Seminar
Enhet 27: Dag 3, 3 Nephi 27


Enhet 27: Dag 3

3 Nephi 27

Innledning

Tidlig i sin tjeneste, etter den andre dagen av den oppstandne Frelserens besøk blant dem, møtte de tolv nephittiske disiplene sammen i mektig bønn og faste. Jesus Kristus viste seg igjen for dem og svarte på deres spørsmål om hva Kirkens navn skulle være. Frelseren lærte dem at forsoningen er det sentrale i hans evangelium, og at vi på grunn av forsoningen kan stå ubesmittet for ham hvis vi omvender oss, blir døpt og holder ut til enden. I tillegg befalte han sine disipler å bli som ham.

3 Nephi 27:1-12

Herren lærer de tolv disiplene at hans Kirke skulle bære hans navn

Tenk deg at du ønsket å starte en ny klubb eller et idrettslag. Finn ut hva slags klubb eller lag du vil starte, og velg deretter et navn på organisasjonen din. Skriv ned både navnet og hva slags organisasjon du velger:

Tenk på noen organisasjoner du kjenner til, og hva deres navn tilkjennegir om deres hensikt og dem som tilhører dem.

De tolv nephittiske disiplene fortsatte å undervise og døpe folket. Ved en anledning var de forenet i faste og bønn da Frelseren igjen besøkte dem (se 3 Nephi 27:1-2). Les 3 Nephi 27:3-7, og se etter spørsmålet disiplene stilte og Frelserens svar. Du kan gjerne markere grunnene Jesus Kristus ga for å kalle Kirken ved hans navn.

Gransk 3 Nephi 27:8-10, og marker det Frelseren sa var kjennetegn på hans sanne kirke. Fullfør følgende setning i håndboken for å indikere flere viktige funksjoner i den sanne kirke:

Jesu Kristi sanne kirke er .

Bilde
Kirkens logo

Tenk på hvorfor det er viktig at Jesu Kristi sanne kirke ikke bare bærer hans navn, men også er bygget på hans evangelium (se 3 Nephi 27:8-10). Frelseren lovet nephittene at hvis Kirken er bygget på hans evangelium, da vil vår himmelske Fader åpenbare sine gjerninger i den (se 3 Nephi 27:10). Grunn på hvordan du personlig har sett vår himmelske Fader åpenbare sine gjerninger i Kirken.

  1. Skriv følgende i skriftstudiedagboken: Å være medlem av Jesu Kristi sanne kirke er viktig for meg fordi… Skriv så noen linjer som beskriver dine tanker om dette utsagnet. Prøv å få med så mange grunner som du kan fra det du har lært mens du har studert 3 Nephi 27:1-12.

3 Nephi 27:13-22

Jesus Kristus definerer sitt evangelium og forklarer hva vi må gjøre for å stå skyldfrie for ham

Tenk på en gang du ble tatt i å gjøre noe du visste var galt. Tenk på hva du følte da sannheten om hva du hadde gjort ble kjent. Grunn på følgende spørsmål: Hva ville du føle om du sto foran Herren for å bli dømt, hvis det fortsatt var noen synder du ikke hadde omvendt deg fra? Hva ville du føle om du sto foran Herren for å bli dømt, hvis det var umulig å omvende deg fra noen av de syndene du hadde begått i ditt liv?

Etter å ha lært nephittene at hans kirke må være bygget på hans evangelium, gikk Frelseren videre til å lære dem hva hans evangelium er. Ordet evangelium betyr bokstavelig talt “gode nyheter” eller “godt budskap”. I evangeliet er det fortsatt gode nyheter for oss alle hvis vi synder.

  1. Les 3 Nephi 27:13-16, 19, og se etter deler av evangeliet som er gode nyheter for oss alle. Evangeliets grunnvoll er at Jesus Kristus gjorde Faderens vilje for å gjennomføre forsoningen. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Frelseren vitnet for sine disipler at han kom til verden for å gjøre sin Faders vilje. Hva sier 3 Nephi 27:14 om hva som var vår himmelske Faders vilje for sin hellige Sønn?

