2023
Luister je met je oren of met je hart naar de conferentie?
Oktober 2023


‘Luister je met je oren of met je hart naar de conferentie?’, Liahona, oktober 2023.

Jongvolwassenen

Luister je met je oren of met je hart naar de conferentie?

Persoonlijke openbaring draait om met je hart naar de Geest luisteren.

Afbeelding
man kijkt over zijn schouder naar de conferentie op televisie

Als ik naar conferentietoespraken luister, kan ik de Heilige Geest voelen. De conferentie geeft ons de gelegenheid om Gods liefde te voelen en geestelijke inspiratie te krijgen.

En omdat de sprekers van de waarheid getuigen, wordt de Geest in het hart en verstand van alle aanwezigen uitgenodigd (zie Alma 31:5), waardoor we God en zijn doeleinden iets beter kunnen begrijpen (zie Leer en Verbonden 76:5–10).

Maar soms zijn er afleidingen of andere obstakels die het ons moeilijk maken om tijdens de conferentie geestelijke indrukken te krijgen. Misschien ben je teleurgesteld dat je geloof niet is versterkt of dat je vragen niet beantwoord zijn.

Wat moet je dan doen?

We kunnen eerst bedenken of er iets is wat het ons moeilijk maakt om ons te concentreren. We kunnen ervoor zorgen dat we niet alleen met onze oren luisteren, maar dat we nadenken over de ingevingen en gevoelens die in ons verstand en ons hart komen. Om met ons hart te luisteren, kunnen we om hulp bidden zodat we begrijpen hoe de boodschappen op ons persoonlijk van toepassing zijn (zie Leer en Verbonden 8).

Als we persoonlijke openbaring en het verband tussen openbaring en de boodschappen van Gods dienstknechten begrijpen, komen we erachter wat het betekent om met ons verstand en ons hart te luisteren.

Gods plan, jouw geluk

De persoonlijke communicatie tussen jou en je hemelse Vader noemen we persoonlijke openbaring. En die is echt persoonlijk. Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Persoonlijke openbaring is met recht persoonsgebonden. U kunt bijvoorbeeld openbaring ontvangen over uw woonplaats, uw carrière of uw toekomstige huwelijkspartner. Kerkleiders onderwijzen in de leer en geven geïnspireerde raad, maar de verantwoordelijkheid voor deze keuzes ligt bij u. Dit zijn openbaringen die voor u zijn bestemd.’1

God kan rechtstreeks tot jouw verstand en hart spreken over persoonlijke zaken, maar je moet wel bereid zijn om Hem te horen (zie Jakobus 1:5). Je hebt nog steeds keuzevrijheid. Maar zijn plan van geluk kan je alleen maar gelukkig maken als je ervoor kiest om dichter tot Hem te komen.

President Russell M. Nelson heeft ons onlangs gevraagd: ‘Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u vandaag doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere?’2

Je bereidheid om naar Gods stem te luisteren, bepaalt in grote mate hoe goed je Hem echt kunt horen. Ook als je op dit moment alleen maar bereid wilt zijn, ‘laat dat verlangen dan in [je] werken’ (Alma 32:27) om je hart te veranderen.

Afbeelding
man vangt een hart dat uit de televisie komt

Profeten verkondigen de waarheid

Sommige mensen gaan iets te ver met het ‘persoonlijke’ deel van persoonlijke openbaring. Ze beweren ten onrechte dat de leringen van de profeten en apostelen niet op iedereen van toepassing zijn – dat we zelf kunnen bepalen wat op ons van toepassing is en ‘dat waarheid relatief is en dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat waar is’. President Nelson heeft daarentegen gewaarschuwd: ‘Zo’n denkwijze is niets dan ijdele hoop voor mensen die ten onrechte denken dat zij geen verantwoording aan God hoeven af te leggen.’3

God roept profeten en apostelen om als getuigen van Jezus Christus op te treden, de waarheid te verkondigen en de aangelegenheden van zijn koninkrijk op aarde te leiden. En zij hebben de verantwoordelijkheid voor die roeping aanvaard (zie Leer en Verbonden 107:23).

Waarheid is de taal van de Geest, dus als we iemand moedig en duidelijk horen getuigen van eeuwige waarheden, kan de Heilige Geest de volmaaktheid en schoonheid van die waarheden tot ons laten doordringen. De Geest kan ons ook duidelijk maken hoe de waarheid in de woorden van onze leiders op ons persoonlijk van toepassing is.

Ouderling Renlund heeft gezegd: ‘Ik nodig u uit uw recht op persoonlijke openbaring vol vertrouwen te doen gelden; met begrip voor wat God al heeft geopenbaard; in overeenstemming met de Schriften en de geboden, die Hij ons door middel van zijn geroepen profeten heeft gegeven; en binnen uw eigen invloedssfeer en keuzevrijheid.’4

Hun grootste verlangen

Soms ben je misschien niet helemaal zeker van de leringen van de profeet en apostelen. Of misschien vind je het moeilijk om te begrijpen hoe hun woorden op jou van toepassing zijn. Bedenk op die momenten dat het hun roeping is om jou, een dierbaar kind van onze hemelse Vader, terug naar Hem te leiden.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft getuigd: ‘We hoeven niet verontrust te zijn als de woorden van de dienaren van de Heer tegen de denkwijze van de wereld, en soms ook onze eigen denkwijze, indruisen. […] Hun grootste verlangen is de Heer te behagen en Gods kinderen in zijn tegenwoordigheid terug te helpen brengen.’5

Als je je op dat liefdevolle verlangen van profeten en apostelen richt, zal de manier waarop je hun woorden ontvangt veranderen. Als je hun liefde voor en toewijding aan onze hemelse Vader, de Heiland en jouw heil begrijpt, zul je bereidwilliger zijn om hun woorden in je hart te laten doordringen.

Het kan moeilijk zijn om in de laatste dagen een discipel van Jezus Christus te zijn. Het kan moeilijk zijn om raad van het spreekgestoelte te horen die we niet willen horen of waar we niet op voorbereid zijn, vooral als de raad van de profeten in de wereld vaak gezien wordt als niet meer dan een lijst met regels of beperkingen.

Maar de Heer geeft ons echt profeten en apostelen om ons te leiden naar een zo goed en vreugdevol mogelijk leven. Ze dwingen ons niet om hun raad op te volgen. In plaats daarvan sporen ze ons aan, maken ze ons duidelijk waarom de Heer hoge normen voor zijn discipelen heeft, en helpen ze ons om ons geloof in God te verdiepen.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft onlangs gezegd: ‘Is het verkeerd om regels te hebben? Natuurlijk niet. We hebben ze allemaal dagelijks nodig. Maar het is wel verkeerd om ons alleen op regels te richten in plaats van op de Heiland. Je moet weten waarom en hoe, en dan de gevolgen van je keuzes overwegen. […]

‘Belangrijke stoffelijke en geestelijke keuzes moeten niet gemaakt worden alleen aan de hand van persoonlijke voorkeur of van wat makkelijk of populair is. De Heer zegt niet: “Doe maar wat je wilt.”

‘Hij zegt: “Laat God zegevieren.”’6

Jezus Christus is onze kracht, en zijn profeten en apostelen leiden ons terug naar Hem. Ze helpen ons om Hem zo goed mogelijk te zoeken, zodat we alle zegeningen kunnen ontvangen die God voor ons in petto heeft.

Vol vertrouwen het verbondspad bewandelen

Met geloof in Jezus Christus en een gewillig hart kun je de waarheid van alle dingen kennen (zie Moroni 10:4–5). Als je naar profeten en apostelen luistert, kun je de influisteringen van de Geest door persoonlijke openbaring begrijpen.

Je hebt leiders die door God zijn gekozen en die je kunnen helpen. Ze kunnen je zo nodig terug naar het verbondspad leiden. Ze kunnen je helpen om te blijven als blijven op dit moment moeilijk is. En hoe je verleden er ook uitziet, ze kunnen je helpen om je tot Jezus Christus te wenden en het verbondspad vol vertrouwen te bewandelen.

Ouderling Andersen heeft getuigd: ‘Er is een schat aan hemelse leiding te ontdekken in de boodschappen van de algemene conferentie. De toets voor ieder van ons is hoe wij reageren op wat we horen, wat we lezen, en wat wij voelen.’7

Als je met open oren en een open hart naar Gods boodschappen luistert, zul jij je getuigenis ontwikkelen. Jij zult de waarheid van het evangelie kennen en in het gezag van de profeet en de apostelen van de Heer geloven. Jij zult echt het beste leven vinden en leiden – het leven dat je hemelse Vader je gunt omdat Hij van je houdt.