2023
Het huwelijk bereidt ons voor op de eeuwigheid – hoe kunnen we dat als ongehuwde doen?
Juni 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Het huwelijk bereidt ons voor op de eeuwigheid – hoe kunnen we dat als ongehuwde doen?

Door de leer van het huwelijk kunnen we allemaal vooruitgang maken op het verbondspad naar verhoging, ongeacht onze burgerlijke staat.

Afbeelding
vrouw kijkt omhoog naar het glas-in-loodraam van een tempel

Foto, Makena Easton

In het evangelie van Jezus Christus horen we vaak boodschappen over het belang van het huwelijk. We weten dat ‘het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden’1 en dat we dankzij onze verbonden voor eeuwig bij onze dierbaren kunnen zijn. Dat is een fundamenteel onderdeel van de leer van de Heer.

Voor sommigen kan het moeilijk zijn om hier zo vaak over te horen – vooral als je graag een eeuwige partner zou willen, maar die nog niet hebt gevonden, als je niet weet of de persoon met wie je uitgaat degene is met wie je moet trouwen, of als je nog niet zeker weet of je wel wilt trouwen.

Maar waarom wordt het huwelijk zo benadrukt? Hoe kun je als ongehuwde betekenis in de leer van het huwelijk vinden? Soms praten mensen over dingen die je alleen in een huwelijk kunt leren, maar God beperkt je persoonlijke ontwikkeling niet op basis van je relatie, en je burgerlijke staat is geen indicatie van je geestelijke vooruitgang of capaciteiten. Hier zijn enkele manieren waarop je de leringen van de Heer over het huwelijk op jouw reis naar verhoging kunt toepassen – ongeacht je huidige burgerlijke staat.

Bouw betekenisvolle relaties op

Mensen verlangen naar verbondenheid en hebben het nodig om zowel liefde te geven als te ontvangen. Als wederzijdse, toegewijde relatie die God goedkeurt, en waarbij man en vrouw allebei hun best doen om elkaar lief te hebben en voor elkaar te zorgen, biedt het huwelijk de meest geschikte relatie om in allebei die behoeften te voorzien. In het huwelijk kun je verbonden zijn met je partner op een manier die niet mogelijk is voor andere relaties – je deelt je leven, je dromen, je kinderen en je mislukkingen.

Maar hoe is dit op jou van toepassing als je ongehuwd bent of nog niet klaar bent om te trouwen? We weten dat relaties belangrijk zijn omdat ons geboden wordt ‘elkaar lief [te hebben]’ (Johannes 15:12), onze broeders te ‘versterk[en]’ (Lukas 22:32) en ‘elkaars lasten te dragen’ (Mosiah 18:8) – en dat geldt voor al onze relaties.

Ten eerste kun je hechte, ondersteunende relaties opbouwen met andere mensen die je vertrouwt en bij wie je graag bent. Probeer authentiek te zijn in dergelijke relaties, stel je open voor anderen en uit oprecht je gevoelens, behoeften en zorgen. Verdiep je band met de Heiland en onze hemelse Vader en kom te weten hoe Zij hun liefde en steun persoonlijk aan jou overbrengen.

Als je hechte, christelijke relaties met vrienden, familieleden en God opbouwt, kan je leven met zin en vreugde worden vervuld. Als je zijn hulp inroept, zal God je helpen om zinvolle relaties te ontwikkelen die je de geestelijke, emotionele en sociale steun kunnen bieden die je nodig hebt om het verbondspad te bewandelen.

Ga meer op Christus lijken

Een van onze doelen hier op aarde is om te groeien en vooruitgang te maken. En een gezond huwelijk biedt een optimale omgeving voor groei.2

Relaties kunnen moeilijk zijn. Mensen zijn verschillend en onvolmaakt, en niemand begint aan het huwelijk als volmaakt christelijke huwelijkspartner. Gelukkig stimuleren gezonde relaties ons om een betere versie van onszelf te worden door meer geduld, liefde, onzelfzuchtigheid en andere christelijke eigenschappen te ontwikkelen.

