2007
Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren
Mei 2007


Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren

Je potentieel is oneindig. Als je je leven in eigen hand neemt, is de toekomst vol kansen en blijdschap.

Afbeelding

Geliefde jongevrouwen, wat is het geweldig om jullie in deze grote zaal te zien. Jullie worden vergezeld door jullie moeders, grootmoeders en leerkrachten. En ver buiten dit Conferentiecentrum zijn honderdduizenden anderen vergaderd over de hele wereld. Zij horen ons in talloze talen. Onze toespraken worden vertolkt in hun moedertaal. De gelegenheid om tot jullie te spreken is een overweldigende verantwoordelijkheid. Maar het is tevens een fijne kans. Ik bid om de leiding van de Heilige Geest bij wat ik wil zeggen.

Anderen hebben het thema van vanavond al op welsprekende wijze behandeld. Ik haal het nog even aan. Het is het geopenbaarde woord van de Heer in afdeling 121 van de Leer en Verbonden. Dat gaat als volgt:

‘Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren; dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden; en de leer van het priesterschap zal zich op uw ziel vormen als dauw uit de hemel.

‘De Heilige Geest zal uw constante metgezel zijn en uw scepter een onveranderlijke scepter van gerechtigheid en waarheid; en uw heerschappij zal een eeuwigdurende heerschappij zijn, en zonder dwang zal die u toevloeien, voor eeuwig en altijd’ (vss. 45–46).

Is er een grotere belofte te bedenken dan deze opmerkelijke woorden geopenbaard door de Heer? Dit zijn de woorden van God, in een openbaring gegeven aan de profeet Joseph. Zij dragen een fantastische belofte in zich aan allen die onophoudelijk hun gedachten door deugd laten sieren.

Jullie, jongevrouwen, staan op de drempel van het leven. Jullie zijn oud genoeg om gedoopt te zijn. Jullie zijn jong genoeg om de toekomstige wereld waar je van droomt nog voor je te hebben liggen. Jullie zijn allemaal kinderen van God. Ieder van jullie is een schepping van de Godheid. Jullie zijn letterlijk dochters van de Almachtige. Je potentieel is oneindig. Als je je leven in eigen hand neemt, is de toekomst vol kansen en blijdschap. Je kunt je niet veroorloven je talenten of tijd te verspillen. Er liggen grote kansen in het verschiet.

Nu wil ik jullie een eenvoudig recept bieden dat je geluk verzekert als je je eraan houdt. Het is een eenvoudig vierstappenplan, dat luidt: (1) bid; (2) studeer; (3) betaal je tiende; en (4) woon je bijeenkomsten bij.

Wat dat eerste punt betreft — persoonlijk gebed: je bent een dochter van je hemelse Vader. Hij is je hemelse Ouder. Praat met Hem. Ga elke avond en elke ochtend op je knieën en spreek de verlangens van je hart tegenover Hem uit. Bespreek welke zegeningen je verlangt en nodig hebt. Vergeet nooit dat deze kerk is begonnen met het ootmoedige gebed dat de jonge Joseph Smith uitsprak in het bos bij zijn vaders boerderij. Uit die bijzondere ervaring, die we het eerste visioen noemen, is dit werk gegroeid, dat inmiddels gevestigd is in 160 landen, met meer dan twaalf miljoen leden. Het is de vervulling van Daniëls visioen over een steen die zonder handen uit de berg is gehouwen en voortrolt om de hele aarde te vervullen (zie Daniël 2:44–45).

En je kunt niet alleen je eigen gebeden zeggen, je kunt ook je ouders aanmoedigen om gezinsgebed te houden, zo zij dat al niet doen. Gebed is de brug naar onze Vader in de hemel. Het kost niets. Het vereist alleen maar geloof en inzet. Er is niets lonender dan knielen in nederig gebed. Het is een uiting van liefde voor de Godheid als de Gever van al wat goed is. Het is een uiting van zelfrespect. Niets kan het vervangen. Het is persoonlijke communicatie met God.

Het tweede punt op mijn lijst is ‘studeer’. Wat houdt dit eenvoudige woord van zeven letters in? Ten eerste betekent het studie van de Schriften. Je leest misschien alleen maar delen van het Oude Testament, maar daar leer je grote lessen uit. Het Nieuwe Testament is een goudmijn. Het bevat de vier evangeliën — Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes — en bovendien de Handelingen der apostelen, en andere geschriften. Probeer gewoon eens een van de evangeliën te lezen, bijvoorbeeld het boek Johannes. En als je daarmee klaar bent, pak dan het Boek van Mormon.

