Algemene conferentie
Eeuwig en gelukkig
Algemene oktoberconferentie 2022


Eeuwig en gelukkig

Blijvende vreugde en de eeuwigheid met onze dierbaren zijn de kern van Gods plan van geluk.

Vrienden, lieve broeders en zusters, geloofde u vroeger ook, of wilde u geloven, in een ‘lang en gelukkig leven’?

Dan dient het echte leven zich aan. We ‘groeien op’. Relaties worden ingewikkeld. Deze wereld is luidruchtig, druk, opdringerig, met uiterlijk vertoon en dikdoenerij. Toch geloven we ‘diep in ons hart’,1 of willen we geloven, dat eeuwig en gelukkig ergens wel degelijk mogelijk is.

‘Eeuwig en gelukkig’ is geen verzinsel in sprookjes. Blijvende vreugde en de eeuwigheid met onze dierbaren zijn juist de kern van Gods plan van geluk. Zijn liefdevol voorbereide weg kan onze lange reis eeuwig en gelukkig maken.

Er is veel om ons over te verheugen en dankbaar voor te zijn. Toch is geen mens en geen familie volmaakt. In onze relaties spelen liefde, sociale omgang en persoonlijkheid een rol, maar vaak ook wrijving, gekwetste gevoelens en soms diepe pijn.

‘Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.’2 Levend in Jezus Christus houdt onder meer onsterfelijkheid in – zijn gave van onze lichamelijke opstanding. Als we in geloof en gehoorzaamheid leven, kan levend in Christus ook een vreugdevol overvloedig eeuwig leven bij God met onze dierbaren inhouden.

De profeet van de Heer brengt ons op een opmerkelijke manier dichter tot onze Heiland. Denk onder meer aan heilige tempelverordeningen en -verbonden dichter bij ons in de buurt. We hebben fantastische mogelijkheden om aan nieuw geestelijk inzicht, liefde, bekering, en vergeving onder elkaar en in onze familie te werken.

Met toestemming vertel ik over twee heilige, ongewoon directe geestelijke ervaringen van vrienden, waarbij Jezus Christus families tot elkaar bracht door zelfs een conflict tussen generaties te verzoenen.3 ‘Oneindig en eeuwig’,4 ‘sterker dan de banden van de dood’5 – de verzoening van Jezus Christus kan ons met ons verleden verzoenen en ons hoop voor de toekomst geven.

Toen mijn vriendin en haar man lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen werden, kwamen ze tot hun vreugde te weten dat familiebanden niet ‘tot de dood u scheidt’ hoeven te zijn. Families kunnen in het huis des Heren voor eeuwig verenigd (verzegeld) worden.

Maar mijn vriendin wilde niet aan haar vader verzegeld worden. ‘Hij was geen fijne man voor mijn moeder. Hij was geen fijne vader voor zijn kinderen’, zei ze. ‘Mijn vader zal moeten wachten. Ik voel er niets voor om zijn tempelwerk te doen en voor eeuwig aan hem verzegeld te zijn.’

Een jaar lang vastte ze, bad ze en sprak ze regelmatig met de Heer over haar vader. Uiteindelijk was ze er klaar voor. Haar vaders tempelwerk werd verricht. Later zei ze: ‘Mijn vader verscheen op een nacht aan mij in een droom, geheel in het wit gekleed. Hij was veranderd. Hij zei: “Kijk. Ik ben helemaal rein. Dank je wel dat je in de tempel het werk voor mij hebt gedaan.”’ Haar vader voegde daaraan toe: ‘Sta op en ga terug naar de tempel; je broer wacht op zijn doop.’

Mijn vriendin zegt: ‘Mijn voorouders en andere overledenen kijken er reikhalzend naar uit dat het werk voor hen wordt gedaan.’

‘Voor mij’, zegt ze, ‘is de tempel een plek van genezing, instructie en erkenning van de verzoening van Jezus Christus.’

Tweede ervaring. Mijn vriend was ijverig bezig met zijn familiegeschiedenis. Hij wilde zijn overgrootvader traceren.

