Seminar
Enhet 10: Dag 3, Enos


Enhet 10: Dag 3

Enos

Innledning

Etter å ha reflektert over sin fars ord, ba Enos om og fikk forlatelse for sine synder. Han ba så for nephittene og lamanittenes åndelige velferd og arbeidet hele sitt liv for deres frelse.

Enos 1:1-8

Etter å ha reflektert over sin fars ord, ber Enos om og får forlatelse for sine synder

Les Enos 1:1, 3, og legge merke til hvilken innflytelse Jakob hadde på Enos. Selv om Enos var sønn og sønnesønn av profeter, hadde han likevel behov for å oppleve kraften i Jesu Kristi forsoning for seg selv.

Tenk på en gang du var veldig sulten. Sett ring rundt noen ord nedenfor som beskriver hva du føler når du er sulten:

  • tom

  • svak

  • utilfredsstilt

  • utsultet

  • smerte

  • engstelig

  • et sug

Marker uttrykket “min sjel hungret” i Enos 1:4. Hva tror du dette uttrykket betyr?

Uttrykket “min sjel hungret” kan innebære følelser som åndelig tomhet eller smerte, eller et ønske om å bli mettet åndelig. Enos skrev om en gang da han opplevde denne åndelige hungeren. Han skrev at hans fars ord “sank dypt i [hans] hjerte” (Enos 1:3). Da han reflekterte over disse ordene, opplevde han ønsker som fikk ham til å handle i tro. Hans trofaste handlinger førte til endringer i hans liv og velsignelser fra Herren.

Bilde
Enos ber
  1. Begynn en rekke øvelser for å hjelpe deg å forstå Enos opplevelse, og sett det i sammenheng med ditt liv ved å dele en hel side i skriftstudiedagboken din inn i seks deler og merke hver del som følger:

Hva Enos ønsket:

Hva jeg ønsker:

Hva Enos gjorde:

Hva jeg må gjøre:

Hva Enos opplevde:

Min opplevelse:

  1. Les Enos 1:2-3, og se etter setninger i hvert vers som viser hva Enos ønsket å ha i livet sitt. Skriv disse setningene i avsnittet merket “Hva Enos ønsket” i oversikten i skriftstudiedagboken din.

Enos ønske om forlatelse for sine synder hjelper oss å forstå hva han mente i Enos 1:4, da han skrev: “Min sjel hungret.” I tillegg til å hungre etter tilgivelse, ønsket Enos også “evig liv og de helliges glede” (Enos 1:3). Han ønsket å føle den lykke som kommer av å være verdig til å være sammen med Herren og andre som er rettferdige.

  1. Overvei om du har noen av de samme følelsene av åndelig hunger som Enos beskrev. Skriv i Skriftstudiedagboken din, i delen som er merket “Hva jeg ønsker”, om noen av de åndelige ønskene du hungrer etter.

Enos ønsker fikk ham til å utøve sin tro og handle. I Enos 1:2 kan du finne og markere ordet Enos brukte til å beskrive sin innsats. Legg merke til at Enos ikke kjempet med Gud, men fremfor Gud i bønn. Den slags kamp innebærer en psykisk og åndelig anstrengelse for å vise vår himmelske Fader våre ønskers oppriktighet og vår villighet til å omvende oss og gjøre nødvendige endringer. I Enos 1:4 skrev Enos noen detaljer som beskriver hans kamp.

  1. Les Enos 1:4, og marker hva Enos gjorde for å vise at han var oppriktig da han søkte tilgivelse for sine synder. Skriv det du finner, under “Hva Enos gjorde” i oversikten i skriftstudiedagboken din.

Ordet påkallelse i Enos 1:4 betyr å be ydmykt og med inderlig ønske. Våre bønner trenger ikke å være så lange som Enos’ bønn, men de må være oppriktige.)

  1. Skriv i oversikten i skriftstudiedagboken din, under “Hva jeg må gjøre”, hva du tenker om hvordan du kan vise Herren din oppriktighet når du ber og søker hans åndelige velsignelser.

  2. Enos trofaste og oppriktige innsats ga ham store velsignelser. Les Enos 1:5-8, og marker hva Enos opplevde. Skriv dette under “Hva Enos opplevde” i oversikten i skriftstudiedagboken din. Når du leser vers 5 og 6, kan du merke deg hvordan Enos visste at han hadde blitt tilgitt. Røsten som er nevnt i vers 5, var en røst som kom til Enos sinn (se Enos 1:10).

