Algemene conferentie
Vandaag
Algemene oktoberconferentie 2022


Vandaag

Onze levende profeet doet zijn deel om de aarde met het Boek van Mormon te overspoelen. Wij moeten zijn voorbeeld volgen.

Geliefde broeders en zusters, in het Boek van Mormon wordt het woord ‘vandaag’1 vaak gebruikt om aandacht te vestigen op raad, beloften en leringen. Koning Benjamin zei in zijn laatste toespraak tot zijn volk: ‘[Hoor] mijn woorden […] die ik u vandaag zal zeggen; [open] uw oren opdat u zult horen, en uw hart opdat u zult begrijpen, en uw geest opdat de verborgenheden van God aan uw oog zullen worden ontvouwd.’2 De algemene conferentie is een soortgelijke setting. We komen om raad voor ‘vandaag’ te horen, zodat wij ‘te allen tijde getrouw’3 kunnen zijn aan de Heer en zijn evangelie. Ik voel me ‘vandaag’ gedrongen te bespreken hoe belangrijk het is dat wij onze toewijding hernieuwen aan het Boek van Mormon, door Joseph Smith ‘het nauwkeurigste boek op aarde’ genoemd.4

Afbeelding
Het exemplaar van het Boek van Mormon van ouderling Rasband

Ik heb hier een exemplaar van het Boek van Mormon. Dit is mijn oude editie uit 1970, die mij erg dierbaar is. Het boek ziet er gebruikt en versleten uit, maar er is geen boek dat zo belangrijk voor mij en mijn getuigenis is als dit boek. Door het te lezen heb ik door de Geest een getuigenis gekregen dat Jezus Christus de Zoon van God is,5 dat Hij mijn Heiland is,6 dat deze Schriften het woord van God zijn7 en dat het evangelie is hersteld.8 Die waarheden draag ik diep in het hart. Zoals de profeet Nephi heeft gezegd: ‘Mijn ziel verheugt zich in de dingen van de Heer.’9

Afbeelding
Ouderling Rasband met zijn zendingspresident en ouderling Hanks

Van links naar rechts: ouderling Ronald A. Rasband als jonge zendeling; president Harold Wilkinson, president van de Oostelijke-Staten-zending; en ouderling Marion D. Hanks, algemeen zeventiger.

Dit is het verhaal achter mijn exemplaar van het Boek van Mormon. Als jonge zendeling volgde ik het advies op van ouderling Marion D. Hanks, die ons in de Oostelijke-Staten-zending (VS) bezocht. Hij was een voormalig president van de Britse Zending en twee van zijn zendelingen zitten hier vandaag op het podium: mijn geliefde broeders, ouderling Jeffrey R. Holland en ouderling Quentin L. Cook.10 Net als hij bij zijn zendelingen in Engeland had gedaan, daagde hij ons uit om een ongemarkeerd exemplaar van het Boek van Mormon minstens twee keer te lezen. Ik begon aan die taak. De eerste keer moest ik onder het lezen alles markeren of onderstrepen wat op Jezus Christus wees of van Hem getuigde. Ik gebruikte een rood potlood en onderstreepte veel passages. De tweede keer, zei ouderling Hanks, moesten we alle beginselen en leerstellingen van het evangelie onderstrepen. Dit keer markeerde ik mijn Schriften met een blauw potlood. Ik las het Boek van Mormon twee keer, zoals mij was opgedragen, en daarna nog twee keer, waarbij ik geel en zwart gebruikte om passages die mij opvielen te markeren.11 Zoals u kunt zien, heb ik veel aantekeningen gemaakt.

Afbeelding
Gemarkeerd exemplaar van het Boek van Mormon

Maar lezen was veel meer dan alleen Schriftteksten markeren. Elke keer dat ik het Boek van Mormon van kaft tot kaft las, werd ik vervuld met een diepe liefde voor de Heer. Ik voelde een diepgeworteld getuigenis van de waarheid van zijn leringen en hoe die op ‘vandaag’ van toepassing zijn. Het boek heeft een passende ondertitel: ‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus.’12 Door die studie en de geestelijke bevestiging die ik ontving, werd ik een zendeling voor het Boek van Mormon en een discipel van Jezus Christus.13

‘Vandaag’ is president Russell M. Nelson een van de belangrijkste zendelingen voor het Boek van Mormon. Toen hij net als apostel was geroepen, gaf hij een lezing in Accra (Ghana).14 Er waren daar hoogwaardigheidsbekleders aanwezig, onder wie een Afrikaans stamhoofd, met wie hij via een tolk sprak. Het hoofd bestudeerde de Bijbel grondig en hield van de Heer. Nadat president Nelson had gesproken, werd hij benaderd door het stamhoofd, dat in perfect Engels vroeg: ‘Wie bent u precies?’ President Nelson legde uit dat hij een geordende apostel van Jezus Christus was.15 De volgende vraag van het hoofd was: ‘Wat kunt u mij over Jezus Christus leren?’16

President Nelson pakte het Boek van Mormon en sloeg het open bij 3 Nephi 11. President Nelson en het stamhoofd lazen samen de rede van de Heiland aan de Nephieten: ‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis van de profeten in de wereld zou komen. […] Ik ben het licht en het leven van de wereld.’17

President Nelson gaf het stamhoofd een exemplaar van het Boek van Mormon en het hoofd antwoordde: ‘U had me diamanten of robijnen kunnen geven, maar niets is kostbaarder voor mij dan meer over de Heer Jezus Christus te weten komen.’18

Dit is niet het enige voorbeeld waarin onze geliefde profeet over het Boek van Mormon vertelt. Hij heeft honderden mensen een exemplaar van het Boek van Mormon gegeven en heeft daarbij altijd zijn getuigenis van Jezus Christus gegeven. Wanneer president Nelson samenkomt met gasten, presidenten, koningen, staatshoofden, en leiders van bedrijven en organisaties en van verschillende religies, of dat nu op de hoofdzetel van de kerk is of op hun eigen locaties, schenkt hij altijd eerbiedig dit boek met geopenbaarde Schriftuur. Hij zou ze van alles kunnen geven, met een strik erom, wat als herinnering aan zijn bezoek op een tafel, op een bureau of in een kast zou kunnen staan. In plaats daarvan schenkt hij wat hem het meest dierbaar is, veel kostbaarder dan robijnen en diamanten, zoals het stamhoofd zei.

‘De waarheden van het Boek van Mormon’, heeft president Nelson gezegd, ‘hebben de macht om onze ziel te genezen, troosten, helen, helpen, sterken, opbeuren en bemoedigen.’19 Ik heb gezien hoe deze exemplaren van het Boek van Mormon stevig werden vastgepakt door degenen die ze van onze profeet van God ontvingen. Er bestaat geen groter geschenk.

Afbeelding
President Nelson met de vrouw van de president van Gambia

Onlangs ontving hij de vrouw van de president van Gambia in zijn kantoor en overhandigde haar nederig een exemplaar van het Boek van Mormon. Hij liet het daar niet bij. Hij opende het boek om samen met haar te lezen, om te onderwijzen over en getuigen van Jezus Christus, zijn verzoening en zijn liefde voor al Gods kinderen – overal.

Onze levende profeet doet zijn deel om de aarde met het Boek van Mormon te overspoelen.20 Maar hij kan de sluizen niet alleen openen. Wij moeten zijn voorbeeld volgen.

Ik ben geïnspireerd door zijn voorbeeld en heb geprobeerd om het Boek van Mormon nederiger en vuriger te verspreiden.

Afbeelding
Ouderling Rasband met de president van Mozambique

Onlangs was ik voor mijn roeping in Mozambique. De inwoners van dit prachtige land kampen met armoede, gezondheidsproblemen, werkeloosheid, stormen en politieke onrust. Ik had de eer om Filipe Nyusi, de president van het land, te ontmoeten. Op zijn verzoek heb ik voor hem en zijn land gebeden; ik vertelde hem dat we een tempel van Jezus Christus21 in zijn land aan het bouwen waren. Aan het einde van het bezoek gaf ik hem een exemplaar van het Boek van Mormon in het Portugees, zijn moedertaal. Hij nam het boek dankbaar aan, en ik getuigde van de hoop en beloften voor zijn volk die vervat zijn in de woorden van de Heer in dit boek.22

Afbeelding
Ouderling Rasband met de koning en koningin van Lesotho

Bij een andere gelegenheid brachten mijn vrouw, Melanie, en ik een bezoek aan koning Letsie III van Lesotho en zijn vrouw bij hen thuis.23 Het hoogtepunt van het bezoek was voor ons het moment waarop we hun een exemplaar van het Boek van Mormon gaven en ik mijn getuigenis gaf. Als ik terugdenk aan die en vergelijkbare ervaringen, komt er een Schrifttekst uit de laatste dagen in mij op: ‘De volheid van mijn evangelie [zal] door de zwakken en eenvoudigen worden verkondigd aan de einden van de wereld en voor koningen en heersers.’24

Afbeelding
Ouderling Rasband met ambassadeur Pandey
Afbeelding
Kerkleiders met Zijne Heiligheid Patriarch Bartholomeüs

Ik heb het Boek van Mormon gegeven aan Indra Mani Pandey,25 de ambassadeur van India bij de Verenigde Naties in Genève en aan Zijne Heiligheid Patriarch Bartholomeüs26 van de Oosters-orthodoxe kerk en vele anderen. Ik voelde dat de Geest van de Heer bij ons was toen ik hun deze ‘sluitsteen van onze godsdienst’27 overhandigde en mijn getuigenis gaf van Jezus Christus, de hoeksteen van ons geloof.28

Broeders en zusters, u hoeft niet naar Mozambique of India te gaan, of koningen en heersers te ontmoeten om dit boek met heilige leringen en beloften aan iemand te geven. Ik spoor u vandaag aan om het Boek van Mormon aan uw vrienden en familieleden, uw collega’s, uw voetbalcoach of de groenteboer te geven. Zij hebben de woorden van de Heer in dit boek nodig. Zij hebben antwoord op vragen over het dagelijks leven en over het komende eeuwige leven nodig. Zij hebben kennis nodig van het verbondspad dat voor hen ligt en de blijvende liefde van de Heer voor hen. Dat kunnen ze allemaal lezen in het Boek van Mormon.

Wanneer u ze het Boek van Mormon geeft, opent u hun hart en verstand voor het woord van God. U hoeft geen papieren exemplaren van het boek bij u te dragen. U kunt het Boek van Mormon eenvoudig delen met uw mobiele telefoon door middel van de sectie Schriften in de app Evangeliebibliotheek.29

Denk aan alle mensen die gezegend zouden zijn als ze het evangelie hadden en stuur hun een exemplaar van het Boek van Mormon vanaf uw telefoon. Vergeet daarbij niet uw getuigenis te geven en te vertellen hoe dit boek u tot zegen is geweest.

Mijn geliefde vrienden, als apostel van de Heer spoor ik u aan om onze geliefde profeet, president Nelson, te volgen en de aarde met het Boek van Mormon te overspoelen. De behoefte is groot; we moeten nu handelen. Ik beloof u dat u deelneemt aan ‘het grootste werk op aarde’, de vergadering van Israël30 als u wordt geïnspireerd om in contact te komen met hen die ‘van de waarheid worden afgehouden omdat zij niet weten waar die te vinden is’.31 Ze hebben behoefte aan uw getuigenis dat dit boek uw leven heeft veranderd en u dichter tot God, zijn vrede32 en zijn ‘tijdingen van grote vreugde’33 heeft gebracht.

Ik getuig dat het Boek van Mormon volgens het goddelijk plan in het oude Amerika is bereid zodat het ‘vandaag’ kon verschijnen om Gods woord te verklaren, en zielen tot de Heer Jezus Christus en zijn herstelde evangelie te brengen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Jakob 2:2–3; Mosiah 2:14, 30; 5:7; Alma 7:15; en vele andere verzen in het Boek van Mormon.

  2. Mosiah 2:9.

  3. Alma 53:20.

  4. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 68. De volledige verklaring van Joseph Smith op 28 november 1841 in raadsvergadering met de twaalf apostelen gegeven luidt: ‘Ik zei tegen de broeders dat het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen erin te houden, dan door welk ander boek ook.’ Het woord ‘nauwkeurigste’ verwijst vooral naar de openbaring die onder het vertalen ervan werd ontvangen en de leer in het Boek van Mormon die beter dan elk ander boek de ‘duidelijke en waardevolle’ waarheden van het evangelie vastlegt (zie 1 Nephi 13:40).

  5. Zie ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, een verklaring van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen, 1 januari 2000: ‘Wij getuigen, als zijn naar behoren geordende apostelen, dat Jezus de levende Christus is, de onsterfelijke Zoon van God. Hij is de grote Koning Immanuel, die Zich nu aan de rechterhand van zijn Vader bevindt. Hij is het licht, het leven en de hoop van de wereld. Zijn weg is het pad dat leidt tot geluk in dit leven en tot het eeuwige leven in de wereld hierna. God zij dank voor de weergaloze gave van zijn goddelijke Zoon.’ (ChurchofJesusChrist.org.)

  6. Zie Jesaja 49:26; 1 Nephi 21:26; 22:12; Leer en Verbonden 66:1.

  7. Het woord van God staat in de Schriften. In het Boek van Mormon vroegen Laman en Lemuel bijvoorbeeld naar aanleiding van Lehi’s droom: ‘Wat betekent de roede van ijzer?’ Nephi antwoordde: ‘Die [is] het woord van God; en wie ook naar het woord van God luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang’ (1 Nephi 15:23–24).

  8. Zie ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, waarin staat: ‘Wij verklaren dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, die op 6 april 1830 is opgericht, de herstelde nieuwtestamentische kerk van Christus is. Deze kerk is verankerd in het volmaakte leven van haar voornaamste hoeksteen, Jezus Christus, en in zijn oneindige verzoening en letterlijke opstanding. Jezus Christus heeft weer apostelen geroepen, en heeft hun priesterschapsgezag verleend. Hij nodigt ons allen uit om tot Hem en zijn kerk te komen, de Heilige Geest en de heilsverordeningen te ontvangen, en blijvende vreugde te verwerven. […] Wij verklaren verheugd dat de beloofde herstelling door voortschrijdende openbaring doorgaat. De aarde zal nooit meer hetzelfde zijn, omdat God “alles weer in Christus bijeen [zal] brengen” (Efeze 1:10).’ (ChurchofJesusChrist.org.)

  9. 2 Nephi 4:16.

  10. Zie Quentin L. Cook, ‘Be Not Weary in Well-Doing’ (devotional aan de Brigham Young University, 24 augustus 2020), speeches.byu.edu; Eliza Smith-Driggs, ‘This Week on Social: How to Develop a Love for the Lord, Yourself and Others’, Church News, 17 juli 2020, theChurchNews.com.

  11. Derde keer lezen, geel: geologie of geografie; vierde keer lezen, zwart: verhaallijn van het Boek van Mormon.

  12. ‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’ is als ondertitel aan alle uitgaven van het Boek van Mormon toegevoegd. Kerkleiders hebben de naam gewijzigd om het doel van het boek, zoals omschreven op de titelpagina, meer te benadrukken: ‘En ook ter overtuiging van de Joden en de andere volken dat Jezus de Christus is, de eeuwige God, die Zich aan alle natiën openbaart.’

  13. Een discipel van Jezus Christus zijn is een uiting van onze liefde voor Hem. Discipelen zijn gedoopt; ze nemen de naam van Jezus Christus op zich; ze streven ernaar om Hem te volgen door zijn eigenschappen, zoals omschreven door de apostel Petrus, te omarmen: ‘Zich er met alle inzet op toeleggen om aan uw geloof deugd toe te voegen, aan de deugd kennis, aan de kennis zelfbeheersing, aan de zelfbeheersing volharding, aan de volharding godsvrucht, aan de godsvrucht broederliefde en aan de broederliefde liefde voor iedereen.’ (2 Petrus 1:5–7; zie ook Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk [2004], 125–138.)

  14. President Russell M. Nelson, internationaal gerenommeerd hartchirurg voordat hij in 1984 tot het Quorum der Twaalf Apostelen werd geroepen, gaf in 1986 aan een medische school in Accra (Ghana) een lezing over de geschiedenis van hartchirurgie. Toen hij later door de media werd geïnterviewd, legde hij uit dat hij daar was als ‘dienstknecht van de Heer om [de mensen] te helpen betere burgers te worden, sterke gezinnen op te bouwen, waar geluk te vinden en voorspoedig in het land te zijn’. Hij bezocht Accra (Ghana) opnieuw op 16 november 2001 voor de eerstespadesteking van de Accratempel (Ghana). (Zie ‘Ground Broken for First Temple in West Africa’, Church News, 24 november 2001, theChurchNews.com.)

  15. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 5.1.1.1: ‘De Heer roept en ordent in deze tijd via de president van de kerk mannen tot het ambt van apostel in het Quorum der Twaalf Apostelen (zie Leer en Verbonden 18:26–28).’ (ChurchofJesusChrist.org.)

  16. Zie Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 60.

  17. 3 Nephi 11:10–11.

  18. Zie Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, 61.

  19. Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, 62.

  20. Zie Mozes 7:62.

  21. De Beiratempel (Mozambique) is op 4 april 2021 door president Russell M. Nelson aangekondigd. Er wonen ruim vijfhonderdduizend mensen in Beira, dat aan de Indische Oceaan ligt.

  22. Voorbeelden van de hoop en beloften die in het Boek van Mormon staan, leest u onder andere in 2 Nephi 31:20; Jakob 4:4–6; Alma 13:28–29; 22:16; 34:41; Ether 12:32; Moroni 7:41; 8:26.

  23. Ouderling en zuster Rasband ontmoetten de koninklijke familie op 10 februari 2020, toen ze in Afrika waren voor de inwijding van de Durbantempel (Zuid-Afrika).

  24. Leer en Verbonden 1:23.

  25. Ouderling Rasband ontmoette ambassadeur Indra Mani Pandey, permanent vertegenwoordiger van India bij de Verenigde Naties en andere internationale organisaties in Genève, op het interreligieuze forum in Bologna (Italië) op 17 september 2021.

  26. Ouderling Rasband ontmoette Zijne Alheiligheid Oecumenisch Patriarch Bartholomeüs van de Oosters-orthodoxe kerk op het interreligieuze forum in Bologna (Italië) op 13 september 2021.

  27. Leringen: Joseph Smith, 68. Een sluitsteen is een wigvormige steen bovenin een gewelf die de andere stenen op hun plaats houdt. De profeet Joseph Smith omschreef het Boek van Mormon als ‘de sluitsteen van onze godsdienst’ vanwege het belang ervan bij het verenigen van de kerk door middel van beginselen en verordeningen. Het Boek van Mormon is een ‘sluitsteen’ in het leven van leden, waardoor ze standvastig op het verbondspad kunnen blijven.

  28. Zie Efeze 2:19–20. Jezus Christus is de voornaamste hoeksteen van onze kerk, die zijn naam draagt. Net zoals de hoeksteen van de tempel een symbool is voor de belangrijkste steen die de hoek van de fundering van Gods huis vormt, is Jezus Christus de hoeksteen van ons geloof en onze verlossing. Hij heeft zijn leven gegeven zodat wij na het graf kunnen leven; er is niemand gelijk aan Hem in kracht, in doeleinden of in liefde.

  29. U kunt het Boek van Mormon vanaf uw mobiele telefoon delen. U kunt dit doen door de app Evangeliebibliotheek te openen, naar de collectie ‘Schriften’ te gaan en bovenaan op ‘Delen’ te tikken. U kunt ook de Boek van Mormon-app gebruiken en op het icoontje voor ‘Delen’ tikken. Er verschijnt dan een digitale code die anderen vervolgens met hun eigen telefoon kunnen scannen.

  30. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), ChurchofJesusChrist.org. ‘Op 3 juni 2018 riepen president Russell M. Nelson en zijn vrouw, Wendy W. Nelson, de jeugd op om zich “aan [te] melden voor het jeugdbataljon van de Heer” en aandeel te hebben in “de grootste uitdaging, het grootste doel en het grootste werk op aarde”. En wat is die grootste uitdaging? De vergadering van Israël.’ (Charlotte Larcabal, ‘A Call to Enlist and Gather Israel’, New Era, maart 2019, 24.)

  31. Leer en Verbonden 123:12.

  32. Zie 2 Nephi 4:27; Mosiah 4:3; 15:18; Alma 46:12.

  33. 1 Nephi 13:37.