2023
Profeten en apostelen – onze duidelijke en betrouwbare gidsen
Oktober 2023


Digitaal thema-artikel

Profeten en apostelen – onze duidelijke en betrouwbare gidsen

Als we leiding willen ontvangen, kunnen we vol vertrouwen de raad van profeten en apostelen opvolgen.

Afbeelding
een wachttoren en enkele bergen

Toen ik 8 jaar was, maakte mijn vader een lange bergwandeling met mijn broer en mij.

Toen we dichter bij de top kwamen, begonnen mijn broer en ik de vragen te stellen die geen ouder wil horen:

‘Hoe ver nog?’

‘Zijn we er bijna?’

Mijn vader antwoordde geduldig:

‘We zijn er bijna!’

‘Nog maar een kwartiertje!’

Maar er ging een kwartier voorbij, en toen nog een. Mijn vader ging van aanmoedigen over op aandringen en vervolgens op smeken. ‘Nog iets verder’, zei hij, in de overtuiging dat het waar was. Zelfs hij was verbaasd dat we er nog steeds niet waren.

Toen we langs wandelaars liepen die naar beneden kwamen, vroegen we reikhalzend hoever we nog moesten gaan.

‘Je bent heel dichtbij!’ was hun bemoedigende antwoord. ‘Je bent er bijna.’

Dat gebeurde verscheidene malen. Uiteindelijk ging mijn broer in het midden van het pad zitten, vouwde zijn armen en zei: ‘Ik ga niet verder.’

Wachters op de toren

Zoals we op die bergwandeling te weten kwamen, hebben verschillende mensen verschillende meningen. Iedereen die we onderweg tegenkwamen, zei dat we ‘dichtbij’ de top waren. Maar ze hadden allemaal een andere definitie van dat woord. Zelfs mijn geweldige vader – die versnaperingen had ingepakt, onze waterflessen had gevuld en ons naar de wandelroute had gebracht – had verkeerd begrepen hoe lang de wandeling echt was. Zonder een ervaren gids raakten mijn broer en ik zo uitgeput en gefrustreerd dat we het wilden opgeven.

Als we elke dag het verbondspad bewandelen, krijgen we met veel verschillende invloeden en meningen te maken. Veel mensen willen onze gids zijn: influencers, politici, familieleden, vrienden. Sommige van die gidsen hebben niet het beste met ons voor. Andere gidsen hebben wel het beste met ons voor, en kunnen ons – net als mijn vader – bij onze vooruitgang helpen en steunen. Maar ze hebben misschien niet overal antwoord op.

Gelukkig zijn onze hemelse Vader en Jezus Christus alwetend. Ze kennen ons goed en zijn op de hoogte van de huidige en toekomstige omstandigheden in de wereld. En Ze hebben ons profeten en apostelen gegeven als gidsen en wachters op de toren (zie Ezechiël 33:1–7).

Hier zijn enkele manieren waarop ze ons op het verbondspad leiden:

Ze bieden volledige waarheid

President Russell M. Nelson heeft samengevat wat we kunnen ontvangen als we de woorden van profeten en apostelen bestuderen en toepassen: ‘Zuivere waarheid, de zuivere leer van Christus, en zuivere openbaring.’ In een wereld waar ‘te weinig mensen weten waar ze waarheid kunnen vinden’, kunnen wij erop vertrouwen dat we ‘absolute waarheid, eeuwige waarheid,’ leren en naleven. Maar dan moeten we wel naar de woorden van onze hedendaagse leiders luisteren.1

In Amos 3:7 lezen we: ‘Voorzeker, de Heere Heere doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren de profeten.’ Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf heeft gezegd: ‘Er [is] één bron van waarheid die volledig, juist en onvergankelijk is. Die bron is onze oneindig wijze en alwetende hemelse Vader.’2

Onze hemelse Vader is de bron van waarheid, en Hij geeft die waarheid door aan zijn profeten. We mogen vertrouwen op ons vermogen om waarheid te vinden en te onderscheiden wanneer we profetische raad opvolgen.

Ons helpen om eensgezind en op één lijn te blijven

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is een wereldwijde kerk; onze leden wonen over de hele wereld en hebben verschillende levenservaringen. Hoe blijven we allemaal op één lijn? Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we allemaal doen wat er van ons verwacht wordt?