Enos 1:7-8 lærer oss at når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan våre synder bli tilgitt, og vi kan bli rene. Våre ønsker om å forbedre oss, våre oppriktige bønner og vår innsats for å omvende oss er måter å vise tro på Jesus Kristus på.

President Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap forklarte hvordan vår skyld kan bli visket bort når vi utøver tro på Jesus Kristus og omvender oss fra våre synder:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Når vi virkelig har omvendt oss, vil Kristus ta bort skyldbyrden vi bærer for våre synder. Vi kan vite med oss selv at vi har blitt tilgitt og er gjort rene. Den hellige ånd vil bekrefte det for oss. Han er Helliggjøreren. Intet annet vitnesbyrd om tilgivelse kan være større…

[Herren] erklærte: ‘Se, den som har omvendt seg fra sine synder, er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer i hu’ (L&p 58:42).

Satan vil prøve å få oss til å tro at våre synder ikke er tilgitt fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han prøver å tåkelegge vårt syn og lede oss bort fra omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud lovet ikke at vi ikke skulle huske våre synder. Å huske vil hjelpe oss å unngå å gjøre de samme feilene igjen. Men hvis vi holder oss sanne og trofaste, vil erindringen om våre synder blekne over tid. Det vil være en del av den nødvendige helbredelses- og helliggjørelsesprosessen” Ensign eller Liahona, mai 2007, 101).

For å hjelpe deg å anvende president Uchtdorfs ord, kan du reflektere over følgende spørsmål: Når har du følt at Herren har tilgitt deg for dine synder? Hvordan visste du at du var tilgitt? Har du følt Herrens tilgivelse nylig?

  1. Etter å ha grunnet på spørsmålene ovenfor, skriver du under “Min opplevelse” i oversikten i skriftstudiedagboken din om dine følelser med hensyn til tilgivelse. Du kan også skrive om hva du håper å oppleve når du utøver tro på Jesus Kristus.

Enos 1:9-27

Enos ber for nephittene og lamanittene, og arbeider sammen med andre for deres frelse

Bilde
konsentriske sirkler

Denne oversikten illustrerer Enos bønn. Han ba først for seg selv, og deretter utvidet han sine bønner til å omfatte andre. Les Enos 1:9-10, og marker i Skriftene hvem Enos ba for etter at han hadde bedt for seg selv. Les Enos 1:11-14, og marker hvem Enos så ba for.

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Basert på Enos beskrivelse av lamanittenes hensikter i Enos 1:14, hva gjør inntrykk på deg ved hans bønn for dem?

Vi lærer av Enos eksempel at når vi opplever velsignelsene av Jesu Kristi forsoning, vil vi ønske å hjelpe andre å motta frelse. For å hjelpe deg å huske denne sannheten, kan det være lurt å skrive hele eller deler av følgende uttalelse av president Howard W. Hunter i margen i Skriftene:

Bilde
President Howard W. Hunter

“Hver gang vi selv erfarer forsoningens velsignelser, kan vi ikke annet enn å tenke på våre brødres velferd …

En god indikasjon på vår egen omvendelse er ønsket om å dele evangeliet med andre” (The Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams [1997], 248-49).

Les Enos 1:19-20, 26, og marker ord eller setninger som viser Enos oppriktige ønsker for nephittene og lamanittene etter at han hadde bedt for dem.

Les Enos 1:27, og se etter tegn på den glede Enos opplevde på grunn av sine anstrengelser, og forsikringen om evig liv som han mottok.

  1. For å hjelpe deg å anvende det du har lært i denne leksjonen, kan du ydmykt bestemme deg for en eller flere måter du kan følge Enos eksempel på. Velg én uttalelse nedenfor, og fullfør den i skriftstudiedagboken din:

    1. I likhet med Enos, ønsker jeg å få tilgivelse for mine synder. Jeg vil vise Herren at jeg er oppriktig i dette ønsket ved å …

    2. I likhet med Enos, ønsker jeg å hjelpe mine familiemedlemmer og venner å komme til Jesus Kristus. Én person jeg vil prøve å hjelpe, er (personens navn). Jeg vil forsøke å hjelpe denne personen ved å …

    3. Enos ba for lamanittene, som kunne regnes som hans fiender. I likhet med Enos, ønsker jeg å vise Herrens kjærlighet til dem som er uvennlige mot meg. Én måte jeg vil gjøre dette på, er …

Prøv å gjøre det du har skrevet i skriftstudiedagboken din. Når du utøver tro på Jesu Kristi forsoning og omvender deg, kan du oppleve tilgivelse, glede og et større ønske om å hjelpe andre.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Enos 1 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: