2023
Licht, waarheid en onze wandel met Jezus Christus
Juni 2023


Digitaal thema-artikel

Licht, waarheid en onze wandel met Jezus Christus

Overweeg drie strategieën waarmee u in het licht kunt wandelen en waarheid kunt onderscheiden zonder misleid te worden.

Afbeelding
Christus wandelt met de discipelen

Zoek naar licht

De geïnspireerde tekst van het prachtige liedje ‘Ik wandel met Jezus’ is een uitnodiging tot diepzinnige overdenking:

Jezus nam in wijsheid en in waarheid toe.

In zijn jeugd was Hij voor God en mensen goed.

Jezus wil mij leiden. Jezus wijst de weg.

Vraagt mij Hem te volgen door wat ’k doe en zeg.

Ik kan net als Jezus altijd voorwaarts gaan.

’k Wandel op zijn pad en ga er niet vandaan.

Veilig bij mijn Heiland sta ik aan zijn zij;

geef zijn liefde door en maak zo and’ren blij.

Ik vertrouw op Jezus. ’k Luister naar zijn stem.

Als ik val, dan helpt Hij mij weer overeind.

Jezus maakt mij sterker, troost en zegent mij.

Met Hem leef en groei ik tot in eeuwigheid.

Wandel ik met Jezus naar mijn huis bij Hem,

zegent Hij mij met zijn liefde en leidt mij met zijn stem.

’t Zal mijn hart verand’ren; zijn Geest is mij nabij.

Wandel ik met Jezus, dan wandelt Hij met mij.1

Er bestaat geen grotere, spannendere en meer zielsverheffende uitdaging dan leren wandelen met de Heer en tegelijkertijd de magnifieke zegen te ontvangen dat Hij met ons wandelt.

Denk aan de profeet Henoch. Terwijl Henoch in geloof en begrip toenam, werd hij in al de wegen van God onderwezen. Zijn geloof was zo groot en zijn taal was zo krachtig dat hij iedereen in zijn omgeving hielp om zich te bekeren en zelf het licht en de waarheid te ervaren die uit gehoorzaamheid aan de geboden voortvloeien. Hun transformatie en bekering waren zo groot dat ze met de Heer wandelden en later in de hemel werden opgenomen. Henoch zocht naar licht en waarheid, en hij werd uitgenodigd om met Jezus te wandelen (zie Mozes 6–7).

Laten we eens bekijken hoe onze zoektocht naar licht en waarheid in ons dagelijks leven ons kan helpen om met Jezus te wandelen. Volgens de Schriften is licht ‘goddelijke energie, kracht of invloed die via Christus van God uitgaat en alles leven en licht schenkt. […] Het stelt [Gods kinderen] ook in staat om de waarheden van het evangelie te begrijpen en zet hen op het pad dat tot behoudenis voert.’2 In het Boek van Mormon heeft de profeet Abinadi uitgelegd dat Jezus ‘het licht en het leven van de wereld [is]; ja, een licht dat eindeloos is, dat nooit kan worden verduisterd’ (Mosiah 16:9). De Heiland heeft gezegd: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12).

Als we naar licht zoeken, zoeken we dus naar Christus. Als we Christus zoeken en zijn licht omarmen, worden we zijn kinderen – ‘kinderen van het licht’ (1 Thessalonicenzen 5:5). Kinderen van het licht laten hun licht schijnen zodat anderen hun goede werken zien en onze Vader in de hemel verheerlijken (zie Mattheüs 5:16). Die zoektocht brengt ons ertoe goed te doen en geeft ons de belofte dat we ‘niet in de duisternis [zullen] wandelen, maar het licht van het leven [zullen] hebben’. Als we op dit pad van het heilige licht van Jezus blijven wandelen, leren we, groeien we en krijgen we nog meer licht.3 Er is een proces om licht te verkrijgen als we met Jezus wandelen. Op zijn beurt wandelt Jezus met ieder van ons door ons te zegenen zodat we ‘zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben’ (Leer en Verbonden 20:77). Dat is precies de belofte die de Heer aan Henoch deed: ‘En u zult in Mij verblijven en Ik in u; daarom, wandel met Mij’ (Mozes 6:34).

Zoek naar waarheid

Laten we onze aandacht nu op waarheid richten. De Heer heeft aan Joseph Smith geopenbaard: ‘Waarheid is kennis van dingen zoals ze zijn, en zoals ze waren, en zoals ze zullen zijn’ (Leer en Verbonden 93:24). De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Kennis is noodzakelijk voor leven en godsvrucht. […] Kennis is openbaring. Luister goed, broeders, naar deze belangrijke verklaring: kennis is de kracht Gods tot eeuwig heil.’4 De Heer heeft gezegd:

‘De Geest van de waarheid is uit God. Ik ben de Geest van de waarheid en Johannes getuigde van Mij toen hij zei: Hij ontving een volheid van waarheid, ja, zelfs van alle waarheid;

‘en niemand ontvangt een volheid tenzij hij zijn geboden onderhoudt’ (Leer en Verbonden 93:26–27).

Broeders en zusters, in deze context houdt waarheid verband met licht, kennis en openbaringen uit de hemel en komt ze overeen met het verstand, de wil, het karakter, de heerlijkheid en het wezen van God.5 Er schuilt kracht in de waarheid, want ‘de waarheid zal [ons] vrijmaken’ (Johannes 8:32). Daardoor stelt waarheid ons in staat om duidelijk te zien, om misleiding te onderscheiden en te vermijden, en om een koers door de onzekerheden van deze tijd te bepalen. In feite moeten we altijd op de een of andere manier naar waarheid zoeken. De tweede en vierde coupletten van de lofzang ‘O zeg, wat is waarheid?’ zijn erg leerzaam en zetten het belang van onze zoektocht naar waarheid uiteen:

O zeg, wat is waarheid? De schoonste prijs

voor het streven van God en de mens.

Ga, zoek in de diepte, wellicht vindt ge haar,

of stijg naar omhoog en aanschouw haar aldaar,

z’ is het voorwerp van d’ edelste wens. […]

Zeg dan, wat is waarheid? Het laatst’ en ’t eerst’,

z’ overschrijdt zelfs de grens van de tijd.

Moog’ hemel en aarde ook eenmaal vergaan,

dan verblijft nog de waarheid, de som van ’t bestaan,

onverwoestbaar in al d’ eeuwigheid.6

We leven in een geweldige tijd, waarin de wereld meer informatie dan ooit tevoren biedt. Toch is het nog nooit zo moeilijk geweest om de waarheid te onderscheiden. We leven in een wereld met verschillende opvattingen, luide en verdeelde meningen en subtiele filosofieën die vaak van zelfverklaarde deskundigen en influencers afkomstig zijn – van wie er velen vanuit de donkere hoeken van het internet schreeuwen. Online vindt er een schijnbaar eindeloze aanval op de waarheid plaats.

De Amerikaanse president Abraham Lincoln sprak graag met zijn publiek en gebruikte vaak raadsels en humor bij zijn toespraken. Hij vroeg het publiek eens hoeveel poten een hond zou hebben als zijn staart ook als poot zou worden beschouwd. Toen het publiek vijf antwoordde, zei hij dat het antwoord vier was, want een staart verandert niet in een poot door hem zo te noemen.

De waarheid bestaat echt. Hoeveel mensen hun ‘waarheid’ ook liken en delen en hoeveel influencers die ook bevestigen, de waarheid is dat een staart geen poot is en dat ook niet kan zijn. Lincolns raadsel maakt het verschil tussen ‘mijn waarheid’ en de absolute waarheid duidelijk. Satan is meesterlijk in het vervagen van de betekenis van woorden, het veranderen van definities en het verdraaien van de werkelijkheid. Mensen lijken op het internet met een heleboel weg te komen door ergens de definitie van te veranderen, maar het willekeurig veranderen van definities verandert niets aan de werkelijkheid en aan wat echt waar is.

In zekere zin wordt de waarheid voor de wereld bepaald door wat goed aanvoelt. Elke twijfel aan iemands ‘eigen waarheid’, door de persoon zelf gedefinieerd, wordt als controversieel en als een persoonlijke aanval gezien. Informatie zonder maatstaf en zonder licht en waarheid leidt tot een alternatieve realiteit. Denk bijvoorbeeld aan de vele dwaalsporen waarop je terecht bent gekomen toen de algoritmen van het internet op basis van jouw clicks en likes steeds meer inhoud en informatie lieten zien. Hoe meer je ergens op klikt, hoe meer soortgelijke content de algoritmes je zullen tonen – niet met waarheid als doel, maar om de reclame en inkomsten te verbeteren. Als je bijvoorbeeld op hondenvideo’s klikt, denk je misschien al snel dat iedereen van honden houdt en een hond heeft, en dat het internet eigenlijk door een hond voor hondenliefhebbers is gecreëerd. Het internet zal je steeds meer van deze afbeeldingen en advertenties laten zien totdat je denkt dat je een hond wil hebben.

In de hedendaagse wereld kun je met ongelooflijk krachtige technologie in je broek- of rugzak rondwandelen, maar je kunt de technologie niet simpelweg om licht en waarheid vragen. Wandelen met technologie, zelfs met de geweldige capaciteiten ervan, dient nooit verward te worden met wandelen met Jezus. Als we ons bij onze wandel op wereldse stemmen en aardse informatiebronnen verlaten, zijn we vatbaar voor valse filosofieën en onwaarheden. Die dingen spreken ons misschien aan, maar ze vertegenwoordigen de waarheid niet.

Onze dierbare profeet, president Russell M. Nelson, heeft eens gezegd: ‘Waarheid is waarheid. Sommige dingen zijn gewoon waar. God bepaalt wat waarheid is – niet je favoriete nieuwsfeed op sociale media.’7

En vele jaren daarvoor heeft president Spencer W. Kimball (1895–1985), die profeet was tijdens mijn studententijd, ook gezegd dat absolute waarheid ‘niet [kan worden] gewijzigd door de mening van mensen’.8 Broeders en zusters, ‘hoewel de wereld alle absolute waarheden in toenemende mate minacht en afwijst, blijven ze onverminderd van kracht.’9

Wandel met Jezus Christus

We moeten in dit leven naar licht en waarheid zoeken, met onze Heiland wandelen en de magnifieke zegening ontvangen dat Hij met ons wandelt, ondanks de duisternis in de hedendaagse wereld. President Nelson heeft ons deze raad gegeven: ‘Luister goed naar wat ik zeg: laat je niet wegleiden door mensen met twijfels die worden veroorzaakt door dingen in hun eigen leven die jij niet kunt zien.’10 Hij heeft ons ook aangespoord om licht en waarheid in ons getuigenis te brengen:

‘Ik smeek je het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. Werk eraan. Maak het deel van jezelf. Verzorg het. Voed het zodat het zal groeien. Voed het met waarheid. Verontreinig het niet met de filosofieën van niet-gelovige mannen en vrouwen, om je daarna af te vragen waarom je getuigenis aan het afbrokkelen is.’11

Deze raad is een uitnodiging om met Jezus te wandelen zodat Jezus met ons kan wandelen.

Hoe kunnen we in het licht wandelen en de waarheid onderscheiden zonder misleid te worden door relatieve waarheden die worden verdedigd door mensen die van goddelijke en absolute waarheid zijn vervreemd? Ik wil graag enkele strategieën voorstellen, gebaseerd op wat ik van de geïnspireerde leringen van onze profeten en uit eigen levenservaring heb geleerd.

Bestudeer regelmatig het Boek van Mormon

Ten eerste, vraag God om inspiratie zodat je evenwicht kunt vinden in je drukke schema en tijd kunt vrijmaken om regelmatig het Boek van Mormon te bestuderen. De waarheden van het evangelie van Jezus Christus worden in het Boek van Mormon het duidelijkst en krachtigst onderwezen. Dit heilige Schriftuurverslag was een fundamentele mijlpaal in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus in deze bedeling, na het bezoek van God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan Joseph Smith. Het Boek van Mormon getuigt van Gods ware en volmaakte liefde voor zijn kinderen, het onzelfzuchtige en goddelijke zoenoffer van Jezus Christus, en de belangrijke bediening van de Heiland onder de Nephieten kort na zijn opstanding (zie 3 Nephi 11).

Het Boek van Mormon bevat de antwoorden op de belangrijkste levensvragen en onderwijst in de leer van Christus. Onze geliefde profeet, president Nelson, heeft gezegd dat de waarheden in dit boek ‘de macht [hebben] om onze ziel te genezen, troosten, helen, helpen, sterken, opbeuren en bemoedigen’.12 Overweeg de beloften van de profeet aan hen wie de tijd nemen om deze prachtige Schriftuur te bestuderen:

‘Ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedsvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag. Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw eigen vragen en richting voor uw eigen leven zult krijgen. Ik beloof dat als u zich dagelijks in het Boek van Mormon verdiept, u zich immuun kunt maken voor het kwaad van deze tijd.’13

Als u tijd met het Boek van Mormon doorbrengt, zult u naar Jezus Christus geleid worden en zult u inspiratie en openbaring ontvangen. Uw ziel zal met licht worden vervuld en u zult de waarheid beter kunnen onderscheiden.

Ik las het Boek van Mormon voor het eerst helemaal uit als jonge seminariecursist. Ik herinner me nog het warme gevoel in mijn ziel, dat mijn hart vervulde, mijn begrip verlichtte en steeds heerlijker werd, net zoals Alma beschreef toen hij het woord van God tot zijn volk predikte (zie Alma 32). Dat gevoel en het aanvullende licht en de waarheid waarmee de Heer mij zegende, veranderden uiteindelijk in kennis die zich in mijn hart nestelde en het fundament werd van mijn getuigenis. Het Boek van Mormon is de sluitsteen die mijn geloof in de Heer en mijn getuigenis van de leer van Jezus Christus staande houdt. Het is een van de hoekstenen die mijn getuigenis van de waarheid van het goddelijke zoenoffer van Christus versterkt. Het is mijn schild tegen de pogingen van de tegenstander om mijn geloof te verzwakken en ongeloof en duisternis in mijn gedachten te brengen. Het geeft me de moed om vrijmoedig mijn getuigenis van het licht en de waarheid van de Heiland aan de wereld te verkondigen. Ik beloof u dat u licht en waarheid zult vinden, dichter tot onze Heiland Jezus Christus zult komen en zult leren hoe u met Hem kunt wandelen als u het Boek van Mormon regelmatig onder gebed bestudeert.

Breng meer tijd door in de tempel van de Heer

De tweede strategie is om meer tijd met de Heer in zijn tempel door te brengen. Sinds president Nelsons eerste toespraak tot de hele kerk in januari 2018 heeft hij veel gesproken over de belangrijke rol die de tempel en de heilige tempelverordeningen en -verbonden in ons leven spelen. Hij heeft toen gezegd:

‘De uitkomst waar ieder van ons naar streeft, is begiftigd te worden met macht in een huis van de Heer, als gezin aan elkaar verzegeld te worden – trouw aan verbonden die in een tempel zijn gesloten – waardoor wij in aanmerking komen voor de grootste gave van God, het eeuwige leven. […] Uw aanbidding in de tempel en uw werk in de tempel voor uw voorouders zal u zegenen met meer individuele openbaring en gemoedsrust en zal uw voornemen versterken om op het verbondspad te blijven.’14

Wat betekent dit voor ons? Dit is president Nelsons antwoord op deze vraag:

‘Het is nog nooit zo belangrijk geweest dat we op geregelde basis in de tempel zijn. Ik smeek u gebedsvol na te gaan hoe u met uw tijd omgaat. Investeer uw tijd in uw toekomst en in die van uw gezin. Als u niet al te ver van een tempel af woont, verzoek ik u dringend geregeld een afspraak met de Heer te maken om naar zijn heilige huis te gaan. Houd u daarna exact en blij aan die afspraak. Ik beloof u dat de Heer de wonderen tot stand brengt waarvan Hij weet dat u ze nodig hebt, als u offers brengt om in zijn tempel te dienen.’15

Broeders en zusters, dit antwoord is een aansporing om onze prioriteiten bij te stellen en van de tempel een prioriteit te maken. De tempel is letterlijk het huis van de Heer. En als we daar zijn, Hem aanbidden en naar zijn licht en waarheid op zoek gaan, kunnen we een duidelijke indruk krijgen dat we de aarde achter ons hebben gelaten en dat de eenzame en sombere wereld ver van ons verwijderd is. We zijn volledig immuun voor alle kwade invloeden van de wereld. De tempel is een plek van openbaring, instructie en toevlucht voor de geestelijke stormen die ons teisteren.

Ik spoor u aan om te bedenken hoe u tijd kunt maken voor de Heer in zijn tempel. Kom en leg uw lasten bij Hem neer in zijn heilige huis. Ik beloof dat u dan met een nieuwe geest en vertrouwen in de toekomst vervuld zult worden. De Heer zal u omarmen, vasthouden en stap voor stap leiden over het pad dat u samen met Hem bewandelt. In de tempel leren we over eeuwige waarheden en ontvangen we meer licht terwijl we dichter tot Jezus naderen en met Hem leren wandelen.

Volg de woorden van onze levende profeten

De derde strategie die ik u bied, is de woorden van onze levende profeten volgen. Mijn vrienden, we zijn gezegend dat we geleid worden door profeten, geïnspireerde mannen die geroepen zijn om namens de Heer te spreken. Zij zijn geroepen om door hun leringen Gods wil en zijn ware karakter bekend te maken. U kunt de levende profeten altijd vertrouwen. Hun leringen weerspiegelen de wil van de Heer, die heeft verklaard: ‘En de waarschuwende stem zal tot alle mensen zijn gericht, bij monde van mijn discipelen die Ik heb gekozen in deze laatste dagen’ (Leer en Verbonden 1:4; zie ook Leer en Verbonden 1:38). In 2 Kronieken in het Oude Testament staat: ‘Vertrouw op de Heere, uw God, dan zult u standhouden. Vertrouw op Zijn profeten, dan zult u voorspoedig zijn’ (2 Kronieken 20:20).

Dat we levende profeten hebben, is een teken van Gods liefde voor zijn kinderen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen raakte mijn hart op een bijzondere manier toen ik wanhopig behoefte aan troost had. Toen ik deze overweldigende roeping als apostel van de Heer Jezus Christus had gekregen, was ouderling Holland de eerste die mij belde. Ik herkende meteen zijn karakteristieke, krachtige stem aan de andere kant van de lijn en voelde Gods liefde voor mij. Ik herkende de stem van ouderling Holland als de stem van een van de dienstknechten van de Heiland, en dat gaf me veel troost en vertrouwen op een overweldigend moment.

Dat doen profeten en apostelen. U hoeft geen persoonlijk telefoontje van een van de profeten van de Heer te krijgen om Gods liefde voor u te voelen. U kunt Gods liefde voelen door eenvoudigweg hun leringen te volgen. Ik spoor u aan om hun stem te leren herkennen en kennen, en hun geïnspireerde raad op te volgen, die u naar licht en waarheid zal leiden. Ze zijn geordend om de gedachten en het hart van de Heer te openbaren. We zijn het veiligst als we ons aan het woord van de Heer houden dat bij monde van zijn profeten, in het bijzonder de huidige president van de kerk, tot ons komt. Ik beloof dat u meer met Jezus zult wandelen als u wandelt met en luistert naar de hedendaagse profeten en apostelen.

De geboorte van onze Heiland, Jezus Christus, in Bethlehem in Judea was werkelijk een heerlijke gebeurtenis in de geschiedenis van het mensdom. Zijn geboorte, leven en zoenoffer brachten letterlijk licht en waarheid in de wereld. Hijzelf heeft verkondigt:

‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis van de profeten in de wereld zou komen.

‘En zie, Ik ben het licht en het leven van de wereld’ (3 Nephi 11:10–11).

Ik vind de raad van de apostel Paulus aan de heiligen in Thessaloniki mooi: ‘U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis’ (1 Thessalonicenzen 5:5). Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bent u kinderen van het licht! U hebt het licht van Christus en het leidende licht dat door de gave van de Heilige Geest komt. Wandel altijd in dat licht, dat u naar de waarheid leidt en u in staat stelt om met Jezus Christus te wandelen.

Als we het licht en de waarheid van de Heiland omarmen, kunnen we in zijn voetstappen volgen, naar het geluid van zijn sandalen luisteren en leren hoe we met Hem kunnen wandelen. Ik bid dat ieder van ons met grote vreugde zal kunnen verklaren: ‘Ik wandel met Jezus’, en dan vol vertrouwen zal kunnen zeggen: ‘En Hij wandelt met mij.’16 Met Hem wandelen is de beste weg.

Ik getuig dat Jezus Christus leeft en dat zijn volmaakte liefde aan allen wordt gegeven die tot Hem komen. Hij is altijd dichtbij en wacht geduldig op ons als we onderweg moe worden. Hij zal altijd met ons wandelen, waar we ook zijn.

Naar een devotional aan de Brigham Young University, 12 december 2022.