2021
Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten
Mei 2021


Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten

Geloof in Jezus Christus is de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat. Alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Mijn geliefde broeders en zusters, ik ben dankbaar dat ik deze paaszondag tot u mag spreken.1 Het zoenoffer en de opstanding van Jezus Christus hebben ons leven voorgoed veranderd. Wij hebben Hem lief, en wij aanbidden Hem en onze hemelse Vader vol dankbaarheid.

De afgelopen zes maanden hebben we met een wereldwijde pandemie verder geworsteld. Ik verwonder mij over uw veerkracht en geestelijke kracht in een tijd vol ziekte, verlies en isolement. Ik bid voortdurend dat u in dit alles de onophoudelijke liefde van de Heer voor u zult voelen. Als u met een sterker discipelschap op uw beproevingen hebt gereageerd, dan is het afgelopen jaar niet voor niets geweest.

We hebben vanochtend van kerkleiders uit elk bewoond werelddeel op aarde gehoord. Het is echt zo dat de zegeningen van het evangelie voor elk ras, tong en volk zijn. De Kerk van Jezus Christus is een wereldwijde kerk. Jezus Christus is onze Leider.

Gelukkig kon zelfs een pandemie de gestage voortgang van zijn waarheid niet vertragen. Het evangelie van Jezus Christus is precies wat deze verwarde, twistzieke en vermoeide wereld nodig heeft.

Ieder kind van God verdient de kans om naar de genezende en verlossende boodschap van Jezus Christus te luisteren, en die aan te nemen. Geen enkele andere boodschap is van groter belang voor ons geluk, nu en voor altijd.2 Geen enkele andere boodschap geeft meer hoop. Geen enkele andere boodschap kan de geschillen in onze samenleving oplossen.

Geloof in Jezus Christus is het fundament van alle geloof, en het kanaal waardoor goddelijke macht wordt ontvangen. De apostel Paulus heeft gezegd: ‘Zonder geloof is het […] onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.’3

Al het goede in het leven – elke potentiële zegen van eeuwig belang – begint met geloof. God in ons leven laten zegevieren, begint met het geloof dat Hij bereid is ons te leiden. Ware bekering begint met het geloof dat Jezus Christus de macht heeft om ons te reinigen, genezen en sterken.4

‘Daarom spoor ik u aan de macht van God niet te verloochenen’, heeft de profeet Moroni geschreven, ‘want Hij werkt door macht, volgens het geloof van de mensenkinderen.’5 Ons geloof ontsluit Gods macht in ons leven.

En toch kan geloof oefenen overstelpend lijken. Misschien vragen we ons soms af of we ooit genoeg geloof kunnen opbrengen om de zegeningen te krijgen die we zo dringend nodig hebben. Maar de Heer heeft ons met de woorden van de profeet Alma uit het Boek van Mormon gerustgesteld.

Afbeelding
Mosterdzaadje

Alma vraagt ons om eenvoudigweg te experimenteren met het woord en ‘een sprankje geloof [te] oefenen – ja, al kunt u niet meer doen dan verlangen te geloven.’6 De zinsnede ‘een sprankje geloof’ herinnert me aan de Bijbelse belofte van de Heer: ‘Als [we] geloof had[den] als een mosterdzaad’ zouden we in staat zijn om ‘tegen deze berg [te] zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor [ons] onmogelijk zijn.’7

Afbeelding
Vogel met mosterdzaadjes

De Heer begrijpt onze sterfelijke zwakheid. We wankelen allemaal wel eens. Maar Hij kent ook ons grote potentieel. Het mosterdzaadje begint klein, maar groeit uit tot een boom die groot genoeg is om vogels op zijn takken te laten nestelen. Het mosterdzaadje stelt een klein maar groeiend geloof voor.8

De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven. Maar Hij vergt wél van ons dat we geloven.

Mijn geliefde broeders en zusters, ik roep u op deze paasmorgen op om nu te beginnen met het vergroten van uw geloof. Door uw geloof zal Jezus Christus uw vermogen vergroten om bergen te verzetten,9 zelfs al lijken uw moeilijkheden zo groot als Mount Everest voor u op te doemen.

Uw bergen kunnen uit eenzaamheid, twijfel, ziekte of andere persoonlijke problemen bestaan. Uw bergen zullen variëren, maar toch is het antwoord op elk probleem om uw geloof te vergroten. Dat gaat niet vanzelf. Luie leerlingen en lakse discipelen zullen het altijd moeilijk vinden om zelfs maar een sprankje geloof op te brengen.

Iets goed doen, vergt inzet. Een waar discipel van Jezus Christus worden, is daar geen uitzondering op. Uw geloof vergroten en op Hem vertrouwen, kost moeite. Ik wil vijf suggesties doen om u te helpen met het ontwikkelen van dat geloof en vertrouwen.

Ten eerste, studeer. Word een ijverige leerling. Verdiep u in de Schriften om de zending en bediening van Christus beter te begrijpen. Leer de leerstellingen van Christus kennen om te begrijpen wat die voor u kunnen betekenen. Laat de waarheid tot u doordringen dat de verzoening van Jezus Christus op u van toepassing is. Hij heeft uw ellende, uw vergissingen, uw zwakheid, en uw zonden op Zich genomen. Hij heeft de losprijs betaald, en u de macht geschonken om elke berg die u ooit tegenkomt te verzetten. U verkrijgt die macht met uw geloof, uw vertrouwen en uw bereidheid om Hem te volgen.

Bergen verzetten, kan een wonder vergen. Kom meer over wonderen te weten. Wonderen zijn afhankelijk van uw geloof in de Heer. Dat geloof moet berusten op een vertrouwen in zijn wil en timing – hoe en wanneer Hij u met de gewenste wonderbaarlijke hulp zal zegenen. Alleen uw ongeloof zal God ervan weerhouden u te zegenen met de wonderen die nodig zijn om de bergen in uw leven te verzetten.10

Hoe meer u over de Heiland te weten komt, hoe makkelijker het wordt om op zijn barmhartigheid, oneindige liefde, versterking, genezing en verlossende macht te vertrouwen. De Heiland is het dichtste bij u als u vol geloof een berg beklimt.

Ten tweede, besluit om in Jezus Christus te geloven. Als u twijfels hebt over God de Vader en zijn geliefde Zoon, of de waarheid van de herstelling en Joseph Smiths goddelijke roeping als profeet, kies er dan voor om te geloven11 en trouw te blijven. Leg uw vragen aan de Heer voor, en raadpleeg andere betrouwbare bronnen. Studeer met het verlangen om te geloven, in plaats van te hopen dat u een fout in het leven van de profeet of een discrepantie in de Schriften kunt ontdekken. Houd op uw twijfels te vergroten door ze met andere twijfelaars te bespreken. Laat u door de Heer op een geestelijke ontdekkingsreis leiden.

Ten derde, ga in geloof te werk. Wat zou u doen als u meer geloof had? Denk daar eens over na. Schrijf het op. Ontvang dan meer geloof door iets te doen dat meer geloof vergt.

Ten vierde, neem waardig deel aan gewijde verordeningen. Verordeningen ontsluiten Gods macht voor u.12

En ten vijfde, vraag uw hemelse Vader in de naam van Jezus Christus om hulp.

Geloof vergt inzet. Openbaring ontvangen, vergt inzet. Maar ‘ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden.’13 God weet waar uw geloof door zal groeien. Vraag erom, en vraag het dan nog eens.

Een ongelovige zou kunnen zeggen dat geloof voor de zwakken is. Maar in die stelling wordt geen rekening gehouden met de macht van het geloof. Zouden de apostelen van de Heiland na zijn dood met gevaar voor eigen leven zijn doorgegaan met hun onderwijs in zijn leer als ze aan Hem hadden getwijfeld?14 Zouden Joseph en Hyrum Smith de herstelling van de kerk van de Heer met hun martelaarsdood hebben verdedigd als ze niet een vast getuigenis hadden gehad dat het waar was? Zouden bijna tweeduizend heiligen langs de pioniersroute zijn gestorven15 als ze geen geloof hadden gehad dat het evangelie van Jezus Christus hersteld was? Ja, geloof is echt de macht die het mogelijk maakt om het onmogelijke te bereiken.

Bagatelliseer het geloof dat u al hebt niet. Het vergt geloof om lid van de kerk te worden en trouw te blijven. Het vergt geloof om profeten te volgen in plaats van geleerden of populaire meningen. Het vergt geloof om tijdens een pandemie op zending te gaan. Het vergt geloof om een kuis leven te leiden als de wereld roept dat Gods wet van kuisheid achterhaald is. Het vergt geloof om kinderen in een seculiere wereld het evangelie te leren. Het vergt geloof om voor het leven van een dierbare te pleiten, maar nog meer geloof om een teleurstellend antwoord te aanvaarden.

Twee jaar geleden deden mijn vrouw en ik Samoa, Tonga, Fiji en Tahiti aan. Al die eilanden werden al dagenlang door hevige regens geteisterd. De leden hadden gebeden en gevast dat hun bijeenkomsten buiten niet door de regen verhinderd zouden worden.

In Samoa, Fiji en Tahiti hield de regen net op toen de bijeenkomsten begonnen. Maar in Tonga hield de regen niet op. En toch kwamen dertienduizend trouwe heiligen uren eerder om een zitplaats te krijgen. Zij wachtten geduldig in de stromende regen, en werden daarna tijdens een twee uur lange bijeenkomst nog natter.

Afbeelding
Tongaanse heiligen in de regen

We zagen krachtig geloof aan het werk onder al die eilandbewoners – genoeg geloof om de regen op te laten houden, en geloof om vol te houden toen de regen niet ophield.

We kunnen de bergen in ons leven niet altijd zo verplaatsen als we dat zouden willen, of op het moment dat we het willen. Maar ons geloof zal ons altijd voortstuwen. Geloof geeft ons altijd meer toegang tot goddelijke macht.

Weet dat als alles in de wereld, en iedereen op wie u vertrouwt, u in de steek laat, Jezus Christus en zijn kerk u nooit in de steek zullen laten. De Heer sluimert noch slaapt.16 Hij is ‘dezelfde […] gisteren, heden en […] morgen.’17 Hij zal zijn verbonden niet verzaken,18 noch zijn beloften of zijn liefde voor zijn volk. Hij verricht vandaag wonderen, en Hij zal morgen wonderen verrichten.19

Geloof in Jezus Christus is de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat. Alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.20

Met uw toenemende geloof in Hem zult u bergen verzetten – niet de stenen bergen die de aarde verfraaien, maar de bergen van ellende in uw leven. Uw bloeiende geloof zal u helpen om van moeilijkheden gelegenheden tot groei en mogelijkheden te maken.

Op deze paaszondag spreek ik nogmaals vol liefde en dankbaarheid mijn getuigenis uit dat Christus werkelijk is opgestaan. Hij is opgestaan om zijn kerk te leiden. Hij is opgestaan om het leven van al Gods kinderen tot zegen te zijn, waar zij ook wonen. Met geloof in Hem kunnen wij de bergen in ons leven verzetten. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.