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft het volgende gezegd over de noodzaak van organisatie in een wereldwijde kerk en hoe die door middel van profeten en apostelen wordt bereikt:

‘Voor het werk van de Heer is een organisatie nodig die door Hem geleid wordt, door middel van leiders die Hij heeft gekozen en het gezag heeft gegeven om op zijn aanwijzing zijn doeleinden te volbrengen. In de Schriften staat dat dergelijke leiders altijd profeten en apostelen waren. […]

‘Waarom is er een organisatie nodig om de doeleinden van de Heer te volbrengen? Hoewel onze Heiland ons individueel liefheeft en helpt, volbrengt Hij zijn doeleinden voor al Gods kinderen – met name zijn verbondsvolk – door middel van een organisatie die door profeten en apostelen geleid wordt.

De individuele leden van wat de apostel Paulus “het lichaam van Christus” (1 Korinthe 12:27) noemde, kunnen alleen door een organisatie de benodigde kansen krijgen op de geestelijke groei die het doel van hun schepping is.’3

De zegen van levende profeten en apostelen verenigt en sterkt ons als kerk. We kunnen erop vertrouwen dat we ons veilig op het verbondspad en in de goede richting zullen begeven als we hun woorden opvolgen.

Gods liefde voor ons uitdragen

We weten dat profeten en apostelen een geweldige zegen zijn, maar als ze ons nu eens vragen om iets moeilijks te doen? Of iets dat in strijd is met wat de mensen om ons heen zeggen? President Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘De Heer vraagt zijn profeten vaak raad te geven die moeilijk te aanvaarden is. De vijand van onze ziel probeert ervoor te zorgen dat we ons beledigd voelen en aan de goddelijke roeping van de profeet beginnen te twijfelen.’4

En ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd dat dit feit ons niet zou moeten verontrusten: ‘Wees niet ongerust als de stem van de profeet tegen gangbare meningen indruist. Zodra de profeet zijn stem laat horen, smijten geïrriteerde ongelovigen met vuurballen van spot.’5

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd waarom we ons getroost kunnen voelen als we leiders horen spreken, ook als hun raad moeilijk lijkt:

‘Wat een troost te weten dat we in deze wereld niet aan ons lot zijn overgelaten, hoewel we wel met beproevingen te maken hebben. Dat we profeten hebben, is een teken van Gods liefde voor zijn kinderen. Zij maken de beloften en het ware wezen van God en Jezus Christus aan hun volk bekend. […]

[Profeten en apostelen] vertegenwoordigen de wil en het hart van de Heer, en zijn geroepen om voor Hem te spreken en ons te leren wat we moeten doen om straks bij God en zijn Zoon, Jezus Christus, te kunnen wonen. […] Als we hen volgen, zijn we gelukkiger en is ons leven minder ingewikkeld, we kunnen onze moeilijkheden beter dragen en we trekken een geestelijke wapenrusting aan die ons tegen de aanvallen van de vijand in deze tijd beschermt.’6

Het feit dat sommige leringen in strijd zijn met de leringen van de wereld, is precies de reden waarom we profeten nodig hebben. Onze hemelse Vader wil zijn kinderen leiden en ze tegen het kwaad van de tegenstander beschermen.

Profetische beginselen naleven

Uiteindelijk stond mijn broer op en kwamen we bij het prachtige meer waar we de hele dag naartoe hadden gewandeld. Het was een prachtige en waardevolle belevenis.

Maar hoeveel beter zou het zijn geweest als we hadden geweten wat ons te wachten stond? De bergwandeling zou niet korter of minder steil zijn geweest, maar we zouden beter zijn voorbereid. President Nelson heeft uitgelegd: ‘Hoe komt dat ons ten goede? […] Op een manier die ons leven in alle opzichten makkelijker maakt’, zelfs als dat niet noodzakelijkerwijs alles makkelijk maakt.7

Als we profeten en apostelen steunen en ‘ons uiterste best doen om ons te houden aan hun profetische prioriteiten’8 zullen we, zoals president Nelson heeft gezegd, leiding en raad ontvangen.