2007
De Heer je woord geven
Mei 2007


De Heer je woord geven

Geef de Heer nu je woord dat je zijn weg zult volgen, dan zul je het meeste maken van je proeftijd op aarde.

Afbeelding

Goedemorgen, broeders en zusters, ik wil vanochtend graag de jongeren van de kerk raad geven zoals mijn vrouw en ik onze eigen kinderen raad zouden geven.

Het is ons bekend dat jullie een uitzonderlijk schrandere generatie jongeren zijn, die spoedig de leiding van ons zullen overnemen in het gezin, op de werkvloer, in de samenleving en in de kerk.

Jullie hemelse Vader heeft jullie allemaal lief en heeft jullie met een reden naar de aarde gestuurd. Hij heeft een plan van geluk geopenbaard dat jou, als je je erdoor laat leiden, ten slotte veilig in zijn tegenwoordigheid zal terugbrengen, ondanks de beproevingen en moeilijkheden die het leven met zich meebrengt. Als je de Heer nu je woord geeft dat je de regels zult naleven die Hij heeft gesteld, zal dat je een grote voorsprong geven als je voor morele keuzes komt te staan. De Heer je woord geven, zijn weg inslaan en daar volkomen achter staan, is van wezenlijk belang. Uit het boek Psalmen leren we: ‘Wentel uw weg op de Here (…) en Hij zal het maken’ (Psalmen 37:5).

Je bent in een tijd geboren waarnaar vanaf het eerste begin is uitgekeken — de tijd die voorafgaat aan de wederkomst van de Heer, waarin enerzijds het evangelie van Jezus Christus in zijn volheid is hersteld, maar waarin anderzijds grote onrust, verwarring en bandeloosheid bestaan. De wereld waarin jij geboren bent, is prachtig en heeft je veel te bieden, maar tegelijkertijd loert er overal gevaar, met name voor je ziel. Geef de Heer nu je woord dat je zijn weg zult volgen, dan zul je het meeste maken van je proeftijd op aarde. Behalve je ouders, de levende profeten en de Schriften, zal de Heilige Geest je terzijde staan, zodat je het verschil tussen goed en kwaad ziet en goede beslissingen neemt.

Hopelijk zul je je vaak biddend verdiepen in de brochure Voor de kracht van de jeugd en het zakformaat van de brochure bij je dragen. Er zal je in dit leven en in de eeuwigheid groot geluk toevloeien als je er nu voor kiest je aan de regels in die brochure te houden.

Als je je al vroeg in je leven aanleert om de Heer je woord te geven, zul je veilig zijn. Laat me je dat aan de hand van een voorbeeld van een kerkleider uitleggen. Hij besloot al vroeg in zijn leven dat hij zich altijd aan het woord van wijsheid zou houden en nooit zou gaan drinken of roken. Hij herinnert zich niet wat hem daartoe bracht, maar het was een overwinning op zichzelf, toen hij op zijn knieën ging om de Heer zijn woord te geven dat hij dat gebod altijd zou nakomen. Door de jaren heen is hem meerdere malen gevraagd of hij een drankje of een sigaret wilde, maar hij ontdekte dat ‘nee, dank je’ een uitstekend antwoord was. Hij hoefde geen innerlijke strijd te voeren over het woord van wijsheid, omdat hij zich jaren daarvoor al had voorgenomen die wet na te leven. Hij had de Heer zijn woord gegeven.

Als je de zegeningen van het woord van wijsheid wilt, zul je je hemelse Vader je woord moeten geven dat je nooit drugs zult gebruiken, waarvan er zoveel in omloop zijn. Waar je nooit mee in aanraking bent geweest, zal de boze je maar moeilijk mee kunnen verleiden.

De leden van de kerk hebben zich laten dopen en zich er met een verbond toe verplicht de naam van Jezus Christus op zich te nemen en zich aan Gods geboden te houden. In geval van fouten kan iemand zich dankzij het evangelie bekeren en vergiffenis krijgen. Jong of oud, je kunt vandaag een nieuwe weg inslaan en je plechtig voornemen je te bekeren en begane fouten achter je te laten.

De Heer belooft grote, eeuwige zegeningen aan zijn rechtschapen, bekeerlijke kinderen. Hij weet evenwel dat dit leven vol gevaren is. Daarom heeft Hij ons geboden ‘om over [onszelf] te waken, om de woorden van eeuwig leven nauwkeurig na te komen’ (LV 84:43). Hij heeft ons lief en wil ons terug. Daarom zet dit gebod ‘om over [onszelf] te waken’ ons ertoe aan om in alle aspecten van ons leven op te passen — met de vrienden die we kiezen, de films die we zien, de boeken die we lezen, het amusement dat we kiezen, de muziek die we beluisteren, en meer.

Het is uitermate belangrijk dat je je godsdienst al vroeg serieus neemt. Als je bijvoorbeeld de zegeningen wilt ontvangen van het betalen van tiende en giften, moet je nu in je hart zeggen: ik ga tiende van al mijn inkomsten betalen. Tiende betalen maakt ons minder zelfzuchtig en laat ons meer op onze hemelse Vader lijken, die zijn rechtschapen kinderen alles geeft wat Hij heeft. Die keuze is uitermate belangrijk. Ik vind het interessant dat elk gebod, net als dat van de tiende, erop gericht is je eeuwig gelukkig te maken en je meer op je hemelse Vader te laten lijken. Neem je nu voor om zoals Nephi te zijn, die vastbesloten was om ‘om heen [te] gaan en de dingen [te] doen die de Heer heeft geboden’ (1 Nephi 3:7).

Je kunt op meer vlakken je woord geven en daar de vruchten van plukken. Zou het niet geweldig zijn als jij bij jou op school, ongeacht wat anderen doen, vanaf nu bekend zou staan om je integere gedrag en je nette taalgebruik? Besluit nu om nooit te spieken, niet te vloeken, en zo lang je leeft nooit een schuine mop te vertellen. Dat kun je je Vader in de hemel, geknield in de beslotenheid van je kamer, beloven. Je zult succes hebben als je de Heer gemeend, gelovig en nederig aanroept. En in de Schriften staat de belofte: ‘Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden’ (LV 112:10).

Je wilt de Heer uiteraard ook je woord geven dat je fatsoenlijk gekleed gaat en dat je je zult gedragen op een afspraakje. Het is altijd makkelijker om je aan de normen van de Heer te houden als je al weet hoe je zult reageren wanneer je in het bijzijn van een date, vrienden of leeftijdgenoten voor een keuze gesteld wordt. Sommigen zullen er wellicht geen begrip voor hebben, dat je de Heer je woord hebt gegeven en je je aan je beloften wilt houden, maar ze zullen je wel respecteren en bewonderen, en wensen dat ze meer op jou leken.

Andere normen die het waard zijn om in je hart te sluiten zijn: volkomen zedelijke en seksuele reinheid, sabbatheiliging, voorbereiding op een zending en de tempel, en een vast voornemen om de deelname aan het avondmaal altijd waardig te zijn.

President Hinckley houdt van de jongeren van de kerk en heeft jullie voortdurend aangeraden de regels na te leven die de Heer gesteld heeft. Gehoor geven aan het advies van een levende profeet, houdt jullie op de weg naar eeuwig of oneindig geluk.

Als je nu besluit om de wil van de Heer te doen, zal Hij je bijstaan en sterken. Jouw succes zal afhangen van hoezeer je Hem in geloof en vertrouwen wilt volgen. Ik twijfel er niet aan dat onze hemelse Vader van je houdt en dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gestuurd om je te helpen en dat je in het leven kunt slagen als je je oprecht voorneemt om Hem te volgen. In de naam van Jezus Christus. Amen.