2023
Zou ik een van Gods uitverkorenen kunnen zijn?
Oktober 2023


‘Zou ik een van Gods uitverkorenen kunnen zijn?’, Liahona, oktober 2023.

Jongvolwassenen

Zou ik een van Gods uitverkorenen kunnen zijn?

In mijn jeugd dacht ik dat God een lijst van zijn favoriete kinderen bijhield, en dat ik niet op die lijst stond.

Afbeelding
glimlachende jongvolwassen vrouw maakt met haar handen een hartje

Foto geënsceneerd

Ben jij uitverkoren?

In mijn jeugd was ik niet erg gelovig. Ik kende de grondbeginselen van het christendom, maar ik had altijd meer vragen dan geloof en dacht er eigenlijk niet veel over na. Maar ik had mijn godvrezende, gelovige tante altijd Mattheüs 22:14 horen opzeggen:

‘Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.’

Waarvoor uitverkoren? dacht ik dan.

Ik begreep niet wat dit vers echt betekende en ik nam nooit de moeite om haar ernaar te vragen. Ik ging ervan uit dat dit vers betekende dat God een lijstje bijhield van zijn favoriete kinderen voor wie een plekje in de hemel was – zijn paar uitverkorenen.

Ik dacht niet dat ik een van die lievelingskinderen was.

Hoe ouder ik werd, en hoe meer ik om me heen keek en zag hoe anderen leefden, leek het me dat wat ik ook deed, of het nu goede of slechte dingen waren, ik onbelangrijk zou zijn als ik niet een van zijn ‘uitverkorenen’ was.

Ik wist niet eens hoe ik die status kon bereiken!

Hierdoor begon ik te geloven dat ik in Gods ogen nooit veel waarde zou kunnen hebben. Ik zou zijn zegeningen of beloften niet beërven omdat ik niet als lieveling was geboren.

Bij zijn uitverkorenen horen

Die gedachten baarden me vaak zorgen. Ik wilde heel graag weten wat het betekent om een van Gods uitverkorenen te worden en wat er nodig is om zijn zegeningen te ontvangen.

Op een dag was ik op sociale media aan het scrollen toen ik een reclameboodschap over Kom dan en volg Mij tegenkwam. Toen ik op de advertentie klikte, stond er hoe ik contact kon opnemen met zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Omdat ik graag antwoorden en hoop voor mijn leven wilde vinden, stemde ik ermee in om met hen te praten.

Door hun lessen en veel gebeden heb ik veel geleerd over het evangelie van Jezus Christus, mijn levensdoel, en bovenal de volmaakte liefde die onze hemelse Vader voor mij, zijn goddelijke kind, heeft.

Ik liet me dopen en er kwam een overvloed aan vreugde en begrip in mijn leven. Maar ik voelde nog steeds niet de geruststelling waar ik naar verlangde. Mijn angstige gedachten waren afgenomen sinds ik lid van de kerk was geworden, maar ik wist nog steeds niet of ik een van Gods uitverkorenen was die alles zouden beërven wat Hij heeft. Ik wist niet wat ik nog meer kon doen om een van die speciale mensen te worden.

Maar daar kwam verandering in toen ik een paar maanden later naar de algemene conferentie keek. Ik had de hoop dat ik antwoorden zou vinden op de vragen die me nog steeds bezighielden toen ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen het woord nam. Tot mijn verbazing noemde hij precies het vers waar ik al mijn hele leven moeite mee had.

Ik voelde me plots hoopvol.

Ouderling Bednar legde uit dat onze hemelse Vader ‘het aantal “uitverkorenen” niet [beperkt]. Daarentegen bepalen ons hart, onze verlangens, onze eerbiediging van de heilige evangelieverbonden en -verordeningen, onze gehoorzaamheid aan de geboden, en bovenal de verlossende genade en barmhartigheid van de Heiland of wij tot Gods uitverkorenen worden gerekend.’1

En op dat moment wist ik: ik ben uitverkoren.

Ouderling Bednars woorden gaven me een diepgaand gevoel van dankbaarheid dat me overstelpte. Ik voelde me meer gezegend dan ooit dat ik De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen had gevonden.

Hem ook kiezen

God heeft geen favoriete kinderen – Hij heeft al zijn kinderen met volmaakte liefde lief – maar uitverkoren zijn houdt in dat wij Hem ook kiezen.

We worden uitverkoren omdat we ervoor kiezen om Hem boven al het andere in ons leven te laten zegevieren.

Ouderling Bednar inspireerde me om trouw op het verbondspad te blijven terwijl ik tot het einde toe volhard. Ik werd ook geïnspireerd door de boodschap van president Russell M. Nelson over prioriteit geven aan mijn relatie met mijn hemelse Vader en ernaar streven om de wereld te verzaken en overwinnen,2 zodat ik bij Hem terug kan keren!

Ik getuig dat we dankzij Jezus Christus allemaal Gods ‘uitverkorenen’ kunnen zijn, ongeacht onze achtergrond, zonden, tekortkomingen of onzekerheden. We kunnen weer bij onze hemelse Vader wonen en ‘alles wat [Hij] heeft’ beërven (Leer en Verbonden 84:38). Als we tot Christus komen, verbonden sluiten en nakomen, de volheid van zijn evangelie aanvaarden en ernaar streven om zoals Hij te worden, kunnen we werkelijk een van zijn uitverkorenen worden. Dat is een prachtig geschenk van onze liefhebbende hemelse Vader.