2014
Adam
Januar 2014


Profeter i Det gamle testamente

Adam

“Få mennesker har vært mer direkte engasjert i frelsesplanen enn mennesket Adam.”1

De fleste mennesker vet at jeg var det første menneske på jorden, men mange vet ikke at jeg hadde en spesiell oppgave før jeg kom til jorden. I det førjordiske liv ledet jeg Guds hær mot Satans hær i striden i himmelen,2 og jeg hjalp Jesus Kristus å skape jorden.3 Jeg var kjent som Mikael, noe som betyr en “som er lik Gud”.4

Gud valgte meg til å være det første menneske på jorden og satte meg i Edens have, et paradis med mange slags planter og dyr. Han blåste “livets ånde” i meg5 og ga meg et nytt navn: Adam.6

Gud befalte min hustru, Eva, og meg å ikke spise av treet til kunnskap om godt og ondt.7 Hvis vi ikke spiste frukten, kunne vi bli værende i haven for alltid, men vi ville ikke være i stand til å “ha fremgang ved å oppleve motsetninger i jordelivet”8 eller få barn.9 Vi måtte selv velge.

Fordi vi valgte å spise frukten, måtte vi forlate haven og Guds nærhet. Dette er kjent som Fallet. Vi ble dødelige, opplevde både det gode og dårlige i livet, og bragte barn til jorden.10

Gud visste at Fallet ville skje. – Han sendte Jesus Kristus til å sone for våre synder og overvinne døden slik at vi og våre barn kunne gå tilbake til ham.11

Eva og jeg lærte om Jesu Kristi evangelium – innbefattet tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp, det å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden, – og vi lærte våre barn dette.12

På grunn av mine erfaringer ble mine øyne åpnet, og jeg opplevde glede i dette livet.13 Husk at også du kan føle Guds kjærlighet og vende tilbake til ham hvis du følger Jesus Kristus,14 slik jeg lærte å gjøre.

Fra v.: Maleri av Dan Baxter; Adam og Eva i haven, av Lowell Bruce Bennett; De forlater Edens have, av Joseph Brickey; Offeret, av Joseph Brickey; Adam og Eva underviser sine barn, av Del Parson; Adam ordinerer Set,av Del Parson; Adam-ondi-Ahman, av Del Parson; Erkeengelen Mikael overvinner Satan, av Guido Reni/Bridgeman Art Library/Getty Images; bakgrunn fra iStockphoto/Thinkstock