Twee jaar geleden gaf ik de hele kerk de uitdaging om vóór het eind van het jaar het Boek van Mormon te lezen. Het is verbazend hoeveel mensen die uitdaging aannamen. Iedereen die dat deed, werd voor zijn of haar inspanning gezegend. Van hen die zich verdiepten in deze aanvullende getuige van onze Verlosser, werd het hart verlevendigd en de geest geraakt. Sommigen onder jullie zijn te jong om het toen te hebben gelezen, maar je bent niet te jong om het nu te gaan lezen.

En naast godsdienstige studie is er ook de uitdaging om een opleiding te volgen. Besluit nu je nog jong bent dat je alle mogelijk scholing zult volgen. We leven in een tijd dat de concurrentie genadeloos is en dat zal alleen maar toenemen. Onderwijs is de sleutel die veel deuren voor je zal openen.

Misschien ben je van plan om te trouwen, misschien hoop je daarop, maar ben je niet zeker of het wel zal gebeuren. Maar ook als je trouwt, zul je nog altijd veel aan je opleiding hebben. Neem geen afwachtende houding aan door de dagen te laten komen en gaan zonder iets te verbeteren in je leven. De Heer zal je zegenen als je moeite doet. Je leven wordt verrijkt en je perspectief vergroot als je je verstand verruimt met nieuwe inzichten en kennis.

Het volgende punt is het betalen van tiende. De Heer doet een heerlijke belofte aan hen die hun tiende betalen. In hedendaagse openbaring zegt Hij dat zij ‘niet worden verbrand’ (zie LV 64:23).

Zijn grote belofte is te vinden in de woorden van Maleachi. Hij zegt: ‘Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing. (…)

‘Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de Here der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten’ (Maleachi 3:8, 10).

En dan zegt Hij iets heel interessants. Luister maar:

‘En Ik zal de afvreter om uwentwil berispen en hij zal de vrucht van uw land niet verderven; noch zal uw wijnstok zijn vrucht verliezen voor de oogsttijd op het veld, zegt de Heer der heerscharen.

‘En alle natiën zullen u gelukkig prijzen, omdat gij een aangenaam land zult zijn’ (Maleachi 3:11–12).

Hoewel tiende het betalen van geld is, is het veel belangrijker dat het in geloof betaald wordt. Ik heb nog nooit een eerlijke tiendebetaler ontmoet die zich erover beklaagde. In plaats daarvan vertrouwden zij op de Heer en de Heer liet hen nooit in de steek.

Toen ik nog een kleine jongen was, nam mijn vader ons allemaal voor de tiendevereffening mee naar de overkant van de straat, waar bisschop Duncan woonde. De bisschop had geen kantoor in de kerk, dus moest hij het thuis doen. We zaten allemaal in zijn huiskamer en hij nodigde ons een voor een uit in zijn eetkamer. Onze tiende was misschien maar vijfentwintig of vijftig cent, maar het was een volledige tiende. Hij schreef een kwitantie en noteerde het bedrag in de boeken van de kerk. Het bedrag was misschien wel zo klein dat het inboeken meer kostte dan het waard was. Maar het vormde een gewoonte die alle jaren daarna standhield. Met het betalen van tiende zijn er ontelbare zegeningen gekomen, zoals de Heer heeft beloofd.

Ik trouwde tijdens de economische crisis, toen geld schaars was. Maar we betaalden wel onze tiende en op de een of andere manier hoefden we nooit honger te lijden en kwamen we nooit iets tekort.

Het vierde punt — woon je bijeenkomsten bij, je avondmaalsdiensten. Er is geen vervanging voor deelname aan het avondmaal van de Heer. Het is een plechtige, heilige en geweldige onderneming om te nemen van het brood en het water, ter gedachtenis aan het lichaam en het bloed van de Heiland van alle mensen.

Er is geen enkele gebeurtenis in de geschiedenis van de mens belangrijker dan het zoenoffer van onze goddelijke Verlosser. Niets is er mee te vergelijken. Zonder dat zou het leven geen zin hebben. Het zou een reis over een doodlopende weg zijn.

Met de verzoening zijn wij verzekerd van het eeuwige leven. De dood is niet het einde, maar een overgang naar een heerlijker bestaan.

Van dat alles is onze deelname aan het avondmaal een symbool. Alle andere onderdelen van onze bijeenkomsten zijn minder belangrijk, vergeleken met de bediening van de symbolen van het offer van onze Heer.

Als je deze vier dingen doet, beloof ik dat je leven vruchtbaar zal zijn, dat je geluk groot zal zijn, dat je prestaties geweldig zullen zijn en dat je in elk opzicht voldoening zult hebben.

Moge de Heer jullie zegenen, geliefde jonge zusters; mogen zijn zegeningen je altijd en overal vergezellen. We houden van jullie. We bidden voor jullie. Mag er glimlachend uit de hemel naar jullie gekeken worden, dat bid ik nederig in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.