2023
Het Licht van het leven
Januari 2023


‘Het Licht van het leven’, Liahona, januari 2023.

Het Licht van het leven

De Heiland Jezus Christus is ons licht, ons leven en onze weg – gisteren, vandaag en voor eeuwig.

Afbeelding
portret van Jezus Christus

Focus op vreugde (detail), Michael T. Malm

De zon ging onder op een zondag in 1948. Ik liep langs de rivier de Trent in Nottingham (Engeland). Ik was als 20-jarige zendeling onlangs als districtspresident geroepen. Het was een lange, vermoeiende dag met tal van bijeenkomsten en bedieningen geweest, maar ik was blij en tevreden met mijn werk.

Terwijl ik langs de rivier liep, zond ik een stil gebed op. In de hoop leiding van de Heer te voelen, vroeg ik: ‘Doe ik wat U wilt?’

Ik werd overstelpt door een gevoel van vrede en begrip. Op dat moment wist ik dat Jezus Christus mij kende en van me hield. Ik zag geen visioen en hoorde geen stem, maar ik was net zo zeker van het bestaan en de goddelijkheid van Christus als ik zou zijn geweest als Hij voor me had gestaan en mijn naam had genoemd.

Dit fijne, tere gevoel heeft mijn leven gevormd. Van die dag tot aan vandaag is elke belangrijke beslissing die ik heb genomen beïnvloed door mijn kennis van de Heiland. Door de jaren heen heb ik bijna overal in de hele wereld getuigd dat Jezus Christus de Zoon van God is, het Licht van de wereld. Het is een voorrecht om tot Hem te komen, Hem te volgen en zijn licht in ons leven waar te nemen.

Licht van de wereld

Op een avond, vele jaren na dat gedenkwaardige voorval op zending, keken mijn vrouw, Barbara, en ik naar de lucht. We bewonderden de miljoenen sterren, die die avond uitzonderlijk helder en mooi schenen. Mijn gedachten gingen toen vol verwondering uit naar de woorden van de Heer aan Mozes: ‘En ontelbare werelden heb Ik geschapen; en ook die heb Ik voor mijn eigen oogmerk geschapen; en door de Zoon heb Ik ze geschapen, die mijn Eniggeborene is’ (Mozes 1:33).

Het was de Heiland die met zijn macht de zon, de maan, de sterren en de aarde schiep en die licht geeft (zie Leer en Verbonden 88:7–10). Hij kan met recht verklaren: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12; zie ook Johannes 9:5).

Met de woorden van president Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium: ‘Jezus Christus is het Licht van de wereld omdat Hij de Lichtbron is die “uitgaat van de tegenwoordigheid van God om de uitgestrektheid van de ruimte te vervullen” [Leer en Verbonden 88:12].’ Het licht van de Heiland is ‘het ware licht […] dat ieder mens verlicht die in de wereld komt’ (Leer en Verbonden 93:2; zie ook 84:46). Met dit licht kunnen we ‘goed van kwaad’ onderscheiden (Moroni 7:16). Dit universele licht staat bekend als ‘het licht van de waarheid’, ‘het licht van Christus’ en ‘de Geest van Christus’ (Leer en Verbonden 88:6; 88:7; Moroni 7:16).1

De apostel Johannes heeft gezegd: ‘Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen’ (Johannes 1:5). In deze tijd maakt Satan overuren om Gods kinderen de duisternis in te leiden en ‘het licht en het leven en de waarheid van de wereld’ (Ether 4:12) buiten te sluiten.

We kunnen de Heiland en zijn evangelie niet volledig begrijpen en waarderen als we zijn licht en waarheid kwijtraken. Maar als we ons bekeren en Hem gehoorzamen, dienen en aanbidden, overwinnen we de duisternis. Zijn licht keert terug en verwijdert de schaduwen van de wereld uit ons midden en uit ons verstand.

Gezegend door het licht

Naarmate onze wereld donkerder en onrustiger wordt, kan het een uitdaging lijken om het licht van de Heer in ons leven waar te nemen. Maar president Russell M. Nelson heeft ons gezegd: ‘Met de toenemende duisternis in deze moeilijke tijd straalt het licht van Jezus Christus steeds helderder.’2

Ik heb gemerkt dat zijn licht op stille, rustige momenten, zoals die avond met Barbara, helderder in mijn ziel straalt als ik tijd besteedt aan zaken van de Geest. Dan ontvangen we geestelijke indrukken, leiding en licht. Dan begrijpen we hoe gezegend we zijn dat we een Heiland hebben.

Als het Licht van de wereld verlicht de Heiland het pad van onze levensreis met zijn voorbeeld en leringen (zie Johannes 8:12). Hij verlicht onze last met zijn liefde en mededogen (zie Mattheüs 11:28–30). Hij verlicht ons hart met hoop en genezing door zijn verzoening (zie Moroni 7:41). En Hij verlicht ons verstand met ‘de Geest van de waarheid’ (Leer en Verbonden 6:15; zie ook 11:13).

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Jezus Christus is in elke levensfase, in alle omstandigheden en in elke beproeving die we meemaken het licht dat angst verjaagt, verzekering en leiding geeft en vrede en vreugde voortbrengt.’3

Afbeelding
M. Russell Ballard als jongvolwassene

Ouderling Ballard vervulde van 1948 tot 1950 een zending in Engeland.

Houd uw licht omhoog

Het voorrecht om het licht van de Heiland voor anderen te laten schijnen en ze uit te nodigen om tot Hem te komen en zijn liefde voor hen te voelen, is voor mij altijd bijzonder geweest. Ik vond het geweldig om een zendeling in Engeland te zijn. Ik heb ook genoten van mijn tijd als zendingspresident in Canada. En ik vind mijn huidige roeping als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen geweldig. Dankzij mijn roeping heb ik de gelegenheid om over de hele wereld van Jezus Christus te getuigen en de boodschap van de herstelling te verkondigen.

De Heiland heeft tegen zijn discipelen gezegd:

‘U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. […]

‘Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken’ (Mattheüs 5:14, 16).

Tot het volk van Nephi zei Hij: ‘Zie, Ik ben het licht dat u omhoog zult houden – dat wat u Mij hebt zien doen.’ Hij voegde daaraan toe: ‘U weet de dingen die u in mijn kerk moet doen; want de werken die u Mij hebt zien doen, die zult u eveneens doen’ (3 Nephi 18:24; 27:21).

In onze tijd verwacht de Heiland ook dat zijn discipelen zijn licht gebruiken om ‘de duisternis uit [ons] midden [te] verdrijven’ (Leer en Verbonden 50:25). Ons licht schijnt als we liefhebben zoals Jezus liefhad. Ons licht schijnt als we ons getuigenis van de herstelling geven en over onze hoop in Christus vertellen. Ons licht schijnt als we onze stem verheffen ter verdediging van de waarheid. En als ons licht schijnt, trekken we anderen aan naar de bron van dat licht.

Door onzelfzuchtig te dienen zult u zijn licht in uw hart voelen. Bid nederig dat u de kans krijgt om het evangelie te verkondigen, en u zult geleid worden naar hen die klaar zijn om zijn licht te aanvaarden. Heb anderen op kleine en grote manieren lief, dan maakt u deze wereld steeds beter en lichter.

Afbeelding
Jezus Christus onderwijst

Jezus Christus (detail), Harry Anderson

Een licht dat eindeloos is

Ik ben eeuwig dankbaar voor wat mij als jonge zendeling in Engeland op die bewuste avond ondervond, toen ik zelf te weten kwam dat Jezus de Christus is. Ik weet dit nu nog zekerder, na een leven van beproevingen en vreugden.

Dankzij mijn taken in de kerk ben ik gezegend met opmerkelijke en bijzondere geestelijke ervaringen die te talrijk en te heilig zijn om te bespreken. Er is geen belangrijker en waardevoller geschenk dat ik aan mijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en u, mijn vrienden over de hele wereld, kan geven dan mijn vaste getuigenis dat Jezus de Christus is, de Zoon van onze eeuwige Vader, de Heiland en Verlosser van de gehele mensheid.

Mijn lieftallige vrouw, Barbara, is in 2018 overleden. Ik ben zeer dankbaar dat we, dankzij onze tempelverzegeling en dankzij Jezus Christus, voor alle eeuwigheid weer samen zullen zijn, met ons gezin.

Soms raak ik vermoeid. Op die momenten kijk ik naar een afbeelding van de Heiland. Dan denk ik aan Hem in Gethsémané en dan ben ik plotseling niet moe meer. Omdat Hij de wereld heeft overwonnen, weet ik zeker dat ‘de duisternis voorbij [gaat] en het ware licht reeds [schijnt]’ (1 Johannes 2:8).

Ik weet dat Jezus Christus leeft. ‘Hij is […] een licht dat eindeloos is, dat nooit kan worden verduisterd’ (Mosiah 16:9). Hij is ons licht, ons leven en onze weg – gisteren, vandaag en voor eeuwig. Mogen wij Hem standvastig volgen en zijn licht voor de wereld laten schijnen.

Noten

  1. Zie Dallin H. Oaks, ‘Het Licht en het Leven’, Liahona, december 1997, 42.

  2. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88.

  3. David A. Bednar, ‘Het licht en het leven der wereld’ (kerstdevotional met het Eerste Presidium, 6 december 2015), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.