Mijn vriend zei dat hij op een vroege ochtend de geestelijke aanwezigheid van een man in zijn kamer voelde. De man wilde gevonden worden en zich bekendmaken aan zijn familie. Hij had wroeging over een fout waarvan hij zich inmiddels had bekeerd. De man maakte mijn vriend duidelijk dat het DNA van mijn vriend en dat van de persoon die hij als zijn overgrootvader beschouwde, niet overeenkwamen. ‘Met andere woorden,’ zei mijn vriend, ‘ik had mijn overgrootvader gevonden en kwam erachter dat hij niet de persoon was die volgens onze familiedocumenten onze overgrootvader was.’

Nu deze familiebanden waren opgehelderd, zei mijn vriend: ‘Ik voel me bevrijd, heb gemoedsrust. Het betekent alles voor me dat ik weet wie mijn familie is.’ Mijn vriend mijmert: ‘Een kromme tak betekent niet dat de boom slecht is. Hoe we in deze wereld komen, is minder belangrijk dan wie we zijn als we deze wereld verlaten.’

De heilige Schriften en heilige ervaringen van persoonlijke genezing en gemoedsrust, waaronder die in de geestenwereld, onderstrepen vijf leerstellige beginselen.

Ten eerste: de kern van Gods plan van verlossing en geluk is Jezus Christus’ belofte, dankzij zijn verzoening, dat onze geest en ons lichaam worden herenigd ‘om nimmermeer te worden gescheiden, opdat [wij] een volheid van vreugde zouden kunnen ontvangen’.6

Ten tweede: verzoening – hereniging in Christus – treedt op als we geloof oefenen en vruchten tot bekering voortbrengen.7 Zowel op aarde als in het hiernamaals. Tempelverordeningen op zich veranderen ons of de mensen in de geestenwereld niet. Maar deze goddelijke verordeningen maken wel heiligende verbonden met de Heer mogelijk, en die zorgen voor harmonie met Hem en met elkaar.

Onze vreugde wordt overvloedig als we Jezus Christus’ genade en vergeving jegens ons ervaren. Laten we elkaar het wonder van zijn genade en vergeving gunnen. Dan kunnen we door de barmhartigheid die we ontvangen en de barmhartigheid die we schenken veel onrecht in het leven rechttrekken.8

Ten derde: God kent ons door en door en houdt volmaakt van ons. ‘God laat niet met Zich spotten.’9 Hem misleiden kunnen we evenmin. Met volmaakte barmhartigheid en gerechtigheid sluit Hij de nederigen en boetvaardigen veilig in zijn armen.

De profeet Joseph Smith zag zijn broer Alvin in een visioen in het celestiale koninkrijk. De profeet Joseph verwonderde zich, aangezien Alvin was gestorven voordat hij de heilsverordening van de doop had ontvangen.10 De Heer legde met troostrijke woorden uit dat Hij ons zal ‘oordelen naar [onze] werken, naar het verlangen van [ons] hart’.11 Onze ziel getuigt van onze werken en verlangens.

We weten gelukkig dat de levenden en ‘de doden die zich bekeren, zullen worden verlost door gehoorzaamheid aan de verordeningen van het huis van God’12 en door Christus’ verzoening. In de geestenwereld krijgen zelfs wie in zonde en overtreding leefden de kans om zich te bekeren.13

Wie daarentegen bewust voor goddeloosheid kiezen, bekering bewust uitstellen, of met voorbedachten rade of expres de geboden overtreden met het oog op een makkelijke bekering daarna, zullen geoordeeld worden door God en een ‘levendige herinnering aan al [hun] schuld’.14 We kunnen niet bewust zondigen op zaterdag en vervolgens automatisch vergeving verwachten door op zondag aan het avondmaal deel te nemen. Tegen zendelingen of anderen die beweren dat ze de Geest volgen en dus de zendingsregels of de geboden niet hoeven na te leven, zeg ik: Bedenk dat gehoorzaamheid aan de zendingsregels en de geboden de Geest uitnodigt. Niemand van ons mag zijn bekering uitstellen. De zegeningen van bekering vangen aan zodra we ons beginnen te bekeren.

Ten vierde: de Heer geeft ons de goddelijke gelegenheid om meer zoals Hij te worden door plaatsvervangend verlossende tempelverordeningen aan te bieden die anderen nodig hebben, maar zelf niet kunnen ondergaan. We worden completer en volmaakter15 als ‘verlossers [op] de berg Sion’.16 Door anderen te dienen, kan de Heilige Geest van de belofte de verordeningen bekrachtigen en zowel de gever als de ontvanger heiligen. Zowel de gever als de ontvanger kan transformerende verbonden sluiten en verdiepen, en na verloop van tijd de beloofde zegeningen van Abraham, Izak en Jakob ontvangen.

Tot slot ten vijfde: zoals de gulden regel17 ons leert, nodigt een heiligende symmetrie in bekering en vergeving ons uit om anderen te bieden wat we zelf nodig hebben en verlangen.

Soms stelt onze bereidheid om anderen te vergeven zowel hen als ons in staat om te geloven dat bekering en vergeving mogelijk zijn. Soms komen de bereidheid tot bekering en het vermogen om te vergeven niet op hetzelfde moment. Onze Heiland is onze Middelaar bij God, maar Hij brengt ons ook tot onszelf en tot elkaar als we tot Hem komen. Vooral als de pijn diep zit, is het moeilijk om onze relaties te herstellen en ons hart te genezen. Dat redden we wellicht niet in ons eentje. Maar de hemel kan ons extra kracht en wijsheid geven om te weten wanneer we moeten doorzetten en hoe we iets kunnen loslaten.

We zijn minder alleen als we beseffen dat we er niet alleen voor staan. Onze Heiland begrijpt ons altijd.18 Met de hulp van onze Heiland kunnen we onze hoogmoed, onze pijn en onze zonden aan God overgeven. Hoe we ons aanvankelijk ook voelen, we knappen op als we erop vertrouwen dat Hij onze relaties herstelt.

De Heer, die volmaakt ziet en begrijpt, vergeeft wie Hij wil; wij, die onvolmaakt zijn, moeten iedereen vergeven. Komen we nader tot de Heiland, dan denken we minder aan onszelf. We oordelen minder en vergeven meer. Vertrouwen op zijn verdiensten, barmhartigheid en genade19 kan ons bevrijden van twist, boosheid, mishandeling, verlatenheid, oneerlijkheid, en de fysieke en mentale moeilijkheden die soms met een stoffelijk lichaam in een sterfelijke wereld gepaard gaan. Eeuwig en gelukkig betekent niet dat elke relatie eeuwig en gelukkig zal zijn. Maar duizend millenniaanse jaren waarin Satan gebonden is,20 bieden ons wellicht de benodigde tijd en verrassende manieren om lief te hebben, tot begrip te komen en zaken op te lossen, terwijl we ons op de eeuwigheid voorbereiden.

Dan gaan we op hemelse wijze met elkaar om.21 Gods werk en heerlijkheid beogen eeuwig en gelukkig tot stand te brengen.22 Eeuwig leven en verhoging betekenen God en Jezus Christus kennen, zodat wij, door goddelijke macht, zullen zijn waar Zij zijn.23

Broeders en zusters, God, onze hemelse Vader, en zijn geliefde Zoon leven. Zij schenken vrede, vreugde en genezing aan alle geslachten en talen, aan ieder van ons. De profeet van de Heer wijst ons de weg. Hedendaagse openbaring duurt voort. Mogen wij in het heilige huis des Heren nader tot onze Heiland komen, en moge Hij ons nader tot God en elkaar brengen, terwijl wij onze harten in al onze generaties met mededogen, waarheid en barmhartigheid naar het voorbeeld van Christus jegens elkaar verweven – voor tijd en eeuwigheid, eeuwig en gelukkig. In Jezus Christus is dit alles mogelijk; in Jezus Christus is dit waar. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.