2023
Hoe kan ik de Geest herkennen?
Juni 2023


‘Hoe kan ik de Geest herkennen?’, Liahona, juni 2023.

Hoe kan ik de Geest herkennen?

De Heer wil dat wij weten hoe de Geest tot ons spreekt. Daarom heeft Hij in de Schriften veel beschrijvingen van de Heilige Geest gegeven.

Afbeelding
jongevrouw zit na te denken

Foto, Sam Solaita

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Het is juist nu noodzakelijker dan ooit om te weten hoe de Geest tot u spreekt.’1 En toch vragen velen zich nog steeds af: hoe kan ik de Geest herkennen? Dat is een vraag die mij als leerkracht in het opleidingscentrum voor zendelingen, in het seminarie en instituut, en aan de Brigham Young University vaak is gesteld. Gelukkig heeft de Heer Jezus Christus die vraag in de Schriften en de leringen van hedendaagse profeten beantwoord.

De apostel Paulus schreef aan de Korinthiërs: ‘Zo weet ook niemand, wat in God is, [tenzij hij] de Geest van God [heeft] (1 Korinthe 2:11, zie de Joseph Smith Translation, 1 Corinthians 2:11).’ Omdat geestelijke waarheden meestal niet met onze natuurlijke ogen worden gezien, kunnen we ze niet met alleen onze natuurlijke zintuigen of intellect ontdekken. Daardoor kunnen we ze alleen door de Geest te weten komen (zie 1 Korinthe 2:9–10). De Heilige Geest moet ze aan ons bevestigen (zie Moroni 10:4).

Daarom is het belangrijk dat ieder van ons zelf ontdekt hoe we de Geest kunnen herkennen en op de Geest kunnen vertrouwen om de waarheid te weten te komen.2 President Boyd K. Packer (1924–2015), president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd: ‘Als u alleen maar weet wat u met uw ogen kunt zien en met uw oren kunt horen, dan weet u niet erg veel.’3

De Heer heeft ons de volgende beschrijvingen gegeven om ons zijn Geest te helpen herkennen:

‘Vrede in uw gemoed.’ Omdat de Heer Oliver Cowdery de Geest wilde helpen herkennen vroeg Hij: ‘Heb Ik u daarover geen vrede in uw gemoed geschonken?’ (Leer en Verbonden 6:23.)4 Ouderling Richard G. Scott (1928–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd: ‘Voor mij persoonlijk komt dat vredige gevoel het meest voor als bekrachtigend getuigenis. Als ik me over iets belangrijks zorgen maakte en bang was dat ik het niet kon oplossen, bleef ik er in geloof aan werken. Dan kreeg ik later een doordringend gevoel van vrede waardoor ik mij geen zorgen meer hoefde te maken, zoals Hij beloofd heeft.’5

‘In uw gedachten en in uw hart.’ Op een ander moment gaf de Heer deze omschrijving van openbaring: ‘Ik zal in uw gedachten en in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest. […] Dat is de geest van openbaring’ (Leer en Verbonden 8:2–3). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft daarover gezegd: ‘De Heer geeft [hier] aan dat openbaring vaak komt als gedachten en als gevoelens in het hart.’6

Die geïnspireerde gedachten en gevoelens kunnen ‘uw verstand […] verlichten’ (Leer en Verbonden 11:13) en ervoor zorgen dat uw hart ‘met vreugde [wordt] vervuld’ (Mosiah 4:20). De profeet Joseph Smith heeft uitgelegd dat ‘de eerste aanwijzing van de geest van openbaring’ is ‘wanneer u voelt dat u zuivere intelligentie toevloeit’, waardoor u ‘plotselinge invallen’ krijgt.7

‘Ons hart brandend in ons.’ Nadat ze onderwezen waren door de herrezen Christus, zeiden twee van zijn discipelen tegen elkaar: ‘Was ons hart niet brandend in ons, toen Hij onderweg tot ons sprak en voor ons de Schriften opende?’ (Lukas 24:32.) Jezus Christus zei ook tegen Oliver Cowdery: ‘Ik [zal] uw boezem in u doen branden’ om de waarheid te bevestigen (Leer en Verbonden 9:8, zie ook 3 Nephi 11:3). President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft uitgelegd dat dit ‘geen calorische warmte [is] zoals die vrijkomt bij verbranding, maar een gevoel van rust en sereniteit en goedheid.’8

‘Voelen dat het juist is.’ Jezus Christus zei tegen Oliver Cowdery dat hij door de Geest zou weten dat iets waar was, omdat hij zou ‘voelen dat het juist is’ (Leer en Verbonden 9:8). Ouderling Scott interpreteerde dit als volgt: ‘We krijgen het antwoord dus als een gevoel dat twijfel uitsluit.’9

‘Het suizen van een zachte stilte.’ De Heer leerde Elia dat Hij meestal niet op dramatische wijze spreekt door vuur, wervelwinden en aardbevingen, maar dat zijn geestelijke communicatie meestal subtiel komt door ‘het suizen van een zachte stilte’ (1 Koningen 19:12).10 Deze geestelijke stem is als ‘een fluistering’ die ‘tot in het diepste van de ziel’ doordringt (Helaman 5:30), en ‘hoewel het als een stem wordt beschreven’, heeft president Packer gezegd, ‘is het een stem die eerder wordt gevoeld dan gehoord.’11

‘U [hebt] onderricht van mijn Geest ontvangen.’ Omdat de Geest op stille en subtiele manieren communiceert, kunnen we openbaring ontvangen zonder het door te hebben. De Heer legde aan Oliver Cowdery uit: ‘Zo dikwijls als u hebt gevraagd, hebt u onderricht van mijn Geest ontvangen. Indien dat niet zo was geweest, zou u niet tot de positie zijn gekomen waarin u zich op dit moment bevindt’ (Leer en Verbonden 6:14). De Heer leidde hem de hele tijd, maar hij herkende het toen niet. Pas achteraf, toen de Heer hem erop wees, kon hij terugkijken en de leiding van de Heer zien. Zo leven wij ook ‘in de openbaring’12 en herkennen we de Geest soms pas nadat Hij ons heeft geleid.

‘Ik dacht er keer op keer over na.’ Joseph Smith beschreef een ervaring met de Geest die hij bij zijn Schriftstudie had en zei dat een vers ‘met grote kracht in iedere vezel van mijn hart [leek] door te dringen. Ik dacht er keer op keer over na’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:12). Ook wij kunnen de Geest herkennen als Schriftteksten en profetische leringen ons hart raken en ons inspireren om die opnieuw te lezen en te overdenken.

‘Regel op regel.’ Hoewel we soms verwachten dat openbaring in één keer komt, heeft de Heer uitgelegd: ‘Ik zal de mensenkinderen regel op regel geven, voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig’ (2 Nephi 28:30). Met andere woorden, de voorkeursmethode van de Heer is beetje bij beetje openbaring te geven, zoals het geleidelijke licht van een zonsopgang zien in plaats van een lamp aan doen en het licht in één keer zien.13 Zo’n openbaring wordt vaak alleen herkend als ze in haar geheel wordt bekeken.

‘Die ertoe beweegt goed te doen.’ Soms vragen mensen zich af of een ingeving om het goede te doen van de Geest komt of gewoon van hun eigen gedachten. Jezus Christus beantwoordde dit toen Hij Hyrum Smith leerde hoe hij zijn Geest moest herkennen: ‘Stel uw vertrouwen in die Geest die ertoe beweegt goed te doen […]; en dat is mijn Geest’ (Leer en Verbonden 11:12). We moeten aannemen dat geestelijke ingevingen om goed te doen van de Geest komen en we moeten ernaar handelen.

Afbeelding
jongeman leest in de Schriften

Foto, Clayton Chan

‘Wees stil en weet dat Ik God ben.’ Soms reageert de Heer niet zo snel door zijn Geest als we verwachten. Dat kan moeilijk zijn en vereist dat we geloof oefenen in zijn instructie ‘wees stil en weet dat ik God ben’ (Leer en Verbonden 101:16). President Nelson heeft uitgelegd: ‘Er zullen zeker tijden komen waarop u het gevoel hebt dat de hemelen gesloten zijn. Maar ik beloof u: als u gehoorzaam blijft, uw dank uit voor elke zegen die de Heer u schenkt en de timing van de Heer geduldig respecteert, zult u de kennis en het begrip waarnaar u verlangt ontvangen.’14 Als we deze goddelijke stilte ervaren, moeten we bedenken, zoals president Oaks heeft gezegd, ‘dat de Heer op zijn eigen tijd en wijze tot ons spreekt door de Geest. […] We [wachten] op de openbaring van de Heer.’15

Hoewel deze beschrijvingen nuttig zijn, zijn ze in zekere zin nog steeds ontoereikend. President Packer heeft uitgelegd: ‘Wij hebben geen woorden (zelfs de Schriften hebben die niet) voor een volmaakte beschrijving van de Geest. In de Schriften wordt over het algemeen het woord stem gebruikt, hetgeen de betekenis niet helemaal dekt. Die tere, verfijnde geestelijke mededelingen worden niet met onze ogen gezien, noch met onze oren gehoord.’16 Uiteindelijk is de Geest herkennen net zoals zout proeven: moeilijk met woorden te beschrijven, maar herkenbaar wanneer we het zelf eenmaal hebben meegemaakt.17

Daarom moeten we de Geest zelf leren herkennen. Hoewel we geestelijke ervaringen niet kunnen afdwingen, kunnen we een klimaat scheppen waarin ze zich kunnen voordoen. De Heer Jezus Christus heeft enkele kleine, eenvoudige dingen geopenbaard waardoor we kunnen gaan horen hoe Hij door zijn Geest tot ons spreekt, zodat we die geestelijke invloed beter kunnen herkennen wanneer Hij tot ons spreekt.

De Schriften. De Heer Jezus Christus heeft geopenbaard dat we zijn geestelijke stem tot ons kunnen horen spreken als we de Schriften bestuderen. Hij heeft gezegd:

‘Deze woorden zijn niet van mensen, […] maar van Mij; […]

‘want het is mijn stem die ze tot u spreekt; want ze worden u door mijn Geest gegeven, en door mijn macht kunt u ze elkaar voorlezen; […]

‘daarom kunt u getuigen dat u mijn stem hebt gehoord’ (Leer en Verbonden 18:34–36).

Ouderling Bednar heeft over dit beginsel uitgelegd: ‘Een van de manieren waarop ik Hem kan horen, is in de Schriften. De Schriften zijn de vooraf opgenomen stem van de Heer. Ik hoor niet per se een stem, hoewel dat wel kan gebeuren. Ik hoor de Schriften in een gevoel – een gevoel in mijn verstand, een gevoel in mijn hart. De Schriften zijn voor mij essentieel om die gedachten en gevoelens te ontvangen en herkennen.’18

Afbeelding
vrouw staat voor een tempel

De tempel. President Nelson heeft gezegd: ‘We horen Hem ook in de tempel. Het huis des Heren is een huis van leren. […] Daar leren we hoe we de sluier opendoen en duidelijker met de hemel communiceren.’19 De profeet Joseph Smith bad dat we de Geest beter konden leren herkennen in de tempel toen hij bad dat ‘allen die in dit huis aanbidden […] in U zullen opgroeien en een volheid ontvangen van de Heilige Geest’ (Leer en Verbonden 109:14–15). Als we regelmatig naar de tempel gaan, doen we ervaring op met het voelen van de Geest en nemen we toe in ons vermogen om zijn stem te herkennen.

Profeten. ‘Tot slot’, heeft president Nelson gezegd, ‘horen we Hem als we de woorden van profeten, zieners en openbaarders in acht nemen.’20 Als we geregeld naar de boodschappen van onze hedendaagse profeten en apostelen luisteren en naar hun raad handelen, nodigen we de Heilige Geest uit om ons te onderwijzen. Dit is ook een belangrijke bron van ervaring met de Geest die ons kan helpen om zijn invloed te herkennen.

Daarnaast kunnen we oprecht bidden, getrouw in de kerk dienen, geestelijke indrukken noteren en waardig aan het avondmaal deelnemen. Als we die dingen met geloof in Jezus Christus doen, zal de Geest komen, en zullen we Hem herkennen aan de hand van de beschrijvingen in de Schriften, door onze eigen ervaringen met zijn ingevingen vertrouwd raken en zijn invloed op alle gebieden van ons leven met meer zekerheid herkennen. ‘Door de Geest van God te onderkennen en te begrijpen, groeit u in het beginsel openbaring, totdat u volmaakt wordt in Christus Jezus’21 en ‘de gedachten van Christus’ krijgt (1 Korinthe 2:16).