Algemene conferentie
Een kader voor persoonlijke openbaring
Algemene oktoberconferentie 2022


Een kader voor persoonlijke openbaring

Wij dienen het kader te begrijpen waarbinnen de Heilige Geest ons persoonlijke openbaring geeft. Wanneer we binnen dat kader handelen, kan de Heilige Geest ons verbazingwekkende inzichten geven.

Net als velen van u ben ik in de loop der jaren sterk beïnvloed door ouderling Dieter F. Uchtdorf. Dit verklaart, in ieder geval deels, wat ik u nu ga vertellen.1 Alvast mijn excuses aan hem …

Ervaren piloten blijven binnen de grenzen van het vermogen van hun vliegtuig en volgen de instructies van luchtverkeersleiders over de landingsbaan en vliegroute op. Kortom, piloten werken binnen een kader. Hoe intelligent of getalenteerd ze ook zijn, ze kunnen het enorme potentieel van een vliegtuig alleen veilig ruimte geven zodat het zijn wonderbaarlijke taak kan vervullen, als ze het vliegtuig binnen dat kader besturen.

Op soortgelijke wijze ontvangen wij persoonlijke openbaring binnen een kader. Na de doop ontvangen we een majestueuze maar praktische gave, namelijk de gave van de Heilige Geest.2 Als we ernaar streven op het verbondspad te blijven,3 zal de Heilige Geest ons alle dingen tonen die we behoren te doen.4 Wanneer we ons onzeker of rusteloos voelen, kunnen we God om hulp vragen.5 De belofte van de Heiland had niet duidelijker kunnen zijn: ‘Bid, en u zal gegeven worden. […] Want ieder die bidt, die ontvangt.’6 Met de hulp van de Heilige Geest kan onze goddelijke aard onze eeuwige bestemming worden.7

De belofte van persoonlijke openbaring door middel van de Heilige Geest is ontzagwekkend, net als een vliegtuig in volle vlucht. En net als piloten dienen wij het kader te begrijpen waarbinnen de Heilige Geest ons persoonlijke openbaring geeft. Wanneer we binnen dat kader handelen, kan de Heilige Geest ons verbazingwekkende inzichten, leiding en troost geven. Buiten dat kader om kunnen we, hoe briljant en getalenteerd we ook zijn, worden misleid en ten onder gaan.

De Schriften vormen het eerste onderdeel van dit kader voor persoonlijke openbaring.8 Ons vergasten aan de woorden van Christus, die in de Schriften zijn vervat, bevordert persoonlijke openbaring. Ouderling Robert D. Hales heeft gezegd: ‘Als we met God willen spreken, bidden we. En als we willen dat Hij tot ons spreekt, doorzoeken we de Schriften.’9

In de Schriften staat hoe we persoonlijke openbaring ontvangen.10 We vragen wat nuttig en goed is,11 en niet wat tegen Gods wil is.12 We bidden niet verkeerd, hebben geen ongepaste beweegredenen om onze eigen wil door te drukken of ons eigen welbehagen na te jagen.13 We dienen bovenal onze hemelse Vader in de naam van Jezus Christus te vragen,14 gelovende dat we zullen ontvangen.15

Het tweede onderdeel van het kader is dat we persoonlijke openbaring alleen voor onszelf en onze eigen invloedssfeer ontvangen, en niet voor die van anderen. Met andere woorden, tijdens het opstijgen en landen gebruiken we de toegewezen landingsbanen. Het belang van duidelijke landingsbanen werd al vroeg in de geschiedenis van de herstelling duidelijk. Hiram Page, een van de acht getuigen van het Boek van Mormon, beweerde dat hij openbaringen voor de hele kerk ontving. Diverse leden werden misleid en slecht beïnvloed.

De Heer openbaarde als reactie hierop dat ‘niemand zal worden aangewezen om in deze kerk geboden en openbaringen te ontvangen behalve mijn dienstknecht Joseph Smith […], totdat Ik […] een ander in zijn plaats zal aanwijzen’.16 Leerstellingen, geboden en openbaring voor de kerk zijn voorbehouden aan de levende profeet, die ze van de Heer Jezus Christus ontvangt.17 Dat is de landingsbaan van de profeet.

Jaren geleden kreeg ik een telefoontje van iemand die was aangehouden wegens het betreden van verboden terrein. Hij vertelde mij dat het hem was geopenbaard dat er meer Schriftuur begraven lag onder het gebouw dat hij had geprobeerd te betreden. Hij beweerde dat hij na het ontvangen van de Schriftuur de gave van vertalen zou ontvangen, nieuwe Schriftuur aan het licht zou brengen, en dat hij de leer en richting van de kerk zou vormgeven. Ik vertelde hem dat hij zich vergiste, en hij verzocht mij om erover te bidden. Ik zei dat ik dat niet zou doen. Toen begon hij te schelden en hing hij op.18

Ik hoefde hierover niet in gebed te gaan om de eenvoudige maar duidelijke reden dat alleen de profeet openbaring voor de kerk ontvangt. Het is ‘in tegenstrijd met Gods bestuur’19 dat anderen dergelijke openbaringen zouden ontvangen, omdat die tot de landingsbaan van de profeet behoren.

Persoonlijke openbaring is voorbehouden aan individuen. U kunt bijvoorbeeld openbaring ontvangen over uw woonplaats, uw carrière of uw toekomstige huwelijkspartner.20 Kerkleiders onderwijzen in de leer en geven geïnspireerde raad, maar de verantwoordelijkheid voor deze keuzes ligt bij u. Dit zijn openbaringen die voor u zijn bestemd, oftewel: dit is uw landingsbaan.

Het derde onderdeel van het kader is dat persoonlijke openbaring in overeenstemming is met de geboden van God en de verbonden die we met Hem hebben gesloten. Denkt u zich eens een gebed van de volgende strekking in: ‘Geliefde hemelse Vader, ik verveel me tijdens de kerkdiensten. Kan ik U op de sabbat niet in de bergen of op het strand aanbidden? Mag ik alstublieft thuisblijven en niet aan het avondmaal deelnemen, maar wel de beloofde zegeningen ontvangen die uit sabbatheiliging voortvloeien?’21 We kunnen verwachten dat de Heer als volgt op een dergelijk gebed zou antwoorden: ‘Mijn kind, Ik heb mijn wil aangaande de sabbat al geopenbaard.’

Wanneer we vragen om openbaring over zaken waarover God al duidelijk is geweest, kunnen we onze gevoelens verkeerd gaan interpreteren en horen wat we graag willen horen. Een man vertelde me eens dat hij worstelde om zijn gezin financiële zekerheid te bieden. Hij kwam met het idee om geld te verduisteren, ging erover in gebed en kreeg naar zijn gevoel een bevestigende openbaring om zijn plan door te zetten. Ik wist dat hij was misleid, omdat hij openbaring zocht over iets wat in strijd met een gebod van God was. De profeet Joseph Smith heeft gewaarschuwd: ‘Niets brengt de mensenkinderen meer schade toe dan wanneer ze onder de invloed zijn van een valse geest die zij voor de Geest Gods houden.’22

Sommigen zullen erop wijzen dat Nephi een gebod overtrad toen hij Laban doodde. Deze uitzondering ontkracht echter niet de regel, namelijk dat persoonlijke openbaring in overeenstemming met de geboden van God is. Er zijn geen eenvoudige, volledig bevredigende verklaringen voor dit voorval, maar ik wil wel enkele feiten benadrukken. Aan het begin van dit verhaal vroeg Nephi niet of hij Laban mocht doden. Hij wilde hem niet doden. Labans dood leverde Nephi niets op, maar zou er wel toe leiden dat een toekomstige natie en verbondsvolk de Schriften zou hebben. Nephi wist zeker dat het een openbaring was. In dit geval was het zelfs een gebod van God.23

Het vierde onderdeel van het kader is erkennen wat God al aan u persoonlijk heeft geopenbaard en daarbij openstaan voor meer openbaring van Hem. Als God een vraag heeft beantwoord en de omstandigheden onveranderd zijn gebleven, waarom zou het antwoord dan anders worden? Joseph Smith kreeg in 1828 met zo’n problematische situatie te maken. De vertaling van het eerste gedeelte van het Boek van Mormon was voltooid toen Martin Harris, een weldoener en een van de eerste schrijvers, Joseph om toestemming vroeg om de vertaalde pagina’s mee te nemen en ze aan zijn vrouw te laten zien. Joseph wist niet wat hij moest doen en bad om leiding. De Heer zei dat hij de pagina’s niet aan Martin mocht meegeven.

Martin verzocht Joseph om het nogmaals aan de Heer te vragen. Dat deed Joseph, en het is niet verrassend dat hij hetzelfde antwoord ontving. Maar Martin smeekte Joseph om het een derde keer te vragen, en dat deed hij. Deze keer zei de Heer geen ‘nee’. God leek in plaats daarvan te zeggen: ‘Joseph, je weet hoe Ik hierover denk, maar je bent vrij om te kiezen.’ Joseph beschouwde dat als toestemming en besloot om Martin de 116 manuscriptpagina’s mee te geven, zodat die ze aan enkele familieleden kon laten zien. De vertaalde pagina’s gingen verloren en zijn nooit meer teruggevonden. Joseph werd streng door de Heer berispt.24

Joseph ondervond wat de profeet Jakob uit het Boek van Mormon onderwees: ‘Tracht niet de Heer raad te geven, maar tracht raad uit zijn hand te aanvaarden. Want [Hij geeft] met wijsheid [raad].’25 Jakob waarschuwde dat er betreurenswaardige dingen gebeuren wanneer we om de verkeerde dingen vragen. Hij voorspelde dat de inwoners van Jeruzalem zouden zoeken ‘naar dingen die zij niet konden begrijpen’, wat ‘veroorzaakt werd door het voorbijzien van het doel’, en dat ze de Heiland van de wereld volledig over het hoofd zouden zien.26 Ze struikelden omdat ze om dingen vroegen die ze niet konden en nooit zouden begrijpen.

Als we persoonlijke openbaring voor onze kwesties hebben ontvangen en de omstandigheden onveranderd zijn gebleven, dan heeft God onze vraag al beantwoord.27 Soms blijven we bijvoorbeeld vragen om bevestiging dat we zijn vergeven. Als we ons hebben bekeerd, met vreugde en gemoedsrust vervuld zijn geweest en vergeving van onze zonden hebben ontvangen, hoeven we niet nogmaals om een bevestiging te vragen, maar kunnen we vertrouwen op het antwoord dat God ons al heeft gegeven.28

Maar zelfs wanneer we op eerdere antwoorden van God vertrouwen, dienen we ons open te stellen voor meer persoonlijke openbaring. Er gaat ten slotte vrijwel nooit een directe vlucht naar onze bestemming. We moeten niet vergeten dat we persoonlijke openbaring ‘regel op regel’ en ‘voorschrift op voorschrift’29 ontvangen; dat geopenbaarde leiding vaak in kleine stapjes komt.30

De onderdelen van het kader voor persoonlijke openbaring overlappen en versterken elkaar. Maar binnen dat kader zal de Heilige Geest alles openbaren wat we nodig hebben om op te stijgen naar het verbondspad en daarop in beweging te blijven. De macht van Jezus Christus zal ons dan zegenen, zodat we worden wat onze hemelse Vader wil dat we worden. Ik nodig u uit uw recht op persoonlijke openbaring vol vertrouwen te doen gelden; met begrip voor wat God al heeft geopenbaard; in overeenstemming met de Schriften en de geboden, die Hij ons door middel van zijn geroepen profeten heeft gegeven; en binnen uw eigen invloedssfeer en keuzevrijheid. Ik weet dat de Heilige Geest u alle dingen kan en zal tonen die u behoort te doen.31 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Ouderling Dieter F. Uchtdorf vergelijkt belangrijke evangeliebeginselen regelmatig en treffend met vliegtuigen. Zo vergeleek hij onlangs de checklist van piloten met onderwijzen zoals de Heiland dat deed tijdens de uitzending ‘Checklist van een leerkracht’. ([Uitzending voor leerkrachten, 12 juni 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

  2. De Heilige Geest is het derde lid van de Godheid. Hij wordt vaak aangeduid als de Geest, of de Geest van God, en verricht onmisbare taken in het heilsplan. Hij getuigt van de Vader en de Zoon, openbaart de waarheid van alle dingen, heiligt hen die tot bekering zijn gekomen en zich hebben laten dopen, en is de Heilige Geest van de belofte. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Heilige Geest’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

  3. Zie 2 Nephi 31:19–21; Mosiah 4:8. Er is geen andere weg waarlangs we kunnen ‘worden behouden in het koninkrijk van God’. Hopen dat het ook op een andere manier kan, zal dat niet veranderen.

  4. Zie 2 Nephi 32:5; zie ook Leer en Verbonden 84:43–44.

  5. Zie 2 Nephi 32:4; Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 93–96.

  6. Mattheüs 7:7–8.

  7. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ‘Het jongevrouwenthema’, Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 27.0; 27.2, ChurchofJesusChrist.org.

  8. Zie 2 Nephi 32:3.

  9. Robert D. Hales, ‘De heilige Schriften: de macht van God voor ons heil’, Liahona, november 2006, 26–27.

  10. In de Schriften staat dat de Heilige Geest met een stille, zachte stem, als een fluistering spreekt. Hij spreekt niet luid of hard, maar eenvoudig, rustig en duidelijk. Zijn stem is doordringend en kan in ons branden. Hij spreekt zowel tot ons hart als tot ons verstand. Hij brengt vrede, vreugde en hoop; geen angst en zorgen. Hij moedigt ons aan het goede te doen, en niet het kwade. Zijn stem brengt verlichting en verrukking, geen verwarring. Zie 1 Koningen 19:11–12; Omni 1:25; Alma 32:28; Helaman 5:30–33; 3 Nephi 11:3; Moroni 7:16–17; Leer en Verbonden 6:22–24; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 85:6; Boyd K. Packer, ‘The Candle of the Lord’, Ensign, januari 1983, 51–56; Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88–92; Russell M. Nelson, ‘Treed de toekomst vol geloof tegemoet’, Liahona, november 2020, 73–76; Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 93–96.

  11. Zie 3 Nephi 18:20; Moroni 7:26; Leer en Verbonden 88:64–65.

  12. Zie Helaman 10:5; Leer en Verbonden 46:30.

  13. Jakobus 4:3; 2 Nephi 4:35; Leer en Verbonden 8:10; 46:7; 88:64–65.

  14. Zie Leer en Verbonden 88:64–65; Gids bij de Schriften, ‘Gebed’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.

  15. Zie 3 Nephi 18:20; Moroni 7:26.

  16. Leer en Verbonden 28:2, 7.

  17. Zie Leer en Verbonden 21:4–5.

  18. Gelukkig heeft hij de nodige hulp en behandeling gekregen.

  19. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 213.

  20. Zie Thomas S. Monson, ‘Whom Shall I Marry’, New Era, oktober 2004, 4.

  21. Zie Leer en Verbonden 59:9–16.

  22. Joseph Smith, in Times and Seasons, 1 april 1842, 744, JosephSmithPapers.org.

  23. De Heer wil zijn geopenbaarde geboden nog weleens veranderen of daar uitzonderingen op maken. Dat gebeurt echter door middel van profetische openbaring, en niet middels persoonlijke openbaring. Profetische openbaring komt door middel van Gods aangewezen profeten, overeenkomstig Gods wijsheid en begrip. Een van die uitzonderingen is de openbaring van de Heer aan Mozes en Jozua om de inwoners van Kanaän om te brengen, wat in strijd is met het gebod ‘U zult niet doodslaan’ (Exodus 20:13). De Heer kan en zal zijn geboden voor zijn doeleinden herzien. Het staat ons echter niet vrij om persoonlijke openbaring te gebruiken om vaststaande geboden van God, die Hij de kerk middels de profeet heeft geopenbaard, aan te passen of te negeren.

    Zie 1 Nephi 4:12–18; voor een uitgebreide verhandeling zie Joseph Spencer, 1st Nephi: A Brief Theological Introduction (2020), 66–80.

  24. Zie voor het volledige verslag van de 116 manuscriptpagina’s Heiligen: De geschiedenis van de Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen, deel 1, Het waarheidsvaandel, 1815–1846 (2018), 44–53; zie ook Leer en Verbonden 3:5–15; 10:1–5.

  25. Jakob 4:10.

  26. Zie Jakob 4:14–16.

  27. Joseph Smith heeft gezegd: ‘We vragen God alleen om bijzondere openbaring wanneer er nog geen bestaande openbaring is die bij de kwestie past.’ (History, 1838–1856 [Manuscript History of the Church], deel A-1, 286–287, JosephSmithPapers.org.)

  28. Zie Mosiah 4:3. Wanneer we blijven worstelen met schuldgevoelens en spijt nadat we ons oprecht hebben bekeerd, dan komt dat vaak voort uit een gebrek aan geloof in Jezus Christus en zijn vermogen om ons volledig te vergeven en genezen. We geloven soms dat volledige vergeving voor anderen is weggelegd, maar voor ons slechts deels. Dit is simpelweg een gebrek aan geloof in wat de Heiland dankzij zijn oneindige verzoening kan bewerkstelligen.

  29. Zie Jesaja 28:10; 2 Nephi 28:30; David A. Bednar, ‘Line upon Line, Precept upon Precept’, New Era, september 2010, 3–7.

  30. Mocht u geen openbaring van God hebben ontvangen, blijf er dan om vragen. Zoals ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘Doe dat dan vol vertrouwen. […] Als u rechtschapen leeft en vol vertrouwen te werk gaat, zal God u niet te lang zonder een waarschuwing laten doorgaan als u de verkeerde beslissing hebt genomen.’ (‘De goddelijke gave van het gebed gebruiken’, Liahona, mei 2007, 10.)

  31. Zie 2 Nephi 32:5.