2023
De schapen van de Heer stoffelijk en geestelijk weiden
Oktober 2023


‘De schapen van de Heer stoffelijk en geestelijk weiden’, Liahona, oktober 2023.

De schapen van de Heer stoffelijk en geestelijk weiden

Als discipel van Jezus Christus uiten we onze liefde voor Hem door de manier waarop we zijn schapen weiden.

Afbeelding
Jezus met een zwart schaap

Die ene vinden, Matt Warren

De herrezen Heer Jezus Christus vroeg Petrus eens: ‘Hebt u Mij […] lief?’ Petrus antwoordde: ‘Ja Heere, U weet dat ik van U houd.’ Jezus vroeg nog twee keer: ‘Houdt u van Mij?’ Petrus antwoordde elke keer ja. En elke keer zei Jezus: ‘Weid Mijn lammeren’ of ‘Weid Mijn schapen’ (Johannes 21:15–17).

In mijn kantoor aan de hoofdzetel van de kerk hangen schilderijen aan de muur waarop de Heer zijn schapen dient, zegent en geneest. Ze herinneren me eraan hoe begaan Hij is met het welzijn van alle kinderen van zijn Vader. Hij is de goede Herder. Hij kent zijn schapen en heeft ze lief. Daarom gaf Hij Petrus de opdracht om zijn schapen te weiden.

Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en discipel van de Heer Jezus Christus worden wij ook aangespoord om deel te nemen aan het werk van de Heer om voor anderen te zorgen en hen te voeden. We zijn geroepen om de schapen van de Heer zowel stoffelijk als geestelijk te weiden.

Stoffelijke behoeften, geestelijke behoeften

‘Ik ben het Licht der wereld’, heeft Jezus gezegd (Johannes 8:12). Maar als personen en gezinnen in stoffelijke nood verkeren, kan het moeilijk voor hen zijn om zijn licht te zien en zijn Geest te voelen. Ze hebben wellicht het gevoel dat ze in duisternis leven.

De kerk heeft veel hulpbronnen om de schapen van de Heer te helpen hun lichamelijke en emotionele gezondheid te verbeteren, een opleiding te volgen en werk te vinden, en zich stoffelijk voor te bereiden.1 Behoeftigen weten vaak niet tot wie ze zich kunnen wenden en welke hulpmiddelen beschikbaar zijn. Soms zijn ze te verlegen of schamen ze zich zo dat ze niet om hulp vragen. Als we het gebod van de Heer om zijn schapen te weiden onderhouden, kunnen we mensen helpen om die bronnen te vinden.

Alle hulpbronnen van de kerk zijn op evangeliebeginselen gebaseerd. Als mensen deze geestelijke beginselen op hun stoffelijke behoeften toepassen, zal dat hun geloof in Jezus Christus versterken. Zo kunnen ze het licht van de Heiland voelen, geestelijke kracht ontwikkelen en op het verbondspad blijven dat terug naar onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, leidt.

Eenheid door vasten, tiende en andere offergaven

Twee belangrijke manieren die de Heer ons heeft gegeven om zijn schapen te weiden, zijn vasten, en tiende en offergaven betalen.

Als we het met de juiste geest doen, is vasten veel meer dan niet eten en drinken. Het is een vorm van aanbidding die onze band met onze familieleden, vrienden en naasten, en uiteindelijk met de Heer, versterkt. Ik ben in een geest van vasten gevoeliger voor de behoeften van anderen. Ik begrijp dan beter hoe ik ze kan helpen.

Tiende betalen vergt veel geloof, maar vergroot ook ons geloof. Als ons geloof groeit, inspireert de Geest ons om een royale vastengave te geven. Vastengaven geven ons de mogelijkheid om anoniem van onze middelen te geven om onze broeders en zusters in geestelijke of stoffelijke nood tot zegen te zijn. Als we vasten en tiende en offergaven betalen, worden we eensgezinder met de Heer, ons gezin en de leden van de kerk die we dienen.

Afbeelding
drie vrouwen praten met elkaar

Dien om die ene te vinden

Jezus Christus diende iedereen om Hem heen. Hij zocht vooral diegene die Hem het meest nodig had. Als dienende broeder of zuster kunnen we behoeftigen vinden en dienen. En als de mensen die u dient weten dat u werkelijk om hen geeft, zullen zij evangelielicht en liefde van u en de Heer voelen. Ze zullen dan ook eerder u of de kerk om steun vragen als ze die nodig hebben.

