2022
De beloofde Messias
December 2022


‘De beloofde Messias’, Liahona, december 2022.

De beloofde Messias

Vanaf de tijd van Adam heeft God zijn dienstknechten geroepen om te getuigen van de komst van een Messias die liefde, hoop en vreugde zou bieden.

Afbeelding
Maria en Jozef met het Kindje Jezus

Zie, het Lam Gods, Walter Rane

Het is niet verwonderlijk dat er bij de geboorte van Jezus in Bethlehem engelen verschenen die uitriepen: ‘Eer zij aan God in de hoogste hemelen’ (Lukas 2:14). Zij verheugden zich in de zekerheid dat dit Kindje de deur naar de onsterfelijkheid en het eeuwige leven zou openen. Het was uitermate passend dat er een lichtende ster aan de hemel verscheen ter ere van de intrede in het aardse leven van de eniggeboren Zoon van God, de Almachtige.

Profeten hadden duizenden jaren getuigd van de geboorte van een beloofde Messias, iemand die ‘allen [zou] verlossen die in zijn naam zullen geloven’ (Helaman 14:2).

Jesaja profeteerde: ‘Daarom zal de Heere Zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuel geven’ (Jesaja 7:14).

Micha verkondigde: ‘En u, Bethlehem-Efratha, al bent u klein om te zijn onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn in Israël. Zijn oorsprongen zijn van oudsher, van eeuwige dagen af’ (Micha 5:1).

Nephi zag een maagd, ‘een kind in haar armen dragende’, en werd door een engel verteld dat het ‘het Lam van God, ja, namelijk de Zoon van de eeuwige Vader’ was (1 Nephi 11:20, 21).

Als ik profetische beloften over zijn geboorte lees – vooral in de kersttijd – voel ik de Heilige Geest opnieuw getuigen dat Jezus Christus de Messias is. Als ik de woorden en het leven van de Heiland bestudeer, leer ik Hem kennen en heb ik Hem lief om wat Hij voor ieder van ons heeft gedaan. De geest van liefde is de geest van Kerstmis.

‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Johannes 3:16).

Het geschenk van de Zoon van God is een geschenk van onschatbare waarde. Hij is het geschenk dat onze weg verlicht en ons verheft. Hij is het geschenk dat ons in de moeilijke dagen van onze levensreis staande houdt. Hij is het geschenk dat goddelijke liefde, blijvende hoop en ware vreugde biedt.

Goddelijke liefde

Als we stilstaan bij de uitgestrektheid van de schepping die Jehova op aanwijzing van zijn Vader ondernam, gaan we ons vanzelf over zijn macht verwonderen en Hem aanbidden. Hij torent boven ons uit. Toch roepen de gebeurtenissen rondom zijn aardse geboorte een gevoel van overweldigende liefde op.

Jezus had in elke situatie naar de keuze van de Vader geboren kunnen worden. Ter vervulling van de profetie van Micha (zie Micha 5:1) werd Jezus in een dorpje op het heuvelachtige platteland van Judea geboren. Nederige herders verwelkomden Hem. Wijzen volgden een ster om Hem te aanbidden. Politieke leiders vreesden Hem. Zijn ouders moesten naar een ander land vluchten om Hem te redden.

Toen het veilig was om terug te keren, werden Maria en Jozef naar een onopvallend dorp in de heuvels van Galilea gestuurd. Jezus bracht daar bijna 30 jaar door voordat Hij zijn bediening van liefde onder de mensen begon.

Jezus Christus koos ervoor van zijn troon aan de rechterhand van de Vader af te dalen en met sterfelijkheid bekleed te worden. Dat deed Hij uit liefde voor iedere geestzoon en -dochter van zijn Vader die in de wereld geboren zou worden, waaronder u en ik.

Tijdens zijn bediening maakte Jezus geen onderscheid tussen rijk en arm, man en vrouw, jong en oud, gezond en ziek. Hij liet mensen met een ander geloof of een andere culturele achtergrond niet links liggen. Hij hield van iedereen. Hij houdt van iedereen.

‘Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad’ (1 Johannes 4:19). En Hij gaf dit gebod: ‘Dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb’ (Johannes 15:12).

Hoop van de wereld

In een populair kerstlied wordt gezongen: ‘O kom, o kom, Immanuel, verlos uw volk, uw Israël.’1

Wij zitten misschien niet zoals de Israëlieten vanouds in Egypte of Babylon gevangen, maar we zijn toch gevangen – gevangen door zonde en dood. En net als Israël vanouds hopen wij op bevrijding. De geboorte van ‘de Zaligmaker, […] Christus, de Heere’ (Lukas 2:11) kondigde de vervulling van die hoop aan. Daarom zingen we over Bethlehem: ‘De hoop en vrees van alle vlees zijn thans in u bijeen.’2

De geboorte, het leven, de kruisiging en de opstanding van Jezus Christus zijn tijdingen van ‘grote blijdschap’ (Lukas 2:10) over genezing, vrijheid en bevrijding.

Sprekende in naam van de Messias zei Jesaja: ‘De Geest van de Heere Heere is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft om een blijde boodschap te brengen aan de zachtmoedigen. Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om voor de gevangenen vrijlating uit te roepen en voor wie gebonden zaten, opening van de gevangenis’ (Jesaja 61:1; cursivering toegevoegd).

U herinnert zich misschien dat Jezus Christus aan het begin van zijn aardse bediening deze woorden in een synagoge in Nazareth voorlas. Hij zei daarna: ‘Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan’ (Lukas 4:21).

Doordat het Christuskind de Messias werd die zijn bediening en zending grootmaakte door de wil van de Vader te doen, bevrijdt Hij ons van de geestelijke en lichamelijke dood.

‘Hij is de grote Koning Immanuel, die Zich nu aan de rechterhand van zijn Vader bevindt. Hij is het licht, het leven en de hoop van de wereld. Zijn weg is het pad dat leidt tot geluk in dit leven en tot het eeuwige leven in de wereld hierna.’3

Afbeelding
Christus in Gethsémané

Christus in Gethsémané, Harry Anderson

Vreugde in de Heer

Het Kindje in de kribbe was de Zoon van God, als geschenk door de Vader gezonden om onze Heiland te worden. Door de vreugde die we dankzij zijn komst voelen, kunnen onze lasten licht worden gemaakt (zie Alma 33:23). Dat komt doordat het Kindje uit Bethlehem dat ons van zonde en dood verlost, ons ook van verdriet, twijfel, angst en pijn kan verlossen.

Denk aan de woorden die Jakob over de komst van de Heilige van Israël zei:

‘O, hoe groot is de heiligheid van onze God! Want Hij weet alle dingen, en er is niets of Hij weet het.

‘En Hij komt in de wereld om alle mensen te redden, indien zij naar zijn stem willen luisteren; want zie, Hij doorstaat de pijnen van alle mensen, ja, de pijnen van ieder levend schepsel, van zowel mannen als vrouwen als kinderen, die behoren tot het geslacht van Adam.

‘En Hij doorstaat dit om alle mensen de opstanding deelachtig te laten worden, opdat allen voor Hem zullen staan op die grote dag, de dag van het oordeel’ (2 Nephi 9:20–22).

Om de geest van Kerstmis te hebben, moeten we niet alleen zijn woorden lezen en zijn leven bestuderen, maar ook handelen naar wat we leren. Dat houdt ook in dat we de schapen van de Heiland weiden door ze in zijn kudde bijeen te brengen. We brengen ze bijeen als we de vreugde delen die we door zijn geboorte en door de herstelling van zijn evangelie voelen. Als we op het pad zijn dat de Heer voor ons heeft bestemd, zullen we zijn licht ontvangen om anderen de weg naar Hem te wijzen.

Het leven kan moeilijk zijn en moeilijke tijden kunnen ons geloof in gevaar brengen. Als we met beproevingen en tragedies te maken krijgen, vragen we ons misschien af of ons geloof in Gods Zoon een ijdele hoop is. Maar beproevingen zijn bedoeld om ons tot de Heiland te brengen, zodat Hij ons beter in staat kan stellen om anderen tot Hem te verheffen. Als we ‘welgemoed’ (3 Nephi 1:13) vertellen over zijn komst, heffen we hoofden op en verzachten we harten. Ik beloof u dat de dag zal komen, als dat nog niet is gebeurd, dat uw geloof in zijn komst zal worden bevestigd. Dat zal een gelukkige dag zijn.

Kerstmis is een tijd van liefde, hoop en vreugde. Het is ook een tijd van dankbaarheid en bezinning. Met Kerstmis maken we nieuwe herinneringen en herleven we oude herinneringen. We missen familieleden en vrienden die zijn overleden. We vragen ons af waar de jaren zijn gebleven en wat het nieuwe jaar zal brengen. En te midden van onze overpeinzing danken we God voor het heerlijke geschenk, met de ‘Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst’ (Jesaja 9:5).

Moge de geest van dat kerstgeschenk uw hart in deze tijd en gedurende het komende jaar vervullen.

Noten

  1. ‘O Come, O Come, Emmanuel’, in An Annotated Anthology of Hymns, samengesteld door J.R. Watson (2002), 34.

  2. ‘O Bethlehem, gij kleine stad’, Lofzangen, nr. 145.

  3. De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.