2021
Jezus Christus: de Verzorger van onze ziel
Mei 2021


Jezus Christus: de Verzorger van onze ziel

Als we ons oprecht van onze zonden bekeren, staan we toe dat het zoenoffer van Christus in ons leven volledig werkzaam wordt.

Geliefde broeders en zusters, op deze stralende paasmorgen verheugt mijn hart zich in de meest wonderbaarlijke, verheven en onmetelijk grote daad die ooit heeft plaatsgevonden – het zoenoffer van onze Heer Jezus Christus. De voortreffelijke woorden van de profeet Jesaja illustreren de grootsheid en onbaatzuchtigheid van de goedgunstigheid en het offer van de Heiland ten behoeve van al Gods kinderen:

‘Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt.

‘Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.’1

Door de zonden van alle mensen op Zich te nemen, Zich aan het kruis te laten nagelen en op de derde dag de dood triomfantelijk te overwinnen,2 gaf Jezus een heiliger betekenis aan de verordening voor het Pascha die Israël had ontvangen.3 Ter vervulling van de profetie bood Hij zijn lichaam en kostbare bloed aan als het grote en laatste offer,4 waardoor Hij de traditionele symbolen van het Pascha bekrachtigde.5 Daarbij ondervond Christus lichamelijke en geestelijke pijnen die wij ons niet kunnen voorstellen. De Heiland heeft gezegd:

‘Want zie, Ik, God, heb deze dingen voor allen geleden, […]

‘welk lijden Mij, ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden – en Ik wilde dat Ik de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen –

‘niettemin, ere zij de Vader, en Ik dronk en volbracht mijn voorbereidingen voor de mensenkinderen.’6

Christus eerbiedigde welwillend zijn Vaders wil7 door middel van zijn oneindige, barmhartige zoenoffer. Hij overwon de prikkel van de lichamelijke en de geestelijke dood,8 die door de val in de wereld was gekomen.9 Zo maakte Hij ons eeuwig heil mogelijk.10

Jezus was de enige die dit eeuwige, volmaakte offer voor ons allen kon bewerkstelligen.11 Hij was vóór de schepping van de wereld in de grote raadsvergadering in de hemel gekozen en voorgeordend.12 Voorts erfde Hij van zijn sterfelijke moeder de lichamelijke dood, maar als eniggeboren Zoon van de Vader erfde Hij van God de macht om zijn leven af te leggen en het weer op te nemen.13 Christus leidde bovendien een volmaakt, smetteloos leven, waardoor de eisen van de gerechtigheid geen aanspraak op Hem konden maken.14 De profeet Joseph Smith heeft eens gezegd:

‘Zonder bemiddeling door Jezus Christus kan de wereld niet verlost worden.

‘God […] heeft een offer gebracht door zijn eigen Zoon te schenken, die op gezette tijd moest worden gezonden om […] een deur open te doen waardoor de mens de tegenwoordigheid van de Heer kon ingaan.’15

Hoewel de Heiland met zijn zoenoffer de gevolgen van de lichamelijke dood onvoorwaardelijk heeft tenietgedaan,16 heeft Hij ons niet ontheven van onze persoonlijke verantwoordelijkheid om ons van onze zonden te bekeren.17 Hij nodigt ons daarentegen liefdevol uit om ons met onze eeuwige Vader te verzoenen. Dankzij Jezus Christus en zijn zoenoffer kunnen we een grote verandering van verstand en hart doormaken, waardoor we een nieuwe kijk op God en het leven in het algemeen krijgen.18 Als we ons oprecht van onze zonden bekeren en ons hart en onze wil op God en zijn geboden richten, kunnen we zijn vergeving ontvangen en de invloed van zijn Heilige Geest overvloediger voelen. Dan hoeven we niet de pijn te lijden die de Heiland doorstond.19

In de gave van bekering zien we Gods goedheid jegens zijn kinderen en zijn weergaloze macht om ons onze zonden te helpen overwinnen. Ze is ook een teken van het geduld dat onze liefdevolle Vader met onze zwakheden en tekortkomingen heeft. President Russell M. Nelson, onze geliefde profeet, heeft die gave ‘de sleutel tot geluk en gemoedsrust’ genoemd.20

Lieve vrienden, ik getuig tot u dat we, als we ons oprecht van onze zonden bekeren,21 toestaan dat het zoenoffer van Christus in ons leven volledig werkzaam wordt.22 Dan zijn we vrij van de slavernij van zonde, vinden we vreugde op onze levensreis, en komen we in aanmerking voor het eeuwig heil, dat sedert de grondlegging van de wereld is bereid voor al wie in Jezus Christus geloven en tot Hem komen.23

Naast de verheven gave van het heil biedt de Heiland ons ook verlichting en troost in onze verleidingen, onze zwakheden en ons lijden, waaronder de gevolgen van de huidige pandemie. Ik verzeker u dat Christus Zich altijd bewust is van de tegenspoed die wij doormaken. Hij begrijpt alle verbittering, kwelling en lichamelijke pijn, maar ook de emotionele en geestelijke moeilijkheden waarmee we te maken hebben. De Heiland is vol barmhartigheid en Hij staat altijd klaar om ons te helpen. Dat is mogelijk omdat Hij de pijn van onze zwakheden in het vlees op Zich heeft genomen.24

Zachtmoedig en ootmoedig is Hij onder alle dingen neergedaald, heeft Hij verachting, verwerping en vernedering verdragen, en werd Hij voor onze overtredingen en ongerechtigheden verwond. Hij heeft deze dingen voor allen geleden en de zonden van de wereld op Zich genomen.25 Daarom is Hij onze ultieme geestelijk Verzorger.

Als we dichter tot Hem komen en ons geestelijk aan zijn zorg overgeven, kunnen we zijn juk, dat zacht is, en zijn last, die licht is, op ons nemen, en zo de beloofde troost en rust vinden. Bovendien ontvangen we dan de kracht die we nodig hebben om al onze ellende, zwakheden en smarten te overwinnen, die we zonder zijn hulp en genezingskracht heel moeilijk zouden kunnen doorstaan.26 In de Schriften staat: ‘Werp uw zorg op de Heere, en Híj zal u onderhouden.’27 ‘En God geve [ons] dan dat [onze] lasten licht zullen zijn door de vreugde in zijn Zoon.’28

Afbeelding
Regina en Mario Emerick

Tegen het eind van vorig jaar vernam ik het overlijden van Mario en Regina Emerick, een bevriend echtpaar dat de Heer trouw was. De een was slechts vier dagen na de ander aan COVID-19 bezweken.

Een van hun zoons, die bisschop in Brazilië is, vertelde mij het volgende: ‘Het was erg moeilijk om mijn ouders in die toestand te zien heengaan, maar ik voelde de hand van de Heer duidelijk in dit tragische voorval. Hij gaf mij kracht en gemoedsrust die mijn begrip te boven gingen. Door mijn geloof in Jezus Christus en zijn verzoening ontving ik goddelijke hulp om mijn familieleden te sterken en te troosten, en ook allen die ons in deze beproeving hebben geholpen. Hoewel het wonder waar iedereen op hoopte niet plaatsvond, heb ik veel andere wonderen in mijn leven en dat van mijn familieleden waargenomen. Ik voelde onverklaarbare gemoedsrust die tot diep in mijn hart doordrong, waardoor ik hoop en vertrouwen kreeg in de liefde van de Heiland voor mij en in Gods plan van geluk voor zijn kinderen. Ik heb geleerd dat de liefdevolle armen van de Heiland op de zwaarste dagen altijd uitgestrekt zijn als je Hem met heel je hart, macht, verstand en kracht zoekt.’

Afbeelding
Broeder en zuster Emerick

Geliefde broeders en zusters, op deze paaszondag getuig ik plechtig dat Jezus uit de dood is opgestaan en dat Hij leeft. Ik getuig dat de Heiland het ons met zijn oneindige verzoening mogelijk heeft gemaakt om zowel de lichamelijke als de geestelijke dood te overwinnen. Bovendien biedt Hij ons troost en zekerheid in moeilijke tijden. Ik verzeker u dat we, als we op Jezus Christus en zijn verheven zoenoffer vertrouwen en tot het einde in geloof volharden, de beloften van onze geliefde hemelse Vader in vervulling zullen zien gaan. Hij doet alles binnen zijn vermogen om ons bij onze terugkeer naar zijn tegenwoordigheid te helpen. Dat is zijn werk en heerlijkheid!29 Ik getuig tot u dat Jezus de Christus is, de Verlosser van de wereld, de beloofde Messias, de Opstanding en het Leven.30 Die waarheid verkondig ik in de heilige naam van de Eniggeborene van de Vader, onze Heer, Jezus Christus. Amen.