2014
Fra mørke til lys
Januar 2014


Vi taler om Kristus

Fra mørke til lys

Vi kan være sikre på at når vårt liv er mørkt, kan Jesus Kristus forvandle dette mørke til lys når vi oppriktig omvender oss.

Jeg har til tider følt at det ikke var noe håp for meg om å bli lykkelig eller vende tilbake til vår Fader i himmelen. For noen år siden ble jeg suspendert fra fellesskapet i Kirken. Jeg hadde levd et liv i stolthet og synd, og hadde hatt store lidelser på grunn av mine handlinger. Min forlovelse med kvinnen jeg elsket holdt ikke, mitt forhold til andre mennesker var dårlig, og jeg var ikke lykkelig.

Selv om jeg ønsket at jeg hadde valgt å være ydmyk lenge før dette, ble jeg tvunget til å ydmyke meg og søke å gjøre Herrens vilje. Jeg begynte å lese oftere i Skriftene, ba oftere og prøvde å hjelpe andre. Jeg prøvde å gjøre godt igjen de forholdene jeg så lenge hadde forsømt, inkludert mitt forhold til min himmelske Fader. Jeg ønsket virkelig en forandring i hjertet.

Jeg kjørte tidlig til skolen en dag, før soloppgang. Horisonten i øst glødet, og i vest var horisonten mørk med en fullmåne som forsvant bak den. Jeg hadde fått for vane å kommunisere med min himmelske Fader mens jeg kjørte. Mens jeg ba under denne kjøreturen, ble mitt sinn opplyst, og jeg fikk nytt håp.

Jeg innså at mitt liv glødet og ble stadig lysere, i likhet med horisonten i øst. Mørket oppløste seg, og mine synder, som var så store som fullmånen, var for nedadgående. De var ikke helt borte ennå, men jeg visste at de snart ville være det hvis jeg fortsatte å omvende meg oppriktig. Jeg hadde håp om at mitt liv en dag ville være like lyst som midt på dagen.

Med tiden og etter hvert som jeg ba om kjærlighet til min himmelske Fader og andre, ble jeg mer ydmyk. Større ydmykhet fikk meg til å tjene Gud og andre mer uselvisk, og mitt håp om evig liv og en bedre fremtid ble fornyet og styrket. Etter hvert som dette håpet vokste, tiltok også min tro på at min Frelser, Jesus Kristus, er mektig til å frelse og rense meg fra all urettferdighet. Jeg vet at Mormons ord er sanne: “Dere skal ha håp, gjennom Kristi forsoning og i hans oppstandelses kraft, om å bli oppreist til evig liv” (Moroni 7:41).

Foto © Shutterstock.com/Krivosheev Vitaly