We hebben er allemaal baat bij als we er actief aan werken om een betere partner in onze relaties met vrienden, familieleden en anderen te worden. We kunnen empathie tonen, meelevend luisteren, en geduldig en vergevensgezind zijn jegens onze dierbaren. Zuster Neill F. Marriott, voormalig tweede raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, heeft gezegd: ‘Beseffen we dat Christus de macht heeft om ons een liefdevolle band met de Vader en met elkaar te laten smeden? Door de macht van de Heilige Geest verschaft Hij ons het nodige inzicht in onze relaties.’3

We gaan meer op de Heiland lijken – en worden dus betere mensen en (toekomstige) huwelijkspartners – als we ernaar streven om in al onze relaties op Hem te lijken.

Leef een heilig leven door verbonden te sluiten en na te komen

Wij zijn goddelijke wezens met celestiaal DNA. ‘Onze theologie begint met hemelse Ouders. Het is onze hoogste ambitie om als Zij te worden.’4 We hebben het potentieel om zoals onze hemelse Ouders te worden en voor eeuwig werelden en nakomelingen te scheppen. Door tempelverordeningen kunnen we vooruitgang maken op het pad dat naar Gods tegenwoordigheid terugleidt. En door de bijbehorende verbonden kunnen we de persoon worden die we moeten zijn om voor het eeuwige leven in Gods tegenwoordigheid in aanmerking te komen.

De verhoging omvat zowel bij God wonen als zoals God leven. De verzegelverordening is de hoogste verordening, omdat die ons alle rechten, voorrechten en zegeningen schenkt die nodig zijn om zoals God te leven.5

Hoewel het sluiten van het verzegelverbond met een liefdevolle huwelijkspartner noodzakelijk is om uiteindelijk zoals onze hemelse Ouders te worden, zijn personen die nog niet aan een huwelijkspartner zijn verzegeld op geen enkele manier uitgesloten van het leiden van een verhoogd leven. Je kunt zo leven dat je het verzegelverbond naleeft, zelfs als je dat verbond nog niet hebt gesloten. Je kunt naar de tempel gaan en alle verbonden nakomen die je al hebt gesloten. Als je je verbonden nakomt, kun je vrede vinden en een nauwere band met God ontwikkelen, terwijl je steeds dichter bij je eeuwige bestemming komt.

Zuster Jean B. Bingham, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd: ‘Er is niets belangrijkers voor onze eeuwige vooruitgang dan onze verbonden met God nakomen.’6

Er is een plek voor je in het heilsplan

President Russell M. Nelson heeft onlangs getuigd dat ‘onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, van u houden. Ze zijn Zich zeer bewust van uw omstandigheden, uw goedheid, uw behoeften en uw smeekbeden.’7 Ze kennen je frustratie met daten, je angsten en zorgen om het huwelijk, je pijn als je alles doet wat je kunt, maar nog steeds geen eeuwige partner hebt, of wat je gevoelens over het huwelijk ook zijn.

Het eeuwig huwelijk is een essentieel onderdeel van Gods plan. Jij bent een essentieel onderdeel van Gods plan. Je hoort in het evangelie van Jezus Christus thuis, en of het nu zo voelt of niet, je relatiestatus verandert niets aan die objectieve waarheid. Je kunt groeien, vooruitgang maken en aan Gods werk bijdragen. Onze hemelse Vader en de Heiland zullen je helpen met je persoonlijke ervaringen en relaties als je voorwaarts streeft op het verbondspad tijdens je celestiale reis.

God wil dat je je geliefd en hoopvol voelt, en niet dat je onmetelijke stress hebt om het vinden van een eeuwige metgezel. Bedenk dit: als we ernaar streven om bij al onze interacties christelijker te zijn en onze verbonden na te komen, zullen we voorbereid zijn om bij onze hemelse Vader terug te keren en ‘alles wat [de] Vader heeft’ te ontvangen (Leer en Verbonden 84:38).