Seminar
Enhet 3: Dag 1, 1 Nephi 7


Enhet 3: Dag 1

1 Nephi 7

Innledning

Nephis fullstendige hengivenhet til Herren er vist i 1 Nephi 7. Sammen med sine brødre, adlød han Herrens befaling om å vende tilbake til Jerusalem og bringe Ismael og hans familie med seg ut i villmarken. På tilbaketuren i villmarken gjorde Laman, Lemuel og noen av Ismaels familie opprør mot Nephi og ønsket å vende tilbake til Jerusalem. Da de bandt og forsøkte å drepe Nephi, ba han i tro, ble befridd av Herren og tilga oppriktig dem som hadde plaget ham. Når du studerer denne leksjonen, skulle du grunne på hvordan du kan reagere trofast på befalinger og vanskeligheter slik Nephi gjorde.

1 Nephi 7:1-5

Herren befaler Lehis sønner å vende tilbake til Jerusalem for å hente Ismael og hans familie

Tenk på familien din, og grunn på hvorfor familier er viktige i Guds plan.

Les 1 Nephi 7:1-2, og finn ut hva Herren befalte Lehi å be sine sønner gjøre og hvorfor han ønsket at de skulle gjøre det. (Det kan være nyttig å vite at ordet ætt i 1 Nephi 7:1 betyr barn og etterkommere.)

En av de sannheter vi lærer av disse versene, er at Herren befaler oss å gifte oss og oppfostre barn for ham. Når du fortsetter ditt studium av 1 Nephi 7, skulle du grunne på hvorfor ekteskap og familie er viktig nok til at Herren skulle befale Nephi og hans brødre å gjennomgå de mange dagene med strabasiøs reise gjennom villmarken for å vende tilbake til Jerusalem.

Les følgende utsagn fra “Familien – en erklæring til verden,” og finn ut hva profeter i de siste dager har erklært om ekteskapets betydning: “Vi, Det første presidentskap og De tolv apostlers råd i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, erklærer høytidelig at ekteskap mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud, og at familien står sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid” (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129).

Det kan være lurt å sette ring rundt uttrykket “for Herren” i 1 Nephi 7:1. Tenk på hva dette uttrykket betyr i vår tid.

Se etter ytterligere klargjøring med hensyn til å oppfostre barn for Herren mens du leser følgende utsagn fra “Familien – En erklæring til verden”:

“Vi erklærer at Guds befaling til sine barn om å bli mange og fylle jorden fortsatt står ved makt …

… Foreldre har en hellig plikt til å oppdra sine barn i kjærlighet og rettferdighet, til å dekke deres fysiske og åndelige behov, til å lære dem å elske og tjene hverandre, til å overholde Guds bud og å være lovlydige borgere hvor de enn bor. Ektemenn og hustruer – mødre og fedre – vil bli holdt ansvarlige for Gud når det gjelder å oppfylle disse forpliktelsene” (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129).

Bilde
Ismaels familie

Nephi og hans brødre snakker med Ismaels familie

Les 1 Nephi 7:3-5 for å finne ut hvordan Herren hjalp Lehis sønner å utføre hans befalinger. Hvordan hjalp Herren Ismael og hans familie å ta imot invitasjonen til å slutte seg til Lehis familie i villmarken?

  1. Spør foreldrene dine, en leder i kirken eller en lærer om de kan foreslå tre måter unge mennesker i dag kan forberede seg til å gifte seg og oppdra barn “for Herren” på. Skriv rådene deres i din skriftstudiedagbok.

1 Nephi 7:6-15

Nephi prøver å overtale sine brødre til å fortsette sin reise ut i villmarken

Les 1 Nephi 7:6-7, og finn ut hvorfor Laman, Lemuel og noen av Ismaels familie gjorde opprør på deres reise i villmarken. Forestill deg hvordan det måtte oppleves å være Nephi i denne situasjonen. Tenk på hva du ville sagt til Laman og Lemuel og Ismaels familie for å prøve å overtale dem til å fortsette sin reise til det lovede land.

