Seminar
Enhet 11: Dag 3, Mosiah 4


Enhet 11: Dag 3

Mosiah 4

Innledning

Kong Benjamins undervisning gjorde sterkt inntrykk på dem som hørte ham. Disse menneskene viste tro på forsoningen, omvendte seg og fikk forlatelse for sine synder. Kong Benjamin lærte dem så hva de måtte gjøre for å bevare en forlatelse for sine synder. Han erklærte at vi er som tiggere fordi vi er helt avhengige av Gud for vår frelse. Kong Benjamin advarte og sa at vi alltid må være påpasselige med våre tanker, gjerninger og handlinger.

Mosiah 4:1-8

Folkemengden blir overveldet av Ånden og får tilgivelse for sine synder

Tenk deg at en venn spurte: Hvordan kan jeg vite om jeg har blitt tilgitt for en bestemt synd? Hvordan ville du svart?

Studer Mosiah 4:1-3, og se etter ideer som kan hjelpe deg å svare på din venns spørsmål. Skriv hvordan du kunne ha svart:

Ett av prinsippene i disse versene er dette: Når vi utøver tro på Jesus Kristus og omvender oss oppriktig, får vi forlatelse for våre synder. Den slags omvendelse er en viktig forutsetning for å oppnå glede og fred i samvittigheten.

Når noen stiller oss et spørsmål, ønsker vi som regel å gi et svar. Denne gangen, når du tenker på hvordan du kan svare på din venns spørsmål, kan du overveie hvordan du kan svare på spørsmålet med et spørsmål. Reflekter over Mosiah 4:1-3 og følgende uttalelse av eldste F. Burton Howard, et emeritusmedlem av De sytti: “Når du virkelig har omvendt deg, vil du føle en indre fred. På en eller annen måte vil du få vite at du er tilgitt fordi den byrde som du har båret på så lenge, plutselig ikke er der lenger. Den er borte og du vet at den er borte” (“Omvendelse,” Lys over Norge, okt. 1983, 102).

Tenk på et spørsmål du kan stille din venn for å hjelpe ham eller henne å oppdage hvordan vi kan vite om vi har blitt tilgitt.

Det kan være nyttig å forstå to begreper i Mosiah 4:1-3 når du tenker på et spørsmål å stille. Å se oss selv i vår “kjødelige tilstand” betyr å erkjenne vår falne eller jordiske tilstand. Å se oss selv som “mindre enn støvet på jorden” betyr at støvet på jorden adlyder Guds befalinger (se Helaman 12:7-8), men Guds barn er ikke alltid lydige mot hans befalinger.

Et eksempel på å besvare din venns spørsmål med et spørsmål, kan være: Føler du fred i samvittigheten når du tenker på å ha omvendt deg fra din synd? Blir du fylt med glede?

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Kong Benjamins folk ble tilgitt “på grunn av den sterke tro de hadde på Jesus Kristus” (Mosiah 4:3). Hvilke handlinger som er nedtegnet i Mosiah 4:1-2, viste deres tro? Hvilke holdninger og følelser skulle du ha, som ville være lik de som Mosiahs folk hadde?

    2. Hvordan kan du utøve din tro på Jesus Kristus når du søker forlatelse for dine synder?

Etter å ha sett sitt folks ønske om å omvende seg, lærte kong Benjamin dem noe av det de måtte gjøre for å oppnå frelse. Når du leser Mosiah 4:4-8, kan du se etter hva vi må gjøre for å motta frelse.

Forklar eller gi eksempler på hvordan du prøver å gjøre de tingene kong Benjamin beskrev:

Sett din “lit til Herren”:

Vær “flittig i å holde hans bud”:

“[Fortsett] i tro inntil [ditt] liv er slutt”:

Mosiah 4:9-30

Kong Benjamin lærer oss hvordan vi kan bevare en forlatelse for våre synder

Etter at nephittene hadde fått forlatelse for sine synder, lærte kong Benjamin dem hvordan de kunne bevare (eller beholde) denne rene og ubesmittede tilstanden. Gransk Mosiah 4:9-11, 26, 28, 30, på jakt etter hva vi må tro og gjøre for å bevare en forlatelse for våre synder. Skriv det du finner, i følgende oversikt:

Bevare en forlatelse for våre synder

Tro

Gjøre

Kong Benjamin lærte sitt folk mange ting, slik det står i Mosiah 4:9-30, men et av de viktigste prinsippene han underviste, er: Hvis vi ydmyker oss for Gud og streber etter å utvikle Kristus-lignende egenskaper, kan vi bevare en forlatelse for våre synder.

