Seminar
Enhet 22: Dag 3, Helaman 5


Enhet 22: Dag 3

Helaman 5

Innledning

Nephittene fortsatte i ugudelighet inntil flertallet av dem valgte ugudelighet fremfor rettferdighet. Nephi og Lehi var inspirert av sin far Helamans ord, og viet seg til å forkynne evangeliet. Deres far Helaman hadde lært dem om viktigheten av å bygge sitt liv på Frelserens grunnvoll. Etter at Nephi og Lehi hadde undervist nephittene, forkynte de for lamanittene og ble kastet i fengsel. Etter at Herren på mirakuløst vis befridde Nephi og Lehi fra fengselet, omvendte de fleste av lamanittene seg til evangeliet.

Helaman 5:1-13

Helaman lærte sine sønner Nephi og Lehi å huske Guds bud og Jesu Kristi evne til å hjelpe dem

Les følgende seks ord og fraser. Som hjelp til å gjennomføre neste aktivitet, kan du prøve å huske dem alle. Du vil bli bedt om å skrive dem i skriftstudiedagboken etter hukommelsen: familie, foreldre, Jesu Kristi forsoning, profeter, omvendelse fører til frelse, og hold budene.

  1. Lukk håndboken, og skriv disse seks ordene eller frasene i skriftstudiedagboken etter hukommelsen.

Kontroller svarene. Tenk etter om det var lett eller vanskelig å huske frasene. Tror du det hjalp at du ble fortalt at du ville bli bedt om å skrive disse tingene etter hukommelsen?

Bilde
President Spencer W. Kimball

Les følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball, og tenk på hvorfor ordet huske er så viktig når vi prøver å etterleve evangeliet: “Når dere leter i ordboken etter det viktigste ordet, vet dere hva det er? Det kan være huske. Fordi dere alle har inngått pakter – dere vet hva dere skal gjøre og hvordan dere skal gjøre det – er vårt største behov å huske” (“Circles of Exaltation” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 28. juni 1968], 5).

I dag skal du studere om to personer som påvirket tusenvis av mennesker fordi de husket sannheter de hadde lært av sin far. I løpet av dagens leksjon kan du tenke over hva du tror Herren vil at du skal huske.

Som forklart i Helaman 5:1-4, gikk Nephi av som overdommer fordi folket hadde blitt svært ugudelig. Han og hans bror Lehi ønsket å vie all sin tid til å forkynne Guds ord. Da de begynte sin tjenestegjerning, husket de sin far Helamans læresetninger. Les følgende vers, og sammenfatt i de tomme feltene hva Helaman ba sine sønner om å huske. Du kan også gjerne markere ordet huske hver gang det forekommer i disse versene.

  1. Som hjelp til å forstå det du nettopp leste, kan du svare på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hvordan kan det å huske andres rettferdige eksempel hjelpe deg å velge å “gjøre det som er godt”? (Helaman 5:7).

    2. Hva gjør du for alltid å minnes Jesu Kristi forsoning?

Les Helaman 5:12 om igjen, og se etter fraser som underbygger dette prinsippet: Hvis vi bygger vår grunnvoll på Jesus Kristus, vil ikke Satan ha noen makt over oss. (Helaman 5:12 er et Kjenn Skriftene-vers. Det kan være lurt å markere det på en særegen måte, slik at du kan finne det igjen i fremtiden.)

Bilde
bunnen av en vegg på Nauvoo tempel

Tenk deg at du ble bedt om å designe en bygning som aldri ville falle. Tenk på svarene på følgende spørsmål:

  • Hva slags fundament ville et slikt bygg trenge?

  • Hvordan kan et sterkt fundament hjelpe en bygning å tåle vær, naturkatastrofer eller andre vanskelige omstendigheter?

  • Hvilke ord eller fraser i Helaman 5:12 tyder på at det å bygge på det fundament som Jesus Kristus vår Forløser er, ikke vil hindre motstanderens angrep, men vil gi deg styrke til å overvinne dem?

  1. Skriv svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hva tror du det innebærer å bygge ditt livs grunnvoll på Jesu Kristi klippe? Hvordan arbeider du for å gjøre dette?

