Seminar
Enhet 15: Dag 2, Alma 5:37-62


Enhet 15: Dag 2

Alma 5:37-62

Innledning

Da Alma fortsatte å forkynne i Zarahemla, advarte han folket og sa at deres beslutning om enten å følge eller forkaste hans ord ville medføre bestemte velsignelser eller konsekvenser. Han oppfordret dem til å følge røsten til den gode hyrde, vår Herre Jesus Kristus, som kalte på dem og ønsket å bringe dem tilbake til sin hjord. Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan det å følge den gode hyrdes røst vil hjelpe deg å unngå verdens urene ting og vende tilbake for å være hos Gud.

Alma 5:37-42, 53-62

Alma oppfordrer alle til å følge den gode hyrde, som er Frelseren

I Skriftene blir Jesus Kristus noen ganger omtalt som “den gode hyrde” (se Johannes 10:11-15). Hvorfor tror du en hyrde er et godt symbol på Frelseren? President Ezra Taft Benson ga følgende beskrivelse av oldtidens hyrder:

“På Jesu tid var den palestinske hyrden kjent for sin effektive beskyttelse av sauene sine. I motsetning til vår tids sauegjetere, gikk hyrden alltid foran flokken sin. Han ledet dem. Hyrden kjente alle sauene og hadde vanligvis et navn på hver av dem. Sauene kjente røsten hans og stolte på ham, og ville ikke følge en fremmed. Så når han ropte, pleide sauene å komme til ham. (Se Johannes 10:14, 16.)

Om natten førte gjetere sauene sine til en innhegning kalt en sauekve. Høye vegger omsluttet sauekveen, og torner ble lagt på toppen av disse veggene for å hindre ville dyr og tyver i å klatre over.

Bilde
Ikke lenger hjelpeløs

Noen ganger kunne imidlertid et vilt dyr drevet av sult hoppe over veggene og inn til sauene og skremme dem. En slik situasjon skilte den sanne hyrde – en som var glad i sauene sine – fra leiekaren – en som bare arbeidet for lønn og av plikt.

Den sanne hyrde var villig til å ofre livet for sauene. Han gikk inn blant sauene og kjempet for dem. Leiekaren, derimot, verdsatte sin egen sikkerhet høyere enn sauene og pleide som regel å flykte fra fare.

Jesus brukte denne vanlige illustrasjonen fra sin tid til å erklære at han var den gode hyrde, den sanne hyrde. På grunn av sin kjærlighet til sine brødre og søstre, ville han frivillig legge ned sitt liv for dem. (Se Johannes 10:17-18.)” (“A Call to the Priesthood: ‘Feed My Sheep,’” Ensign, mai 1983, 43).

Skriv korte svar på følgende spørsmål i denne håndboken:

  • Hva kan skje med sauene hvis de ikke lytter til hyrden?

  • Hvordan er vi som sauer, og hvordan er Frelseren som vår hyrde?

  • Hva betyr det å bli bragt inn i hans hjord? (se Alma 5:60).

I Alma 5:37 beskrev Alma Zarahemlas folk som sauer som hadde gått seg vill. Les Alma 5:37-42, og se etter hva Alma forkynte om å lytte til Frelserens røst.

  1. Skriv svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Studer Alma 5:37-38, og forklar med egne ord hva Alma forkynte om Frelserens innsats for å kalle oss til å følge seg.

    2. Hva underviste Alma i Alma 5:41 om hvordan vi kan vite om vi lytter til den gode hyrdes røst? Kan du nevne noen “gode gjerninger” som kan vise at en siste-dagers-hellig følger den gode hyrde?

Det er ikke alltid lett å gjenkjenne og følge Frelserens røst. Grunn på følgende sitat av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum: “Blant koret av stemmer vi hører i jordelivet, må vi gjenkjenne den gode hyrdes røst, som kaller oss til å følge ham til vårt himmelske hjem” (“Andre røster,” Lys over Norge, juli 1989, 24).

Les Alma 5:53-56, og marker holdninger og handlinger som gjør det vanskelig for noen å lytte til Frelserens røst.

Tenk på andre holdninger eller handlinger i verden i dag som gjør det vanskelig for folk å lytte til Frelserens røst. Forklar kort hvorfor du tror disse holdningene og handlingene gjør det vanskelig for noen å høre Frelserens røst:

I Alma 5:57 kan du markere setningen “alle dere som ønsker å følge den gode hyrdes røst”. Marker så de tre andre setningene i vers 57 som forteller hva du kan gjøre for å følge Frelserens røst.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din et eksempel for hvert av de følgende tre utsagnene, som viser hva en siste-dagers-hellig ungdom på din skole eller i ditt lokalsamfunn kan gjøre for å: (a) komme ut fra de ugudelige, (b) skille seg ut og (c) ikke røre urene ting. Så tenk så på to gode aktiviteter eller vaner som vil hjelpe ungdom å bli bedre til å lytte den gode hyrdes røst. Hvis en av disse aktivitetene eller vanene har hjulpet deg å høre Frelserens røst, kan du vurdere å skrive om det i skriftstudiedagboken din for å dele det med læreren eller klassen din senere.

