2023
Op een vast fundament
Oktober 2023


‘Op een vast fundament’, Liahona, oktober 2023.

Voor ouders

Op een vast fundament

Afbeelding
de toenmalige ouderling Russell M. Nelson en andere kerkleiders tijdens een conferentie in Madagaskar

De toenmalige ouderling Russell M. Nelson en andere kerkleiders op een priesterschapsleidersconferentie in Madagaskar, 2011.

Beste ouders,

In onze studie van het Nieuwe Testament deze maand lezen we dat de kerk is ‘gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is’ (Efeze 2:20). President Dallin H. Oaks getuigt van ‘die goddelijke procedure, waardoor de Heer zijn kerk in deze tijd leidt’ (pagina 7).

Evangeliebesprekingen

Hedendaagse profeten

Bespreek als gezin wat jullie deze maand van de algemene conferentie hebben geleerd. Bespreek citaten uit het artikel van president Dallin H. Oaks over hedendaagse profeten en priesterschapssleutels (pagina 4). Welke zegeningen krijgen we door de raad van hedendaagse profeten en apostelen op te volgen?

Geloof om wonderen te zien

Laat een gezinslid Mattheüs 9:20–22 voorlezen, waarin Christus’ genezing van de vrouw met de bloedvloeiingen wordt uitgelegd. Hoe kunnen we het geloof ontwikkelen om wonderen te zien? Waarom verrichtte Christus wonderen? (Zie pagina 43.)

Hoe we christelijker kunnen worden

Ouderling Lynn G. Robbins legt uit hoe we gehoor kunnen geven aan de uitnodiging van de Heiland om meer op Hem te lijken door christelijke eigenschappen te ontwikkelen (zie pagina 10). U kunt een paar van zijn voorbeelden aanhalen, zoals de vuurvliegjes of een moeder die een klein kind te eten geeft, om uw kinderen duidelijk te maken hoe ze in hun dagelijkse omgang christelijke eigenschappen kunnen ontwikkelen.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Het geloof behouden

2 Timotheüs 4

Aan het einde van zijn leven zei de apostel Paulus tegen Timotheüs: ‘Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden’ (2 Timotheüs 4:7). Probeer deze activiteit uit om meer te leren over ‘het geloof behouden’:

Vóór de thuisavond

  1. Interview enkele oudere mensen die trouw in het evangelie zijn geweest. Dat zouden grootouders of wijk- of gemeenteleden kunnen zijn.

  2. Stel ze interessante vragen: Welke beproevingen hebt u doorgemaakt en overwonnen? Hebt u weleens moed nodig gehad om het evangelie na te leven? Wat hielp het meest om trouw aan uw geloof in Jezus Christus te blijven?

  3. Neem hun getuigenis en ervaringen op of schrijf ze op.

Tijdens de thuisavond

  1. Vertel over de getuigenissen die u hebt gehoord en de lessen die u hebt geleerd.

  2. Wat hebt u van deze mensen geleerd over moeilijkheden door geloof overwinnen?

Bespreking: Hoe kunnen we ondanks beproevingen het geloof behouden?