2007
De goddelijke gave van het gebed gebruiken
Mei 2007


De goddelijke gave van het gebed gebruiken

Het gebed is een goddelijke gave van onze Vader in de hemel aan alle mensen.

Afbeelding

Deze conferentie is begonnen met een bijzonder ontroerende uitvoering van de klassieke lofzang ‘O zoete ure van gebed’ door het geweldige Mormoons Tabernakelkoor. De bekende woorden herinneren ons eraan dat het gebed een bron van troost, verlichting en bescherming is die onze dierbare, barmhartige hemelse Vader ons bereidwillig verleent.

De gave van het gebed

Het gebed is een goddelijke gave van onze Vader in de hemel aan alle mensen. Denkt u hier eens over na: het absolute Opperwezen, de alwetende, alziende en almachtige Persoon, moedigt u en mij aan, hoe onbeduidend wij ook zijn, om met Hem als onze Vader te praten. Omdat Hij weet hoe hard wij zijn leiding nodig hebben, gebiedt Hij ons: ‘Dat gij zowel overluid als in uw hart zult bidden; ja, zowel ten overstaan van de wereld als in het verborgen, zowel in het openbaar als in afzondering.’1

Onze omstandigheden zijn niet van belang, of we nu nederig of arrogant zijn, arm of rijk, vrij of onderworpen, geleerd of onontwikkeld, geliefd of in de steek gelaten, wij kunnen ons tot Hem richten. We hebben geen afspraak nodig. Onze smeekbede kan kort zijn of alle tijd in beslag nemen die we nodig hebben. Het kan een lange uiting van liefde en dankbaarheid zijn of een dringende smeekbede om hulp. Hij heeft ontelbare heelallen met planeten geschapen, en toch kunnen u en ik persoonlijk met Hem praten. En Hij zal ons altijd antwoorden.

Hoe behoort u te bidden?

We bidden tot onze hemelse Vader in de heilige naam van zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. Het gebed is het doeltreffendst als we ernaar streven om rein en gehoorzaam te zijn, met goede motieven en de bereidheid om te doen wat Hij vraagt. Een nederig, gelovig gebed geeft richting en gemoedsrust.

Maak u geen zorgen als u uw gevoelens wat ongelukkig onder woorden brengt. Praat gewoon met uw barmhartige, begripvolle Vader. U bent zijn dierbare kind. Hij heeft u lief en wil u graag helpen. Als u bidt, weet dan dat onze Vader in de hemel nabij is en luistert.

Als we ons gebed willen verbeteren, moeten we de juiste vragen leren stellen. In plaats van te vragen wat u wilt, kunt u zich oprecht afvragen wat Hij voor u in gedachten heeft. Als we dan zijn wil leren kennen, kunnen we bidden om de kracht om zijn wil te doen.

Als u zich ooit van onze Vader verwijderd voelt, kan dat meerdere redenen hebben. Wat de reden ook is, als u om zijn hulp blijft vragen, zal Hij u leiden om datgene te doen wat uw vertrouwen in Hem zal herstellen. Bid ook als u daar geen verlangen toe voelt. Soms misdraagt u zich als kind en hebt u het gevoel dat u niet met uw probleem bij uw Vader terecht kunt. Dan hebt u het gebed juist het hardst nodig. Denk nooit dat u het bidden niet waardig bent.

Ik vraag me af of we ooit de onmetelijke kracht van het gebed kunnen begrijpen totdat we met een overweldigend, dringend probleem geconfronteerd worden dat we niet zelf kunnen oplossen. We wenden ons tot onze Vader en erkennen nederig dat we volledig van Hem afhankelijk zijn. Dan vinden we een afgelegen plek waar we zo lang en intens als nodig onze gevoelens onder woorden kunnen brengen.

Dat heb ik ook gedaan. Ik bevond me een keer in een situatie die bij mij grote spanningen veroorzaakte. Het had niets met ongehoorzaamheid of zonde te maken maar met een belangrijke menselijke relatie. Een tijdlang stortte ik mijn hart uit in gebed. Maar wat ik ook probeerde, ik kon geen oplossing vinden, geen verlichting van het onrustige gevoel van binnen. Ik bad tot de eeuwige Vader die ik had leren kennen en die ik volledig vertrouwde, en smeekte Hem om hulp. Ik vond geen enkele manier om de gemoedsrust terug te krijgen waar ik over het algemeen mee gezegend ben. Ik viel in slaap. Toen ik wakker werd, voelde ik me helemaal rustig. Ik knielde opnieuw in gebed neer en vroeg: ‘Heer, hoe is het geschied?’ In mijn hart wist ik dat het antwoord zijn liefde en bezorgdheid voor mij was. Dat is de kracht van een oprecht gebed tot een barmhartige Vader.

Ik heb veel over het gebed geleerd door naar president Hinckley te luisteren als hij in onze bijeenkomsten bidt. We kunnen ook van hem leren door zorgvuldig het gebed te bestuderen dat hij aan het eind van de oktoberconferentie in 2001 uitsprak voor al Gods kinderen op aarde. Hij bad vanuit zijn hart, niet vanaf een voorbereid manuscript. (Dat gebed is gemakshalve aan het einde van deze boodschap afgedrukt.)2

Als u dat gebed bestudeert, zult u merken dat er geen ijdele herhalingen in voorkomen, en dat hij geen gedragen taal gebruikt om indruk op anderen te maken, zoals sommige mensen wel eens doen. Hij kiest voor eenvoudige bewoordingen. Hij bidt vol vertrouwen als een nederige zoon die zijn dierbare Vader in de hemel goed kent. Hij vertrouwt erop dat hij zeker antwoord zal krijgen als hij dat nodig heeft. Ieder gebed heeft een bepaald doel: het geeft duidelijk aan welk probleem om een oplossing vraagt, maar ook is het een uitdrukkelijke dankbetuiging voor bepaalde onderkende zegeningen. Zijn spontane gebeden zijn als geslepen edelstenen, een stille getuige van de fundamentele plek die het gebed al jarenlang in zijn leven inneemt.

Hoe worden gebeden beantwoord?

De volgende waarheden over beantwoording van gebeden kunnen u van dienst zijn.

Als we over een belangrijke zaak in gebed gaan, geeft onze hemelse Vader ons vaak voorzichtig ingevingen waardoor we gaan nadenken, geloof oefenen, werken, soms worstelen, en dan handelen. Het is een geleidelijk proces waardoor wij in staat gesteld worden om geïnspireerde antwoorden te herkennen.

Het is mij duidelijk geworden dat er, wanneer de hemelen lijken te zwijgen, van ons verlangd wordt dat we in geloof een reusachtige stap voorwaarts nemen. Zelden zult u in één keer een volledig antwoord krijgen. We krijgen het stukje bij beetje, waardoor onze vaardigheid kan groeien. Als op ieder deel van het antwoord in geloof wordt gereageerd, zullen we naar verdere delen worden geleid totdat we het volledige antwoord hebben. Maar we moeten wel ons geloof oefenen in het vermogen van onze Vader om ons antwoord te geven. Dat is soms erg moeilijk, maar leidt wel tot aanzienlijke persoonlijke groei.

Hij zal altijd naar onze gebeden luisteren en Hij zal ze steevast beantwoorden. Maar we krijgen zijn antwoorden zelden meteen als we op onze knieën bidden, ook niet als we om een onmiddellijk antwoord vragen. Hij zal ons echter wel op rustige momenten inspireren, als de Geest het beste tot ons verstand en ons hart kan doordringen. Vandaar dat u ruimte moet maken voor rustige momenten waarop u openstaat voor onderwijs en sterking. Dat is het patroon dat u groei zal brengen.

President David O. McKay heeft verklaard: ‘Het is waar dat onze gebeden niet altijd meteen worden beantwoord en ook niet altijd op de manier die wij verlangen; maar er komt wel een antwoord, en op de tijd en de manier die in alle opzichten het beste zijn voor wie het gebed uitspreekt.’3 Wees de Heer dankbaar dat God u soms lange tijd in het ongewisse laat. Uw karakter zal zich ontwikkelen en uw geloof zal toenemen. Er is een verband tussen die twee: hoe groter uw geloof, hoe sterker uw karakter; en als uw karakter sterker wordt, kunt u uw geloof beter oefenen.

Af en toe zal de Heer u antwoord geven voordat u er om gevraagd hebt. Dat kan gebeuren als u zich niet bewust bent van naderend gevaar of verkeerd handelt terwijl u denkt het goede te doen.

Het is moeilijk als uw oprecht gebed om iets dat u verlangt niet beantwoord wordt zoals u dat wilt. Het is moeilijk om te begrijpen dat u, als u groot en oprecht geloof oefent en gehoorzaam bent, niet de gewenste resultaten bereikt. De Heiland heeft gezegd: ‘Wat gij de Vader ook in mijn naam vraagt, dat nuttig voor u is, het zal u gegeven worden’4. Soms is het moeilijk om te weten wat op de lange termijn nuttig voor u is. Uw leven zal gemakkelijker worden als u aanvaardt dat wat God doet voor uw eeuwig welzijn is.

Er wordt ook van ons gevraagd dat we naar een antwoord op ons gebed zoeken5. Luister naar de raad van de Meester dat u het ‘in uw gedachten moet uitvorsen’6. Vaak denkt u dan aan een oplossing. En als u om een bevestiging vraagt dat uw antwoord juist is, zult u hulp ontvangen. Dat kan door middel van uw gebeden komen, of als een indruk van de Heilige Geest, of door de tussenkomst van anderen.7

De volgende raad over het gebed die aan Oliver Cowdery was gegeven, kan ook u van nut zijn: ‘Zie (…) u hebt verondersteld dat Ik het u zou geven, terwijl u niet verder dacht dan alleen Mij te vragen.

‘(…) Ik zeg u dat u het in uw gedachten moet uitvorsen; daarna moet u Mij vragen of het juist is, en indien het juist is, zal Ik uw boezem in u doen branden; bijgevolg zult u voelen dat het juist is.’8

We krijgen het antwoord dus als een gevoel met daarbij een krachtige overtuiging. De Heiland noemt twee verschillende manieren: ‘Ik zal in uw gedachten en in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest.’9

De antwoorden in onze gedachten en ons hart zijn boodschappen van de Heilige Geest aan onze geest. Voor mij zijn antwoorden in mijn gedachten heel specifiek, als gedicteerde woorden, terwijl de antwoorden in ons hart zich verspreiden als een gevoel dat we meer moeten bidden.10

Dan verduidelijkt de Heer: ‘Maar indien [wat u voorstelt] niet juist is, zult u (…) een verdoving van gedachten hebben’11. Dat is bij mij een verwarrend, onbehaaglijk gevoel.

Oliver Cowdery leerde op een andere manier hoe we positieve antwoorden kunnen krijgen: ‘Heb Ik u daarover geen vrede in uw gemoed geschonken?’12 Bij mij persoonlijk komt dat vredige gevoel het meest voor als bekrachtigend getuigenis. Als ik me over iets belangrijks zorgen maak en bang ben dat ik het niet kan oplossen, blijf ik mijn geloof oefenen. Dan krijg ik later een doordringend gevoel van vrede waardoor mijn zorgen zoals beloofd verdwijnen.

Sommige misverstanden over het gebed kunnen we oplossen door te beseffen dat er in de Schriften beginselen van effectief gebed staan, hoewel ze ons niet vertellen wanneer we precies antwoord zullen krijgen. Hij zal op een van de volgende drie manieren antwoord geven. Ten eerste kunt u de vrede, troost en verzekering voelen waardoor uw beslissing bevestigd wordt. Ten tweede kunt u dat verwarrende gevoel krijgen, die verdoving van gedachten, waaruit blijkt dat uw keuze verkeerd is. En ten derde — en dat is de moeilijkste manier — kan het zijn dat u helemaal niets voelt.

Wat doet u als u zich zorgvuldig hebt voorbereid, vurig hebt gebeden, redelijke tijd op een antwoord hebt gewacht, en nog steeds geen antwoord krijgt? Als dat gebeurt, is het misschien tijd om uw dank uit te spreken, want dat is een bewijs van uw vertrouwen in Hem. Als u goed leeft, als uw keuze in overeenstemming is met de leringen van de Heiland en als u een beslissing moet nemen, doe dat dan vol vertrouwen. Als u openstaat voor de influisteringen van de Geest zal er op de juiste tijd een van de volgende dingen gebeuren: de verdoving van gedachten, waaruit blijkt dat uw beslissing niet juist is, of het vredige gevoel, ofwel het brandende gevoel in uw boezem, als bevestiging dat uw beslissing juist is. Als u rechtschapen leeft en vol vertrouwen te werk gaat, zal God u niet te lang zonder een waarschuwing laten doorgaan als u de verkeerde beslissing hebt genomen.

Dankbaarheid voor de gave van het gebed

Een belangrijk aspect van het gebed is dankbaarheid. Jezus heeft verklaard: ‘En in niets geeft de mens God aanstoot, (…) dan alleen tegen hen die niet in alle dingen zijn hand belijden en zijn geboden niet gehoorzamen.’13 Wanneer wij nadenken over de onvergelijkelijke gave van het gebed en de onbeperkte zegeningen die daaruit voortkomen, lopen onze gevoelens en ons hart over van dankbaarheid. Moeten wij dan niet, zo goed als we kunnen, voortdurend onze grote en mateloze dankbaarheid tegenover onze dierbare Vader uiten voor de goddelijke gave van het gebed, en voor zijn antwoorden die aan onze behoeften tegemoet komen en ons tot groei aanzetten?

Ik getuig dat onze Vader altijd uw gebeden beantwoordt op een tijdstip en wijze die het best voor zijn voor uw eeuwig welzijn. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. LV 19:28.

  2. ‘O God, onze eeuwige Vader, grote Rechter aller volken, U die het heelal bestuurt, U, onze Vader en onze God, van wie wij kinderen zijn, wij verlaten ons op U in deze donkere en ernstige tijd. Lieve Vader, zegen ons met geloof. Zegen ons met liefde. Zegen ons met naastenliefde in ons hart. Zegen ons met de geest van volharding om het afgrijselijke kwaad in deze wereld uit te roeien. Schenk bescherming en leiding aan wie actief betrokken zijn bij de strijd. Zegen hen; bewaar hun leven; behoed hen voor het kwaad en het gevaar. Neig uw oor naar hun dierbaren die bidden voor hun veiligheid. Wij bidden voor de grote democratieën van deze aarde, waarop U hebt toegezien bij de stichting van hun regeringen, waar vrede en vrijheid en democratische processen gemeengoed zijn.

    O Vader, zie met barmhartigheid om naar deze natie en zijn vrienden in deze tijd van nood. Spaar ons en leer ons te wandelen met geloof in U en in uw geliefde Zoon, op wiens barmhartigheid wij ons verlaten en op wie wij vertrouwen als onze Heiland en onze Heer. Zegen de zaak van vrede en herstel die weer snel aan ons, dat bidden wij U nederig. Wilt U ons onze arrogantie vergeven, wilt U aan onze zonden voorbijgaan, wilt U ons genadig zijn, dat ons hart zich in liefde tot U zal wenden. Dat bidden wij nederig in de naam van Hem die ons allen liefheeft, Jezus Christus, onze Verlosser en Heiland. Amen.’ (‘Tot w’u wederzien’, Liahona, januari 2002, p. 105.)

  3. Conference Report, april 1969, p. 153.

  4. LV 88:64; cursivering toegevoegd; zie ook vss. 63, 65.

  5. Zie LV 6:23, 36; LV 8:2–3; 10; LV 9:9.

  6. LV 9:8.

  7. Zie Spencer W. Kimball, The Teachings of Spencer W. Kimball, Edward L. Kimball (red.), 1982, p. 252.

  8. LV 9:7–8; cursivering toegevoegd.

  9. Alma 8:2; cursivering toegevoegd.

  10. Zie Enos 1:3–5, 9–10.

  11. LV 9:9.

  12. Alma 6:23; cursivering toegevoegd.

  13. LV 59:21.