2021
Zij vermogen niets, wij kunnen niet vallen
Mei 2021


Zij vermogen niets, wij kunnen niet vallen

Als we op Jezus Christus als fundament bouwen, kunnen wij niet vallen!

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft tijdens de afgelopen algemene conferentie gezegd: ‘In deze zware tijden waar de apostel Paulus van geprofeteerd heeft, doet Satan niet eens meer moeite om zijn aanvallen op Gods plan te verbergen. Het kwaad wordt aangemoedigd en woekert in overvloed. Daarom kunnen we alleen geestelijk overleven als we ons vast voornemen om God in ons leven te laten zegevieren, naar zijn stem te luisteren, en onze energie voor de vergadering van Israël in te zetten.’1

Als we de uitnodiging van de profeet overdenken om naar Gods stem te leren luisteren, is ons hart dan vastbesloten of verstokt? Laten we denken aan de raad in Jakob 6:6: ‘Ja, indien u heden zijn stem wilt horen, verstok dan uw hart niet; want waarom wilt u sterven?’ Laten wij vastbesloten zijn om God in ons leven te laten zegevieren.

Maar hoe kunnen wij God laten zegevieren en niet de tegenstander? In Leer en Verbonden 6:34 lezen we: ‘Vrees dus niet, kleine kudde; doe het goede; laten aarde en hel tegen u samenspannen, want indien u bent gebouwd op mijn rots, vermogen zij niets.’ Dat is een belangrijke belofte. Hoewel aarde en hel tegen ons kunnen samenspannen, kunnen ze niets uitrichten als we ervoor kiezen om God te laten zegevieren door ons leven op zijn rots te bouwen.

Jezus Christus vertelde in zijn leringen aan zijn discipelen over een wijze en een dwaze man, zoals in Mattheüs 7 in het Nieuwe Testament staat. Misschien hebt u het jeugdwerkliedje ‘De wijze en de dwaze man’ gehoord.2 Als u de tijd neemt om de vier strofen te vergelijken, zult u zien dat strofe 1 en 2 erg op strofe 3 en 4 lijken. De wijze en de dwaze man waren allebei een huis aan het bouwen. Beiden wilden hun gezin een veilige en comfortabele woning geven. Ze wilden voor altijd samen gelukkig zijn, net als u en ik. Ze kwamen in dezelfde situatie terecht: ‘de regen stroomde neer en de vloed kwam snel op.’ We zingen dat zes keer in dit liedje. Het enige verschil is dat de wijze man zijn huis op een rots had gebouwd en het huis bleef staan, terwijl de dwaze man zijn huis op het zand had gebouwd en zijn huis instortte. Het doet er dus echt toe waar ons fundament uit bestaat, en dat heeft een beslissende uitwerking op de uiteindelijke, eeuwige uitkomst.

Ik hoop en bid dat wij allemaal dat vaste fundament zullen vinden en aanhouden bij het vestigen van ons toekomstige leven. We worden in Helaman 5:12 hieraan herinnerd: ‘En nu, mijn zonen, bedenk, bedenk, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God, dat jullie je fundament moeten bouwen; zodat, wanneer de duivel zijn krachtige winden zendt, ja, zijn pijlen in de wervelwind, ja, wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm jullie zullen striemen, die geen macht over jullie zullen hebben om jullie neer te sleuren in de afgrond van ellende en eindeloos wee, wegens de rots waarop jullie zijn gebouwd, die een vast fundament is; en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen.’

Dat is Gods belofte! Als we op Jezus Christus als fundament bouwen, kunnen wij niet vallen! Als we getrouw tot het einde toe volharden, zal God ons helpen om ons leven op zijn rots te bouwen, en zullen de poorten van de hel ons niet overweldigen (zie Leer en Verbonden 10:69). We mogen dan niet in staat zijn om alles wat komen gaat te veranderen, maar we kunnen wél kiezen hoe we ons erop voorbereiden.

Sommigen onder ons denken misschien: het evangelie is goed, dus we moeten er misschien eens per week aandacht aan besteden. Maar eens per week naar de kerk gaan, is niet genoeg om op de rots te bouwen. Ons hele leven zou om het evangelie van Jezus Christus moeten draaien. Het evangelie is geen deel van ons leven, ons leven is in feite een onderdeel van het evangelie van Jezus Christus. Denk daar maar eens over na. Is dat niet waar? Ons sterfelijke leven is slechts een onderdeel van het hele plan van heil en verhoging.

God is onze hemelse Vader. Hij heeft ons allemaal lief. Hij kent ons potentieel beter dan wij dat zelf kennen. Hij is niet alleen op de hoogte van de details van ons leven. God kent de details van de details van de details van ons leven.

Volg alstublieft de wijze raad van onze levende profeet, president Nelson, op. In Leer en Verbonden 21:5–6 staat:

‘Want zijn woord zult u aanvaarden, alsof uit mijn eigen mond, in alle geduld en geloof.

‘Want door die dingen te doen, zullen de poorten van de hel u niet overweldigen; ja, en de Here God zal de machten van duisternis voor u uit verjagen, en de hemelen doen schudden voor uw welzijn en de heerlijkheid van zijn naam.’

Om die reden vermogen zij niets, en kunnen wij niet vallen!

Ik getuig tot u dat Christus weer zal komen, net als Hij de eerste keer is gekomen. Maar dit keer zal het met grote heerlijkheid en majesteit zijn. Ik hoop en bid dat ik klaar zal zijn om Hem te ontvangen, hetzij aan deze kant van de sluier, hetzij aan de andere kant. Bij onze paasviering in deze heerlijke tijd van het jaar hoop ik dat ik door de verzoenende macht van Jezus Christus en de kracht van zijn opstanding (zie Moroni 7:41) in staat zal zijn om naar mijn Schepper toe te gaan en ‘dank U’ te zeggen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 95.

  2. ‘De wijze en de dwaze man’, Kinderliedjes, p. 132.