Seminar
Enhet 26: Dag 3, 3 Nephi 19


Enhet 26: Dag 3

3 Nephi 19

Innledning

Alle hendelsene som er nedtegnet i 3 Nephi 11-18, fant sted på én dag. På slutten av denne dagen spredte nyheten om Frelserens besøk og at hans skulle komme tilbake neste dag, seg blant folket, og de “arbeidet overmåte hårdt hele den natten, så de neste dag kunne være på det sted hvor Jesus skulle vise seg for forsamlingen” (3 Nephi 19:3). Nesten morgen underviste de tolv disipler folket og ba sammen med dem. Nephi døpte så de tolv disiplene, og de mottok Den hellige ånd og ble omsluttet av engler. Under denne tilkjennegivelsen viste Jesus Kristus seg og befalte disiplene å be, og han ba også til Faderen på vegne av folket. På grunn av sin tro ble disiplene fylt med Den hellige ånd. De ble renset, og de ble ett med Faderen og Sønnen.

3 Nephi 19:1-14

De tolv disipler betjener folket slik Frelseren befalte

Forestill deg hva du ville føle og hva du ville gjøre hvis du visste at i morgen skulle Jesus Kristus komme til et tempel et stykke unna deg. Hvor mye ville du anstrenge deg for å prøve å komme deg dit? Ville du ønske å ha andre mennesker med deg? Hva ville du gjøre for å forberede deg til denne opplevelsen?

Les 3 Nephi 19:1-3, og se etter nephittenes reaksjon på Frelserens løfte om at han ville komme tilbake neste dag. Da folket hadde samlet seg, delte de tolv disiplene folkemengden inn i tolv grupper og begynte å undervise dem. De ba folket om å knele i bønn, og underviste dem de samme sannheter som Frelseren hadde undervist dagen før. (Se 3 Nephi 19:4-7.)

  1. Les 3 Nephi 19:8-9, og svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken:

    1. Hva ønsket disiplene aller mest? Hva sier din erfaring deg om hvorfor Den hellige ånds gave er så ønskelig?

    2. De tolv disiplene skulle lede Kirkens anliggender i Amerika etter at Frelseren forlot dem. Hvorfor var det avgjørende at de hadde Den hellige ånd til å veilede dem?

Når du har gjort oppgaven i skriftstudiedagboken, kan du grunne på disse spørsmålene: Hva er noe av det du ønsker aller sterkest når du ber? Hvor ofte ber du om å få Den hellige ånd?

Les 3 Nephi 19:10-12, og se etter hva disiplene gjorde etter at de hadde bedt. Dåpen som er beskrevet i vers 10-12, var den andre dåpen for de tolv disiplene. Kirken hadde vært etablert i mange år blant nephittene, og disse prestedømsbrødrene må ha blitt døpt tidligere, selv om deres første dåp ikke er nedtegnet i Skriftene. Denne andre dåpen var en spesiell omstendighet, som forklart av president Joseph Fielding Smith: “Frelseren befalte at Nephi og folket skulle døpes på ny, fordi han hadde organisert Kirken på ny under evangeliet. Tidligere hadde den vært organisert under [Mose]loven” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 2:336).

Husk at disiplene og de andre nephittene var verdige til å være i Frelserens nærhet. Les 3 Nephi 19:13, og se etter hva de tolv disiplene ble gitt fordi de hadde rettferdige ønsker.

  1. Lag en liste i skriftstudiedagboken over de velsignelser som kommer til en person som har Den hellige ånds gave og lever verdig til den. Sammenlign deretter listen din med følgende sitat av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum, og tilføy listen din eventuelle nye ideer du finner:

    Bilde
    Eldste Robert D. Hales

    “Den hellige ånd gir oss styrke og mot til å leve i henhold til Guds rike og er kilden til vårt vitnesbyrd om Faderen og Sønnen…

    Vi trenger Den hellige ånd som vår stadige ledsager for å kunne ta bedre valg i de avgjørelser som vi står overfor hver dag. Våre unge menn og kvinner blir bombardert med heslige ting i verden. Åndens ledsagelse vil gi dem styrke til å motstå det onde, og når det er nødvendig, omvende seg og komme tilbake til den rette og smale sti. Ingen av oss er immune mot motstanderens fristelser. Alle trenger vi den styrke som er tilgjengelig gjennom Den hellige ånd … Når familiens medlemmer har Den hellige ånd, får de hjelp til å gjøre kloke valg – valg som vil hjelpe dem å vende tilbake sammen med sin familie til sin Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus for å bo sammen med dem for evig” (“Dåpens pakt: Å være i riket og av riket,” Liahona, nov. 2000, 8).

Basert på ditt studium av 3 Nephi 19:1-14, kan du grunne på hvilken velsignelse du ønsker mest i ditt liv, og hvorfor du ønsker den.

Fullfør følgende prinsipperklæring basert på 3 Nephi 19:9, 13: Ved oppriktige ønsker og bønn kan vi .

3 Nephi 19:14-36

Frelseren viser seg og ber folket bli renset gjennom sin tro

Bilde
Jesus ber sammen med nephittene

Les 3 Nephi 19:14-16 for å finne ut hva som skjedde etter at de tolv disiplene ble døpt og fylt med Den hellige ånd.