    2. Når har du vært i stand til å motstå fristelser eller holde ut prøvelser fordi din grunnvoll var bygget på Jesus Kristus?

    3. Hvordan kan du bli bedre til å gjøre Frelseren til ditt livs grunnvoll?

Helaman 5:14-52

Herren beskytter Nephi og Lehi i fengsel og oppløser mørket fra dem som holdt dem fanget, når de roper til ham og omvender seg

Slik det står i Helaman 5:14-19, forkynte Nephi og Lehi evangeliet med stor kraft i Zarahemla og døpte tusenvis av mennesker der. Deretter reiste de til Nephis land, der lamanittene bodde. Følgende aktivitet er utformet for å hjelpe deg å forstå de bemerkelsesverdige opplevelsene Nephi og Lehi hadde blant lamanittene.

  1. Tegn følgende oversikt på en hel side i skriftstudiedagboken. Les deretter versene i hver rute, og lag en enkel tegning eller skriv et kort sammendrag av hva hver gruppe vers beskriver.

    Nephi og Lehi blant lamanittene

    Helaman 5:20-21

    Helaman 5:22-25

    Helaman 5:26-28

    Helaman 5:29-34

    Helaman 5:35-39

    Helaman 5:40-44

I denne opplevelsen kan den mørke skyen symbolisere synd, og ildsøylen rundt hver person kan symbolisere Den hellige ånd.

Les vers 28 og 34, og skriv hva folket følte da de var i den mørke skyen:

Les vers 43 og 44, og skriv hva folket følte da de ble omkranset av ildsøylen:

Les vers 41 og 42, og skriv hva folket gjorde for å fjerne den mørke skyen, eller med andre ord, for å omvende seg fra sine synder:

Les Helaman 5:45-47, og tenk over hvilke sannheter denne hendelsen lærer deg om omvendelse. Ett prinsipp er: Når vi utøver tro på Jesus Kristus og omvender oss fra våre synder, vil Den hellige ånd fylle vårt hjerte med fred og glede.

I Helaman 5:48-52 lærer vi at cirka 300 lamanitter var med på dette miraklet og ble fullstendig omvendt til evangeliet. De gikk ut og betjente folket inntil “de fleste lamanitter” også ble omvendt til evangeliet (Helaman 5:50). Disse konvertittene la så “ned sine krigsvåpen” (Helaman 5:51) og “lot nephittene få tilbake sine eiendomsland” (Helaman 5:52). I de fleste tilfeller i Mormons bok fikk folket tilbake sine landområder ved krig, men i dette tilfellet fikk nephittene tilbake sine landområder fordi deres fiender omvendte seg og tok imot evangeliet.

  1. Tenk over om du føler fred og glede i livet. Tenk over om det er noen mørke skyer i livet ditt, for eksempel uoppgjort synd, strid med familiemedlemmer eller venner, eller bare at du ikke gjør ting som å lese i Skriftene og be regelmessig. Skriv ett eller flere av disse i skriftstudiedagboken: Tenk over hva du kan gjøre for å følge lamanittenes eksempel i Helaman 5, og skriv hva du kan gjøre for å invitere Frelseren til å fjerne eventuelle mørke skyer som henger over deg. Hvordan kan omvendelse være en del av løsningen du leter etter? Hvordan vil omvendelse hjelpe deg å bygge på Jesu Kristi grunnvoll?

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Helaman 5:12

Les Helaman 5:12, og finn ord som gir deg visuelle bilder (for eksempel klippe, grunnvoll, vind, hagl, storm). Som hjelp til å lære dette verset utenat, kan du ta et ark og skrive på det forbokstaven i hvert ord i verset, med mindre et ord antyder et visuelt bilde. Istedenfor å skrive en bokstav, kan du da tegne et enkelt bilde som representerer det ordet. Øv på å fremsi verset kun ved hjelp av arket ditt. Plasser arket et sted du vil se det ofte for å hjelpe deg å huske sannhetene i dette verset.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert Helaman 5 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: