Seminar
Enhet 30: Dag 4, Ether 12


Enhet 30, dag 4

Ether 12

Innledning

Etter å ha gjenfortalt mange års jaredittisk historie introduserte Moroni profeten Ethers tjenesteperiode. Moroni tok så en pause i den historiske beretningen for å skrive ned noen av de velsignelser som kommer til dem som utøver tro på Jesus Kristus. Han uttrykte også en bekymring. Han var bekymret for at de som ville lese Mormons bok i de siste dager, ikke ville akseptere den på grunn av hans og de andre forfatternes svakhet med hensyn til å skrive. Herren lovet Moroni at han styrker svakhetene til alle som ydmyker seg for ham og har tro.

Ether 12:1-4

Ether forkynner omvendelse til jaredittene

Bilde
båt som er forankret til en strandbredd

Hvorfor er det viktig for en båt å ha et anker? Hvilke farer eller vanskeligheter kan en båt støte på hvis den ikke har et anker? Merk båten på bildet Mitt liv. Tenk på følgende spørsmål:

  • Hvis båten symboliserer livet ditt, hva kan bølgene sammenlignes med?

  • Hvis vi sammenligner bølgene med vanskeligheter og ugudelighet, hvordan kan en persons liv bli dersom han eller hun ikke har et anker? (Se Mormon 5:18.)

  • Hva har Herren gitt deg for å hjelpe deg å holde deg trygt på plass som et anker?

Når du studerer Ether 12, kan du se etter hva du må gjøre for å være som en båt med et anker – fast og sikker til tross for bølgene og presset du opplever. Ether 12 begynner med Moronis presentasjon av Ether, som levde på en tid da folket forkastet profetene og levde i ugudelighet. Les Ether 12:1-3, og se etter ting som gjør inntrykk på deg ved Ethers handlinger under disse vanskelige forholdene.

Mens han formante folket til å omvende seg, forkynte Ether hva en person som tror på Gud, kan håpe på selv om han eller hun er omgitt av vanskeligheter og ugudelighet. Les Ether 12:4, og marker hva dette håpet er. (Mens du leser, kan det være nyttig å vite at å ha “en plass ved Guds høyre hånd” betyr å vende tilbake til Guds nærhet og få evig liv.)

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hvordan tror du det å ha “et sikkert håp” er forskjellig fra bare å ønske noe?

    2. Hvordan lar troen på Jesus Kristus oss ha “et sikkert håp” om en plass ved Guds høyre hånd?

    3. Hvilke setninger i Ether 12:4 beskriver handlingene til en som har håp og tro på Jesus Kristus?

På bildet av båten i begynnelsen av denne leksjonen, merker du ankeret med ordene tro og håp.

Ether 12:4 lærer oss prinsippet at når vi har håp og tro på Jesus Kristus, vil vi få styrke til å være standhaftige og rike på gode gjerninger.

Grunn på tilfeller da det kan være vanskelig for deg å være standhaftig (urokkelig) og rik på gode gjerninger. For å hjelpe deg i slike situasjoner, og gjennom hele livet, kan du se etter måter å øke din tro på Herren Jesus Kristus på når du fortsetter å studere Ether 12.

Ether 12:5-22

Moroni forteller om mirakler og forunderlige ting som kom ved tro.

  1. Fullfør følgende setning i skriftstudiedagboken med noen sannheter i evangeliet som du søker et åndelig vitnesbyrd om: Jeg ønsker å få et åndelig vitnesbyrd om…

Noen føler at de først må se bevis for en sannhet og få den bevist for seg selv før de vil etterleve den. Moroni talte om denne holdningen i Ether 12:5-6. Les disse versene, og marker de delene av hans råd som skiller seg ut for deg. (Ether 12:6 er et Kjenn Skriftene-skriftsted.)

Hva sier Ether 12:6 om hva vi må ha før vi kan motta et vitnesbyrd fra Herren? Hva tenker du på når du ser eller hører ordene “før deres tro er prøvd”?

