2014
Hvordan kan det å kjenne Guddommen forandre meg?
Januar 2014


Hvordan kan kunnskap om Guddommen forandre meg?

Fem prinsipper om Guddommen kan være utslagsgivende for ditt liv.

Bilde
Aaronic Priesthood meeting in Manaus, Brazil.

Joseph Smith sa: “Det er evangeliets første prinsipp med bestemthet å kjenne Guds karakter.”1 Det vi vet om Guddommen kan endre vår livsførsel, ikke bare når det gjelder store ting, men i små, hverdagslige ting. Overvei hvordan din kunnskap om Guddommen påvirker ditt liv mens du leser om disse fem prinsippene.

Guddommen elsker oss og ønsker det beste for oss.

Guddommens medlemmer er evige og allmektige, men er likevel opptatt av at vi er lykkelige og har det bra. President Gordon B. Hinckley (1910-2008) vitnet: “De er interessert i oss, og vi er gjenstand for deres store interesse. De er tilgjengelige for hver enkelt av oss. Vi henvender oss til Faderen gjennom Sønnen. Han er vår talsmann ved Guds trone. Hvor fantastisk er det ikke at vi slik kan tale til Faderen i Sønnens navn.”2

Fordi medlemmene av Guddommen elsker oss og ønsker det beste for oss, er våre valg viktige, spesielt de små tingene vi gjør hver dag som bringer oss nærmere dem. Vi har ubegrensede muligheter, og Gud verdsetter at vi lykkes, selv i små saker.

Vår himmelske Fader ga oss alt.

Vi vet at vår himmelske Fader har gitt oss alt, så vi skulle forsøke å se hans hånd og være takknemlige. Når vi er takknemlige, handler vi annerledes. President Thomas S. Monson lovet at “vi kan løfte oss selv og andre når vi nekter å dvele ved negative tanker og heller fremelsker en takknemlig holdning i vårt hjerte”.3

Fordi alt vi har kommer fra Gud (se Mosiah 2:20-21; L&p 59:21), kan vår takknemlighet gjøre oss mer villige til å dele med andre. Dette omfatter vår tid og våre talenter så vel som våre materielle velsignelser.

Vår himmelske Fader er barmhjertig.

Guds gjerning og herlighet er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Han ønsker at vi skal lykkes, derfor tilbyr han oss tilgivelse for det gale vi gjør. Hans barmhjertighet tilgir oss også når vi begår de samme feiltrinnene igjen. Vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd vil hjelpe oss å forandre oss.

Guds barmhjertighet lærer oss å være tilgivende. President Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap, har sagt: “Fordi Gud elsker oss så høyt, må også vi elske og tilgi hverandre.”4 Dette innbefatter å tilgi oss selv.

Jesus Kristus led for oss.

Gjennom forsoningen opplevde Frelseren alle våre smerter og all vår sorg (se Alma 7:11-13). Hvis vi har en vanskelig dag og føler at ingen forstår, kan vi vite at Frelseren virkelig forstår. Og når vi har en herlig dag og ønsker å ha noen å dele den med, er Frelseren der for oss. Han ønsker å dele våre gleder med oss, slik han deler våre smerter.

Den hellige ånd leder oss.

Jesus Kristus lovet sine apostler at Trøsteren, eller Den hellige ånd, alltid kunne være med dem for å undervise og trøste dem (se Johannes 14:16-17, 26-27). Vi kan også ha Den hellige ånds gave til å veilede oss. Og vi kan stole på at svarene Den hellige ånd gir, vil hjelpe oss. Med hans veiledning kan vi være i stadig kontakt med Guddommen. Når vi retter oss etter tilskyndelsene vi mottar, vil vi begynne å bli enda bedre kjent med dem.

Noter

  1. Joseph Smith, i History of the Church, 6:305.

  2. Gordon B. Hinckley, “Jeg tror på disse tre,” Liahona, juli 2006, 8.

  3. Thomas S. Monson, “Den guddommelige gave takknemlighet,” Liahona, nov. 2010, 88.

  4. Dieter F. Uchtdorf, “De barmhjertige skal finne barmhjertighet,” Liahona, mai 2012, 76.

Søndagsleksjoner

Denne månedens tema: Guddommen

Fotoillustrasjoner: Welden C. Andersen og Matthew Reier; Det første syn, av Del Parson; Kristus i Getsemane, av Harry Anderson