2021
Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?
Mei 2021


Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?

Jezus Christus heeft alles gedaan wat wij nodig hebben om onze aardse reis te volbrengen en de eindbestemming in het plan van onze hemelse Vader te bereiken.

Jaren geleden sprak ik tijdens de zaterdagavondbijeenkomst van een ringconferentie met een vrouw. Haar vrienden hadden haar gevraagd om na jaren inactiviteit weer naar de kerk te komen. Maar ze kon geen enkele reden bedenken waarom ze dat zou doen. Ik wilde haar aanmoedigen en zei: ‘Als u bedenkt wat de Heiland voor u heeft gedaan, hebt u veel redenen om Hem weer te aanbidden en te dienen.’ Haar antwoord verraste me: ‘Wat heeft Hij dan voor mij gedaan?’

Afbeelding
De wederkomst

Wat heeft Jezus Christus voor ieder van ons gedaan? Hij heeft alles gedaan wat wij nodig hebben om onze aardse reis te volbrengen en de eindbestemming in het plan van onze hemelse Vader te bereiken. Ik wil vier belangrijke kenmerken van dat plan bespreken. In elk kenmerk staat zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus, centraal. De beweegreden achter dit alles is ‘de liefde van God, die zich alom uitstort in het hart van de mensenkinderen; daarom is zij boven alles het begerenswaardigst’ (1 Nephi 11:22).

I.

Aan de vooravond van paaszondag is het passend om het eerst over de opstanding van Jezus Christus te hebben. De opstanding uit de dood is de geruststellende persoonlijke pijler van ons geloof. Ze geeft onze leer betekenis, motiveert ons gedrag en geeft ons hoop op de toekomst.

Omdat wij de verslagen over de letterlijke opstanding van Jezus Christus in de Bijbel en in het Boek van Mormon geloven, aanvaarden we ook de talloze Schriftuurlijke leringen dat er een soortgelijke opstanding zal plaatsvinden voor iedereen die op deze aarde heeft geleefd.1 Jezus heeft gezegd: ‘Want Ik leef en u zult leven’ (Johannes 14:19). En een van zijn apostelen heeft verklaard dat ‘de doden als onvergankelijke mensen opgewekt [zullen] worden’ en dat ‘dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed [zal] hebben’ (1 Korinthe 15:52, 54).

Afbeelding
De opstanding

Maar de opstanding biedt ons meer dan gegarandeerde onsterfelijkheid. Ze verandert onze kijk op het sterfelijk leven.

De opstanding geeft ons perspectief en kracht om onze aardse moeilijkheden en die van onze dierbaren te doorstaan. Ze geeft ons een nieuwe kijk op de lichamelijke, mentale of emotionele gebreken waarmee we zijn geboren of die we later krijgen. Ze geeft ons de kracht om verdriet, mislukking en frustratie te doorstaan. Ieder van ons zal sowieso opstaan, dus onze sterfelijke gebreken en tegenspoed zijn slechts tijdelijk.

De opstanding is ook een krachtige stimulans om tijdens ons aardse leven de geboden van God te onderhouden. Wanneer we uit de dood opstaan en het geprofeteerde laatste oordeel wordt geveld, willen we in aanmerking komen voor de mooiste zegeningen die aan herrezen personen beloofd zijn.2

Afbeelding
We kunnen eeuwig als familie samen zijn.

Bovendien is de belofte dat we in het hiernamaals met onze familie samen kunnen zijn – met onze man of vrouw, kinderen, ouders en nakomelingen – een krachtige stimulans om onze taken in het gezin te vervullen. Ze helpt ons ook om in liefde samen te leven en troost ons bij de dood van onze dierbaren. We weten dat afscheid slechts tijdelijk is, en we kijken uit naar een vreugdevolle hereniging en omgang. De opstanding geeft ons hoop en de kracht om geduldig te wachten. Ze helpt ons ook om moedig en waardig in onze eigen dood te berusten, zelfs als die vroegtijdig is.

Al deze gevolgen van de opstanding maken deel uit van het eerste antwoord op de vraag ‘Wat heeft Jezus Christus voor mij gedaan?’

II.

Voor de meesten van ons is de kans om vergeving van onze zonden te krijgen de belangrijkste betekenis van de verzoening van Jezus Christus. We zingen eerbiedig:

Onschuldig vloeide eens zijn bloed

als losprijs voor de mens.

Zijn leven gaf Hij ons tot heil,

vervullend ’s Vaders wens.3

Onze Heiland en Verlosser doorstond onvoorstelbaar leed om de zonden te verzoenen van allen die zich bekeren. Dat zoenoffer bood het grootste goed, het zuivere, onbevlekte Lam, voor de grootste mate van het kwaad, de zonden van de hele wereld. Het biedt ieder van ons de kans om van onze zonden gereinigd te worden, zodat we bij God, onze eeuwige Vader, kunnen terugkeren. Al Gods kinderen kunnen die kans aangrijpen. We zingen:

’t Verbaast mij dat Hij van omhoog kwam en stierf voor mij,

voor mij, zo weerspannig, en ’t leven verwierf voor mij,

dat Hij zelfs tot mij in zijn liefd’ zonder peil zich buigt.4

Het prachtige, onbegrijpelijke effect van de verzoening van Jezus Christus is een gevolg van Gods liefde voor ieder van ons. Ze bekrachtigt zijn uitspraak dat ‘de waarde van zielen’ – van alle zielen – ‘groot is in de ogen van God’ (Leer en Verbonden 18:10). In de Bijbel legt Jezus Christus uit hoezeer onze Vader in de hemel ons liefheeft: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Johannes 3:16). In hedendaagse openbaring heeft onze Verlosser, Jezus Christus, verklaard dat Hij ‘de wereld alzo heeft liefgehad dat Hij zijn eigen leven heeft gegeven, opdat zovelen als er geloven, zonen van God zullen worden’ (Leer en Verbonden 34:3).

