Algemene conferentie
Hoor Hem
Algemene aprilconferentie 2020


Hoor Hem

Onze Vader weet dat we in tijden van grote angst en onzekerheid het beste naar zijn Zoon kunnen luisteren.

Mijn geliefde broeders en zusters, ik ben ontzettend dankbaar dat we deze zondagmorgen met behulp van technologie samen kunnen komen. Wat zijn we gezegend met de kennis dat het evangelie van Jezus Christus op aarde is hersteld!

Voor velen van ons staat het leven de afgelopen weken behoorlijk op zijn kop. Aardbevingen, bosbranden, overstromingen, plagen, en de nasleep daarvan grijpen in het dagelijks leven in. Ze veroorzaken tekorten aan voedsel, allerlei producten en financiële middelen.

Wij prijzen en danken u dat u er in deze roerige tijd toch voor kiest om het woord van de Heer te horen, door met ons aan de algemene conferentie deel te nemen. Met de toenemende duisternis in deze moeilijke tijd straalt het licht van Jezus Christus steeds helderder. Bedenk maar wat voor goeds ieder van ons in deze wereldwijde beroering kan doen. Door uw liefde voor en geloof in de Heiland komt iemand wellicht met de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus in aanraking.

De afgelopen twee jaar hebben mijn vrouw en ik duizenden van u over de hele wereld ontmoet. We zijn met u in stadions en in congreszalen samengekomen. Ik heb overal gevoeld dat ik me onder de uitverkorenen van de Heer bevond en dat ik de vergadering van Israël voor mijn ogen zag gebeuren.

Wij leven in de tijd ‘waarnaar onze voorouders in gespannen verwachting hebben uitgekeken.’1 Wij zien voor onze ogen gebeuren wat de profeet Nephi slechts in een visioen zag: dat de macht van het Lam van God zou neerdalen ‘op het verbondsvolk van de Heer dat op het gehele aardoppervlak was verspreid; en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht van God in grote heerlijkheid’.2

U, broeders en zusters, maakt deel uit van die mannen, vrouwen en kinderen die Nephi zag. Besef dat goed!

Waar u ook woont of wat uw omstandigheden ook zijn, de Heer Jezus Christus is uw Heiland, en Gods profeet Joseph Smith is uw profeet. Hij was al vóór de grondlegging van de aarde voorgeordend als de profeet van deze laatste bedeling, waarin ‘niets achterwege zal worden gehouden’3 voor de heiligen. Openbaring blijft ons van de Heer toestromen in dit voortschrijdende proces van de herstelling.

Wat betekent het voor u dat het evangelie van Jezus Christus op aarde is hersteld?

Het betekent dat u en uw gezin voor eeuwig aan elkaar verzegeld kunnen zijn! Het betekent dat u, doordat u bent gedoopt door iemand met gezag van Jezus Christus en tot lid van deze kerk bent bevestigd, het voortdurende gezelschap van de Heilige Geest kunt genieten. Hij zal u leiden en beschermen. Het betekent dat u nooit alleen zult worden gelaten of zonder toegang tot Gods helpende macht. Het betekent dat priesterschapsmacht u tot zegen kan zijn, doordat u noodzakelijke verordeningen ontvangt en verbonden met God sluit en nakomt. Wat zijn die waarheden een anker voor onze ziel, vooral nu de stormwinden om ons heen woeden.

Het Boek van Mormon doet verslag van de klassieke opkomst en ondergang van twee grote beschavingen. Uit hun geschiedenis blijkt hoe makkelijk een meerderheid van het volk God vergeet, waarschuwingen van profeten van de Heer in de wind slaat, en naar macht, populariteit en de geneugten van het vlees streeft.4 Profeten van weleer hebben herhaaldelijk ‘grote en wonderbare dingen tot het volk [geprofeteerd] die zij niet geloofden.’5

Dat is vandaag de dag niet anders. Door de jaren heen zijn er vanaf gewijde spreekgestoelten over de hele wereld grote en wonderbare dingen verkondigd. Toch omarmen de meeste mensen die waarheden niet. Dat komt doordat ze niet weten waar ze die kunnen vinden,6 of doordat ze luisteren naar mensen die niet alle waarheid hebben, of doordat ze wereldse zaken boven waarheid verkiezen.

De tegenstander is sluw. Hij stelt al duizenden jaren goed voor als kwaad en kwaad als goed.7 Zijn boodschappen zijn vaak luid, brutaal en grootspraak.

De boodschappen van onze hemelse Vader zijn daarentegen heel anders. Hij communiceert eenvoudig, rustig en zo duidelijk dat we Hem niet verkeerd kunnen begrijpen.8

Zo heeft Hij zijn eniggeboren Zoon bijvoorbeeld steeds met opmerkelijk weinig woorden aan stervelingen op aarde geïntroduceerd. Op de berg van verheerlijking zei God tegen Petrus, Jakobus en Johannes: ‘Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!’9 Zijn woorden tot de Nephieten in het oude Overvloed waren: ‘Zie mijn geliefde Zoon, in wie Ik mijn welbehagen heb, in wie Ik mijn naam heb verheerlijkt; luister naar Hem.’10 En tegen Joseph Smith zei God, in de verklaring die deze bedeling inluidde, eenvoudigweg: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!11

Let op, geliefde broeders en zusters. Bedenk dat de mensen in die drie zojuist genoemde situaties, vlak voordat de Vader de Zoon introduceerde, bang en in zekere mate wanhopig waren.

De apostelen waren bang toen ze Jezus Christus omgeven door een wolk op de berg van verheerlijking zagen.

De Nephieten waren bang omdat ze dagenlang verwoesting en duisternis hadden doorstaan.

Joseph Smith was in de greep van een duistere macht vlak voordat de hemelen geopend werden.

Onze Vader weet dat we in tijden van grote angst en onzekerheid het beste naar zijn Zoon kunnen luisteren.

Want streven we ernaar om zijn Zoon te horen – echt te horen – dan worden we in iedere situatie geleid in wat we moeten doen.

Het allereerste woord in de Leer en Verbonden is luister.12 Dat betekent hier ‘luisteren met de intentie om te gehoorzamen’.13 Luisteren betekent ‘Hem horen’ – horen wat de Heiland zegt en zijn raad vervolgens in acht nemen. In die twee woorden – ‘Hoor Hem’ – geeft God ons het patroon voor succes, geluk en vreugde in dit leven. We moeten de woorden van de Heer horen, ernaar luisteren en in acht nemen wat Hij ons heeft verteld!

Als discipel van Jezus Christus moeten we Hem steeds doelbewuster proberen te horen. We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met zijn woorden, zijn leringen, zijn waarheden te vullen.

We kunnen niet simpelweg afgaan op informatie die we toevallig op sociale media tegenkomen. Met miljarden woorden online en in een van marketing verzadigde wereld waarin de tegenstander zich voortdurend luidruchtig en verderfelijk manifesteert, waar kunnen we Hem dan horen?

We kunnen de Schriften oppakken. Daarin lezen we over Jezus Christus en zijn evangelie, de omvang van zijn verzoening, en het grote plan van geluk en verlossing van onze Vader. Ons dagelijks in Gods woord verdiepen, is meer dan ooit cruciaal om in deze tijden van toenemende onrust geestelijk te overleven. Als wij ons dagelijks aan de woorden van Christus vergasten, zullen we daardoor weten hoe we met onvermoede moeilijkheden moeten omgaan.

We horen Hem ook in de tempel. Het huis des Heren is een huis van leren. Daar onderricht de Heer op zijn eigen wijze. Daar verwijst elke verordening naar de Heiland. Daar leren we hoe we de sluier opendoen en duidelijker met de hemel communiceren. Daar leren we hoe we de tegenstander bestraffen, en de priesterschapsmacht van de Heer ten behoeve van ons en onze dierbaren aanwenden. Hoezeer zou ieder van ons daar zijn of haar toevlucht moeten zoeken.

Wanneer deze tijdelijke COVID-19-maatregelen zijn opgeheven, maak dan regelmatig tijd vrij om in de tempel te aanbidden en te dienen. Elke minuut van uw tijd daar zal u en uw familie op ongekende manieren tot zegen zijn. Neem de tijd om te overdenken wat u daar hoort en voelt. Vraag de Heer u te leren hoe u de hemelen kunt openen, tot zegen van uzelf en van wie u liefhebt en dient.

Nu tempelbezoek enige tijd niet mogelijk is, vraag ik u om aan uw familiegeschiedenis te werken, met inbegrip van familiehistorisch onderzoek en indexering. Ik beloof dat de extra tijd die u aan tempelwerk en familiegeschiedenis besteedt, uw vermogen om Hem te horen ten goede zal komen.

We horen Hem ook duidelijker als we de influisteringen van de Heilige Geest beter leren herkennen. Het is juist nu noodzakelijker dan ooit om te weten hoe de Geest tot u spreekt. In de Godheid is de Heilige Geest de boodschapper. Hij zal u op gedachten brengen die de Vader en Zoon u willen geven. Hij is de Trooster. Hij zal voor gemoedsrust in uw hart zorgen. Hij getuigt van waarheid, en bevestigt wat waar is wanneer u het woord van de Heer hoort en leest.

Ik smeek u nogmaals om er alles aan te doen uw geestelijk vermogen te vergroten, zodat u openstaat voor persoonlijke openbaring.

Dan zult u beter weten hoe u verder kunt gaan met uw leven, wat u in crisistijden moet doen, en hoe u de verleidingen en misleidingen van de tegenstander kunt onderkennen en vermijden.

Tot slot horen we Hem als we de woorden van profeten, zieners en openbaarders in acht nemen. Geordende apostelen van Jezus Christus getuigen altijd van Hem. Zij wijzen ons de weg door de beklemmende doolhof van onze aardse ervaringen heen.

Wat gebeurt er als u doelbewuster gaat horen, luisteren en in acht nemen wat de Heiland heeft gezegd, en wat Hij nu bij monde van zijn profeten zegt? Ik beloof dat u met extra kracht gezegend zult worden om met verleidingen, moeilijkheden en zwakheden om te gaan. Ik beloof wonderen in uw huwelijk, familiebanden en dagelijks werk. En ik beloof dat uw vermogen om vreugde te voelen zal toenemen, ook al wordt uw leven er turbulenter op.

Deze algemene aprilconferentie van 2020 is het moment waarop wij een gebeurtenis herdenken die de wereld heeft veranderd. Vooruitkijkend naar dit tweehonderdste jubileumjaar van het eerste visioen van Joseph Smith, overwogen het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen hoe wij deze bijzondere gebeurtenis op gepaste wijze konden herdenken.

Die godsverschijning luidde de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus en de bedeling van de volheid der tijden in.

We vroegen ons af of we er een monument voor moesten laten oprichten. Maar toen we dachten aan de unieke historische en internationale betekenis van dat eerste visioen, hadden we het gevoel dat het geen monument van graniet of steen moest zijn, maar een monument dat uit woorden zou bestaan – de woorden van een plechtige, heilige proclamatie – een geschreven monument, niet een dat in ‘stenen tafelen’ gegraveerd is, maar in de ‘tafelen van vlees, van de harten’.14

Sinds de oprichting van de kerk zijn er slechts vijf proclamaties uitgegeven. De laatste was ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, in 1995 door president Gordon B. Hinckley gepresenteerd.

Nu wij aan dit historische moment in de wereldgeschiedenis denken, en aan de opdracht van de Heer om het verstrooide Israël ter voorbereiding op de wederkomst van Jezus Christus te vergaderen, geven wij, het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen, de volgende proclamatie uit. Deze is getiteld: ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’. De proclamatie is opgesteld door het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, gedateerd: april 2020. Ik heb deze proclamatie als voorbereiding op vandaag in het heilige bos opgenomen, waar Joseph Smith voor het eerst de Vader en de Zoon zag.

‘Wij verklaren plechtig dat God zijn kinderen in alle landen van de wereld liefheeft. God de Vader heeft ons de goddelijke geboorte, het weergaloze leven en het oneindige zoenoffer van zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, gegeven. Door de macht van de Vader is Jezus herrezen en heeft Hij de dood overwonnen. Hij is onze Heiland, ons Voorbeeld en onze Verlosser.

‘Tweehonderd jaar geleden ging de jonge Joseph Smith op een prachtige voorjaarsochtend in 1820 het bos bij zijn ouderlijke woning in het noorden van de Amerikaanse staat New York in om te weten te komen bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij had vragen over het heil van zijn ziel en vertrouwde erop dat God hem zou leiden.

‘Wij verklaren nederig dat God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, als antwoord op zijn gebed aan Joseph zijn verschenen, en dat Zij zoals voorzegd in de Bijbel de tijd hebben ingeluid waarin “alle dingen worden hersteld” (Handelingen 3:21). Hij vernam in dit visioen dat de nieuwtestamentische kerk van Jezus Christus na de dood van de oorspronkelijke apostelen op aarde verloren was gegaan. Joseph zou een grote rol spelen in het herstellen ervan.

‘Wij bevestigen dat er op aanwijzing van de Vader en de Zoon hemelse boodschappers zijn gekomen, die Joseph instrueerden om de Kerk van Jezus Christus opnieuw te vestigen. De verrezen Johannes de Doper herstelde het gezag om door onderdompeling te dopen tot vergeving van zonden. Drie van de oorspronkelijke apostelen – Petrus, Jakobus en Johannes – herstelden het apostelschap en de sleutels van het priesterschapsgezag. Er kwamen ook anderen, onder wie Elia, die het gezag herstelde om familieleden voor altijd met elkaar te verbinden in een eeuwige relatie, die de dood overstijgt.

‘Wij getuigen verder dat Joseph Smith van God de gave en macht kreeg om een oude kroniek te vertalen, het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus. In deze heilige tekst staat onder meer een verslag van de persoonlijke bediening van Jezus Christus onder mensen op het westelijk halfrond, kort na zijn opstanding. Het boek zet het doel van het leven uiteen en verduidelijkt de leer van Christus, die van hoofdbelang is voor dat doel. Als Schriftuur die hand in hand met de Bijbel gaat, getuigt het Boek van Mormon dat alle mensen zonen en dochters van een liefdevolle Vader in de hemel zijn, dat Hij een goddelijk plan voor ons leven heeft, en dat zijn Zoon, Jezus Christus, in deze tijd spreekt, net als in vroegere tijden.

‘Wij verklaren dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, die op 6 april 1830 is opgericht, de herstelde nieuwtestamentische kerk van Christus is. Deze kerk is verankerd in het volmaakte leven van haar voornaamste hoeksteen, Jezus Christus, en in zijn oneindige verzoening en letterlijke opstanding. Jezus Christus heeft weer apostelen geroepen, en heeft hun priesterschapsgezag verleend. Hij nodigt ons allen uit om tot Hem en zijn kerk te komen, de Heilige Geest en de heilsverordeningen te ontvangen, en blijvende vreugde te verwerven.

‘Er zijn nu tweehonderd jaren voorbijgegaan sinds deze herstelling door God de Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, werd ingezet. Miljoenen mensen over de hele wereld hebben aanvaard dat deze geprofeteerde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.

‘Wij verklaren verheugd dat de beloofde herstelling door voortschrijdende openbaring doorgaat. De aarde zal nooit meer hetzelfde zijn, omdat God “alles weer in Christus bijeen [zal] brengen” (Efeze 1:10).

‘Wij, als zijn apostelen, nodigen iedereen eerbiedig en dankbaar uit om te weten te komen, zoals wij weten, dat de hemel open staat. Wij verklaren dat God zijn wil voor zijn geliefde zonen en dochters bekendmaakt. Wij getuigen dat wie de boodschap van de herstelling onder gebed bestuderen en in geloof handelen, gezegend zullen worden met hun eigen getuigenis van de goddelijke oorsprong ervan, en van het doel om de wereld op de beloofde wederkomst van onze Heer en Heiland, Jezus Christus, voor te bereiden.’15

Geliefde broeders en zusters, dat is onze proclamatie aan de wereld over de herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus, tweehonderd jaar geleden. Ze is in twaalf talen vertaald. Andere talen volgen spoedig. Ze is onmiddellijk op de website van de kerk te vinden, waar u een exemplaar kunt bemachtigen. Bestudeer haar in alle rust, en neem haar vervolgens met familie en vrienden door. Denk na over de waarheid die erin staat, en de uitwerking die zij op uw leven zal hebben als u haar hoort, ernaar luistert, en gehoor geeft aan de bijbehorende geboden en verbonden.

Ik weet dat Joseph Smith de voorgeordende profeet is, door de Heer gekozen om deze laatste bedeling in te luiden. Door hem is de kerk van de Heer op aarde hersteld. Joseph bezegelde zijn getuigenis met zijn bloed. Ik houd van hem en eer hem in grote mate!

God leeft! Jezus is de Christus! Zijn kerk is hersteld! Hij en zijn Vader, onze hemelse Vader, waken over ons. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.