    2. Hva er tilgjengelig for hele menneskeheten fordi Frelseren oppfylte sin Faders vilje? (se spesielt 3 Nephi 27:19).

  2. For å hjelpe deg å sette større pris på disse gode nyhetene, kan du lese ett eller flere av følgende skriftsteder og skrive en kort forklaring i skriftstudiedagboken på hvorfor Jesu Kristi forsoning er så gode nyheter: 2 Nephi 9:8-10; Alma 34:14-16; Helaman 14:15-18.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum vitnet om hvorfor evangeliet er gode nyheter for alle mennesker: “Den gode nyheten var at døden og helvete kunne unngås, at feil og synder kunne overvinnes, at det fantes håp, at det fantes hjelp, at det uløselige var løst, at fienden var beseiret. Den gode nyheten var at alles grav en dag ville være tom, at alles sjel igjen kunne bli ren, at hvert eneste av Guds barn igjen kunne vende tilbake til Faderen som ga dem liv” (“Missionary Work and the Atonement,” Ensign, mars 2001, 8, 10).

Bilde
Kristus i Getsemane

Har du noen gang hørt noen si at vi må “etterleve evangeliet”? Når noen oppfordrer oss til å “etterleve evangeliet” oppfordrer de oss som regel til å etterleve prinsippene og motta ordinansene som inviterer kraften i Jesu Kristi forsoning inn i vårt liv, slik at vi kan bli frelst. Gransk 3 Nephi 27:20-21, og se etter hva vi må gjøre for å motta alle forsoningens velsignelser og forberede oss til dommen.

  1. Skriv Dersom vi , da vil vi være i stand til å stå plettfrie for Jesus Kristus i skriftstudiedagboken. Fullfør denne setningen ved å skrive et prinsipp i evangeliet fra 3 Nephi 27:20-21 som vi må følge for å stå ubesmittet for Herren. (Du kan finne flere prinsipper for “dersom”-delen av denne prinsipperklæringen.) Svar så på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken: Hva kan jeg gjøre akkurat nå for å “etterleve evangeliet” mer fullstendig, slik at jeg kan oppleve forsoningens kraft og stå ubesmittet for Gud på den siste dag?

Tenk over hvordan det vil være å en dag stå foran Jesus Kristus og vite at du har blitt gjort ren gjennom hans forsoning ved å adlyde prinsippene, budene og ordinansene i hans evangelium.

3 Nephi 27:23-33

Jesus Kristus ber sine disipler om å bli slik han er

Bilde
Gud og Forløser

På slutten av 3 Nephi 27 leser vi at Jesus Kristus ga instruksjoner til sine tolv disipler og underviste dem om deres rolle som ledere og dommere for sitt folk. Les 3 Nephi 27:27, og se etter befalingen han ga disiplene for å hjelpe dem å oppfylle sine roller på en god måte. Ta deg tid til å tenke på følgende spørsmål:

  • Hvorfor var det viktig at de som skulle dømme andre, var lik Frelseren?

  • Med henvisning tilbake til 3 Nephi 27:21, hva befalte Frelseren disiplene å gjøre?

  • Hva er forholdet mellom å gjøre Frelserens gjerninger og å bli som ham?

Les 3 Nephi 27:21, 27, og marker i Skriftene ord og fraser som viser at Herren forventer at hans disipler skal etterligne hans gjerninger og bli som han er.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken for å hjelpe deg å anvende Frelserens læresetninger om å være mer lik ham:

    1. Hvilke muligheter hadde jeg i går til å være lik Frelseren?

    2. Hvordan kan jeg være mer lik Frelseren i dag?

    3. Hvilke av Frelserens gjerninger kan jeg gjøre i morgen på skolen eller hjemme?

Bilde
President Ezra Taft Benson

President Ezra Taft Benson sa at de som gjør sitt beste for å bli som Jesus Kristus, oppnår sann storhet: “Det menneske er størst og lykkeligst som former sitt liv etter Kristi mønster. Dette har intet å gjøre med jordisk rikdom, makt eller prestisje. Den eneste virkelige prøve på storhet, velsignelse og glede, er hvor nær et liv kan komme opp til å være Mesteren, Jesus Kristus, lik. Han er den rette vei, hele sannheten og det rikholdige liv” (“Jesus Christ – Gifts and Expectations,” Ensign, des. 1988, 2).

  1. Skriv følgende notat etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert 3 Nephi 27 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: