2007
U moet wedergeboren worden
Mei 2007


U moet wedergeboren worden

Door geloof in Christus kunnen wij geestelijk voorbereid worden en gereinigd worden van zonde, ondergedompeld in en doorweekt met zijn evangelie, gezuiverd en verzegeld door de Heilige Geest van belofte.

Afbeelding

Het ouderlijk huis uit mijn jeugd in Californië lag relatief dicht bij grote boomgaarden vol abrikozen, kersen, perziken, peren en ander heerlijk fruit. We woonden ook vlakbij akkers vol komkommers, tomaten en allerlei andere groenten.

Als jongen keek ik altijd uit naar het inblikseizoen. Ik vond het niet leuk om jampotten af te wassen of in onze hete keuken te werken. Maar ik vond het wél leuk om met mijn moeder en vader samen te werken. En ik at maar wát graag mijn werk! Ik heb vast meer fruit gegeten dan er ooit in onze weckpotten terechtkwam.

Mijn herinneringen aan de tijd die ik met mam en pap in de keuken doorbracht, komen weer elke keer boven als ik een weckpot met kersen of perziken zie. De belangrijke les die ik met het plukken en wecken van fruit leerde over materiële zelfredzaamheid en zuinig leven, is mij de rest van mijn leven tot zegen geweest. Interessant genoeg krijgen we de belangrijkste kansen om iets te leren door eenvoudige, gewone dingen mee te maken.

Als volwassene heb ik diep nagedacht over wat ik in onze keuken zag tijdens het weckseizoen. Ik wil het vanochtend hebben over enkele geestelijke lessen die we kunnen leren van de manier waarop een augurk een zure bom wordt. Ik nodig de Heilige Geest uit om bij ons te zijn als wij nadenken over het belang van die lessen voor mij en voor u en ernaar streven om tot Christus te komen en geestelijk wedergeboren te worden.

Komkommers en augurken

Een augurk is een lid van de komkommerfamilie dat volgens een bepaald recept en procedé wordt ingemaakt. De eerste stappen in dat procedé bestaan uit het voorbereiden en reinigen. Ik herinner me dat ik vele uren op de veranda achter het huis heb doorgebracht met het verwijderen van steeltjes en vuil van de geplukte augurken. Mijn moeder was erg veeleisend op het gebied van het voorbereiden en reinigen van de augurken. Ze had hoge normen en inspecteerde mijn werk altijd om zich ervan te overtuigen dat ik die belangrijke taak goed had uitgevoerd.

De volgende stappen in het omvormingsproces waren het voor langere tijd dompelen en doorweken van de augurken in pekelnat. Voor dat pekelnat gebruikte mijn moeder een recept dat ze van haar moeder had geleerd — een recept met bijzondere ingrediënten en gedetailleerde procedures. Je kunt augurken alleen maar hun kenmerkende smaak geven door ze gedurende de voorgeschreven periode volledig in het pekelnat ondergedompeld te laten. Daardoor wijzigt de samenstelling van de augurk zich geleidelijk en krijgt hij zijn transparante uiterlijk en kenmerkende smaak. Terloops besprenkelen of onderdompelen in het pekelnat brengt niet de benodigde transformatie teweeg. Een langdurige, ononderbroken en volledige onderdompeling is nodig om de gewenste verandering tot stand te brengen.

De laatste stap in het proces is het luchtdicht afsluiten van de geconserveerde augurken in gesteriliseerde, gezuiverde potten. De augurken worden in weckpotten verpakt, overgoten met heet pekelnat en worden vervolgens in een weckpan gekookt. Alle onzuiverheden moeten uit de augurken en de potten verwijderd worden zodat het eindproduct beschermd en geconserveerd kan worden. Als men deze procedure goed volgt, kan men de augurken lang opslaan en ervan genieten.

Samenvattend, een augurk ondergaat de benodigde verandering als hij wordt voorbereid en gereinigd, wordt ondergedompeld en doorweekt in pekelnat, en luchtdicht wordt verpakt in een gesteriliseerde pot. Voor die procedure is tijd nodig en dat kan men niet haasten. Bovendien kan geen van de essentiële stappen genegeerd of vermeden worden.

Een grote verandering

De bevoegde dienstknechten van de Heer onderwijzen herhaaldelijk dat een van de voornaamste doelen van ons aardse bestaan is om een geestelijke verandering en transformatie te ondergaan door de verzoening van de Heer Jezus Christus. Alma zegt:

‘Verwonder u niet dat het gehele mensdom moet worden wedergeboren, ja, mannen en vrouwen, alle natiën, geslachten, talen en volken; ja, geboren uit God, veranderd van hun vleselijke en gevallen staat in een staat van rechtvaardigheid, waardoor zij, door God verlost, zijn zonen en dochters worden;

‘Aldus worden zij nieuwe schepselen; en als zij dit niet doen, kunnen zij geenszins het koninkrijk Gods beërven’ (Mosiah 27:25–26).

Wij krijgen de instructie om ‘tot Christus’ te komen, in Hem ‘vervolmaakt’ te worden en ons ‘van alle goddeloosheid’ te onthouden (Moroni 10:32), een ‘nieuwe schepping’ in Christus te worden (zie 2 Korintiërs 5:17), de ‘natuurlijke mens’ af te leggen (Mosiah 3:19) en een ‘grote verandering (…) in ons hart’ te ervaren ‘waardoor wij niet meer geneigd zijn om kwaad te doen, maar wél om voortdurend het goede te doen’ (Mosiah 5:2). Let er alstublieft op dat de ommekeer die in deze verzen beschreven wordt een grote verandering is, niet een kleine — een geestelijke wedergeboorte en fundamentele verandering van wat wij voelen en verlangen, wat wij denken en doen, en wat wij zijn. Ja, de kern van het evangelie van Jezus Christus omvat een fundamentele en permanente verandering van onze aard, die mogelijk wordt als wij vertrouwen op ‘de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias’ (2 Nephi 2:8). Kiezen wij ervoor om de Meester te volgen, dan kiezen wij ervoor veranderd te worden — geestelijk wedergeboren te worden.

Voorbereiden en reinigen

Net zo goed als we een augurk moeten voorbereiden en reinigen alvorens hem in te maken, kunnen u en ik ons voorbereiden met ‘woorden des geloofs en der goede leer’ (1 Timoteüs 4:6) en kunnen wij een eerste reiniging ondergaan door de verordeningen en verbonden die met het gezag van het Aäronisch priesterschap bediend worden.

‘En het lagere priesterschap bleef, welk priesterschap de sleutel van de bediening van engelen en van het voorbereidende evangelie omvat;

‘welk evangelie het evangelie is van bekering en van doop en vergeving van zonden’ (LV 84:26–27).

En de Heer heeft een zeer hoge reinigingsnorm gesteld.

‘Welnu, leer dit uw kinderen: dat alle mensen overal zich moeten bekeren, anders kunnen zij geenszins het koninkrijk Gods beërven, want niets wat onrein is, kan in zijn tegenwoordigheid wonen’ (Mozes 6:57).

Een goede voorbereiding en reiniging zijn de eerste, fundamentele stappen op weg naar de wedergeboorte.

Onderdompelen en doorweken

Net zoals een augurk de benodigde verandering ondergaat als hij wordt ondergedompeld en doorweekt in pekelnat, worden u en ik wedergeboren als we het evangelie van Jezus Christus in ons opnemen. Als wij ‘de verbonden […] nakomen’ (LV 42:13) die wij zijn aangegaan, als wij ons ‘vergast[en] aan de woorden van Christus (2 Nephi 32:3), als wij ‘bid[den] tot de Vader met alle kracht van [ons] hart’ (Moroni 7:48) en wij God dienen ‘met geheel [ons] hart, macht, verstand en kracht’ (LV 4:2), dan:

‘Wegens het verbond dat gij hebt gesloten, zult gij de kinderen van Christus worden genoemd, zijn zonen en zijn dochters; want zie, heden heeft Hij u geestelijk verwekt; want gij zegt dat uw hart door geloof in zijn naam is veranderd; daarom zijt gij uit Hem geboren en zijn zonen en zijn dochters geworden’ (Mosiah 5:7).

De geestelijke wedergeboorte die in dit vers wordt beschreven, vindt over het algemeen niet in één keer plaats, maar is een voortdurend proces en niet een eenmalige gebeurtenis. Regel op regel en voorschrift op voorschrift, worden onze motieven, gedachten, woorden en daden geleidelijk en bijna onmerkbaar in overeenstemming met de wil van God gebracht. Die fase van het transformatieproces vereist tijd, doorzettingsvermogen en geduld.

Een augurk wordt alleen zoals hij worden moet door onophoudelijk en volledig voor langere tijd in pekelnat ondergedompeld te blijven. Het is opmerkelijk dat zout het voornaamste ingrediënt van het recept is. Zout wordt in de Schriften vaak gebruikt als symbool voor zowel een verbond als een verbondsvolk. En net zoals zout nodig is voor het inmaken van een augurk, zijn verbonden nodig voor onze geestelijke wedergeboorte.

Wij beginnen met het proces van de wedergeboorte door geloof te oefenen in Christus, ons te bekeren van onze zonden en ons door iemand met priesterschapsgezag te laten dopen door onderdompeling voor de vergeving van zonden.

‘Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen’ (Romeinen 6:4).

En als wij de wateren van de doop uitkomen, moet onze ziel voortdurend doorweekt worden met de waarheid en het licht van het evangelie van de Heiland. Sporadisch en gedeeltelijk onderdompelen in de leer van Christus en deels deelnemen aan zijn herstelde kerk kan de geestelijke transformatie niet tot stand brengen die ons in nieuwheid des levens doet wandelen. In plaats daarvan zijn trouw aan de verbonden, voortdurende toewijding en overgave van onze hele ziel aan God vereist als wij de zegeningen van de eeuwigheid willen ontvangen.

‘Ik [zou] willen dat gij tot Christus komt, die de Heilige Israëls is, en deelhebt aan zijn heil en de kracht van zijn verlossing. Ja, komt tot Hem en geeft Hem uw gehele ziel als een offerande, en volhardt in vasten en gebed, en blijft standvastig tot het einde; en zo waar als de Here leeft, zult gij zalig worden’ (Omni 1:26).

Volledige onderdompeling in, en doorweking met, het evangelie van de Heiland zijn essentiële stappen in het proces van de wedergeboorte.

Zuiveren en verzegelen

Ingemaakte augurken worden in gesteriliseerde potten verpakt en verhit om eventuele onzuiverheden te verwijderen en de verpakking af te sluiten voor externe vervuiling. Door deze procedure, waarbij de potten zich in kokend water bevinden, kan men de augurken voor langere tijd beschermen en conserveren. Wij worden op soortgelijke wijze gezuiverd en geheiligd als u en ik gewassen worden in het bloed van het Lam, wedergeboren worden, de verordeningen ontvangen en de verbonden nakomen die door het gezag van het Melchizedeks priesterschap worden bediend.

‘Niettemin vastten en baden zij dikwijls, en werden steeds sterker in hun ootmoed, en steeds onwrikbaarder in het geloof in Christus, waardoor hun ziel met vreugde en vertroosting werd vervuld, ja, zodat hun hart gereinigd en geheiligd werd, welke heiliging tot stand kwam door de overgave van hun hart aan God’ (Helaman 3:35).

Het woord verzegelen in mijn toespraak van vandaag slaat niet uitsluitend op de verordening van het eeuwig huwelijk zoals die wordt verricht in het huis des Heren. In plaats daarvan gebruik ik dit woord zoals wordt uitgelegd in afdeling 76 van de Leer en Verbonden:

‘Dit is het getuigenis van het evangelie van Christus aangaande hen die tevoorschijn zullen komen in de opstanding der rechtvaardigen —

‘het zijn zij die het getuigenis van Jezus hebben ontvangen, en in zijn naam hebben geloofd, en zich hebben laten dopen naar de wijze van zijn begrafenis, doordat zij in het water zijn begraven in zijn naam, en wel volgens het gebod dat Hij heeft gegeven —

‘opdat zij, door de geboden te onderhouden, konden worden gewassen en gereinigd van al hun zonden, en de Heilige Geest konden ontvangen door de handoplegging van hem die tot die macht is geordend en verzegeld;

‘En door geloof overwinnen en verzegeld zijn door de Heilige Geest der belofte, die de Vader uitstort op allen, die rechtvaardig en getrouw zijn’ (vss. 76:50–53).

De Heilige Geest der belofte is de bekrachtigende macht van de Heilige Geest. Als een verordening, belofte of verbond door de Heilige Geest der belofte verzegeld wordt, is hij op aarde en in de hemel bindend. (Zie LV 132:7.) Dit ‘zegel van goedkeuring’ van de Heilige Geest is het gevolg van getrouwheid, integriteit en standvastigheid in het nakomen van evangelieverbonden ‘na verloop van tijd’ (Mozes 7:21). Deze verzegeling kan echter komen te vervallen door ongerechtigheid en overtreding.

Zuiveren en verzegelen door de Heilige Geest zijn de laatste stappen in het proces van de wedergeboorte.

‘Met de kracht van mijn ziel’

Geliefde broeders en zusters, ik bid dat deze gelijkenis van de augurk ertoe mag bijdragen dat wij ons leven onder de loep nemen en het eeuwige belang van de geestelijke wedergeboorte beter gaan begrijpen. Net als Alma spreek ik ‘met de kracht van mijn ziel’ (Alma 5:43).

‘En nu zeg ik u dat dat de orde is waarnaar ik geroepen ben, ja, om tot mijn geliefde broeders te prediken, ja, en tot eenieder die in het land woont; ja, om tot allen te prediken, zowel jong als oud, zowel geknechten als vrijen; ja, ik spreek tot u, de bejaarden, en ook tot die van middelbare leeftijd, en tot het opkomend geslacht; ja, om hen toe te roepen dat zij zich moeten bekeren en worden wedergeboren’ (Alma 5:49).

Ik getuig dat we te maken hebben met een echt bestaande en goddelijke Heiland, die ons uitnodigt om tot Hem te komen en een transformatie te ondergaan. Ik getuig dat zijn kerk en zijn priesterschapsgezag hersteld zijn door middel van de profeet Joseph Smith. Door geloof in Christus kunnen wij geestelijk voorbereid worden en gereinigd worden van zonde, ondergedompeld in en doorweekt met zijn evangelie, gezuiverd en verzegeld door de Heilige Geest van belofte, ja, wedergeboren worden. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.