Slik det står i Alma 5:58-60, forkynte Alma denne sannheten: Hvis vi følger Herrens røst (den gode hyrde), vil vi bli samlet inn i hans rike. Marker løftene eller velsignelsene i Alma 5:58-60 som de som mottar en arv ved Guds høyre hånd, vil motta.

  1. Overvei hva løftene eller velsignelsene du markerte, betyr for deg. Skriv så i skriftstudiedagboken din om hvorfor du tror det å holde deg unna ugudelige ting er verdt disse velsignelsene.

Når du følger Frelserens røst, vil du motta disse velsignelsene og til slutt motta opphøyelse.

Alma 5:43-52

Alma forteller hvordan han fikk et vitnesbyrd og forkynner om omvendelse

Tenk på noe du har lært gjennom hver av de fem fysiske sansene: syn, hørsel, berøring, lukt og smak. Er det mulig for deg å vite noe uten å bruke en av dine fysiske sanser? Les Alma 5:45-48, og se etter hva Alma sa han visste og hvordan han visste det.

Marker i Alma 5:48 hva Alma forkynte om Jesus Kristus. Budskapet i Alma 5:45-48 kan oppsummeres på denne måten: Vi kan selv få vite, ved Den hellige ånd, at Jesus Kristus er menneskehetens Forløser.

Alle opplever utfordringer mot sin tro og sitt vitnesbyrd. Å ha ditt eget vitnesbyrd om evangeliets sannhet ved Den hellige ånds kraft, kan styrke deg i slike vanskelige tider. Å huske ditt eget vitnesbyrd fra Den hellige ånd, slik Alma gjør, kan hjelpe deg å stå urokkelig midt i en utfordring. Av Almas eksempel kan vi også lære at faste og bønn kan hjelpe oss å føle Ånden bekrefte sannheter og opprettholde vårt vitnesbyrd når det trenger å bli styrket.

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

Grunn på ditt eget vitnesbyrd mens du leser følgende sitat av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum, som oppfordrer oss til å søke vårt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus: “Et personlig vitnesbyrd om evangeliets sannhet, spesielt den Herre Jesu Kristi guddommelige liv og misjon, er avgjørende for vårt evige liv. ‘Og dette er det evige liv,’ sa Frelseren, ‘at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus’ [Johannes 17:3]. Evig liv er med andre ord betinget av vår personlige kunnskap om vår Fader i himmelen og hans hellige Sønn. Bare å kjenne til dem er ikke nok. Vi må ha personlige, åndelige erfaringer som holder oss fast” (“Fryd dere ved Herrens bord,” Lys over Norge, juli 1996, 82).

  1. Gjør en eller flere av de følgende aktivitetene i skriftstudiedagboken din:

    1. Skriv om en gang da du hørte noen bære et sterkt vitnesbyrd ved Den hellige ånds kraft om at Jesus Kristus er menneskehetens Forløser. Skriv hva du følte da du lyttet til dette vitnesbyrdet.

    2. Les Alma 5:46, og skriv så med egne ord hvordan Alma fikk sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Tenk på hvordan du kan følge Almas eksempel for å bidra til å styrke ditt vitnesbyrd om Frelseren, og skriv dine tanker.

    3. Skriv om en gang da du følte Den hellige ånd vitne for deg om at Jesus Kristus er verdens Forløser. Skriv et konkret mål som vil hjelpe deg å få, eller styrke ditt vitnesbyrd om Frelseren, slik som å faste eller be mer innstendig eller studere Skriftene mer ivrig. Arbeid for å oppnå dette målet, selv om det tar “mange dager” (Alma 5:46). (Å gjøre denne aktiviteten kan også hjelpe deg å oppfylle et krav til Personlig fremgang eller Plikt overfor Gud.)

Les Alma 5:49-52, og se etter hva Alma lærte folket om omvendelse. På de tomme linjene kan du forklare hvorfor du tror at alle mennesker må omvende seg for å leve evig sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus:

Eldste Dallin H. Oaks oppfordret oss til å overveie noen spørsmål som kan hjelpe oss anvende det Alma forkynte om omvendelse, og forberede oss til å komme inn i Guds rike:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Hva om dagen for hans komme var i morgen? Hvis vi visste at vi skulle møte Herren i morgen – ved for tidlig død eller at han uventet kom – hva ville vi da gjøre i dag? Hvilke bekjennelser ville vi komme med? Hva ville vi slutte å gjøre? Hvilke mellomværender ville vi gjøre opp? Hvem ville vi tilgi? Hva slags vitnesbyrd ville vi bære?

Hvis vi ville gjøre dette da, hvorfor ikke nå? Hvorfor ikke søke fred mens fred kan oppnås?” (“Forberedelse til det annet komme,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 9).

  1. Tenk på et av eldste Oaks spørsmål. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvorfor du tror det er viktig å leve hver dag som om du forberedte deg til å møte Herren.

Overvei ved hjelp av bønn hvordan du kan handle på det du lærte i dag, slik at du kan være forberedt til å møte Frelseren og tre inn i hans rike.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 5:37-62 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: