2021
Wat we nu leren en nooit zullen vergeten
Mei 2021


Wat we nu leren en nooit zullen vergeten

Als u gebedvol naar uw leven kijkt, denk ik dat u zult zien dat de Heer u op veel manieren door deze ellendige tijd heeft geloodst.

Geliefde broeders, ik heb naar deze virtuele bijeenkomst met u uitgekeken. Onze laatste algemene priesterschapsbijeenkomst was in april 2019. Er is in de afgelopen twee jaar veel gebeurd! Sommigen van u hebben dierbaren verloren. Anderen hebben hun baan, bestaansmiddelen of gezondheid verloren. Nog weer anderen hebben geen rust meer. Ze zien de toekomst somber in. Mijn hart gaat uit naar eenieder die onder dergelijke of andere verliezen lijdt. Ik bid voortdurend dat de Heer u zal troosten. Als u God in uw leven laat zegevieren, staat het voor mij vast dat Hij nu net zo optimistisch over uw toekomst is als Hij hiervoor was.

Ondanks de verliezen die we hebben geleden, zijn er ook dingen die we hebben gevonden. Sommigen hebben groter geloof in onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aangeboord. Velen hebben een nieuw perspectief op het leven gekregen, namelijk een eeuwig perspectief. Misschien hebt u wel een hechtere band met uw dierbaren en met de Heer gekregen. Ik hoop dat u nu beter in staat bent Hem te horen en persoonlijke openbaring te ontvangen. Grote problemen bieden vaak groeimogelijkheden die we anders nooit hadden gekregen.

Denk eens terug aan de afgelopen twee jaar. Waarin bent u gegroeid? Wat hebt u geleerd? In eerste instantie wilt u misschien zo snel mogelijk terug naar 2019 en daar blijven! Maar als u gebedvol naar uw leven kijkt, denk ik dat u zult zien dat de Heer u op veel manieren door deze ellendige tijd heeft geloodst en dat Hij u heeft geholpen om een meer toegewijde, bekeerde man te worden – een ware man Gods.

Ik weet dat de Heer grote en wonderbare plannen voor ons heeft – individueel en collectief. Mededogend en geduldig zegt Hij:

‘U bent kinderen, en u hebt nog niet begrepen welke grote zegeningen de Vader […] voor u heeft bereid;

‘en u kunt nu niet alle dingen verdragen; niettemin, wees welgemoed, want Ik zal u voortleiden.’1

Geliefde broeders, ik getuig dat Hij ons heeft voortgeleid, en ons nu zeker voortleidt, zolang wij naar Hem blijven luisteren. Hij wil dat we groeien en leren, zelfs door – en misschien vooral door – tegenspoed.

Tegenspoed zorgt voor geweldige leermomenten. Wat hebt u in de afgelopen twee jaar geleerd dat u nooit meer wilt vergeten? Dat zal voor iedereen anders zijn, maar mag ik toch vier lessen voorstellen die we, naar ik hoop, allemaal hebben geleerd en nooit zullen vergeten.

Les 1: Onze woning is het centrum van geloof en aanbidding

Vaak als de Heer ons waarschuwt voor gevaren in de laatste dagen, geeft Hij deze raad: ‘Sta op heilige plaatsen en word niet aan het wankelen gebracht.’2 Tot deze ‘heilige plaatsen’ behoren zeker de tempels des Heren en de kerkgebouwen. Maar nu ons bezoek aan die plaatsen in meer of mindere mate beperkt is, zijn we erachter gekomen dat een van de heiligste plaatsen op aarde onze woning is – ja, uw woning.

Broeders, u draagt het priesterschap van God. ‘De rechten van het priesterschap [zijn] onafscheidelijk verbonden met de machten van de hemel.’3 U en uw gezinsleden hebben priesterschapsverordeningen ontvangen. Het is ‘in de verordeningen [van het priesterschap dat] de macht der goddelijkheid kenbaar’ is.4 Die macht staat u en uw gezin in uw eigen woning ter beschikking, als u zich houdt aan de verbonden die u hebt gesloten.5

Vandaag 185 jaar geleden, op 3 april 1836 om precies te zijn, herstelde Elia de sleutels van het priesterschap, die het mogelijk maken dat een gezin voor eeuwig wordt verzegeld. Daarom vond u het zo fijn om thuis het avondmaal te bedienen. Hoe denkt u dat uw dierbaren het vonden om u, hun vader, grootvader, man, zoon of broer, deze gewijde verordening te zien bedienen? Wat gaat u doen om dat gewijde gevoel in uw gezin te behouden?

Misschien hebt u het gevoel dat u nog veel te doen hebt om van uw woning een heiligdom van geloof te maken. Als dat zo is, doe het dan! Als u getrouwd bent, overleg dan met uw vrouw. Zij is uw gelijkwaardige partner in dit zeer belangrijke werk. Er zijn maar weinig zaken die belangrijker zijn. Tussen nu en de tijd dat de Heer terugkomt, moeten we van onze woning een serene en veilige plek maken.6

Opvattingen en daden die de Geest uitnodigen, zullen uw gezin meer heiligen. Evenzo staat het vast dat het geheiligde zal verdwijnen als er iets in uw gedrag of in uw woning is wat de Heilige Geest grieft, want dan ‘trekken de hemelen zich terug’.7

Hebt u zich ooit afgevraagd waarom de Heer wil dat we van onze woning een centrum van evangeliestudie en -beleving maken? Dat is niet louter om ons voor te bereiden op een pandemie. Het coronaprotocol voor kerkbezoek zal uiteindelijk worden beëindigd. Maar uw inspanningen om van uw woning uw primaire heiligdom van geloof te maken, mogen nooit ophouden. Nu geloof en heiligheid in deze gevallen wereld afnemen, zal uw behoefte aan heilige plaatsen toenemen. Ik dring er bij u op aan om van uw woning een werkelijk heilige plaats te blijven maken. Laat u bij dit essentiële doel ‘niet aan het wankelen [brengen]’.8

Les 2: We hebben elkaar nodig

God wil dat we samenwerken en elkaar helpen. Daarom stuurt Hij ons naar een gezin op aarde en organiseert Hij ons in wijken en ringen. Daarom vraagt Hij ons om elkaar te dienen en te bedienen. Daarom vraagt Hij ons om in de wereld te wonen, maar niet van de wereld te zijn.9 We kunnen samen zoveel meer bereiken dan alleen.10 Gods plan van geluk zou in duigen vallen als zijn kinderen van elkaar geïsoleerd bleven.

De recente pandemie is uniek in die zin dat zij iedereen in de wereld nagenoeg tegelijk trof. Hoewel sommige mensen meer hebben geleden dan andere, zijn we er allemaal op de een of andere manier mee geconfronteerd. En ons gemeenschappelijke probleem heeft het in zich om Gods kinderen als nooit tevoren bij elkaar te brengen. Daarom vraag ik u of dit gedeelde probleem u dichter bij uw medemens heeft gebracht – dichter bij uw broeders en zusters aan de overkant van de straat en over de hele wereld.

Op dit punt kunnen we ons door de twee grote geboden laten leiden: het eerste, God liefhebben, en het tweede, onze naasten liefhebben.11 We tonen onze liefde door anderen te helpen.

Als u weet dat iemand eenzaam is, maak dan contact, zelfs als u zich ook eenzaam voelt! U hoeft geen reden of boodschap te hebben of gelegenheid te zoeken. Zeg gewoon hallo en toon uw liefde. De technologie kan u helpen. Pandemie of niet, ieder kostbaar kind van God moet weten dat hij of zij er niet alleen voor staat!

Les 3: De taak van uw priesterschapsquorum houdt meer in dan alleen een vergadering

Tijdens de pandemie zijn de zondagse quorumvergaderingen een tijdje opgeschort. Sommige quorums komen nu virtueel bijeen. Toch is het niet de bedoeling dat het werk dat de Heer aan priesterschapsquorums heeft gegeven, tot een vergadering beperkt blijft. Vergaderen is slechts een klein deel van de opdracht van een quorum.

Broeders van de Aäronische-priesterschaps- en ouderlingenquorums, verruim uw visie van het doel van quorums. Hoe zou de Heer willen dat u uw quorum inzet om nu zijn werk te doen? Zoek openbaring van de Heer. Verootmoedig uzelf! Stel vragen! Luister! Als u als leider geroepen bent, overleg dan in uw presidium en met de quorumleden. Wat uw priesterschapsambt of roeping ook is, laat God zegevieren in uw toewijding als lid van uw quorum en in uw quorumwerk. Beleef met vreugde de rechtschapenheid die u zult teweegbrengen, doordat u ‘gedreven voor een goede zaak werkzaam [bent]’.12 Quorums bevinden zich in een unieke positie om de vergadering van Israël aan beide zijden van de sluier te bespoedigen.

Les 4: We horen Jezus Christus beter als we stil zijn

We leven in een tijd waarover lang geleden al is geprofeteerd dat ‘alle dingen in beroering [zullen] zijn; en stellig zal het hart van de mensen het begeven, want alle mensen zullen door vrees bevangen worden’.13 Dat was zo vóór de pandemie, en ook daarna zal het zo zijn. De beroering in de wereld zal blijven toenemen. Daarentegen is de stem van de Heer ‘geen stem […] van daverend rumoer, maar [een] zachte stem van een volmaakte mildheid, als een fluistering, en toch [dringt] zij door tot in het diepste van de ziel’.14 Om die stille, zachte stem te horen, moet u ook stil zijn!15

Door de pandemie zijn er lange tijd geen activiteiten geweest die normaliter ons leven vulden. Binnenkort staat het ons vrij om die tijd weer met het rumoer en de beroering van de wereld te vullen. Of we kunnen onze tijd gebruiken om de stem van de Heer te horen, die ons zijn raad, troost en vrede influistert. Stiltetijd is gewijde tijd – tijd die persoonlijke openbaring vergemakkelijkt en ons met vrede vervult.

Neem uzelf in acht en zorg dat u tijd voor uzelf en uw dierbaren hebt. Open uw hart in gebed voor God. Neem de tijd om uzelf in de Schriften te verdiepen en God in de tempel te aanbidden.

Geliefde broeders, de Heer wil dat we veel leren uit onze ervaringen met deze pandemie. Ik heb er maar vier behandeld. Ik nodig u uit om uw eigen lijstje te maken. Denk er zorgvuldig over na, en bespreek het met uw dierbaren.

Er wacht u, Gods verbondsgetrouwen, een stralende toekomst.16 De Heer zal in toenemende mate een beroep doen op zijn waardige dienstknechten, aan wie het priesterschap is gegeven om de mensheid te zegenen, troosten en versterken, en de wereld en haar volken op zijn wederkomst voor te bereiden. Wij moeten zorgen dat we geschikt zijn voor de gewijde ordening die we hebben ontvangen. Dat kunnen we! Dat getuig ik, met liefde voor ieder van u, geliefde broeders, in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.