  1. Kong Benjamin sa at vi må “tro på Gud” (Mosiah 4:9) og alltid huske “Guds storhet” (Mosiah 4:11). Beskriv i skriftstudiedagboken din hvilke erfaringer du eller noen du kjenner har hatt, som har hjulpet deg innse at Gud virkelig lever, at han er mektig, og at han elsker deg. Hvorfor tror du det er viktig å forstå og huske Guds makt, godhet og kjærlighet? Hvordan påvirker det livet ditt når du husker disse tingene?

Kong Benjamin beskrev handlingene til folk som prøver å bevare en forlatelse for sine synder. Studer Mosiah 4:12-16 for å finne noen av handlingene kong Benjamin fremhevet.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvordan de handlingene kong Benjamin beskrev, viser at man forsøker å bevare en forlatelse for sine synder. Kan du nevne noen andre handlinger som kan vise at man forsøker å bevare en forlatelse for sine synder? Nevn en eller flere måter du har hjulpet de trengende på.

Kong Benjamin sammenlignet hver av oss med en tigger, for vi er alle helt avhengige av Gud for alt vi har. Denne analogien kan hjelpe oss å verdsette de velsignelser vi har mottatt fra Herren. Les Mosiah 4:19-21, på jakt etter hvordan vi alle er som tiggere i Guds øyne.

Tenk på din avhengighet av Gud. Hva er en velsignelse du kan takke vår himmelske Fader for akkurat nå?

Etter å ha undervist at vi stadig trenger hjelp fra Gud, ba kong Benjamin oss om å tenke på hvordan vi skulle behandle dem som ber oss om hjelp. Studer Mosiah 4:26-27, på jakt etter hvordan vi skulle behandle de trengende.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hva du tenker om følgende spørsmål: Hvordan kan det å huske kong Benjamins undervisning i Mosiah 4 hjelpe deg å være mer medfølende med dem som er i åndelig eller timelig nød?

  2. Ta deg tid til å grunne på skriftstedene du har studert i dag. Har du følt en tilskyndelse fra Den hellige ånd om hva du bør gjøre, basert på det du har lært av kong Benjamins undervisning? Skriv om denne tilskyndelsen i skriftstudiedagboken din.

Husk at Herren er inderlig glad i deg. Nå du omvender deg fra det du gjør galt, og gjør ditt beste for å følge Frelserens eksempel, kan du bevare en forlatelse for dine synder.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Mosiah 4:30

Les Mosiah 4:30 høyt. Hva er forholdet mellom dine tanker, dine ord og dine gjerninger?

Bilde
tankediagram

President Ezra taft Benson beskrev dette forholdet: “Tenk rene tanker. De som tenker rene tanker, gjør ikke urene gjerninger. Du er ikke bare ansvarlig overfor Gud for dine handlinger, men også for å styre dine tanker. … Det gamle ordtaket er fortsatt sant at du sår tanker og høster handlinger, du sår handlinger og høster vaner, du sår vaner og høster en karakter, og din karakter avgjør din evige fremtid. ‘Som han tenker i sin sjel, slik er han.’ (Se Ordspråkene 23:7.) (i Conference Report, okt. 1964, 60).

  1. Når du lærer å kontrollere tankene dine, vil du høste velsignelsen av å være mer Kristus-lik i ord og handlinger. Skriv i skriftstudiedagboken din om en eller flere måter du kan kontrollere dine tanker og holde dem mer Kristus-lignende.

  2. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Mosiah 4 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: