2023
Algemene conferentie: ons hedendaagse manna
Oktober 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Algemene conferentie: ons hedendaagse manna

God geeft ons door hedendaagse profeten en apostelen een manier om de geestelijke voeding te vinden die we nodig hebben.

Afbeelding
mensen die manna verzamelen

Of het nu een woestijn van hitte en zand is, of een afval van verwarring en twijfel, na de uittocht uit Egypte en na de dood van Jezus Christus heerste er hongersnood.

De ene honger was lichamelijk, de andere was geestelijk.

God zond manna om aan de lichamelijke behoeften van zijn kinderen te voldoen. Voor de mensen na de grote afval stuurde Hij een geestelijke gelijkenis van dit voedsel: het woord van God, gegeven door middel van een levende profeet, om ons naar het manna, Jezus Christus, te leiden.

Net als de Israëlieten geleerd hadden om manna te verwachten, kunnen wij geestelijk manna verwachten.

Ons geestelijke manna van God

Terwijl de Israëlieten in een woestijn rondzwierven, doolden de mensen tijdens de grote afval rond ‘van zee tot zee, van noord tot oost […] om het woord van de Heere te zoeken, maar zij zullen het niet vinden’ (Amos 8:12).

Deze ronddoling leidde er uiteindelijk toe dat Jezus Christus zijn evangelie door de profeet Joseph Smith herstelde.

Net zoals de Heer had geopenbaard waar de Israëlieten hun stoffelijke manna konden vinden, heeft Hij aan ons geopenbaard waar we geestelijke voeding kunnen vinden: in de Schriften en de woorden van onze hedendaagse profeten die ons over het geestelijke manna vertellen: Jezus Christus, het Brood des levens, en zijn herstelde evangelie en waarheden.

We hoeven niet rond te dolen op zoek naar waarheid, want we hebben deze belofte gekregen: ‘De Heere Heere doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten’ (Amos 3:7).

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Het is veel vermoeiender om geluk te zoeken in oorden waar u het nooit zult aantreffen!’1 De raad van de Heer, die door profeten en apostelen in de Schriften en in de algemene conferentie wordt gegeven, zal ons blijvende vreugde en voedsel geven. Net als de Israëlieten uitgeput en teleurgesteld zouden zijn geweest als ze naar voedsel hadden moeten zoeken om in leven te blijven, zullen wij uitgeput en teleurgesteld zijn als we op zoek naar waarheid andere bronnen raadplegen.

Door gehoorzaamheid manna vinden

Net als de Israëlieten God moesten gehoorzamen om lichamelijk gevoed te worden, moeten wij Hem volgen om geestelijk gevoed te worden.

‘Toen zei de Heere tegen Mozes: Zie, Ik zal voor u brood uit de hemel laten regenen. Het volk moet eropuit gaan en de per dag benodigde hoeveelheid verzamelen, zodat Ik het op de proef kan stellen of het naar Mijn wet wandelt of niet’ (Exodus 16:4; cursivering toegevoegd).

De Heer gebruikte manna als een manier om te zien of de Israëlieten al zijn geboden zouden gehoorzamen. De algemene conferentie is ook een mogelijkheid om onze gehoorzaamheid aan Hem te bewijzen door gewillig naar zijn profeten te luisteren. En net als de Israëlieten niet konden kiezen wat ze gehoorzaamden en wat ze negeerden om toch de beloofde zegeningen te verwachten, kunnen wij dat ook niet.

Het volk van Israël kwam er al snel achter dat het manna hen zou voeden als ze het volgens Gods instructies verzamelden – het moest dagelijks worden verzameld. Wij leren ook dat luisteren naar Gods uitverkoren dienstknechten ons geestelijk zal voeden als we gehoor geven aan wat ons is geleerd. Het manna van de woorden van Jezus Christus tijdens de algemene conferentie mag niet uitsluitend in één weekend worden verteerd. Als we de conferentietoespraken blijven bestuderen en hun waardevolle beginselen in onze dagelijkse studie verwerken, zullen we merken dat we voortdurend gevoed worden.

Het ware manna dat we nodig hebben

De Israëlieten wisten dat dit wonderbaarlijke manna van God afkomstig was. En wij kunnen met zekerheid weten dat boodschappen van de algemene conferentie van God afkomstig zijn. Maar dan moeten we Hem dagelijks in gebed aanroepen en zijn Geest uitnodigen. Moroni heeft gezegd: ‘Door de macht van de Heilige Geest kunt u de waarheid van alle dingen kennen’ (Moroni 10:5).

Dat kunnen we weten door de leringen van profeten en apostelen, van wie ze voortdurend getuigen en wie ze vertegenwoordigen: Jezus Christus.

Net als God manna stuurde, stuurt Hij levende profeten.

Beide vertegenwoordigen zijn Zoon, Jezus Christus.

Jezus Christus is het manna dat de Israëlieten nodig hadden en dat wij ook nodig hebben.

‘Onze vaderen hebben het manna gegeten in de woestijn, zoals geschreven is: Hij gaf hun het brood uit de hemel te eten.

‘Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel.

‘Want het brood van God is Hij Die uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft.

‘Zij zeiden dan tegen Hem: Heere, geef ons altijd dat brood.

‘En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben’ (Johannes 6:31–35).

Profeten stellen ons in staat om van het Brood des levens te ontvangen – om van onze Verlosser Jezus Christus en zijn herstelde evangelie te ontvangen. Als we aandachtig naar hun leringen luisteren, zullen we geestelijk gevoed, vervuld en gesterkt worden.

Ik hoop dat we allemaal de algemene conferentie zullen volgen.