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Noen tror feilaktig alltid at “før deres tro er prøvd” handler om motgang. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum ga følgende innblikk i hva “før deres tro er prøvd” betyr: “Du kan lære å bruke troen mer effektivt ved å anvende det prinsippet Moroni gir oss: ‘… dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd’ [Ether 12:6; uthevelse tilføyd]. Så hver gang du prøver din tro, det vil si handler med verdighet som følge av en tilskyndelse, vil du motta bekreftelse fra Ånden. Slike følelser vil befeste din tro. Når du gjentar dette mønsteret, vil din tro bli sterkere” (“Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser,” Ensign eller Liahona, mai 2003, 76).

Les følgende skriftsteder, og se etter velsignelser som kom etter at folket viste tro:

Det kan være nyttig å legge merke seg bruken av ordet etter i Ether 12:7, 12, 17, 18 og 31.

  1. Basert på det du har studert i Ether 12, kan du skrive med egne ord i skriftstudiedagboken hva du tror Moroni sa om å motta åndelige vitnesbyrd fra Herren.

Ett av prinsippene Moroni underviste, var: Hvis vi ønsker et vitnesbyrd, må vi først utøve tro på Jesus Kristus.

  1. Les følgende situasjoner, og skriv så i skriftstudiedagboken om hvordan man i to eller flere av disse situasjonene kan vise tro på Herren:

    1. En ung kvinne ønsker å motta et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann.

    2. En ung mann har et sterkt ønske om å hjelpe sine nærmeste å ta imot evangeliet.

    3. En ung kvinne ønsker at Herren skal velsigne hennes syke far.

  2. Skriv i skriftstudiedagboken om en gang da du eller noen du kjenner, mottok et vitnesbyrd eller mirakel etter å ha vist tro.

Tenk tilbake på prinsippet eller læresetningen som du ønsker å motta et åndelig vitnesbyrd om (se oppgave 2 i denne leksjonen). Hva kan du gjøre for å vise din tro før du mottar vitnesbyrdet?

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Ether 12:6

  1. Som hjelp til å lære Ether 12:6 utenat, kan du lese gjennom det flere ganger og deretter skrive ned så mye av verset som du kan huske i skriftstudiedagboken. Etterpå kan du sammenligne det du skrev, med selve verset. Studer verset om igjen, og skriv det igjen i skriftstudiedagboken.

Ether 12:23-41

Moroni uttrykker bekymring for hvordan hedningene vil reagere på Mormons bok

Slik det er nedtegnet i Ether 12:23-41, uttrykte Moroni sin bekymring for at de som ville motta Mormons bok i de siste dager, ikke ville akseptere den på grunn av hans og de andre forfatternes svakhet med hensyn til å skrive. Når du leser Herrens svar på Moronis bekymring i Ether 12:26-27, kan du se etter hvordan Herren sa at svake ting kan bli sterke. (Ether 12:27 er et Kjenn Skriftene-skriftsted.)

Skriftene indikerer noen ganger et prinsipp i evangeliet ved hjelp av ordene hvis og da. Ordet hvis beskriver hva vi må gjøre, og da forklarer hva som vil skje som følge av våre handlinger. Les Ether 12:27, finn et hvis-da-prinsipp, og skriv det nedenfor.

Hvis vi , da vil Herren .

Du kommer til å drøfte disse versene nærmere i leksjonen med læreren din denne uken. Du vil også studere og lære mer om Moronis drøfting om tro, håp og kjærlighet som finnes i Ether 12:28-41.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Ether 12:27

Som hjelp til å huske prinsippene i Ether 12:27, kan du kopiere følgende på et ark: Hvis… kommer… vise… svakhet. gir… svakhet… ydmyke… nåde… alle mennesker… ydmyker… hvis… ydmyker… tro… svake… styrke.

Les Ether 12:27 om igjen, og legg merke til disse ordene. Fremsi så mye av verset som du kan ved å bare se på ordene på arket. Legg arket et sted du vil se det senere i dag eller i morgen (for eksempel i en lomme eller i Skriftene). Repeter Ether 12:27 hver gang du ser arket, helt til du har lært skriftstedet utenat.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert Ether 12 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: