2022
Tot Christus komen – hoe dóe je dat eigenlijk?
December 2022


Jongvolwassenen

Tot Christus komen – hoe dóe je dat eigenlijk?

We worden altijd aangemoedigd om Christus te zoeken en zijn macht in ons leven te brengen, maar ik heb niet altijd geweten hoe we die uitnodiging helemaal kunnen aannemen.

Afbeelding
de Heiland kijkt omhoog

Vertrouw op God en leef, Dan Wilson, met dank aan Havenlight

Dit is een moeilijke tijd op aarde. Hoewel er veel goeds om ons heen is, ben ik soms bang en word ik het moe. De hardheid van de wereld en de rampen die overal op de loer lijken te liggen kunnen nogal vermoeiend zijn.

Gelukkig zijn we gezegend dat we weten dat de Heiland in duistere tijden een bron van troost kan zijn. Misschien is dat een van de redenen dat de Schriften ons herhaaldelijk aanmoedigen om tot Christus te komen (zie 3 Nephi 9:14), om tot Hem te naderen (zie Leer en Verbonden 88:63) en om te komen en Hem te volgen (zie Lukas 18:22). We krijgen die uitnodigingen ook vaak tijdens de algemene conferentie en in de kerk.

Hoewel ik er altijd naar heb gestreefd om die uitnodigingen aan te nemen, heb ik me soms afgevraagd wat het eigenlijk betekent om tot Christus te komen. Hoe nodig ik zijn verlossende, genezende en instaatstellende kracht uit en krijg ik toegang daartoe? Ben ik ooit echt verbonden met Hem geweest? Is er een geheime formule? Maar toen ik nadacht over enkele ervaringen die ik heb gehad, ontdekte ik dat er een patroon is waardoor ik – en ieder van ons – tot Christus kan komen.

Kies ervoor om in Hem te geloven

‘Christus is mijn Heer; wat ook geschiedt.’

Dit is mijn lievelingsregel uit mijn lievelingslofzang ‘Christus is mijn Heer’ (Lofzangen, nr. 90). Ik huil elke keer als ik die hoor! Ik heb de woorden zelfs op een plakbriefje geschreven en dat bij mijn bureau opgehangen, zodat ik het elke dag zie.

Ik heb deze tekst opgeschreven tijdens een donkere periode met veel moeilijkheden, omdat hij me aan twee dingen herinnerde: (1) de Heiland bestaat echt en (2) dankzij Hem heb ik niets te vrezen. Ik vind de kracht van deze eenvoudige waarheden geweldig. En door de eenvoud ervan zie ik in dat ons tot Christus wenden ook eenvoudig kan zijn.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Besluit om in Jezus Christus te geloven. […]

‘Geloof in Jezus Christus is de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat.’1

Deze krachtige boodschap herinnert me eraan dat we dit basisbeginsel van het evangelie vaak te ingewikkeld maken. We struikelen en maken fouten terwijl we proberen erachter te komen hoe we Hem kunnen zoeken, maar vertrouwen komt eigenlijk neer op een keuze: de keuze om in Hem te geloven.

Als ik denk aan tot de Heiland komen, denk ik vaak aan de vrouw met bloedvloeiingen (zie Markus 5:25–34). Ze strekte haar arm letterlijk in geloof naar Hem uit en geloofde met heel haar hart dat Hij haar kon genezen als ze alleen maar zijn kleding kon aanraken. En inderdaad, toen ze Hem aanraakte, ondervond ze onmiddellijk het wonder van genezing.

Uiteraard verdwijnt niet meteen al onze ellende en smart als we ons tot de Heiland wenden. Maar net zoals deze vrouw ondervond, kan het geloof dat Hij echt bestaat, dat Hij gewillig zijn leven voor ons heeft opgeofferd en dat Hij voor ons klaarstaat, ons motiveren om tot Hem te komen en zijn instaatstellende kracht te voelen.

Afbeelding
Jezus raakt het gezicht van een zittende vrouw aan

Blijf Hem zoeken

Maar dit is geen keuze die we slechts één keer maken: we moeten Hem blijven zoeken, zodat we ons hele leven toegang tot zijn genade en instaatstellende kracht kunnen hebben. President Russell M. Nelson heeft over het belang van een brede inzet gezegd: ‘Er is geen betere manier om de hemelen te openen dan door een combinatie van toenemende reinheid, exacte gehoorzaamheid, oprecht zoeken, ons dagelijks aan de woorden van Christus in het Boek van Mormon vergasten en regelmatig tijd aan tempelwerk en familiegeschiedenis besteden.’2

We kunnen Hem ook blijven zoeken door de Geest in ons leven uit te nodigen. Door de gave van de Heilige Geest kunnen we een lid van de Godheid in ons hebben en vollediger met onze hemelse Vader en de Heiland verbonden zijn. Dat is toch fantastisch? Zoals president Nelson heeft gezegd: ‘De voornaamste waarheid waarvan de Heilige Geest zal getuigen is, dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God.’3

Door wereldse afleidingen vergeten we makkelijk het belang van de kleine daden die ons dichter tot de Heiland brengen. Maar ik zie een schril contrast tussen de dagen waarop ik ‘tijd voor de Heer [maak]’4 en die waarop ik dat niet doe.

Wat voor moeilijkheden ik ook heb, als ik voortdurend bid, ingevingen volg, de tijd neem om in de Schriften te lezen, in de tempel verbonden voor mijn voorouders sluit en me van mijn zonden bekeer, voel ik een algeheel gevoel van vreugde, moed, vertrouwen en uiteindelijk veiligheid. Ik voel ook de Geest, waardoor ik me met Christus verbonden voel.

Herken zijn macht

Onlangs doorzocht ik een dagboek dat ik al jaren heb om na te denken over momenten waarop ik op de Heiland heb vertrouwd. Ik las over de wanhoop die ik voelde toen ik verslaving in mijn familie meemaakte, werkloos was, periodes van onzekerheid en eenzaamheid doormaakte, en worstelde met mijn lichamelijke en mentale gezondheid. Ik las over de donkerste momenten van mijn leven, toen het voelde alsof mijn geest door het gewicht van mijn moeilijkheden werd verpletterd.

Maar terwijl ik over die ervaringen nadacht, sprongen de tranen me in de ogen toen de Geest mij liet zien hoe Christus me troostte en door mijn beproevingen leidde – en dat doet Hij nog steeds! Ondanks de beproevingen in mijn leven heb ik zoveel vreugde gevonden. Ik heb de genezende balsem van vergiffenis ervaren, wonderen gezien en geleerd hoe ik elke dag hoop kan koesteren – en ik weet dat het allemaal door mijn Heiland, Jezus Christus, komt. Hij helpt ons echt om het onmogelijke te overwinnen.

Soms wachten we op wereldschokkend bewijs van de Heiland in ons leven. Maar als we op kleine manieren moeite doen om in onvolmaakt geloof te handelen en stap voor stap zijn leiding te volgen, kunnen we zien dat Hij ons met vreugde, kracht en voeding overladen heeft en dat Hij al die tijd bij ons is geweest. En als we zijn macht in ons leven herkennen, zullen we zien dat we inderdaad tot Christus zijn gekomen.

Ouderling Michael John U. Teh van de Zeventig heeft gezegd: ‘Door een toenemend begrip dat de verzoening van Jezus Christus op ons persoonlijk van toepassing is, zullen we Hem beter leren kennen.’5 En dat is waar! Door het bewijs van de genezende, instaatstellende kracht en volmaakte liefde van de Heiland te overpeinzen, ben ik dankbaarder geworden en toegewijder om meer zoals Hij te worden.

Afbeelding
jongvolwassen vrouw denkt na terwijl de Schriften open voor haar liggen

Foto, Catherine Frost

Neem de uitnodiging aan

De uitnodiging om tot Christus te komen is echt zo eenvoudig als ze klinkt. Voor mij begint het met ervoor kiezen in Hem en zijn verzoening te geloven, Hem op kleine manieren blijven zoeken om zijn Geest bij me te houden en naar bewijs van zijn macht in mijn leven zoeken.

Ik nodig je uit – vooral in deze kersttijd – te ontdekken hoe tot Christus komen jou persoonlijk kan helpen. Als je dit gebedvol overpeinst, zal de Heilige Geest je ‘alle dingen […] tonen die [je] behoort te doen’ (2 Nephi 32:5).

De Heiland wacht altijd geduldig tot wij Hem volgen. En als we dat doen, zal Hij ons de hand reiken en ons helpen om meer te worden dan we nu zijn.

Ja, de wereld wordt steeds turbulenter en de toekomst kan intimiderend en onzeker lijken. Maar president Nelson heeft ons ook herinnerd aan wat wel zeker is: ‘U [hebt] niets te vrezen als uw geestelijk fundament stevig op Jezus Christus is gebouwd.’6

En ik geloof dat werkelijk met heel mijn hart.