Als u de schapen van de Heer wilt weiden, kunt u beginnen door anderen te dienen, het licht van de Heer met hen te delen, en ze tijdens uw bedieningsbezoek zo nodig op beschikbare hulpbronnen te wijzen.

Sta open voor inspiratie

Op een zondag in Mexico, toen ik bisschop was, zat ik vlak voor de avondmaalsdienst op het podium en zag ik een zuster de kapel binnengaan. Ze was pas lid van de kerk en leek altijd verlegen. De Geest gaf me de ingeving om uit te zoeken hoe de wijkraad haar op haar gemak kon stellen in de kerk. Ik vroeg de ZHV-presidente om contact te leggen met deze zuster.

Enige tijd later zei de ZHV-presidente: ‘Bisschop, deze zuster heeft echt nieuwe tanden nodig.’

Dat was een van de redenen dat deze zuster zo verlegen was. Ze praatte of glimlachte niet omdat ze haar tanden niet wilde laten zien. De ZHV-presidente vroeg wat we moesten doen. Ik besloot een tandarts te laten kijken wat er moest gebeuren.

‘Weet u het zeker?’, vroeg de ZHV-presidente. ‘Dat kan heel duur worden.’

Ik zei dat we het moesten doen. Als wijk hebben we een manier gevonden om deze zuster te helpen. Toen ik haar weer zag, praatte en glimlachte ze. Ik had haar nog nooit eerder zien lachen!

Vanaf toen werd het leven van deze zuster heel anders. Ze werd een actiever wijklid en ging uiteindelijk naar de tempel. Nu is ze tempelwerkster. Ik weet zeker dat ik haar zal zien glimlachen als ik ooit de tempel bezoek waar ze dient.

Ik heb gemerkt dat we, als we de behoeften van anderen zien, ze kunnen sterken, ze kunnen helpen hun moeilijkheden te overwinnen, ze kunnen voeden en ze tot Jezus Christus kunnen brengen. We moeten nooit zomaar aannemen wat wel of niet mogelijk is. Met de hulp van de Heer kunnen we veel gelegenheden vinden om zijn schapen te dienen en tot zegen te zijn.

Afbeelding
weergave van Jezus Christus uit een kerkvideo

Vertrouw op Jezus Christus

In het Nieuwe Testament lezen we over de vrouw die twaalf lange jaren aan bloedvloeiingen leed. Ze oefende groot geloof in de Heer toen ze hem in een menigte benaderde. Ze geloofde met heel haar hart dat ze gezond zou worden als ze zijn kleren aanraakte. Toen ze de zoom van de mantel van de Heer aanraakte, werd ze onmiddellijk genezen (zie Lukas 8:43–44). Jezus zei dat ze goede moed moest hebben en: ‘Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede’ (Lukas 8:48).

Als u stoffelijke of geestelijke hulp nodig hebt, volg dan het voorbeeld van deze getrouwe vrouw en vertrouw op Jezus Christus. Strek uzelf geestelijk uit en kom dichter tot de Heer dan ooit tevoren. Door uw eigen inspanningen en de macht van Jezus Christus kunt u aan uw geestelijk en stoffelijk welzijn werken. De Heer zal u de wonderen verschaffen die u nodig hebt om volgens zijn wil, wijze en timing in uw geestelijke en praktische behoeften te voorzien.

Houden we van Hem?

De vraag van de Heer aan Petrus zou Hij ook aan eenieder van ons kunnen stellen: ‘Houdt u van Mij?’ Als ons antwoord ja is, moeten we onze woorden in daden omzetten. Als discipel van Jezus Christus uiten we onze liefde voor Hem door de manier waarop we zijn schapen weiden.

Of dat nu hier of aan de andere kant van de sluier gebeurt, de Heer zal zijn zegeningen over ons uitstorten als we zijn leringen toepassen en anderen dienen zoals de Geest ons ingeeft. Veel van die zegeningen zijn tegenwoordig in zijn kerk te vinden. Als we getrouw zijn, belooft Hij dat ‘alles wat mijn Vader heeft, [u] gegeven [zal] worden’ (Leer en Verbonden 84:38).

U zult de liefde van de Heer voor u voelen en vreugde vinden als u uw tijd besteedt aan het weiden van zijn schapen zoals Hij zou doen als Hij nu onder ons zou leven.

Noot

  1. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 22.1, ChurchofJesusChrist.org.