okt. 2011, 64).

  1. Tenk på ditt ønske om å ha et sterkt vitnesbyrd om sannheten av Mormons bok. Skriv i skriftstudiedagboken noen av de tingene du allerede har gjort for å få et vitnesbyrd om Mormons bok. Skriv deretter hva du kan gjøre for å få et sterkere vitnesbyrd om Mormons bok.

Bilde
en ung kvinne ber

Gransk Moroni 10:4, og finn ut hva Moroni vitnet om at Gud ville gjøre for dem som følger denne prosessen med å lese, huske, overveie og spørre. Du kan gjerne markere dette løftet i Skriftene. (Moroni 10:4-5 er et Kjenn Skriftene-skriftsted.)

Les Moroni 10:5-7, og se etter hva annet Moroni lovet at vi kan få vite gjennom Den hellige ånd.

Ett prinsipp vi kan lære av Moroni 10:3-7, er: Hvis søker det i tro, kan vi få et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus ved Den hellige ånd. Du kan gjerne skrive dette i Skriftene ved siden av disse versene.

  1. Gjør følgende i skriftstudiedagboken:

    1. Skriv hvordan det å lese, huske, overveie og be i år har styrket ditt vitnesbyrd om Mormons bok og de sannheter den lærer oss, eller har hjulpet deg få et vitnesbyrd om den.

    2. Tenk på når du har følt Den hellige ånd vitne for deg om sannheten av Mormons bok eller en annen sannhet i evangeliet. Det er viktig å huske at de fleste åpenbaringer ikke kommer på en spektakulær måte. De fleste vil føle milde og forsiktige tilskyndelser fra Den hellige ånd, som for eksempel en varm, fredelig følelse eller en visshet om sannheten. Ånden kan også vitne om evangeliets sannheter linje på linje, og hjelper oss å lære sannhetene gradvis over tid. Skriv om en gang du har følt Den hellige ånds bekreftende vitnesbyrd.

Moroni 10:27-29

Moroni vitnet om at han ville møte oss ved Guds domstol

Les Moroni 10:27-29, og overvei hvordan disse versene lærer oss følgende prinsipp: De som har mottatt Mormons bok, vil være ansvarlig overfor Gud for hvordan de reagerer på den. Tenk deg at du får muligheten til å møte Moroni ved Guds domstol. Grunn på hva du ville sagt til ham om Mormons bok og hvordan den har påvirket ditt liv.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Moroni 10:4-5

Å lære Moroni 10:4-5 kan være til stor nytte for deg når du skal dele budskapet om Mormons bok med andre. Vurder å ta deg litt tid nå til å lære det utenat. En måte å gjøre dette på er å lese skriftstedet høyt flere ganger. Skriv det så ord for ord tre ganger på et ark eller i skriftstudiedagboken. Når du er ferdig, kan du prøve om du kan fremsi disse versene fra hukommelsen.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert Moroni 10:1-7, 27-29 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: