2022
Geloof in Jezus Christus – recente berichten van profeten en apostelen
December 2022


Digitaal thema-artikel

Geloof in Jezus Christus – recente berichten van profeten en apostelen

Lees wat hedendaagse profeten op sociale media over geloof in Jezus Christus zeggen.

Afbeelding
Jezus met de Nephieten

Eén voor één, Walter Rane

‘Geloof in Jezus Christus is het fundament van alle geloof, en het kanaal waardoor goddelijke macht wordt ontvangen’, zegt president Russell M. Nelson.1 Hij vervolgt:

‘Al het goede in het leven – elke potentiële zegen van eeuwig belang – begint met geloof. God in ons leven laten zegevieren, begint met het geloof dat Hij bereid is ons te leiden. Ware bekering begint met het geloof dat Jezus Christus de macht heeft om ons te reinigen, genezen en sterken.

‘“Daarom spoor ik u aan de macht van God niet te verloochenen”, heeft de profeet Moroni geschreven, “want Hij werkt door macht, volgens het geloof van de mensenkinderen” [Moroni 10:7; cursivering toegevoegd]. Ons geloof ontsluit Gods macht in ons leven.’2

Hoe kunnen we ons geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus vergroten, en wat voor zegeningen ontvangen we als we dat doen? Deze recente leringen van profeten en apostelen geven ons inzicht.

Ware vrede die alle begrip te boven gaat

‘Het afgelopen jaar hebben we allemaal met ingrijpende en onverwachte gebeurtenissen te maken gehad.

‘Te midden van al die onzekerheid is er maar één manier om vrede te vinden – de vrede die alle begrip te boven gaat. Die vrede vinden we door geloof in de Heer Jezus Christus.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 28 maart 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

De sleutel tot openbaring ontvangen

‘We lezen in het Boek van Mormon dat de profeet Nephi zegt dat geloof in Jezus Christus de sleutel tot openbaring ontvangen is, en de sleutel tot het vertrouwen hebben dat we de aanwijzingen van de Heiland opvolgen.

‘We horen die stem doordat we geloof in Hem hebben. Met voldoende geloof zullen we om leiding vragen, met de bedoeling om te doen wat Hij van ons vraagt. Dan hebben we het geloof ontwikkeld om te weten dat alles wat Hij van ons vraagt anderen tot zegen zal zijn, en dat we door zijn liefde voor ons daarbij gezuiverd kunnen worden.’

President Henry B. Eyring, Facebook, 17 november 2021, facebook.com/henry.b.eyring.

Je relatie met onze hemelse Vader en Jezus Christus

‘Ik vertel jongvolwassenen vaak dat ze waardevol zijn. Ik herhaal die woorden vaak omdat ze waar zijn. Ik verzeker je dat je zeer waardevol in de ogen van onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus bent.

‘Ik besef dat er tegenwoordig veel druk wordt uitgeoefend. Er zijn tegenwoordig veel stemmen via sociale media te horen.

‘Maar ik wil dat jullie weten dat de belangrijkste stem, het belangrijkste wat er in jullie leven moet gebeuren, is dat jullie wat rustige momenten vinden waarop je gewoon stil kunt zijn en echt te weten kunt komen dat onze hemelse Vader jullie liefheeft, dat jullie zijn zoon of dochter zijn, en dat de Heer Jezus Christus jullie Heiland en Verlosser is.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 8 januari 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Het leven van de Heiland

‘Als we het leven van onze Heiland bestuderen, komen we dichter bij Hem. […] Ik moedig jullie aan de tijd te nemen om de Vredevorst te leren kennen – zijn geboorte, leven, boodschap en opstanding. Hoe meer we van Hem leren en zijn voorbeeld volgen, hoe meer gemoedsrust we in roerige tijden kunnen voelen.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 20 december 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Meer vreugde, geluk en gemoedsrust

‘We verheugen ons in alles wat de Heiland voor ons heeft gedaan. Als plaatsvervangende verzoening heeft Hij zijn leven gegeven, de dood overwonnen en de verlossing van de hele mensheid mogelijk gemaakt. Ik beloof je dat je meer vreugde, geluk en vrede zult hebben als je zijn licht en voorbeeld volgt.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 17 april 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Het voorbeeld van de Heiland

‘Wat leren we van het leven van de Heiland dat ons geloof kan versterken?

‘Jezus toonde ons door zijn geboorte dat de waarde van een ziel niet van zijn of haar omstandigheden of omgeving afhangt. Hij, de grote Schepper van de aarde, werd in armoede geboren, in een stal tussen de dieren, want er was geen ruimte voor Hem en Jozef en Maria in de herberg. We kunnen geloof in Hem hebben, en weten dat wie we ook zijn en wat onze omstandigheden ook zijn, Hij naar ons hart kijkt, en dat ieder van ons in zijn ogen van grote waarde is.

‘Jezus toonde ons door zijn voorbeeld dat iedere ziel kan groeien en vooruitgang maken. De liefde van de Vader en de Zoon is het fundament van onze vreugde hier en in het hiernamaals. Maar onze hemelse Vader verwacht van ons dat we op dat fundament bouwen en net als Jezus groeien. Met zijn hulp kunnen we stap voor stap groeien.

‘Jezus toonde ons door zijn lijden en dood dat liefde dienstbaarheid en opoffering inhoudt. Als we net als Hij dienen, kunnen we volmaakt geloof in de Heiland hebben. Hij heeft zijn leven voor ons gegeven, en nu heeft Hij alle macht om ons, zijn vrienden, te beschermen en tot zegen te zijn.

‘Ik geef mijn stellige getuigenis dat de opstanding van Jezus Christus een feit is. Je kunt met volmaakte hoop op Christus leven, dankzij de hulp die je nu en in het eeuwige leven nodig hebt.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 16 maart 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Wat geloof is

‘Op een devotional voor Franstalige jongvolwassenen vertelden Kathy en ik wat we van het beginsel geloof vinden. De apostel Paulus heeft gezegd: ‘Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet’ [Hebreeën 11:1]. Vaste grond. Bewijs. Dit is geloof. Dit is vertrouwen. Het is echt. Het maakt deel uit van ons innerlijk.

‘Ik moedigde deze jongvolwassenen aan om in deze zes belangrijke beginselen te geloven:

‘1. Geloof in God.

‘2. Geloof dat je een dochter of zoon van God bent, en dat Hij je kent en je volledig liefheeft.

‘3. Geloof dat je tot je hemelse Vader kunt spreken en dat Hij zijn Geest over je zal uitstorten.

‘4. Geloof dat het koninkrijk van God zich over de hele wereld verspreidt en dat we allemaal een belangrijke rol bij de voorbereiding op de wederkomst van de Heiland spelen.

‘5. Geloof dat anderen die je kent het evangelie van Jezus Christus zullen aanvaarden.

‘6. Geloof dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is.

‘Als jouw vriend en medediscipel, slechts gemotiveerd door mijn liefde en respect voor jou, verzeker ik je dat jouw geloof in Jezus Christus niet vergeefs is. Je zult Hem weer zien. De hele wereld zal weten dat Hij de Zoon van God is. Ik heb Hem leren kennen en zijn aanwezigheid gevoeld. Ik getuig met zekerheid dat Hij leeft, dat Hij is opgestaan en dat zijn liefde voor ons onbeschrijfelijk is.’

Ouderling Neil L. Andersen, 21 februari 2021, facebook.com/neill.andersen.

Een andere kracht

‘Als we daar ons best voor doen, groeit ons geloof in Jezus Christus. En naarmate het groeit, ontvangen we hemelse gaven, macht en het vermogen om te doen wat we zonder die gave niet kunnen. Als we ons geloof versterken, is er plotseling een andere kracht: de macht van Christus en zijn verzoening. Dan ga je zijn goedkeuring, zijn liefde en zijn genade voelen.’

Ouderling Neil L. Andersen, 13 februari 2022, facebook.com/neill.andersen.

Verbondenheid met God

‘Verbondenheid geeft het leven zin.

‘Verbondenheid met God, familieleden en elkaar (wat ik een verbondsrelatie noem), geeft ons leven de grootste, tederste en diepste betekenis.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 3 maart 2022, facebook.com/gerritw.gong.