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus eindigt met deze leer: als wij ‘volmaakt’ en ‘geheiligd in Christus’ willen worden, moeten wij ‘God liefheb[ben] met al [onze] macht, verstand en kracht’ (Moroni 10:32–33). We moeten zijn plan, dat door liefde is ontstaan, met liefde ontvangen.

III.

Wat heeft onze Heiland, Jezus Christus, nog meer voor ons gedaan? Jezus heeft ons bij monde van zijn profeten en door zijn persoonlijke bediening in het heilsplan onderwezen. Dit plan omvat de schepping, het doel van het leven, de noodzaak van tegenstelling en de gave van keuzevrijheid. Hij heeft ons ook uitgelegd welke geboden en verbonden we moeten naleven en welke verordeningen we moeten ontvangen om bij onze hemelse Ouders terug te keren.

Afbeelding
De Bergrede

In de Bijbel staat deze lering: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12). En in hedendaagse openbaring lezen we: ‘Zie, Ik ben Jezus Christus, […] een licht dat niet in de duisternis kan worden verborgen’ (Leer en Verbonden 14:9). Als we zijn leringen volgen, verlicht Hij ons pad in dit leven en stelt Hij onze bestemming in het hiernamaals zeker.

Omdat Hij ons liefheeft, vraagt Hij ons om ons op Hem te richten in plaats van op wereldse dingen. In zijn meesterlijke rede over het Brood des levens zei Jezus dat we wereldse dingen niet op de eerste plaats moeten zetten – dingen die ons aardse leven in stand houden, maar ons niet helpen om het eeuwige leven te beërven.5 Jezus heeft ons keer op keer uitgenodigd: ‘Volg Mij.’6

IV.

Tot slot staat er in het Boek van Mormon dat Jezus Christus als onderdeel van zijn verzoening ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen [heeft] doorstaan; en wel opdat het woord wordt vervuld dat zegt dat Hij de pijnen en ziekten van zijn volk op Zich zal nemen’ (Alma 7:11).

Waarom heeft onze Heiland ‘allerlei’ aardse moeilijkheden doorstaan? Alma legt uit: ‘En Hij zal hun zwakheden op Zich nemen, opdat zijn binnenste met barmhartigheid zal worden vervuld, naar het vlees, opdat Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:12).

Afbeelding
Christus in Gethsémané

Onze Heiland voelt en kent onze verleidingen, onze worstelingen, ons hartzeer en ons leed, want Hij heeft die als onderdeel van zijn verzoening vrijwillig ondervonden. Andere Schriftteksten bevestigen dit. In het Nieuwe Testament lezen we: ‘Waarin Hij Zelf geleden heeft, toen Hij verzocht werd, kan Hij hen die verzocht worden, te hulp komen’ (Hebreeën 2:18). In Jesaja staat: ‘Wees niet bevreesd, want Ik ben met u. […] Ik sterk u, ook help Ik u’ (Jesaja 41:10). Wanneer wij aards leed ondervinden, doen we er goed aan te bedenken dat onze Heiland die pijn ook heeft gevoeld, en dat Hij ons door zijn verzoening de kracht biedt om die te verdragen.

De profeet Joseph Smith heeft dit alles in het derde geloofsartikel samengevat: ‘Wij geloven dat door de verzoening van Christus de gehele mensheid kan worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie.’

‘Wat heeft Jezus Christus dan voor mij gedaan?’ vroeg die zuster. Volgens het plan van onze hemelse Vader heeft Hij ‘de hemelen en de aarde […] geschapen’ (Leer en Verbonden 14:9), zodat ieder van ons de sterfelijke ervaring krijgt die nodig is om onze goddelijke bestemming te bereiken. Als onderdeel van het plan van de Vader heeft de opstanding van Jezus Christus de dood overwonnen om de onsterfelijkheid van alle mensen te garanderen. Het zoenoffer van Jezus Christus biedt ieder van ons de kans om ons van onze zonden te bekeren en rein naar ons hemelse thuis terug te keren. Zijn geboden en verbonden wijzen ons de weg. En dankzij zijn priesterschap hebben we het gezag om de verordeningen te verrichten die nodig zijn om die bestemming te bereiken. En onze Heiland heeft al onze pijnen en zwakheden op Zich genomen, zodat Hij zou weten hoe Hij ons in onze moeilijkheden kan sterken.

Afbeelding
Jezus Christus

Jezus Christus heeft dit alles gedaan omdat Hij al Gods kinderen liefheeft. Liefde is de motivatie voor dit alles, en is dat sinds het begin geweest. God heeft ons in hedendaagse openbaring verteld dat Hij man en vrouw heeft geschapen ‘naar zijn eigen beeld […] en hun geboden heeft gegeven dat zij Hem […] moeten liefhebben en dienen’ (Leer en Verbonden 20:18–19).

Ik getuig hiervan en bid dat we wat onze Heiland voor ons allen heeft gedaan indachtig zullen zijn, en dat we Hem zullen liefhebben en dienen. In de naam van Jezus Christus. Amen.