2021
Denk aan de weg terug naar huis
Mei 2021


Denk aan de weg terug naar huis

We kunnen het volmaakte voorbeeld van Jezus Christus volgen, en de reis naar ons eeuwige thuis is uitsluitend mogelijk dankzij zijn leringen, zijn leven en zijn zoenoffer.

In 1946 was de jonge onderzoeker Arthur Hasler op stap langs een bergstroom in de buurt van zijn ouderlijk huis. Hij maakte toen iets mee wat tot een belangrijke ontdekking leidde over de manier waarop vissen de weg terug naar hun rivier van oorsprong vinden.

Hij beklom een berg die uit het zicht was van de waterval waar hij als kind dol op was, en toen kwam er ineens een vergeten herinnering bij Hasler op. Hij zei: ‘Toen een koel briesje met de geur van mos en akelei om de rotspartij heen kwam, zag ik de details van die waterval met zijn ligging in de bergen plotseling helder voor me.’1

Die geuren brachten de herinneringen uit zijn kinderjaren tot leven en deden hem aan thuis denken.

Als geuren zulke herinneringen in hem opriepen, dan – zo meende hij – zouden geuren misschien net zulke herinneringen opwekken in zalmen die, na jaren in de oceaan, naar hun geboorterivier terugkeren om kuit te schieten.

Naar aanleiding van deze ervaring toonde Hasler samen met andere onderzoekers aan dat zalmen de geuren exact onthouden waardoor ze duizenden kilometers zo kunnen navigeren dat ze de weg van de zee terug naar huis vinden.

Ik concludeer hieruit dat een van de belangrijke dingen die we in dit leven kunnen doen, is ons het pad terug naar onze hemelse Vader herinneren en herkennen, en onze reis op dat pad vreugdevol vervolgen.

Ik denk aan vier geheugensteuntjes die onze gevoelens over ons hemelse thuis kunnen doen opleven als we ze consequent gebruiken en toepassen.

Ten eerste: wij kunnen eraan denken dat we kinderen van God zijn

Wij hebben allen een goddelijke oorsprong. Weten dat we kinderen van God zijn en dat Hij wil dat we bij Hem terugkeren, is een van de eerste stappen op onze reis terug naar ons hemelse thuis.

Herinner uzelf aan dat erfgoed. Neem regelmatig de tijd om uw geestelijk immuunsysteem op te peppen door te denken aan de zegeningen die u van de Heer hebt ontvangen. Heb vertrouwen in de wegwijzers die u van Hem gekregen hebt, en kijk niet uitsluitend naar de wereld om uw persoonlijke waarde te meten en de weg te vinden.

Onlangs ging ik op bezoek bij iemand om wie ik geef, nadat ze in het ziekenhuis had gelegen. Ze vertelde me vol emotie dat ze daar in dat ziekenhuisbed slechts één verlangen had: dat iemand ‘Ik ben een kind van God’ voor haar zong. Alleen die gedachte, zei ze, gaf haar de gemoedsrust die ze in die tijd van beproeving nodig had.

Weten wie je bent, verandert hoe je je voelt en wat je doet.

Doordat je begrijpt wie je bent, ben je beter voorbereid om de weg terug naar je hemelse thuis te herkennen en onthouden, en ernaar te verlangen.

Ten tweede: wij kunnen denken aan het fundament dat ons beschermt

Wij worden sterk als we rechtschapen, integer, en trouw aan onze hemelse Vader en Jezus Christus blijven, zelfs wanneer anderen de geboden en de heilsbeginselen volledig veronachtzamen.2

In het Boek van Mormon leerde Helaman zijn zoons dat ze hun fundament op Jezus Christus moesten bouwen, zodat ze de kracht zouden hebben om de verleidingen van de tegenstander te weerstaan. Satans krachtige winden en stormen striemen ons, maar ze hebben geen macht om ons neer te sleuren als wij ons vertrouwen in de veiligste bron stellen, namelijk onze Verlosser.3

Ik weet uit eigen ervaring dat we hulp van Hem zullen ontvangen als we besluiten naar zijn stem te luisteren en Hem te volgen. We ontwikkelen dan een breder perspectief op onze omstandigheden en een dieper begrip van de zin van het leven. We zullen een geestelijke bezieling ondervinden die ons naar huis leidt.

Ten derde: wij kunnen denken aan het gebed

In deze tijd kunnen we met een enkele klik of via spraakbesturing een antwoord zoeken op vrijwel ieder vraagstuk in de onmetelijke hoeveelheid data die in een uitgebreid, ingewikkeld netwerk van computers is opgeslagen en geordend.

Aan de andere kant hebben we de eenvoudige uitnodiging om voor antwoorden bij de hemel aan te kloppen. ‘Bid altijd, en Ik zal mijn Geest op u uitstorten.’ En dan belooft de Heer: ‘En groot zal uw zegen zijn – ja, groter dan wanneer u aardse schatten zou verkrijgen.’4

Onze hemelse Vader denkt aan ieder van ons en staat klaar om naar onze gebeden te luisteren. Als we eraan denken om te bidden, ontvangen we zijn schragende liefde. En hoe meer we in de naam van Christus tot onze Vader in de hemel bidden, des te meer brengen we de Heiland in ons leven, en des te beter herkennen we het door Hem gewezen pad naar ons hemelse thuis.

Ten vierde: wij kunnen eraan denken om anderen te dienen

Als we ernaar streven Jezus Christus te volgen door anderen hulpvaardig en vriendelijk te bejegenen, verbeteren we deze wereld.

Onze daden kunnen de mensen om ons heen tot zegen zijn, en ook onszelf. Liefdevol dienstbetoon maakt het leven van zowel de gever als de ontvanger zinvoller.

Onderschat niet uw vermogen om anderen door uw dienende daden en uw voorbeeld van dienstbaarheid ten goede te beïnvloeden.

Anderen liefdevol dienen leidt ons langs het pad naar ons hemelse thuis – het pad waarop we als de Heiland worden.

In 1975 moesten Arnaldo en Eugenia Teles Grilo en hun kinderen als gevolg van een burgeroorlog hun huis en alles wat ze door decennia hard werken hadden opgebouwd, achterlaten. In hun vaderland, Portugal, moesten broeder en zuster Teles Grilo weer helemaal opnieuw beginnen. Maar jaren later, nadat ze lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waren geworden, zeiden ze: ‘We waren alles kwijtgeraakt wat we hadden, maar dat was goed, want het dwong ons om het belang van eeuwige zegeningen te overdenken.’5

Ze raakten hun aardse huis kwijt, maar vonden de weg terug naar hun hemelse thuis.

Wat u ook moet achterlaten om het pad naar huis te volgen zal eens helemaal geen offer meer lijken.

We kunnen het volmaakte voorbeeld van Jezus Christus volgen, en de reis naar ons eeuwige thuis is uitsluitend mogelijk dankzij zijn leringen, zijn leven en zijn zoenoffer, waaronder zijn dood en glorierijke opstanding.

Ik nodig u uit de vreugde te voelen die ons ten deel valt als we eraan denken dat we kinderen van God zijn en dat Hij de wereld zo heeft liefgehad dat Hij zijn Zoon gezonden heeft6 om ons de weg te wijzen. Ik nodig u uit om eraan te denken getrouw te zijn, uw leven op de Heiland te richten en uw fundament op Hem te bouwen. Denk op uw reis aan het gebed, en help anderen onderweg.

Geliefde broeders en zusters, op deze paaszondag getuig ik dat Jezus Christus de Verlosser en Heiland van de wereld is. Alleen Hij kan ons naar het feestmaal van een vreugdevol leven voorgaan en ons op onze reis leiden. Mogen we aan ons hemelse thuis denken en Hem daarheen volgen. In de naam van Jezus Christus. Amen.