Algemene conferentie
Ons leven lang bestand tegen de tegenstander
Algemene oktoberconferentie 2022


Ons leven lang bestand tegen de tegenstander

Ik bid dat wij ons leven mogen blijven opbouwen volgens de plannen en technische specificaties van het goddelijke plan, ontworpen door onze hemelse Vader.

We hebben door de jaren heen vanaf dit prachtige spreekgestoelte in het Conferentiecentrum geweldige raad, inspiratie, instructie en openbaring ontvangen. De sprekers gebruikten soms vergelijkingen vanuit hun kennis en ervaring om beginselen van het evangelie van Jezus Christus duidelijk en krachtig uit te leggen.

Zo hebben we bijvoorbeeld geleerd over vliegtuigen en vluchten waarbij een kleine afwijking in het begin ons uiteindelijk naar een plek ver van onze oorspronkelijke bestemming kan leiden.1 Zo hoorden we ook de vergelijking tussen het functioneren van ons fysieke hart en de machtige verandering van hart die nodig is om in te gaan op de uitnodiging van de Heer om Hem te volgen.2

Deze keer zou ik graag nederig een vergelijking maken die voortkomt uit een onderdeel van mijn vakgebied. Ik heb het over burgerlijke ingenieurswetenschappen. Op mijn eerste dag aan de universiteit droomde ik al van de dag dat ik de colleges zou mogen volgen over het ontwerpen van ‘anti-seismische’ gebouwen en andere constructies.

Uiteindelijk brak de dag van mijn eerste college over dit onderwerp aan. De eerste woorden van de hoogleraar waren: ‘Jullie kunnen vast niet wachten om met dit vak te beginnen en anti-seismische constructies te leren ontwerpen.’ Velen van ons knikten enthousiast. Toen zei de hoogleraar: ‘Het spijt me, maar dat is niet mogelijk. Ik kan jullie geen gebouw leren ontwerpen dat tegen of ‘anti’ aardbevingen is. Dat heeft geen zin’, zei hij, ‘want de aardbevingen zullen plaatsvinden, of dat ons nu bevalt of niet.’

Hij ging verder: ‘Ik kan jullie wel leren om bouwwerken te ontwerpen die bestand zijn tegen aardbevingen, bouwwerken die de kracht van aardbevingen kunnen weerstaan, zodat ze staande blijven zonder ernstige schade op te lopen en hun doel kunnen blijven vervullen.’

De ingenieur maakt de berekeningen om de afmetingen, kenmerken en eigenschappen van de fundering, pilaren, balken, betonplaten en andere bouwelementen te bepalen. Deze resultaten worden omgezet in plannen en technische specificaties die de aannemer nauwgezet moet volgen om het werk uit te voeren, zodat het bouwwerk functioneel blijft voor het doel waarvoor het is ontworpen en gebouwd.

Die eerste les in aardbevingsbestendig ontwerpen is meer dan veertig jaar geleden, maar ik kan me het moment nog goed herinneren waarop ik een dieper en vollediger begrip kreeg van het cruciale belang van dit concept voor de structuren die ik gedurende mijn carrière zou ontwerpen. En nog belangrijker, dat het permanent aanwezig zou zijn in de opbouw van mijn eigen leven en dat van de mensen op wie ik een positieve invloed kan hebben.

Wat zijn wij gezegend dat we kunnen rekenen op onze kennis van het heilsplan van onze hemelse Vader, dat we het herstelde evangelie van Jezus Christus hebben en dat we kunnen vertrouwen op de geïnspireerde leiding van hedendaagse profeten! Al deze dingen vormen de door God ontworpen ‘plannen’ en de ‘technische specificaties’ die ons leren hoe we een gelukkig leven kunnen opbouwen – een leven dat bestand is tegen zonde, bestand tegen verleiding, bestand tegen aanvallen van Satan, die onze eeuwige bestemming met onze hemelse Vader en onze geliefde familie uit alle macht probeert tegen te werken.

De Heiland zelf werd aan het begin van zijn bediening door de duivel verzocht.3 Maar Jezus doorstond die grote beproeving goed. Wat had Hij aan een anti-Satan- of antiverleidingshouding? Jezus overwon in deze moeilijke momenten door zijn geestelijke voorbereiding, waardoor Hij sterk genoeg was om de verleidingen van de tegenstander te weerstaan.

Door welke factoren was de Heiland voorbereid op die cruciale gebeurtenis?

Ten eerste had Hij veertig dagen en nachten gevast, ongetwijfeld in combinatie met voortdurend gebed. Dus hoewel Hij lichamelijk zwak was, was Hij geestelijk sterk. Hoewel het gelukkig niet van ons wordt gevraagd om zo lang te vasten – wij vasten een keer per maand maar 24 uur – geeft vasten ons ook geestelijke kracht en bereidt het ons voor om bestand te zijn tegen de beproevingen van het leven.

Ten tweede zien we in het verslag van de verleidingen waaraan de Heiland werd onderworpen dat Hij Satan altijd antwoordde met de Schriften in gedachten. Hij citeerde ze en paste ze op het juiste moment toe.

Toen Satan Hem verleidde om de stenen in brood te veranderen om zijn honger van het lange vasten te stillen, zei de Heer tegen hem: ‘Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.’4 En toen de Heer op het hoogste gedeelte van de tempel stond en de duivel Hem probeerde te verleiden om zijn macht te tonen, antwoordde de Heer met gezag: ‘Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.’5 En op de derde poging van Satan antwoordde de Heer: ‘Er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.’6

Een aardbeving laat haar sporen na, zelfs op bouwwerken die goed zijn ontworpen en gebouwd. Zo kan er sprake zijn van scheuren, omgevallen meubels, ingestorte plafonds of kapotte ramen. Maar een gebouw dat goed is ontworpen en gebouwd, zal zijn functie om de bewoners te beschermen vervullen, en na enkele reparaties zal het weer tot zijn originele staat hersteld zijn.

Zo kunnen de slagen van de tegenstander ook ‘scheuren’ veroorzaken of gedeeltelijke schade in ons leven aanrichten, ondanks onze inspanningen om ons leven volgens het volmaakte goddelijke ontwerp op te bouwen. Deze ‘scheuren’ kunnen zich uiten in gevoelens van verdriet of wroeging om begane fouten en omdat we niet alles perfect hebben gedaan; of het gevoel dat we niet zo goed zijn als we zouden willen zijn.

Maar wat er echt toe doet is dat we staande zijn gebleven omdat we de door God ontworpen plannen en specifieke instructies, oftewel het evangelie van Jezus Christus, hebben gevolgd. Ons leven is niet structureel verwoest door de inspanningen van de tegenstander of de moeilijke situaties die we hebben moeten doormaken; we zijn juist klaar om verder te gaan.

De vreugde die in de Schriften is beloofd als doel van ons bestaan7 moeten we niet verkeerd opvatten. Zij betekent niet dat we geen moeilijkheden of verdriet zullen hebben, dat we geen ‘scheuren’ als gevolg van de verleidingen, tegenspoed of beproevingen van het aardse leven zullen oplopen.

Deze vreugde heeft te maken met Nephi’s perspectief op het leven toen hij zei: ‘Ik [heb] in de loop van mijn dagen veel ellende ondervonden, maar niettemin [ben ik] in al mijn dagen uitermate door de Heer begunstigd.’8 Al zijn dagen! Zelfs de dagen dat Nephi onder het onbegrip en de afwijzing van zijn eigen broers leed, zelfs toen ze hem op het schip vastbonden, zelfs de dag dat zijn vader, Lehi, overleed, zelfs toen Laman en Lemuel aartsvijanden van zijn volk werden. Zelfs in die moeilijke dagen voelde Nephi zich uitermate door de Heer begunstigd.

We kunnen gerust zijn in de wetenschap dat de Heer nooit zal toestaan dat wij erger verleid worden dan we kunnen weerstaan. Alma zegt: zorg dat u ‘voortdurend waakt en bidt dat u niet zult worden verzocht boven hetgeen u kunt verdragen, en aldus door de Heilige Geest zult worden geleid, en ootmoedig wordt, zachtmoedig, onderworpen, geduldig, vol liefde en lankmoedigheid’.9

Hetzelfde geldt voor de beproevingen van het leven. Ammon herinnert ons aan de woorden van de Heer: ‘Draag uw ellende met geduld, en Ik zal u doen slagen.’10

De Heer biedt ons altijd hulp wanneer we te maken krijgen met tegenspoed, verleiding, onbegrip, zwakheden en zelfs de dood. Hij heeft gezegd: ‘En nu, voorwaar, Ik zeg u, en wat Ik tot één zeg, zeg Ik tot allen: Wees welgemoed, lieve kinderen; want Ik ben in uw midden, en Ik heb u niet verlaten.’11 Hij zal ons nooit in de steek laten!

Ik bid dat wij ons leven mogen blijven opbouwen volgens de plannen en technische specificaties van het goddelijke plan, ontworpen door onze Vader en bewerkstelligd door onze Heiland, Jezus Christus. Zo kunnen wij, dankzij de genade die wij ontvangen door de verzoening van onze Heiland, slagen in het opbouwen van een leven dat bestand is tegen zonde en verleiding, en dat versterkt is zodat we de verdrietige, moeilijke tijden in ons leven kunnen doorstaan. Bovendien kunnen we dan toegang krijgen tot alle zegeningen die ons door de liefde van onze Vader en onze Heiland worden beloofd. In de naam van Jezus Christus. Amen.