Les 1 Nephi 7:8-12, og finn spørsmålene Nephi stilte sine brødre for å prøve å overtale dem til ikke å dra tilbake til Jerusalem. Hvilke tre sannheter sa Nephi at brødrene hans hadde glemt?

Svar på følgende i din skriftstudiedagbok:

  1. Hvordan kunne det å huske disse tre sannhetene ha hjulpet Laman og Lemuel å være trofaste mot Herren?

  2. Nevn 4-5 velsignelser du har mottatt fra Herren. Hvordan kan det å huske hva Herren har gjort for deg, hjelpe deg å være trofast med hensyn til å velge å følge ham?

Les 1 Nephi 7:13-15, og finn ut hva Nephi sa ville skje med Laman, Lemuel og Ismaels opprørske familiemedlemmer hvis de dro tilbake til Jerusalem.

  1. Skriv et avsnitt i din skriftstudiedagbok om hvorfor det er viktig å huske hva Herren har gjort for deg, og å følge hans veiledning.

1 Nephi 7:16-22

Herren befrir Nephi

Fortsett å forestille deg hvordan det måtte være å være i Nephis situasjon mens du leser 1 Nephi 7:16. Hva ville du ha gjort?

Nephi ba. Les hans bønn i 1 Nephi 7:17-18, og finn ut hva Nephi ba om.

Legg merke til at Nephi ba om å bli befridd “på grunn av [sin] tro”. Noe av det vi lærer av disse versene er at Gud besvarer bønner i forhold til vår tro. Å be i tro betyr å be med tillit til Herren og innbefatter alltid villighet til å handle.

Studer følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum om Nephis bønn i 1 Nephi 7:17 og forsoningens kraft til å endre vårt hjerte. Understrek eventuelle ord eller uttrykk som hjelper deg å forstå viktigheten av å være villig til å handle når vi ber i tro.

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Vet dere hva jeg trolig ville ha bedt om hvis jeg var blitt bundet av mine brødre? Min bønn ville ha inkludert en forespørsel om at noe ille måtte skje med mine brødre og endt med ordene ‘vil du befri meg fra mine brødres hender’ eller med andre ord: ‘Vær så snill å få meg ut av denne knipen nå!’ Det er spesielt interessant at Nephi ikke ba, slik jeg trolig ville ha bedt, om at hans situasjon måtte forandres. I stedet ba han om styrke til å forandre situasjonen. Jeg tror at han ba på denne måten nettopp fordi han kjente, forsto og hadde erfart den styrkende kraft i Frelserens forsoning…

Brødre og søstre, betydningen av denne episoden for hver enkelt av oss er ganske grei. Når du og jeg forstår og anvender forsoningens styrkende kraft i vårt liv, vil vi be om og søke styrke til å forandre våre omstendigheter istedenfor å be om at våre omstendigheter skal forandres. Vi blir handlekraftige personer som gjør noe, istedenfor slike som bare lar seg påvirke av andre’ (2 Nephi 2:14)” (“‘I Herrens styrke’ (Mormons ord 1:14; Mosiah 9:17; Mosiah 10:10; Alma 20:4),” i Brigham Young University 2001-2002 Speeches [2002], 124).

  1. Svar på ett av følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok:

    1. Når i ditt liv har du bedt med tro og gjenkjent Herrens svar på din bønn?

    2. Hvordan kan du følge Nephis eksempel og be og søke styrke til å forandre din situasjon, snarere enn å be om at din situasjon må bli forandret?

Etter at Nephi ble befridd fra sine bånd, ønsket hans brødre igjen å angripe ham. Les 1 Nephi 7:19-21, og finn ut hva som gjør inntrykk på deg ved Nephis holdning. Tenk på en situasjon i din egen familie som krevde tilgivelse. Overvei hvorfor det er så viktig at familiemedlemmer er villige til å tilgi hverandre.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i din skriftstudiedagbok:

    Jeg har studert 1 Nephi 7 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: