2014
Kan Han se meg?
Januar 2014


Til vi ses igjen

Kan Han se meg?

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Daniel løp inn i hagen og spurte meg: “Vil Gud smile til meg hvis jeg ser opp mot himmelen og smiler?”

Det var morgen samme dag som min sønn, Daniel, skulle begynne på førskolen, og han var litt bekymret for å dra hjemmefra og være på skolen. Jeg ønsket å være sikker på at han var forberedt til å møte utfordringene i den “virkelige verden”. Jeg fortalte Daniel at jeg kom til å savne ham svært mens han var borte. Jeg forsikret ham om at selv om jeg ikke kunne være sammen med ham på førskolen, trengte han aldri være redd eller ensom, for hans Fader i himmelen ville passe på ham. Jeg minnet ham på at han når som helst og hvor som helst kunne be og at Gud alltid ville høre ham.

Daniel, som så vidt var fem år gammel, hørte godt etter mens jeg snakket. Etter at han hadde tenkt litt, sa han: “Kan han se meg når jeg er hjemme?”

“Ja,” forsikret jeg ham om.

“Kan han se meg når jeg er ute?” spurte han.

“Ja, han kan alltid se deg,” svarte jeg.

Med tilfreds uttrykk løp Daniel straks ut i hagen. Jeg fulgte like etter ham. Daniel så opp mot den skyfrie, blå himmelen og spurte: “Hvis jeg ser opp på himmelen og smiler, vil han se meg og smile tilbake til meg?”

Jeg fikk klump i halsen og så rørt at jeg ikke kunne snakke, så jeg nikket “Ja!”

Daniel, som fremdeles så opp mot himmelen, denne gangen med sammenknepne øyne og fullkommen barnslig tro, spurte så tankefullt: “Kan jeg se ham?”

“Du ser ham kanskje ikke,” svarte jeg, “men du vil vite at han er der fordi du føler hans smil i ditt hjerte.”

Daniel stod smilende mens han stirret inn i himmelen. Av det fredsommelige uttrykket på hans engleaktige ansikt visste jeg at han opplevde det guddommelige smil dypt inne i sin sjel.

Av barnemunn lærer vi meget om ren tro – den tro vi håper de vil holde fast ved for evig. Selv om livet er godt, er det ikke til å unngå at det noen ganger er vanskelig. Vi ber om at deres tro vil holde dem oppe.

Når det blir tøft for meg, minnes jeg Daniels eksempel, og med all den barnlige tro en voksen kan samle, ser også jeg søkende mot himmelen og spør: “Kan Han se meg?” Som Daniel undres jeg deretter stille: “Kan jeg se Ham?” Når jeg overveier all den milde barmhjertig han har vist meg i livet, bekrefter Den hellige ånd at jeg virkelig har følt min himmelske Faders kjærlighet. Fornyet i min tro og inspirert ved håp forsikrer Ånden meg om at jeg alltid kan.

Fotoillustrasjon: Welden C. Andersen; bakgrunn: Craig Dimond