Da disiplene og forsamlingen hadde falt på kne, befalte Frelseren sine tolv disipler å be. Les beretningen om deres bønn i 3 Nephi 19:17-18, 24-26, 30. Dette er det eneste stedet i nedtegnet skrift der folk ba direkte til Jesus Kristus. I våre bønner ber vi til vår himmelske Fader i hans Sønn Jesu Kristi navn. Det finnes ikke noe sted i Skriftene hvor vi lærer å be til Jesus.

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum antydet en grunn til at disiplene kan ha bedt til Jesus i dette unike tilfellet: “Jesus hadde allerede lært dem å be til Faderen i hans navn, noe de først gjorde [se 3 Nephi 19:8-9] … Men denne gangen ‘begynte [de] å be, og de ba til Jesus og kalte ham sin Herre og sin Gud’. [3 Nephi 19:18.] Jesus sto foran dem som symbol på Faderen. Da de så ham, var det som om de så Faderen, og da de ba til ham, var det som om de ba til Faderen. Det var en spesiell og unik situasjon” (The Promised Messiah: The First Coming of Christ [1978], 560-61). Frelseren selv sa: “De ber til meg fordi jeg er hos dem” (3 Nephi 19:22).

  1. Mens folket knelte, ble de vitne til at Jesus Kristus holdt tre forskjellige bønner for sine disipler og for dem. Kopier følgende oversikt i skriftstudiedagboken. Les de tildelte skriftstedene og fyll ut oversikten.

Skriftsted

Hva ba Frelseren om?

Hvordan kan du anvende det du har lært av Frelserens bønn?

3 Nephi 19:19-23

3 Nephi 19:27-29

3 Nephi 19:31-34

Les 3 Nephi 19:24. Hva tror du “de brukte ikke mange ord” betyr? Med hensyn til bønner hvor det blir gitt oss hva vi skal be om, sa eldste Bruce R. McConkie: “Fullkomne bønner er de som er inspirert, hvor Ånden åpenbarer de ord som skulle brukes” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 586).

For at du bedre skal forstå noen av prinsippene Frelseren underviste i sine bønner, kan du gjennomgå 3 Nephi 19:28 og markere ord eller fraser som lærer oss dette prinsippet: Når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi bli renset. Overvei hvordan disiplene utøvde tro i forbindelse med opplevelsene som er nedtegnet i 3 Nephi 19. Som følge av sin tro, ble disiplene fylt med Den hellige ånd (se 3 Nephi 19:13), og det er nødvendig å motta Den hellige ånd for å bli renset.

Bilde
President MarionG. Romney

Les følgende uttalelse av president Marion G. Romney i Det første presidentskap, og se etter hva det betyr å bli renset: “‘Så kommer dåpen med ild og med Den Hellige Ånd.’ [2 Nephi 31:13.] Denne dåpen med ild og med Den Hellige Ånd som her er omtalt av Nephi, fører til den store forandringen i menneskenes hjerter som omtales av Alma [se Alma 5:14]. Den forandrer dem fra kjødelighet til åndelighet. Den renser, helbreder og lutrer sjelen … Tro på den Herre Jesus Kristus, omvendelse og dåp i vann kommer forut for og er forutsetninger for den, men [dåpen ved ild] er fullbyrdelsen. Ved å motta den får man sine klær renset i Jesu Kristi sonende blod’ (Learning for the Eternities, red. George J. Romney [1977], 133).

  1. Grunn på hva det vil si å bli renset, og svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken: Hvordan hjelper det å utøve tro på Jesus Kristus oss å bli rene?

Jesus holdt en mektig bønn kvelden før sitt sonoffer som var svært lik bønnene han holdt blant nephittene den andre dagen av sitt besøk til dem. Les 3 Nephi 19:23, 29 og Johannes 17:9, 11, 21-22. Marker ordene “så vi kan være ett”. Grunn på hvordan Jesus Kristus og Faderen er ett. Hva kan vi lære av disse versene om hvordan vi kan bli ett med Jesus Kristus?

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Ett av prinsippene i disse versene er: Ved tro kan vi bli renset og bli ett med Jesus Kristus, slik han er ett med Faderen. Les følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum om hvordan vi kan bli ett med Faderen og Sønnen: “Vi vil virkelig ikke bli ett med Gud og Kristus før vi gjør deres vilje og interesse til vårt høyeste ønske. Slik føyelighet oppnås ikke på en dag, men gjennom Den hellige ånd vil Herren lære oss det hvis vi er villige, inntil det med tiden med rette kan sies at han er i oss som Faderen er i ham. Noen ganger skjelver jeg ved tanken på hva som vil bli krevet, men jeg vet at det bare er i en slik fullkommen enhet vi kan finne en fylde av glede” (“For at de kan være ett, likesom vi er ett,” Ensign, nov. 2002, 73).

Avslutt dagens studium ved å lese og grunne på 3 Nephi 19:35-36.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken:

    Jeg har studert 3 Nephi 19 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: