2023
Profetische leringen voor onze tijd – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders
Oktober 2023


Digitaal thema-artikel

Profetische leringen voor onze tijd – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders

Lees wat kerkleiders onlangs op sociale media hebben gezegd over de manier waarop Jezus Christus zijn kerk door zijn geroepen dienstknechten leidt en zegent.

Afbeelding
Christus onderwijst zijn discipelen

Gaat dan henen, en leert al de volken, Harry Anderson

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als de herstelling ook maar iets teweeg heeft gebracht, dan is het wel dat het de eeuwenoude mythe dat God niet meer tot zijn kinderen sprak heeft ontzenuwd. Niets is minder waar. In alle bedelingen, van Adam tot aan deze tijd, is de kerk geleid door een profeet van God. [Zie Bible Dictionary, ‘Dispensations’.] Profeten hebben getuigd van Jezus Christus – van zijn aardse zending en bediening. Wij eren Joseph Smith als de profeet van deze laatste bedeling. En wij eren elke man die hem als president van de kerk heeft opgevolgd.’

Als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft president Nelson gezegd: ‘We zingen vaak “Wij danken U, Heer, voor profeten” [Lofzangen, nr. 19]. Begrijpen u en ik werkelijk wat dat betekent? Bedenk eens wat een voorrecht de Heer ons heeft gegeven om zijn profeet steun te verlenen, die ons raad geeft die niet gekleurd, verbloemd of gemotiveerd wordt door persoonlijke verlangens, en bovendien volkomen waar is!’1

Hoe worden we nog meer gezegend door de profeten en apostelen die de Heer als lid van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen vertegenwoordigen? Onlangs hebben kerkleiders op sociale media over de rol van profeten en over de boodschappen van kerkleiders tijdens de algemene conferentie gesproken. We kunnen ook meer over dit onderwerp in eerdere conferentietoespraken over profeten lezen.

Een suggestie om naar de algemene conferentie te luisteren

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘We staan weer aan de vooravond van een algemene conferentie. Ik wil u één suggestie doen die de invloed van deze conferentie in uw leven sterk kan vergroten. Heb vragen in uw gedachten en in uw hart. Als u geloof in de Heer oefent om die vragen te formuleren en te overwegen, en als u actief door de invloed van de Heilige Geest luistert, krijgt u de antwoorden die u nodig hebt.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook (video), 31 maart 2022, facebook.com/davida.bednar.

Immuniteit en een veilige haven

Afbeelding
Ouderling Quentin L. Cook

‘In de leer van de kerk zijn geloof en het vergaren van kennis geen tegengestelden; zij komen juist overeen en vullen elkaar aan. Ik heb vandaag […] aan de Brigham Young University, enkele leerstellingen en initiatieven besproken die presidenten van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de afgelopen 100 jaar hebben verstrekt.

‘De leerstellingen die ik heb besproken, zijn van belang omdat ze immuniteit bieden tegen specifieke moeilijkheden en kwaden, niet alleen in de tijd dat de openbaringen worden ontvangen, maar ook om toekomstige generaties te beschermen.

‘In 1922 […] was Heber J. Grant bijvoorbeeld profeet en president van de kerk. Een van de beginselen die hij voortdurend beklemtoonde, was het woord van wijsheid.

‘President Grant werd tijdens zijn werk als profeet geïnspireerd om naleving van het woord van wijsheid als vereiste voor het ontvangen van een tempelaanbeveling te introduceren. Hij stond er ook om bekend dat hij de beginselen van het woord van wijsheid in de vele jaren van zijn bediening bleef onderwijzen.

‘We leven in een tijd waarin veel mensen zeggen dat ze de wetenschap op het gebied van gezondheid volgen. De vreselijke gezondheidsproblemen als gevolg van roken en alcoholgebruik zijn nu duidelijk door de wetenschap bevestigd. Ik ben dankbaar dat profetische openbaringen en verklaringen trouwe leden van de kerk zowel immuniteit als een veilige haven hebben geboden. Gehoorzaamheid aan profetische openbaringen van de Heer heeft veiligheid en gemoedsrust gebracht.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 16 augustus 2022, facebook.com/quentin.lcook.

De rol van Joseph Smith om ons tot Jezus Christus te leiden

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

‘Het was een eer om gisteren in de World Peace Majestic in Pune (India) De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te vertegenwoordigen toen een standbeeld van de profeet Joseph Smith werd toegevoegd aan deze majestueuze zaal die is gebouwd om wereldvrede te bevorderen. 

‘Wij erkennen Joseph Smiths voortdurende invloed ten goede, de openbaringen die hij heeft ontvangen, zijn voorbeeld van opoffering en dienstbaarheid, en zijn toewijding aan en getuigenis van de levende God.

‘Hoewel we eerbied hebben voor Joseph Smith als profeet, is het belangrijkste standbeeld voor mij en voor alle leden van de herstelde Kerk van Jezus Christus ongetwijfeld het standbeeld van de Heiland Jezus Christus in dat gebouw.

‘In 1820 zocht de jonge Joseph de eenzaamheid op in een bos vlakbij zijn huis, waar hij om antwoord bad. Toen hij God aanriep, zag hij twee verheven personen, God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus, in “een lichtkolom” boven hem in de lucht staan. Ze spraken met Joseph en zeiden dat de volheid van het evangelie in de toekomst door hem op aarde zou worden hersteld.

‘Sindsdien noemen we deze weergaloze theofanie het “eerste visioen”. Het is fundamenteel voor alles wat zich in Gods plan voor de verlossing van ons allen, zijn kinderen, heeft ontvouwd.

‘Als bijzondere getuige van de naam van Jezus Christus getuig ik dat Hij de kern is die Gods verlossingsplan voor ieder van ons mogelijk maakt.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 23 november 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Stemmen van waarheid

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘Naar wie luisteren we?

‘Het antwoord op die vraag vormt onze toekomst en eeuwige bestemming. Worden we grotendeels beïnvloed door deugdzame, motiverende, rechtschapen, inzichtgevende en geestelijk gevoelige stemmen, of worden we meer beïnvloed door negatieve, klagende, vleiende, cynische en vleselijke stemmen?

‘Luister naar hen die ons echt liefhebben en oprecht willen dat we het eeuwige leven in de tegenwoordigheid van God ontvangen.

‘Luister naar de woorden van de profeet en apostelen van de Heer.

‘Luister naar de stem van de Heilige Geest.

‘Luister naar de woorden van Jezus Christus door zijn woorden te bestuderen en zijn geboden in ons hart te sluiten.

‘Ik beloof dat als we voortdurend naar stemmen van waarheid luisteren, we geestelijk veilig zullen blijven en we ons verder zullen ontwikkelen.’

Ouderling Neil L. Andersen, Facebook, 14 april 2022, facebook.com/neill.andersen

De beslissing om altijd de levende profeet te volgen

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

‘Melanie en ik hebben onlangs met veel plezier tot zendelingen in een uitzending naar opleidingscentra voor zendelingen over de hele wereld gesproken. De boodschap en belofte die ik die zendelingen gaf, strekt zich tot ieder van ons uit: als wij de geroepen profeet van de Heer volgen, komen we dichter tot de Heiland en weten we dat Hij de levende Christus is.

‘De beslissing om altijd de levende profeet te volgen, heeft meer invloed op mijn leven en dat van mijn gezin gehad dan enig ander besluit. Ik weet dat deze keuze dezelfde invloed op u en uw dierbaren zal hebben.’

Ouderling Ronald A. Rasband, Facebook, 27 oktober 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Advies voor bijna alle moeilijke omstandigheden

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

‘Als ik één advies moest kiezen dat op bijna elke moeilijke situatie zou slaan, zou dit mijn raad zijn: kies ervoor om Gods levende profeet te volgen.

‘Ik was dankbaar dat ik deze boodschap tijdens een live-devotional aan de jonge heiligen der laatste dagen in de gebieden Afrika-Zuid en Afrika-Midden kon overbrengen. Toen we de vragen van die mensen beantwoordden, stelde ik me de gezichten voor van de mensen die ze stelden. Ik weet dat de Heer op de hoogte is van al onze moeilijkheden en vragen en ons wil helpen om gemoedsrust te vinden.’

Ouderling Ronald A. Rasband, Facebook, 19 november 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Leren wandelen met de Heer

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Er bestaat geen grotere, spannendere en meer zielsverheffende uitdaging dan leren wandelen met de Heer en tegelijkertijd de magnifieke zegen te ontvangen dat Hij met ons wandelt. […]

‘Denk bij het leren wandelen met de Heer over het volgende na:

Ten eerste, vraag God om inspiratie zodat u evenwicht kunt vinden in uw drukke schema en tijd kunt vrijmaken om regelmatig het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus te bestuderen. De beginselen van het evangelie van Jezus Christus worden in het Boek van Mormon het duidelijkst en krachtigst onderwezen.

‘Ten tweede, breng meer tijd met de Heer in zijn tempel door. De tempel is letterlijk het huis van de Heer. En als we daar zijn, kunnen we een duidelijke indruk krijgen dat we de eenzame en sombere wereld achter ons hebben gelaten.

‘Ten derde, volg de woorden van onze levende profeten. U zult meer met Jezus wandelen als u met de hedendaagse profeten en apostelen wandelt en naar hen luistert.

‘Jezus Christus leeft en […] zijn volmaakte liefde wordt aan allen gegeven die tot Hem komen. Hij is altijd dichtbij en wacht geduldig op ons als we onderweg moe worden. Hij zal altijd bij ons zijn, waar we ons ook bevinden.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 8 december 2022, facebook.com/soares.u.

Vaten om het levende water te delen

Afbeelding
Zuster Susan H. Porter

‘Ik hou van de algemene conferentie! Voor mij is de algemene conferentie een van de grote manifestaties van het levende water dat de Heiland ons biedt. Als de zaterdagmorgenbijeenkomst begint, voel ik me als de Samaritaanse vrouw bij de bron, die, toen de Heiland haar levend water aanbood, antwoordde: “Mijnheer, geef mij dat water, opdat ik geen dorst meer zal hebben” (Johannes 4:15).

‘Als het Tabernacle Choir zingt en er van de levende Christus wordt getuigd, voel ik me als een spons die zich in levend water laat dopen en de boodschappen van een liefdevolle hemelse Vader absorbeert. Wat wil Hij mij duidelijk maken? Wat moet ik volgens Hem doen?

‘Ik ben uitermate dankbaar voor de talloze uren van gebed die profeten, apostelen en andere kerkleiders doorbrengen, zodat ze vaten kunnen zijn om het levende water te laten stromen waar onze dorstige ziel naar op zoek is.

‘“Wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven” (Johannes 4:14).’

Presidente Susan H. Porter, Facebook, 31 maart 2023, facebook.com/PrimaryPresident.

Een verlengstuk van de liefde van onze hemelse Vader

Afbeelding
Zuster Susan H. Porter

‘Zuster Amy A. Wright, zuster Tracy Y. Browning en ik hadden enkele weken geleden het heilige voorrecht om door het Eerste Presidium te worden aangesteld. Toen we de kamer binnenkwamen, schudde president Nelson iedereen de hand en nam even de tijd om diep in onze ogen te kijken. Mijn zoon, die bij me was, vertelde me later dat hij diepe liefde en warmte voelde toen hij de hand van president Nelson schudde.

‘Ik weet dat president Nelson die liefde voor ieder lid van de kerk voelt, als verlengstuk van de liefde die onze hemelse Vader voor ons voelt. Dit weekend in de algemene conferentie zullen we boodschappen van liefde en hoop van onze geliefde profeet horen, en van zoveel andere geïnspireerde en toegewijde leiders die ons en de Heer liefhebben. ‘Zullen we samen luisteren?’

Presidente Susan H. Porter, Facebook, 30 september 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Bijeengekomen om te horen wat de Heer ons wil leren

Afbeelding
Zuster J. Anette Dennis

‘Ik hou van de algemene conferentie! Voor mij is het altijd een tijd om als familie te luisteren naar wat de Heer ons door middel van zijn profeten en andere leiders wil leren. Het is een bijzonder gevoel om te weten dat mensen over de hele wereld tegelijkertijd bijeenkomen om naar de stem van een profeet te luisteren.

‘Ik hou ook van het verhaal van koning Benjamin, een profeet en koning in het Boek van Mormon. Hij riep zijn volk bijeen om vóór zijn overlijden naar de tempel te komen en naar zijn leringen te luisteren. In de Schriften staat dat ze allemaal kwamen en “hun tenten rondom opsloegen, iedere man volgens zijn gezin” (Mosiah 2:5) met hun tentopening gericht op de tempel, zodat ze in hun tent konden blijven en horen wat de Heer hen door de woorden van hun profeet zou leren. Er verzamelde zich zo’n grote menigte dat er een toren werd gebouwd zodat ze de woorden van koning Benjamin beter konden horen. Maar toch konden sommigen hem niet horen, dus gaf hij de opdracht om zijn woorden op te schrijven en te sturen naar hen die zich buiten het bereik van zijn stem bevonden.

‘Tegenwoordig doen we iets soortgelijks. Elke zes maanden roept onze profeet ons op bijeen te komen om te horen wat de Heer ons door zijn dienstknechten wil bijbrengen. Relatief weinigen zijn in staat om bijeen te komen waar de profeet en andere leiders spreken. Maar dankzij de zegeningen van moderne technologie zijn de meesten van ons in staat om thuis naar de stem van de profeet te luisteren. En net als in de tijd van koning Benjamin worden al die leringen in onze eigen taal opgeschreven en naar ons toegestuurd, zodat we ze kunnen bestuderen en onthouden. Wat een zegen om naar de stem van een profeet te kunnen luisteren en het woord van God te horen!’

Zuster J. Anette Dennis, Facebook, 2 april 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Onze aandacht op onze hemelse Vader en Jezus Christus richten

Afbeelding
Zuster Amy A. Wright

‘Een beeld dat voor altijd in mijn geheugen gegrift zal blijven, vond tijdens de algemene conferentie van oktober 2022 plaats. Ik had het voorrecht om bijna direct achter het spreekgestoelte te zitten. Dat gaf me een uniek perspectief om te zien hoe de woorden van de sprekers weerspiegeld werden in het gezicht van de toehoorders.

‘Aan het eind van de zondagmiddagbijeenkomst sprak onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, en het was duidelijk dat iedereen in het conferentiecentrum door hem geboeid was. Plotseling, alsof een dirigent een teken had gegeven, keek de ene helft van de aanwezigen naar rechtsboven, terwijl de andere helft naar linksboven keek.

‘Het was aanvankelijk een verontrustend gevoel dat niemand meer naar de profeet keek. Waarom? Omdat hij hun aandacht op twee grote schermen had gericht die het bezoek van Jezus Christus aan het oude Amerika weergaven. Hij had hun aandacht op Jezus Christus gevestigd!

‘De diepe betekenis van dit beeld ging niet aan me voorbij. De rol van een profeet, ziener en openbaarder is altijd om onze aandacht omhoog te leiden, naar onze hemelse Vader en Jezus Christus.

‘Ik getuig dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de kerk van Jezus Christus is, en dat president Russell M. Nelson de profeet van Jezus Christus is. Volg de profeet, want zijn raad is goed.’

Zuster Amy A. Wright, Facebook, 29 maart 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Ondersteunende leerstellingen en beginselen van profeten

Afbeelding
Zuster Tracy Y. Browning

‘Hoevelen van ons herinneren zich niet de werkbladen op school waarop je lijnen moest trekken die het verband aangaven tussen afbeeldingen, mensen of voorwerpen in twee kolommen? Misschien vond je in de ene kolom de afbeelding van een vaas, en in de volgende kolom de afbeelding van een bloem. Door een lijn te trekken om de twee met elkaar te verbinden, werd het verband ertussen weergegeven.

‘Deze activiteiten waren bedoeld om een overeenkomst, verwantschap of gelijkenis tussen dingen te herkennen. Toen ik onlangs voor de kerk in Litouwen was, moest ik aan deze oefening van mijn eerste schooldagen denken. Een attente zendeling vroeg hoe ik me op de algemene conferentie voorbereidde.

‘Ik beschreef dat als de algemene conferentie naderde, mijn studie heel nauwkeurig op de boodschappen van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen werd gericht. En dat doe ik vol vertrouwen, omdat ik weet dat alle boodschappen van algemene autoriteiten en algemene functionarissen leerstellingen en beginselen bevestigen die door profeten, zieners en openbaarders zijn verkondigd.

‘Toen ik die toespraken gedurende het jaar bestudeerde, had ik het gevoel dat ik figuurlijk lijnen kon trekken tussen de boodschappen van deze kerkleiders en de toespraken van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf. En als de algemene conferentie nadert, biedt mijn nauwgezette studie van de woorden van de profeten me vruchtbare grond waarin ik de aanvullende leringen kan planten die ik vervolgens zal ontvangen.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 30 maart 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.