2023
Doelen, groei en vooruitgang – recente boodschappen van profeten en apostelen
Januari 2023


Digitaal thema-artikel

Doelen, groei en vooruitgang – recente boodschappen van profeten en apostelen

Ontdek wat hedendaagse profeten ons onlangs op sociale media hebben gezegd over doelen stellen en daaraan werken om meer op Jezus Christus te gaan lijken.

Afbeelding
bouwblokken in een stijgende lijn

Aan het begin van elk jaar bedenken we vaak doelen of voornemens om onszelf te verbeteren. Maar er zijn zoveel mogelijkheden om dingen te leren of te doen. Waar moeten we dan mee beginnen?

In Lukas 2:52 staat een patroon uit het leven van de Heiland: ‘Jezus nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen’ Dit vers is ook een fundament voor het programma Kinderen en jongeren, dat ons aanspoort (ongeacht onze leeftijd) om meer op Jezus Christus te gaan lijken door geestelijk, sociaal, lichamelijk en verstandelijk te groeien.

Als we in alle aspecten van ons leven onder gebed doelen kiezen en daaraan werken, moeten we vaak beslissingen nemen over verlangens, prioriteiten, mislukkingen, tegenslagen, veerkracht, steun en relaties. Om ons te helpen met onze groei, bieden leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen ons hoop en inzicht door hun conferentietoespraken over doelen en deze leringen uit hun accounts op sociale media.

Overweeg deze drie voornemens

‘Vandaag nemen vast en zeker velen de tijd om hun voornemens voor het komende jaar op te schrijven. Ik zou er graag een aantal willen voorstellen.

‘Ten eerste: neem u voor om uw geestelijke fundament te versterken. Dat kan inhouden dat u een bepaalde tijd en plek vaststelt om de Schriften te bestuderen, vaker bidt, tempelbezoek meer prioriteit geeft, en God in alle aspecten van uw leven laat zegevieren.

‘Ten tweede: neem u voor om vriendelijk te zijn. Toen de Heiland Jezus Christus het Amerikaanse continent bezocht, zoals we in het Boek van Mormon lezen, was een van zijn eerste leringen dat we twist uit ons leven moeten bannen. Wees dus alstublieft barmhartig, begripvol, traag om te oordelen en vlug om te vergeven.

‘Ten derde: neem u voor om vastberaden te zijn. De Heer houdt van inspanning. De Heer houdt van consequentheid. De Heer houdt van standvastigheid. Hoewel we van tijd tot tijd zeker zullen tekortschieten, zullen onze aanhoudende inspanningen om Hem te horen en gehoor te geven aan de inspiratie die Hij ons geeft ons helpen om “sterk te worden in de Geest” (Mosiah 18:26).

‘Moge God u zegenen, lieve vrienden, en mag dit voor ons allemaal een geweldig jaar van doelen en mogelijkheden zijn.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 1 januari 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

We kunnen kansen krijgen door iets moeilijks te beginnen en af te maken

‘Mijn jonge vrienden, ik hoop dat jullie begrijpen hoe waardevol het is om naar hoger onderwijs toe te werken en dat te volgen, en ik hoop dat jullie kunnen leren van iets waar ik spijt van heb.

‘Toen ik aan de universiteit bedrijfskunde studeerde, besefte ik dat ik waarschijnlijk meer geld verdiende dan mijn docenten. Ik was, denk ik, een vrij goede verkoper. Ik weet nog dat ik dacht: Als ik stop met school en al mijn tijd in het verkopen steek, kan ik financiële zekerheid hebben.

‘Het leek me in die tijd wel een redelijke gedachte. Dus ik heb mijn laatste studiejaar niet afgemaakt. Ik heb mijn hele leven spijt van die beslissing gehad.

‘Wie weet welke andere kansen op mijn pad zouden zijn gekomen als ik dat laatste schooljaar had afgerond. Je staat voortdurend voor belangrijke beslissingen met betrekking tot relaties, werk en school, en je weet misschien niet precies welke stappen je in de toekomst gaat nemen. Als je je opleiding afrondt, kun je er zeker van zijn dat die stappen je in een goede richting leiden.

‘Als je daartoe in staat bent, moedig ik je aan om een diploma een integraal onderdeel van je levensplan te maken. God zegent ons als we iets beginnen en afmaken wat uitdagend voor ons is.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 23 februari 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Houd uw ogen op uw dromen gericht

‘Aan het begin van dit nieuwe jaar moeten we ons voordeel doen met ons beeld van wat er eerder is gebeurd. Ik smeek u om te bedenken dat we van het verleden moeten leren, maar er niet in moeten leven. We kijken terug om de vruchten te plukken van onze ervaringen, en laten de schillen voor wat ze zijn.

‘Nadat we onze lessen hebben geleerd en onze beste ervaringen hebben meegenomen, kijken we vooruit en denken we eraan dat geloof altijd op de toekomst is gericht. Geloof heeft altijd te maken met zegeningen, waarheden en gebeurtenissen die nog in het verschiet liggen.

‘Sommigen vragen zich misschien af – vooral tijdens het dagelijks leven in deze roerige wereld – “Is er een toekomst voor mij?” Wat houdt een nieuw jaar voor mij in? Zal ik veilig zijn? Zal het leven goed zijn? Kan ik vertrouwen hebben in de Heer en in de toekomst?

‘Bedenk: geloof is het vertrouwen dat God grote dingen voor ons in petto heeft en dat Christus waarlijk de hogepriester is van goede dingen die zullen komen [zie Hebreeën 9:11].

‘Houd uw ogen op uw dromen gericht, hoe ver weg ze ook lijken. Beleef het wonder van bekering en vergeving, van vertrouwen en goddelijke liefde die uw leven vandaag, morgen en voor altijd zullen veranderen. Laat dat uw goede voornemen voor het nieuwe jaar zijn.’

Ouderling Jeffrey R. Holland, Facebook, 9 januari 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Afbeelding
Christus onderwijst zijn discipelen

Elke dag, elk uur, kan een nieuw begin zijn

‘Ik leerde al vroeg in mijn leven: je hoeft niet te wachten tot het nieuwe jaar om een nieuw begin te maken in je eigen leven. Elke nieuwe dag is er een nieuwe dageraad, niet alleen voor de aarde, maar ook voor ons. En elke nieuwe dag is ook een nieuw begin – een kans om opnieuw te beginnen en het gevaar van uitstellen te vermijden.

‘Ik heb in mijn leven nachten wakker gelegen van problemen, zorgen of verdriet. Maar hoe donker de nacht ook was, ik putte altijd kracht uit deze gedachte: ’s ochtends zal de zon weer opkomen (zie Psalmen 30:6).

‘In de Schriften staat deze belofte: “Het is de goedertierenheid van de Heere dat wij niet omgekomen zijn, dat Zijn barmhartigheid niet opgehouden is! Nieuw zijn ze, elke morgen” (Klaagliederen 3:22–23). En de Heer nodigt ons uit: “Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken” (Mattheüs 5:16).

‘In de komende dagen, weken en maanden, hoe ver ze zich ook uitstrekken, zullen Gods liefde en de vrucht van de Geest ons in staat stellen om de mensen om ons heen (familie, vrienden, iedereen) de hand te reiken en ze te helpen beter met hun moeilijke omstandigheden om te gaan. “De vrucht van de Geest is […]: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet” (Galaten 5:22–23).’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5 januari 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

‘Ondanks hartzeer in het verleden kan ieder van ons opnieuw beginnen. […] We kunnen opnieuw beginnen omdat onze hemelse Vader de God van een nieuw begin is.

‘Elke dag, elk uur, kan een nieuw begin zijn – een gelegenheid om onszelf door de Heilige Geest te hernieuwen. Gods barmhartigheid is voldoende om onze wonden te genezen, ons te inspireren om voorwaarts te gaan, ons van zonde te reinigen, ons voor komende beproevingen te sterken, en ons met hoop en vrede te zegenen. Dat is een boodschap die alle kinderen van God moeten horen.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11 augustus 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Niet volmaakt? Misschien bent u precies de persoon die God zoekt

‘Fred Astaire was een acteur, danser en zanger, bekend van Amerikaanse films. Hij was te zien in tientallen shows op Broadway en in Hollywood. Een van zijn eerste audities werd als volgt beoordeeld: “Kan niet acteren. Kalend. Kan een beetje dansen.”

‘Niet echt lovende woorden!

‘Door vasthoudendheid en hard werken ontwikkelde hij zijn vaardigheden tot hij een van de beste artiesten aller tijden werd – bekend om zijn “elegantie, sierlijkheid, originaliteit en nauwkeurigheid”.

‘Hij was niet de enige die aan zichzelf twijfelde of kritiek te horen kregen.

‘Walt Disney werd door een krant ontslagen omdat hij “te weinig verbeelding en geen goede ideeën” had.

‘Vincent van Gogh verkocht tijdens zijn leven maar een paar schilderijen – vooral aan familieleden en goede vrienden.

‘Ernest Hemingway ontving eens een afwijzingsbrief van een redacteur die vond dat zijn werk “zowel saai als aanstootgevend” was en beweerde dat zijn zoontje nog beter zou kunnen schrijven!

‘Wellicht zien we onszelf allemaal als iets minder dan we zijn. Onwaardig. Talentloos. Niets bijzonders. Met een gebrek aan moed, verstand, middelen, charisma of aanzien om God van dienst te kunnen zijn.

‘U bent niet volmaakt? U bent niet goed genoeg? Wie wel?

‘Misschien bent u precies de persoon die God zoekt.

‘U hoeft van God niet uitzonderlijk te zijn, laat staan volmaakt.

‘Hij zal uw talenten en vaardigheden nemen en ze vermenigvuldigen, ook al lijken ze net zo gering als maar een paar broden en vissen. Als u op Hem vertrouwt en getrouw bent, zal Hij uw woorden en daden grootmaken en ze gebruiken om menigten tot zegen te zijn en te dienen!’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 15 oktober 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Probeer niet alles tegelijk te doen

‘Soms denken we aan al onze taken thuis, op school, op ons werk en in de kerk, en vragen we ons af hoe we een evenwicht kunnen vinden tussen de vele concurrerende vereisten die aan onze tijd worden gesteld. In plaats van onszelf gek te maken door te proberen alles tegelijk te doen, moeten we vaststellen wat onze fundamentele prioriteiten zijn. Dan kunnen we ernaar streven om elk ervan de nodige aandacht te geven – één tegelijk.

‘Als u thuis bent, zorg er dan voor dat uw gezin de prioriteit is. Als u op school bent, zorg er dan voor dat school de prioriteit is. Als u op uw werk bent, zorg er dan voor dat uw werk de prioriteit is. Als u thuis of in de kerk aanbidt, zorg er dan voor dat aanbidden de prioriteit is.

‘Het klinkt misschien eenvoudig, maar we mogen niet gefrustreerd raken en moeite en tijd verspillen in een poging om te proberen een perfect evenwicht te vinden tussen alle belangrijke dingen die we moeten doen. Als we God oprecht om hulp vragen, zodat we kunnen bepalen wat het belangrijkst is, zal Hij ons leiden en helpen om ons op onze dagelijkse bezigheden te concentreren.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 19 april 2021, facebook.com/davida.bednar.

Leer van mislukking en denk aan Gods goedheid

‘Ik heb in mijn eigen leven en in het leven van anderen veel herhalende cyclussen van gebeurtenissen gezien: mislukking en succes, verdriet en geluk, vernietiging en opbouw, tragedie en triomf, conflicten en harmonie, frustratie en voldoening, en talloze andere.

‘Maar als we vandaag, met Gods hulp, van onze mislukkingen leren, kunnen we voorwaarts streven en meer succes bereiken.

‘Als we vandaag, met Gods hulp, verdriet overwinnen, kunnen we Hem blijven dienen en eren en daarbij dieper geluk ervaren.

‘En als we vandaag, met Gods hulp, op gepaste wijze met de frustratie van het moment omgaan, kunnen we gezegend worden met blijvende voldoening.

‘Het is essentieel om altijd de grootsheid en goedheid van God indachtig te zijn – en te erkennen dat we van Hem afhankelijk zijn voor leiding en kracht in ons eigen leven.

‘Ik nodig u allen – jong en oud – uit om God en uw naasten lief te hebben, voor behoeftigen te zorgen en altijd een eeuwig perspectief over Gods plan van geluk te behouden – een perspectief dat veel verder dan de tijdelijke beproevingen en beroering van het sterfelijk leven reikt.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 13 juni 2021, facebook.com/davida.bednar.

Leef de twee grote geboden na in de gegeven volgorde van prioriteit

‘De motivatie om te slagen kan tot belangrijke prestaties leiden. Dat kan zeker leiden tot kracht en geweldige beloningen, en bijdragen aan het geluk van uw dierbaren of zelfs van de gehele samenleving. Maar als dit te ver gaat, als u uzelf overbelast met uw eigen verwachtingen of de vermeende verwachtingen van anderen, kan dit leiden tot angst, perfectionisme of depressie, en kunnen uw huwelijk, gezin, dienstbetoon en zelfs uw christelijke discipelschap erdoor ondergesneeuwd raken. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u de positieve resultaten bereikt en het negatieve vermijdt?

‘Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het heel duidelijk is: leef de twee grote geboden na, in de gegeven volgorde van prioriteit: “U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.” Jezus Christus liefhebben en volgen zal uw leven zin, evenwicht en betekenis geven. Het zal dienstbetoon centraal stellen.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 3 september 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Stel zinvolle persoonlijke geestelijke doelen

Afbeelding
pop met gedeeltelijk beschilderd gezicht

‘De Darumapop is in Japan een geliefd symbool van geluk en doorzettingsvermogen. De pop wordt gebruikt om doelen te stellen en prestaties en succes te vieren. Als iemand een doel stelt, kleurt hij of zij een oog in en vraagt om goddelijke hulp om dat doel te bereiken. Als het doel is bereikt, kleurt diegene het andere oog als teken van dankbaarheid in.

‘Hoewel onze nieuwjaarsdoelen betrekking kunnen hebben op lichamelijke of stoffelijke verbetering, moedig ik u aan om met uw Vader in de hemel te overleggen en ook zinvolle persoonlijke geestelijke doelen te stellen. Doelen die uw fundament en geloof in Jezus Christus versterken. Vergeet Hem niet te bedanken, Hij is de Gever van alle goede gaven.’

Ouderling Gary E. Stevenson, Facebook, 1 januari 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Wees geduldig en heb begrip voor uzelf

‘Misschien voelt u zich overweldigd door alles wat u aan het begin van dit nieuwe jaar wilt verbeteren. Wees alstublieft geduldig en heb begrip voor uzelf.

‘We zijn vaak te streng voor onszelf. De Heer moedigt ons aan om bij Hem te komen zoals we zijn, om alles “in wijsheid en ordelijkheid” te doen [Mosiah 4:27]. Hij verwacht niet van ons dat we harder rennen dan onze krachten ons toelaten, zelfs als we ijverig en kloekmoedig zijn.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 10 januari 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Vraag de Heer om hulp zodat u zich regel op regel kunt verbeteren, nooit in één keer

‘De Heiland zelf zei eens: “Wat voor mannen behoort u daarom te zijn? Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben” [3 Nephi 27:27]. Pas aan de andere kant van de sluier zullen wij zo volmaakt kunnen zijn. De Heer vraagt ons bij monde van zijn profeten naar manieren te zoeken om onszelf te verbeteren, nooit in één keer, maar regel op regel.

‘De hulp van de Heer die we kunnen ontvangen bij onze doelen en rechtschapen bezigheden is onbeperkt, en Hij steunt ons bij elke goede en rechtschapen inspanning. Mijn levenslange roeping als een van zijn bijzondere getuigen heeft mij nog vaster doen besluiten om verschillende onderdelen van mijn leven te verbeteren om meer op Christus te gaan lijken. Met elke inspanning om meer op Hem te gaan lijken, neemt ons geestelijk vermogen om Hem te dienen toe. We kunnen de Heer altijd dankbaar zijn voor zijn hulp bij onze persoonlijke verbetering. Ik ben er zelf nog lang niet. Maar ik maak beetje bij beetje vooruitgang, met vreugde en dankbaarheid!

‘Ik spoor u aan om te bedenken hoe u, ongeacht uw omstandigheden, rechtschapen doelen kunt nastreven. Ik verzeker u dat de Heer ieder van ons liefheeft en dat Hij er altijd is om ons te helpen, ongeacht onze situatie.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 26 februari 2021, facebook.com/soares.u.