Algemene conferentie
Laat God zegevieren
Algemene oktoberconferentie 2020


Laat God zegevieren

Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren? Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben?

Geliefde broeders en zusters, wat ben ik dankbaar voor de geweldige boodschappen van deze conferentie, en voor het voorrecht om u nu toe te spreken.

In de ruim 36 jaar dat ik apostel ben, heeft de leer van de vergadering van Israël mij altijd geboeid.1 Alles aan dat onderwerp intrigeert mij, inclusief de zending en de naam2 van mensen zoals Abraham, Izak en Jakob; hun leven en hun echtgenotes; het verbond dat God met ze sloot, en met hun nageslacht;3 de verstrooiing van de twaalf stammen; en de vele profetieën over hun vergadering in onze tijd.

Ik heb de vergadering bestudeerd, erover gebeden, me vergast aan elke tekst die er verband mee houdt, en de Heer gevraagd om mijn begrip ervan te vergroten.

Dus u kunt zich indenken hoe opgetogen ik was toen ik onlangs tot een nieuw inzicht kwam. Met de hulp van twee Hebreeuwse geleerden kwam ik erachter dat de Hebreeuwse betekenis van het woord Israël luidt: ‘Laat God zegevieren.’4 Dus de naam Israël slaat op iemand die bereid is om God in zijn leven te laten zegevieren. En dat denkbeeld beroert mijn ziel!

De term bereid zijn is van cruciaal belang voor de interpretatie van het woord Israël.5 We hebben allemaal onze keuzevrijheid. We kunnen ervoor kiezen om tot Israël te behoren, of niet. We kunnen ervoor kiezen om God in ons leven te laten zegevieren, of niet. We kunnen ervoor kiezen om God de grootste invloed op ons leven te laten hebben, of niet.

Laten we eens terugdenken aan een cruciaal keerpunt in het leven van Jakob, de kleinzoon van Abraham. Op de plek die Jakob Pniël noemde (wat ‘Gods aangezicht’ betekent),6 worstelde Jakob met een groot probleem. Zijn keuzevrijheid werd op de proef gesteld. Door zijn worsteling bewees Jakob wat voor hem het belangrijkst was. Hij liet zien dat hij bereid was om God in zijn leven te laten zegevieren. Daarop veranderde God Jakobs naam in Israël,7 wat betekent: ‘laat God zegevieren’. God beloofde Israël vervolgens dat alle zegeningen die op Abraham bevestigd waren, ook de zijne zouden zijn.8

Helaas kwamen Israëls nakomelingen hun verbonden met God niet na. Ze stenigden de profeten en waren niet bereid om God in hun leven te laten zegevieren. Daarop verstrooide God ze naar de vier hoeken van de aarde.9 Hij beloofde later barmhartig om ze weer te vergaderen, zoals Jesaja meldt: ‘Voor een klein ogenblik heb Ik u verlaten, maar in grote barmhartigheid zal Ik u bijeenbrengen’.10

Met de Hebreeuwse definitie van Israël in gedachten, krijgt de vergadering van Israël extra betekenis. De Heer vergadert hen die bereid zijn om God in hun leven te laten zegevieren. De Heer vergadert hen die ervoor kiezen om God de grootste invloed op hun leven te laten hebben.

Profeten hebben deze vergadering eeuwenlang voorzegd,11 en die vindt nú plaats! Als een onmisbare inleiding van de wederkomst van de Heer, is dit het allerbelangrijkste werk in de wereld!

Deze vergadering, die aan het duizendjarig rijk voorafgaat, is voor miljoenen mensen een persoonlijk relaas van groeiend geloof en geestelijke moed. En als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, oftewel het ‘verbondsvolk van Israël in de laatste dagen’,12 hebben wij opdracht gekregen om de Heer in dit onmisbare werk bij te staan.13

Als we zeggen dat we Israël aan beide zijden van de sluier vergaderen, bedoelen we uiteraard zendingswerk, tempelwerk en familiegeschiedenis. We bedoelen ook het opbouwen van het geloof en het getuigenis in het hart van hen met wie wij samenleven, samenwerken en samen dienen. Telkens als we iets doen dat iemand – aan deze of de andere zijde van de sluier – helpt om verbonden met God te sluiten en na te komen, helpen we met de vergadering van Israël.

Kort geleden had de echtgenote van een van onze kleinzoons het geestelijk moeilijk. Ik zal haar ‘Jill’ noemen. Ondanks vasten, gebed en zalvingen was Jills vader stervende. Ze was erg bang dat ze zowel haar vader als haar getuigenis zou kwijtraken.

Mijn vrouw, Wendy, lichtte me een keer laat op de avond over Jills situatie in. De volgende ochtend kreeg Wendy de ingeving om Jill te vertellen dat mijn reactie op haar geestelijke strijd uit één woord bestond! Dat woord was kortzichtig.

Jill gaf later aan Wendy toe dat ze aanvankelijk helemaal van de kaart was door mijn reactie. Ze zei: ‘Ik had gehoopt dat opa me een wonder voor papa zou beloven. Ik vroeg me telkens maar af waarom hij zich gedrongen voelde om alleen het woord kortzichtig te noemen.

Na het overlijden van haar vader bleef Jill maar aan dat woord kortzichtig denken. Ze stelde haar hart open voor een groter begrip van de betekenis van dat woord kortzichtig, oftewel ‘bijziend’. En toen begon ze in een andere richting te denken. Jill zei: ‘Ik bleef bij dat woord kortzichtig stilstaan, dacht erover na, en kwam tot genezing. Dat woord vervult mij nu met gemoedsrust. Het herinnert mij eraan dat ik mijn blik moet verruimen en naar de eeuwigheid moet kijken. Het herinnert me eraan dat er een goddelijk plan is, en dat mijn vader nog leeft, dat hij van me houdt, en op me past. Het woord kortzichtig heeft mij tot God gebracht.’

Ik ben erg trots op de lieve vrouw van onze kleinzoon. In deze hartverscheurende periode van haar leven is die lieve Jill aan het leren om Gods wil voor haar vader te accepteren, met een eeuwige visie op haar eigen leven. Door ervoor te kiezen God te laten zegevieren, krijgt ze gemoedsrust.

Als we dat toelaten, kunnen wij veel aan deze Hebreeuwse uitleg van de naam Israël hebben. Denk u eens in hoe onze gebeden voor onze zendelingen – en voor ónze inspanningen voor de vergadering van Israël – zouden veranderen als we dit in gedachten hielden. We bidden vaak dat de zendelingen en wij naar mensen geleid zullen worden die klaar zijn om de waarheid van het herstelde evangelie van Jezus Christus te ontvangen. Ik vraag me af naar wie we worden geleid als we vragen of we mensen mogen vinden die bereid zijn om God in hun leven te laten zegevieren.

We kunnen naar enkelen geleid worden die nooit in God of Jezus Christus hebben geloofd, maar er nu naar verlangen om meer over Hen en hun plan van geluk te weten te komen. Anderen zijn misschien ‘in het verbond geboren’14 maar zijn sindsdien van het verbondspad afgeweken. Zij zijn er nu misschien klaar voor om zich te bekeren, terug te keren en God te laten zegevieren. We kunnen ze helpen door ze met open armen en een open hart te ontvangen. En sommigen naar wie wij geleid kunnen worden, hebben misschien wel altijd het gevoel gehad dat er iets aan hun leven ontbrak. Ook zij verlangen naar het gevoel dat ze compleet zijn, en naar de vreugde die allen krijgen die God in hun leven laten zegevieren.

Het evangelienet waarmee het verstrooide Israël wordt vergaderd, is groot. Er is ruimte voor ieder die het evangelie van Jezus Christus volledig wil aanvaarden. Iedere bekeerling wordt een van Gods verbondskinderen,15 hetzij door geboorte, hetzij door adoptie. Ieder wordt erfgenaam van alles wat God de trouwe kinderen Israëls beloofd heeft!16

Ieder van ons heeft goddelijk potentieel omdat ieder een kind van God is. We zijn wat Hem betreft allemaal gelijk. De implicaties van deze waarheid zijn enorm. Broeders en zusters, luister alstublieft goed naar wat ik nu ga zeggen. God heeft het ene ras niet meer lief dan het andere. Zijn leer is in dit opzicht helder. Hij nodigt allen uit om tot Hem te komen, ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw’.17

Ik verzeker u dat uw status voor God niet door uw huidskleur wordt bepaald. Of u wel of niet bij God in de gunst staat, is afhankelijk van uw toewijding aan God en zijn geboden, en niet van uw huidskleur.

Het bedroeft mij zeer dat onze zwarte broeders en zusters over de hele wereld door racisme en vooroordeel zo veel ellende te verduren hebben. Ik roep vandaag onze leden overal op om het goede voorbeeld te geven en zich te ontdoen van elke houding of handeling die door vooroordeel wordt ingegeven. Ik smeek u om respect voor al Gods kinderen te bevorderen.

De vraag is voor ieder van ons, ongeacht ons ras, hetzelfde. Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren? Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u vandaag doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere? Bent u bereid om alles wat u voor Hem moet doen voorrang te geven boven elke andere ambitie? Bent u bereid om uw wil in de zijne op te laten gaan?18

Denk u eens in wat u aan een dergelijke bereidheid kunt hebben. Als u ongehuwd bent, en op zoek bent naar een eeuwige metgezel, kan uw verlangen om ‘bij Israël te horen’ u helpen bij uw beslissing met wie u uitgaat, en hoe.

Als u een huwelijkspartner hebt die zijn of haar verbonden niet nakomt, zal uw bereidheid om God in uw leven te laten zegevieren ervoor zorgen dat uw verbonden met God intact blijven. De Heiland zal uw gebroken hart genezen. De hemelen zullen zegen over u uitgieten als u probeert te ontdekken hoe u verder moet. U hoeft niet in onwetendheid uw weg te zoeken.

Als u oprechte vragen over het evangelie of de kerk hebt, als u ervoor kiest om God te laten zegevieren, dan zult u tot kennis en begrip van de absolute, eeuwige waarheden worden gebracht, die u zullen leiden en u vaste voet op het verbondspad zullen geven.

Als u met verleiding wordt geconfronteerd – zelfs als die komt wanneer u moe bent, of u zich eenzaam of verkeerd begrepen voelt – denk u dan eens in hoeveel moed u kunt opdoen als u ervoor kiest om God in uw leven te laten zegevieren, en u Hem vraagt om u te sterken.

Als het uw grootste verlangen is om God te laten zegevieren, en deel van Israël uit te maken, dan worden heel veel beslissingen makkelijker. Heel veel kwesties zijn dan geen punt meer! U weet hoe u uzelf het beste kunt verzorgen. U weet wat u moet kijken en lezen, waar u uw tijd aan moet besteden, en met wie u moet omgaan. U weet wat u wilt bereiken. U weet wat voor mens u werkelijk wilt worden.

Welnu, geliefde broeders en zusters, het vergt zowel geloof als moed om God te laten zegevieren. Het vergt voortdurend keihard werken aan onze bekering en het afleggen van de natuurlijke mens door de verzoening van Jezus Christus.19 Het vergt een consequente, dagelijkse inspanning om persoonlijke gewoonten te ontwikkelen die het u makkelijker maken om het evangelie te bestuderen, meer over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten komen, en gehoor te geven aan persoonlijke openbaring.

In deze zware tijden waar de apostel Paulus van geprofeteerd heeft,20 doet Satan niet eens meer moeite om zijn aanvallen op Gods plan te verbergen. Het kwaad wordt aangemoedigd en woekert in overvloed. Daarom kunnen we alleen geestelijk overleven als we ons vast voornemen om God in ons leven te laten zegevieren, naar zijn stem te luisteren, en onze energie voor de vergadering van Israël in te zetten.

Wat vindt de Heer van mensen die God laten zegevieren? Nephi heeft het goed samengevat: ‘[De Heer] heeft hen lief die Hem als hun God wensen. Zie, Hij had onze vaderen lief en verbond Zich jegens hen, ja, jegens Abraham, Izak en Jakob; en Hij [is] de verbonden indachtig die Hij [heeft] gesloten.’21

En wat is de Heer bereid om voor Israël te doen? De Heer heeft plechtig beloofd om onze ‘strijd [te voeren], en de strijd van [onze] kinderen en [onze] kindskinderen […] tot in het derde en vierde geslacht’!22

Ik moedig u aan om de komende zes maanden bij uw Schriftstudie een lijst te maken van alles wat de Heer beloofd heeft voor het verbondsvolk Israël te doen. Ik denk dat het u zal verbazen! Denk na over die beloften. Bespreek ze met uw familie en vrienden. Zie deze beloften vervolgens voor u in vervulling gaan.

Mijn geliefde broeders en zusters, kiest u ervoor om God in uw leven te laten zegevieren, dan zult u ondervinden dat God een ‘god van wonderen’ is.23 Wij als volk zijn Gods verbondskinderen, en wij zullen met zijn naam worden aangeduid. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Ik heb het in ten minste 378 van de ruim 800 toespraken die ik in mijn 36 jaar als apostel heb gehouden over Israël gehad.

  2. In het Hebreeuws is Abram een edele naam die ‘verheven vader’ betekent. Maar toen God die naam in Abraham veranderde, kreeg de naam nog meer betekenis: ‘vader van een menigte’. Ja, Abraham zou ‘de vader van een talrijk nageslacht’ worden. (Zie Genesis 17:5; Nehemia 9:7.)

  3. De Here God Jehova heeft met Abraham een verbond gesloten dat de Heiland van de wereld uit Abrahams zaad geboren zou worden, dat men bepaalde landen zou beërven, en dat alle naties door Abrahams nageslacht gezegend zouden worden (zie Gids bij de Schriften, ‘Abraham, verbond van’).

  4. Zie Gids bij de Schriften, ‘Israël’.

  5. Het woord Israël verschijnt meer dan duizend keer in de Schriften. Het kan ook slaan op Jakobs (Israëls) gezin van twaalf zoons, plus dochters (zie Genesis 35:23–26; 46:7). Tegenwoordig kan het ook een geografisch gebied op de planeet aarde zijn. Maar in de Schriften wordt het vooral gebruikt om de mensen aan te duiden die bereid zijn om God in hun leven te laten zegevieren.

  6. Zie Genesis 32:30.–31

  7. Zie Genesis 32:28.

  8. Zie Genesis 35:11–12.

  9. Wilt u dit onderwerp nader bestuderen, zie dan de Gids bij de Schriften, ‘Israël’, sublemma ‘De verstrooiing van Israël’.

  10. Jesaja 54:7.

  11. Zie Jesaja 11:11–12; 2 Nephi 21:11–12; Mosiah 15:11.

  12. Zie Encyclopedia of Mormonism (1992), ‘Covenant Israel, Latter-Day’, deel 1, 330–331.

  13. De Heer geeft fantastische omschrijvingen van de mensen die wij tot Israël helpen vergaderen. Hij noemt ons gezamenlijk zijn ‘persoonlijke eigendom’ (Exodus 19:5; Psalmen 135:4, Maleachi 3:17); ‘juwelen’ (Leer en Verbonden 101:3), en een ‘heilig volk’ (Exodus 19:6; zie ook Deuteronomium 14:2; 26:18).

  14. Deze zinsnede slaat op het verbond dat God met Abraham sloot, waarbij Hij zei: ‘In uw nageslacht zullen alle geslachten van de aarde worden gezegend’ (3 Nephi 20:27). ‘In het verbond geboren’ betekent dat de persoon geboren is nadat zijn of haar moeder en vader in de tempel aan elkaar zijn verzegeld.

  15. God deed Abraham een dergelijke belofte: ‘Allen die dit evangelie aanvaarden, zullen naar uw naam worden genoemd en zullen tot uw nakomelingen worden gerekend en zullen zich verheffen en u als hun vader prijzen’ (Abraham 2:10; zie ook Romeinen 8:14–17; Galaten 3:26–29).

  16. Ieder getrouw lid kan een patriarchale zegen aanvragen. In een patriarchale zegen geeft de patriarch door inspiratie van de Heilige Geest aan tot welke stam in het huis van Israël de ontvanger behoort. Die verklaring slaat niet noodzakelijkerwijs op iemands ras, nationaliteit of genetische opmaak. In plaats daarvan wordt aangegeven door welke stam van Israël de persoon zijn of haar zegeningen zal ontvangen.

  17. 2 Nephi 26:33.

  18. Zie Mosiah 15:7. Tot Israël behoren, is niet voor de lafhartigen. Om alle zegeningen te ontvangen die God voor de nakomelingen van Abraham in petto heeft, mogen we verwachten dat we allemaal op een voor ons unieke manier ‘beproefd als Abraham’ zullen worden. De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat God ons zal beproeven door ons in het diepst van onze ziel te treffen. (Zie een herinnering van John Taylor in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 249.)

  19. Zie Mosiah 3:19.

  20. Zie 2 Timotheüs 3:1–13.

  21. 1 Nephi 17:40; cursivering toegevoegd.

  22. Leer en Verbonden 98:37; zie ook Psalmen 31:24; Jesaja 49:25; Leer en Verbonden 105:14.

  23. Mormon 9:11.