Algemene conferentie
Volg Jezus Christus met voetstappen van geloof
Algemene oktoberconferentie 2022


Volg Jezus Christus met voetstappen van geloof

Christus kan ons ook nu in moeilijke tijden bijstaan. Hij heeft dat destijds voor de pioniers gedaan en Hij doet het nu voor ieder van ons.

Ik wil het koor bedanken voor dat lied, ‘Faith in Every Footstep’. De muziek en tekst van dat lied zijn in 1996 door broeder Newell Dayley geschreven1 ter voorbereiding op het 150e jubileum van de aankomst van de pioniers in de Salt Lake Valley in 1847.

Hoewel het lied voor die viering werd geschreven, is de inhoud op de hele wereld van toepassing.

Ik was altijd dol op het refrein:

Geloof bij elke voetstap, wij volgen onze Heer.

Zijn zuiv’re liefde geeft ons hoop en leidt ons immermeer.2

Broeders en zusters, ik getuig dat er hoop is wanneer wij Jezus Christus met voetstappen van geloof volgen. Er is hoop in de Heer Jezus Christus. Er is hoop voor iedereen op aarde. Er is hoop dat we onze fouten, ons verdriet, onze worstelingen, onze beproevingen en moeilijkheden kunnen overwinnen. Er is hoop door bekering en vergeving, en hoop in het vergeven van anderen. Ik getuig dat er hoop en gemoedsrust in Christus is. Hij kan ons ook nu in moeilijke tijden bijstaan. Hij heeft dat destijds voor de pioniers gedaan en Hij doet het nu voor ieder van ons.

Dit jaar is de aankomst van de pioniers in de Salt Lake Valley 175 jaar geleden. Dat doet me denken aan mijn voorouders. Sommigen van hen zijn te voet van Nauvoo naar de Salt Lake Valley gegaan. Ik heb overgrootouders die in hun jeugd over de vlakten zijn getrokken. Henry Ballard was 20;3 Margaret McNeil was 134 en Joseph F. Smith, die later de zesde kerkpresident werd, was slechts 9 jaar oud toen hij in de Salt Lake Valley aankwam.5

Ze leden op hun tocht allerlei ontberingen, zoals koude winters, ziekte en een gebrek aan goede kleding en voedsel. Zo gebeurde het dat Henry Ballard in de Salt Lake Valley aankwam, blij was dat hij ‘het beloofde land’ zag, maar bang was dat iemand hem zou zien, omdat zijn kleren zo versleten waren dat ze zijn lichaam niet goed meer bedekten. Hij verstopte zich de hele dag achter wat struiken tot het donker was. Toen ging hij naar een huis en vroeg om wat kleding zodat hij zijn reis kon voortzetten en zijn ouders vinden. Hij was God dankbaar dat hij zijn nieuwe thuis veilig bereikt had.6

Mijn overgrootouders volgden Jezus Christus bij al hun beproevingen met voetstappen van geloof. Ik ben dankbaar dat ze nooit de moed hebben opgegeven. Hun voetstappen van geloof zijn mij en de volgende generaties tot zegen, net als uw voetstappen van geloof uw nageslacht tot zegen zullen zijn.

We kennen de woorden pionier en pionieren. Als zelfstandig naamwoord betreft het een van de eerste personen die een nieuw gebied verkennen of zich daar vestigen. Het werkwoord betekent de weg voor anderen openen of bereiden zodat ze kunnen volgen.7

Als ik denk aan pioniers die de weg voor anderen hebben bereid, dan denk ik allereerst aan de profeet Joseph Smith. Joseph was een pionier, want zijn voetstappen van geloof leidden hem naar een bos waar hij in gebed neerknielde en de weg voor ons opende om de volheid van het evangelie van Jezus Christus te ontvangen. Josephs geloof om op die lentemorgen in 1820 te ‘vragen aan God’,8 opende de weg naar de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus, waarbij opnieuw profeten en apostelen werden geroepen om op aarde te dienen.9 Ik weet dat Joseph Smith een profeet van God is. Ik weet dat hij door voetstappen van geloof in de tegenwoordigheid van God de Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, neerknielde.

Door de voetstappen van geloof van de profeet Joseph Smith werd hij een werktuig van de Heer om het Boek van Mormon tevoorschijn te brengen, dat eveneens een testament van Jezus Christus en zijn genadige verzoening is.

Ik getuig dat Joseph Smith, ondanks ongelooflijke ellende en tegenstand, door zijn geloof en volharding een werktuig in de handen van de Heer kon zijn bij de vestiging van de Kerk van Jezus Christus op aarde.

Tijdens de afgelopen conferentie heb ik verteld in welk opzicht mijn voltijdzending mij tot zegen is geweest. Ik werd gezegend doordat ik onderwees in het heerlijke heilsplan van onze hemelse Vader, het eerste visioen van Joseph Smith en de vertaling van het Boek van Mormon. Die herstelde leer leidde mijn voetstappen van geloof in het onderwijzen van hen die naar de boodschap van de herstelling van het evangelie wilden luisteren.

Onze zendelingen van nu zijn hedendaagse pioniers omdat ze deze heerlijke boodschap aan mensen in de hele wereld verkondigen, en zo voor de kinderen van onze hemelse Vader de weg openen om Hem en zijn Zoon, Jezus Christus, te leren kennen. Door aanvaarding van het evangelie van Jezus Christus kan iedereen zich voorbereiden om de verordeningen en zegeningen van de kerk en de tempel te ontvangen.

Tijdens de vorige algemene conferentie bevestigde president Russell M. Nelson ‘dat de Heer iedere waardige jongeman die daartoe in staat is, vraagt zich voor te bereiden en op zending te gaan’, en dat ‘een zending ook een krachtige, maar optionele mogelijkheid’ is voor ‘jonge zusters die daartoe in staat zijn’.10

Geliefde jongemannen en jongevrouwen, door jullie voetstappen van geloof kunnen jullie de uitnodiging van de Heer aannemen om een zending te vervullen en hedendaagse pioniers te worden. Dan openen jullie de weg voor Gods kinderen om het verbondspad te vinden en te volgen dat ons terug naar zijn heerlijke nabijheid leidt.

President Nelson is een pionier in de kerk. Als apostel is hij naar vele landen gereisd om die voor de prediking van het evangelie te openen. Kort nadat hij de profeet en president van de kerk was geworden, moedigde hij ons aan om ons ‘geestelijke vermogen tot het ontvangen van openbaring te vergroten’.11 Hij blijft ons leren hoe we ons getuigenis kunnen versterken. Tijdens een devotional voor jongvolwassenen zei hij:

‘Ik smeek je het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. Werk eraan. Maak het deel van jezelf. Verzorg het. Voed het zodat het zal groeien. […]

‘Let [dan] op de wonderen die je zult zien gebeuren.’12

Hij leert ons hoe we geestelijk zelfredzamer worden. Hij zei: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’13

Ik weet dat president Russell M. Nelson in deze tijd de profeet van God op aarde is.

Onze Heiland, Jezus Christus, is de ultieme pionier als het gaat om de weg bereiden. Ja, Hij is ‘de Weg’14 waarlangs het heilsplan wordt volvoerd zodat wij ons kunnen bekeren en door geloof in Hem bij onze hemelse Vader kunnen terugkeren.

Jezus heeft gezegd: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’15 Hij heeft beloofd dat Hij ons niet als wezen zal achterlaten. Hij komt bij ons in onze beproevingen.16 Hij heeft ons uitgenodigd om ‘met een volmaakt voornemen van hart tot [Hem te] komen.’ Dan zal Hij ons genezen.17

Ik getuig dat Jezus Christus onze Heiland en Verlosser is, onze Voorspraak bij de Vader. Onze hemelse Vader heeft de weg geopend waarlangs wij bij Hem kunnen terugkeren door zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, met geloof bij elke voetstap te volgen.

Mijn overgrootouders en andere pioniers kwamen op hun tocht met wagens, handkarren en te voet naar de Salt Lake Valley veel obstakels tegen. Wij krijgen ook moeilijkheden op onze persoonlijke tocht door het leven. We duwen geen handkarren, we mennen geen huifkarren over steile bergen en door diepe sneeuwbanken. Maar net als zij proberen we de verleidingen en moeilijkheden van onze tijd geestelijk goed te doorstaan. We moeten paden begaan, we moeten heuvels en soms zelfs bergen beklimmen. Hoewel de beproevingen van deze tijd anders zijn dan die van de vroege pioniers, zijn ze net zo zwaar.

Het is voor ons net zo belangrijk om de profeet te volgen en onze voeten stevig op het verbondspad van getrouwheid te houden als het voor de pioniers was.

Laten we Jezus Christus met geloof bij elke voetstap volgen. Wij moeten de Heer en elkaar dienen. We moeten onszelf geestelijk versterken door onze verbonden na te komen en te eren. We moeten altijd beseffen hoe belangrijk het is om de geboden na te leven. Satan probeert onze toewijding aan en liefde voor God en de Heer Jezus Christus af te stompen. Onthoud alstublieft dat we, als we afdwalen, voor onze Heiland nooit verloren zijn. Door de zegen van bekering kunnen we ons tot Hem wenden. Hij zal ons helpen leren, groeien en veranderen als we ons best doen om op het verbondspad te blijven.

Mogen wij altijd in het voetspoor van Jezus treden, ons met geloof bij elke stap op Hem richten, en onze voeten stevig op het verbondspad houden. Dat is mijn nederig gebed in de naam van Jezus Christus. Amen.