Algemene conferentie
Leiding door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring
Algemene aprilconferentie 2020


Leiding door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring

Voortdurende openbaring werd en wordt ontvangen door de kanalen die de Heer heeft ingesteld.

Ik wil het vandaag hebben over de leiding die we door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring ontvangen.

Soms ontvangen we openbaring zonder de doeleinden van de Heer te weten. Kort voordat ouderling Jeffrey R. Holland in juni 1994 als apostel werd geroepen, had ik een prachtige ervaring waarbij zijn roeping mij werd geopenbaard. Ik was regionaal vertegenwoordiger en zag geen enkele reden waarom ik die kennis had gekregen. Maar begin jaren zestig waren we in Engeland elkaars zendingscollega geweest, en ik had hem bijzonder lief. Ik beschouwde die ervaring als een tedere barmhartigheid. De afgelopen jaren heb ik me afgevraagd of de Heer me toen aan het voorbereiden was om junior collega in de Twaalf te worden van een geweldige man die als zendeling mijn junior collega was.1 Ik adviseer jonge zendelingen soms dat ze lief voor hun junior collega moeten zijn. Je weet nooit of ze later je senior collega worden.

Ik heb een sterk getuigenis dat onze Heiland, Jezus Christus, deze herstelde kerk leidt. Hij weet wie Hij als apostelen moet roepen en in welke volgorde. Hij weet ook hoe Hij zijn senior apostel moet voorbereiden om profeet en president van de kerk te worden.

We hadden vanochtend het voorrecht om te luisteren naar onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, die een diepzinnige proclamatie aan de wereld voorlas over tweehonderd jaar herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus.2 Die belangrijke verklaring van president Nelson stelt duidelijk dat de Kerk van Jezus Christus haar oorsprong, bestaan en richting voor de toekomst dankt aan het beginsel van voortdurende openbaring. Deze nieuwe proclamatie geeft de communicatie van een liefdevolle Vader aan zijn kinderen weer.

President Spencer W. Kimball verwoordde lang geleden hoe ik me nu voel. Hij zei: ‘We [zouden] tegenwoordig het meest dankbaar moeten zijn voor het feit dat de hemelen echt open staan en dat de herstelde kerk van Jezus Christus op de rots van openbaring is gebouwd. Voortgaande openbaring is echt het levensbloed van het evangelie van de levende Heer en Heiland, Jezus Christus.’3

De profeet Henoch voorzag onze tijd. De Heer vertelde Henoch dat er grote goddeloosheid zou heersen en profeteerde over de ‘grote verdrukkingen’ die zouden plaatsvinden. Niettemin beloofde de Heer: ‘Maar mijn volk zal Ik bewaren.’4 ‘En gerechtigheid zal Ik uit de hemel neerzenden; en waarheid zal Ik uit de aarde voortzenden om te getuigen van mijn Eniggeborene.’5

President Ezra Taft Benson heeft krachtig onderwezen dat het Boek van Mormon, de sluitsteen van onze godsdienst, als vervulling van de uitspraak van de Heer tot Henoch uit de aarde tevoorschijn is gekomen. De Vader en de Zoon en de engelen en profeten die aan de profeet Joseph Smith verschenen, werden ‘door de hemel gezonden om de noodzakelijke bevoegdheden van het koninkrijk te herstellen’.6

De profeet Joseph Smith ontving de ene na de andere openbaring. Sommige zijn in deze conferentie aangehaald. Veel openbaringen aan de profeet Joseph staan in de Leer en Verbonden. Alle standaardwerken van de kerk bevatten de zin en de wil van de Heer in deze laatste bedeling.7

Naast deze fundamentele Schriftuur zijn we met voortdurende openbaring aan hedendaagse profeten gezegend. Profeten zijn ‘gemachtigde vertegenwoordigers van de Heer die in zijn naam spreken’.8

Sommige openbaringen zijn enorm belangrijk, andere geven ons meer inzicht in essentiële goddelijke waarheden en geven leiding voor deze tijd.9

We zijn ontzettend dankbaar voor de openbaring aan president Spencer W. Kimball in juni 1978, waardoor alle getrouwe mannelijke kerkleden het priesterschap en de tempelzegeningen kunnen ontvangen.10

Ik heb met veel apostelen gediend die aanwezig waren toen die waardevolle openbaring werd ontvangen. Ieder van hen heeft mij persoonlijk bevestigd dat zij en president Kimball krachtige, verenigende geestelijke leiding ontvingen. Velen hebben gezegd dat het de krachtigste openbaring was die ze ooit hadden of sindsdien hebben ontvangen.11

Als leden van het Quorum der Twaalf Apostelen in deze tijd zijn we gezegend met belangrijke openbaringen door recente profeten.12 President Russell M. Nelson is een gemachtigde vertegenwoordiger van de Heer, vooral op het gebied van openbaringen die gezinnen helpen om thuis een heiligdom van geloof op te bouwen, die de vergadering van Israël aan beide zijden van de sluier bevorderen, en die begiftigde leden door heilige tempelverordeningen tot zegen zijn.

Toen in de algemene oktoberconferentie 2018 belangrijke wijzigingen werden aangekondigd die ons gezin tot zegen zouden zijn, getuigde ik ‘dat wij allen een krachtige bevestiging kregen na onze beraadslagingen in de Raad van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen in de tempel, en nadat onze geliefde profeet de Heer om openbaring had gesmeekt.’13

We hadden toen ook al openbaringen betreffende heilige tempelverordeningen ontvangen, maar die nog niet aangekondigd of doorgevoerd.14 Die leiding begon met profetische openbaring aan president Russell M. Nelson persoonlijk en een liefdevolle, krachtige bevestiging aan andere betrokkenen. President Nelson betrok er specifiek de zusters bij die de zustershulpvereniging, de jongevrouwen en het jeugdwerk presideren. De leiding die we als leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf uiteindelijk in de tempel ontvingen, was bijzonder geestelijk en krachtig. We wisten allemaal dat we de zin, wil en stem van de Heer hadden ontvangen.15

Ik verklaar plechtig dat voortdurende openbaring werd en wordt ontvangen door de kanalen die de Heer heeft ingesteld. Ik getuig dat de proclamatie die president Nelson vanochtend heeft voorgelezen, een openbaring is om alle mensen tot zegen te zijn.

We nodigen iedereen uit om zich aan de woorden van de Heer te vergasten

We uiten ook ons verlangen om herenigd te worden met de mensen die met hun getuigenis worstelen, minderactief zijn of zich hebben laten uitschrijven. We willen ons samen met u ‘aan de woorden van Christus’ vergasten en leren wat we moeten doen.16 Wij hebben u nodig! De kerk heeft u nodig! De Heer heeft u nodig! We bidden dat u samen met ons de Heiland van de wereld zult aanbidden. We weten dat sommigen onder u gekrenkt zijn, of onvriendelijk of onchristelijk zijn behandeld. We weten ook dat sommigen geloofsbeproevingen hebben doorgemaakt die niet helemaal zijn erkend, begrepen of opgelost.

Enkele van de trouwste kerkleden hebben ook een tijd met een geloofscrisis geworsteld. Ik houd van het waargebeurde verhaal van W.W. Phelps die de kerk had verlaten en in een rechtszaak in Missouri tegen de profeet Joseph Smith had getuigd. Hij bekeerde zich en schreef Joseph: ‘Ik ken mijn situatie, u kent die en God kent die, en ik wil verlost worden als mijn vrienden me willen helpen.’17 Joseph vergaf hem, zette hem weer aan het werk en schreef liefdevol: ‘Vrienden uit het verleden, zijn vrienden in het heden.’18

Broeders en zusters, weet, ongeacht uw situatie, dat de kerk en haar leden u zullen verwelkomen!

Leiding door persoonlijke openbaring

Ieder die nederig naar leiding van de Heer streeft, kan persoonlijke openbaring ontvangen. Die is even belangrijk als profetische openbaring. Door persoonlijke, geestelijke openbaring van de Heilige Geest hebben miljoenen het noodzakelijke getuigenis ontvangen om zich als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te laten dopen en bevestigen.

Persoonlijke openbaring is de grote zegen die we na de doop krijgen, doordat we ‘door het ontvangen van de Heilige Geest [zijn] geheiligd’.19 Ik weet nog goed dat ik als 15-jarige een bijzondere geestelijke openbaring kreeg. Mijn broer wilde van de Heer weten hoe hij op onze vader moest reageren, die niet wilde dat hij op zending zou gaan. Ik bad ook oprecht en ontving een persoonlijke bevestiging van de waarheid van het evangelie.

De rol van de Heilige Geest

Persoonlijke openbaring is gebaseerd op geestelijke waarheden die we van de Heilige Geest krijgen.20 De Heilige Geest is de openbaarder en getuige van alle waarheid, vooral die van de Heiland. Zonder de Heilige Geest kunnen we niet weten dat Jezus de Christus is. Zijn eerste opdracht is getuigen van de Vader en de Zoon, hun titels en hun heerlijkheid.

De Heilige Geest kan iedereen krachtig beïnvloeden.21 Maar die invloed is niet constant tenzij men gedoopt is en de gave van de Heilige Geest heeft ontvangen. De Heilige Geest reinigt ons ook in het proces van bekering en vergeving.

De Geest communiceert op fantastische manieren. De Heer heeft die als volgt beschreven:

‘Ik zal in uw gedachten en in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest, die op u zal komen en die in uw hart zal wonen.

‘Welnu, zie, dat is de geest van openbaring.’22

Hoewel de invloed van de Geest ontzettend sterk kan zijn, ervaren we die meestal als een stille, zachte stem.23 In de Schriften staan verschillende manieren waarop de Geest ons verstand beïnvloedt, zoals vrede in ons gemoed schenken,24 onze gedachten in beslag nemen,25 ons verstand verlichten,26 en zelfs tot ons spreken.27

De volgende beginselen helpen ons om openbaring te ontvangen:

  • Om geestelijke leiding bidden. We moeten er eerbiedig en nederig naar streven en om vragen,28 en geduldig en ootmoedig zijn.29

  • Ons op inspiratie voorbereiden. Dat vereist dat we in overeenstemming met de leringen en geboden van de Heer leven.

  • Als goed lid aan het avondmaal deelnemen. Als we dit doen, getuigen we en verbinden we ons ertoe de naam van zijn heilige Zoon op ons te nemen, Hem altijd indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden.

Met deze beginselen bereiden we ons voor om de ingevingen en leiding van de Heilige Geest te ontvangen, herkennen en volgen. Dat omvat de ‘vredige dingen, […] datgene wat vreugde [en] het eeuwige leven brengt’.30

We bereiden ons nog veel beter voor door regelmatig de Schriften en de leringen van het evangelie te bestuderen, en de leiding waar we naar streven te overpeinzen. Maar wees geduldig en vertrouw op de timing van de Heer. We krijgen leiding van onze alwetende Heer, die ‘er doelbewust voor kiest ons te onderrichten’.31

Openbaring in onze roepingen en taken

De Heilige Geest geeft ons ook openbaring in onze roepingen en taken. Uit ervaring weet ik dat we vooral belangrijke geestelijke leiding ontvangen als we anderen in onze taken tot zegen willen zijn.

Ik weet nog dat ik als jonge bisschop een wanhopig telefoontje van een echtpaar kreeg vlak voor ik op zakenreis ging. Ik smeekte de Heer voordat ze bij me waren me te laten weten hoe ik ze kon helpen. Hij openbaarde me wat het probleem was en hoe ik erop moest reageren. Die geopenbaarde leiding stelde me ondanks de beperkte tijd in staat om mijn heilige roeping als bisschop te vervullen. Bisschoppen in de hele wereld maken zulke dingen mee. Als ringpresident ontving ik niet alleen belangrijke openbaring, maar ook persoonlijke vermaning die nodig was om de doeleinden van de Heer te verwezenlijken.

Ik verzeker u dat ieder van ons leiding kan ontvangen door nederig in de wijngaard van de Heer te werken. Die leiding komt hoofdzakelijk van de Heilige Geest. Maar soms komt die voor bepaalde doeleinden rechtstreeks van de Heer. Ik getuig dat dit waar is. Alleen de president en profeet van de kerk ontvangt leiding voor de hele kerk.

Als hedendaagse apostelen hebben we het voorrecht om met onze huidige profeet, president Nelson, te dienen en te reizen. Wat Wilford Woodruff over de profeet Joseph Smith heeft gezegd is ook op president Nelson van toepassing. Ik heb gezien ‘hoe de Geest Gods op hem inwerkte, de openbaringen van Jezus Christus die hij ontving, en de vervulling van die openbaringen’.32

Het is mijn nederig gebed dat ieder van ons naar leiding door voortdurende openbaring zal streven, en de Geest bij onze aanbidding van God de Vader in de naam van onze Heiland, Jezus Christus, zal volgen. Ik getuig van Hem in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Toen de minimumleeftijd voor jonge zendelingen in 1960 van 20 naar 19 jaar werd verlaagd, was ik een van de laatste 20-jarigen. Ouderling Holland was een van de eerste 19-jarigen.

  2. Zie ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, in Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 91. Het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen hebben in deze bedeling zes proclamaties gepubliceerd.

  3. Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball (2006), 267; zie ook Mattheüs 16:13–19.

  4. Mozes 7:61.

  5. Mozes 7:62. De Heer vervolgde: ‘En gerechtigheid en waarheid zal Ik als een watervloed over de aarde doen stromen, om mijn uitverkorenen vanuit de vier hoeken van de aarde te vergaderen’ (Mozes 7:62; zie ook Psalmen 85:11).

  6. Ezra Taft Benson, ‘The Gift of Modern Revelation’, Ensign, november 1986, 80.

  7. Zie Ezra Taft Benson, ‘The Gift of Modern Revelation’, 80.

  8. Hugh B. Brown, ‘Joseph Smith among the Prophets’ (zestiende jaarlijkse herdenkingstoespraak over Joseph Smith, instituut voor godsdienstonderwijs te Logan, 7 december 1958), 7.

  9. Zie Hugh B. Brown, ‘Joseph Smith among the Prophets’, 7. Openbaringen zijn altijd in overeenstemming met het woord van God aan eerdere profeten.

  10. Zie Officiële Verklaring 2; zie ook 2 Nephi 26:33. De openbaring paste de leer in het Boek van Mormon toe dat ‘allen voor God gelijk [zijn]’, onder wie ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw’ (2 Nephi 26:33). Deze opmerkelijke openbaring werd in de heilige bovenkamer van de Salt Laketempel door de Raad van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen ontvangen.

  11. Veel apostelen gaven aan dat de openbaring zo krachtig en heilig was dat woorden tekortschoten en misschien zelfs de diepe krachtige aard van de openbaring zouden verzwakken.

  12. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145. President Gordon B. Hinckley heeft deze proclamatie op 23 september 1995 in de algemene bijeenkomst van de zustershulpvereniging in Salt Lake City (Utah) voorgelezen. Zie ook Thomas S. Monson, ‘Welkom op de conferentie’, Liahona, november 2012, 4–5. President Monson kondigde toen aan dat de minimumleeftijd voor zendelingen werd verlaagd.

  13. Quentin L. Cook, ‘Diepe en blijvende bekering tot onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus’, Liahona, november 2018, 11.

  14. De openbaringen betreffende heilige tempelverordeningen zijn vanaf 1 januari 2019 in alle tempels toegepast. Het is belangrijk om te begrijpen dat we specifieke details over tempelverordeningen alleen in de tempel bespreken. We kunnen het echter wel over beginselen hebben. Ouderling Bednar heeft het belang van tempelverbonden en -verordeningen prachtig uiteengezet, en uitgelegd hoe ‘goddelijke macht ons [daardoor] toevloeit’. (‘Laat dit huis worden gebouwd voor mijn naam’, Liahona, mei 2020, 86.)

  15. Deze procedure en bijeenkomsten vonden plaats in januari, februari, maart en april 2018 in de Salt Laketempel. Het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf ontvingen de laatste desbetreffende openbaring op 26 april 2018.

  16. Zie 2 Nephi 32:3.

  17. Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, deel 1, The Standard of Truth, 1815–1846 (2018), 418.

  18. Saints, deel 1, 418.

  19. 3 Nephi 27:20.

  20. De Heilige Geest is een lid van de Godheid (zie 1 Johannes 5:7; Leer en Verbonden 20:28). Hij heeft een lichaam van geest naar de gedaante en gelijkenis van de mens (zie Leer en Verbonden 130:22). Zijn invloed kan overal tegelijk worden gevoeld. Hij is één in doel met onze hemelse Vader en Jezus Christus, onze Heiland.

  21. Zie 2 Nephi 32; Leer en Verbonden 88:7, 11–13; ‘Licht, licht van Christus’, Gids bij de Schriften, voor een uitvoerige uiteenzetting over het licht van Christus en het verschil tussen het licht van Christus en de Heilige Geest. Zie ook Boyd K. Packer, ‘Het licht van Christus’, Liahona, april 2005, 8–14.

  22. Leer en Verbonden 8:2–3.

  23. Zie Helaman 5:30; Leer en Verbonden 85:6.

  24. Zie Leer en Verbonden 6:23.

  25. Zie Leer en Verbonden 128:1.

  26. Zie Leer en Verbonden 11:13.

  27. Zie Enos 1:10.

  28. Zie Mattheüs 7:7–8.

  29. Zie Mosiah 3:19.

  30. Leer en Verbonden 42:61.

  31. Neal A. Maxwell, All These Things Shall Give Thee Experience (2007), 31.

  32. Wilford Woodruff, in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 305.