2014
Den guddommelige Gud
Januar 2014


Evangeliets klassikere

Den guddommelige Gud

Gordon B. Hinckley, Kirkens 15. president, ble født 23. juni 1910. Han ble ordinert til apostel 5. oktober 1961, i en alder av 51 år, og 12. mars 1995 ble han oppholdt som Kirkens president.

Fra “Faderen, Sønnen og Den hellige ånd”, Lys over Norge, mars 1998, 3-9; store bokstaver og tegnsetting modernisert.

Bilde
President Gordon B. Hinckley

Vår tro på Gud den evige Fader, på hans Sønn Jesus Kristus og på Den hellige ånd er den viktigste læresetning i vår religion.

Da profeten Joseph fremsatte hovedpunktene i vår lære, satte han denne først:

“Vi tror på Gud den evige Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og på Den Hellige Ånd” (1. trosartikkel).

[Profeten forkynte også]: “Det første prinsipp i evangeliet er at vi med sikkerhet kjenner Guds karakter” (History of the Church, 6:305).

Disse enormt viktige og altomfattende erklæringer er i harmoni med Herrens ord: “Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3) …

Gud den evige Fader

Jeg tror på Gud, den evige Fader, uten utflukter eller reservasjon. Han er min Fader, min ånds Fader og alle menneskers ånders Fader. Han er den store Skaper, universets Herre… Han skapte mennesket i sitt bilde. Han er en person. Han er virkelig. Han er et individ. Han “har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets” (L&p 130:22).

I beretningen om jordens skapelse “sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse” (1 Mosebok 1:26).

Kan det sies tydeligere? Gjør det Gud mindre, som enkelte vil ha oss til å tro, at mennesket ble skapt i hans uttrykte bilde? De skulle heller føre til at alle menn og kvinner setter større pris på seg selv som en sønn eller datter av Gud…

…Da jeg som misjonær talte [i London, England, ble jeg avbrutt av en bråkmaker som sa]: “Hvorfor holder du deg ikke til Bibelens lære i Johannes der det står (4:24): ‘Gud er ånd’?”

Jeg slo opp i Bibelen min til det verset han siterte, og leste hele verset for ham: “Gud er ånd, og de som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.”

Jeg sa: “Selvfølgelig er Gud en ånd, og det er du også, i en kombinasjon av ånd og legeme som gjør deg til en levende person, og slik er det også med meg.”

Vi er alle tosidige med en åndelig og en fysisk del. Alle kjenner dødens realitet… og alle vet vi også at ånden lever videre som en individuell enhet, og at ånden og legemet en gang, ifølge den guddommelige plan som ble muliggjort ved Guds Sønns offer, vil bli gjenforenet. Jesu ord om at Gud er en ånd, benekter ikke at han har et legeme mer enn utsagnet om at jeg er en ånd, selv om jeg også har et legeme.

Jeg mener ikke at mitt legeme er likt hans i dets foredling, i dets evner, i dets skjønnhet og utstråling. Hans er evig. Mitt er dødelig. Men det bare øker min ærbødighet for ham… Jeg søker å elske ham av hele mitt hjerte, hele min makt, mitt sinn og min styrke. Hans visdom er større enn alle menneskers visdom. … Hans kjærlighet omfatter alle hans barn, og det er hans gjerning og hans herlighet å tilveiebringe sine sønner og døtre udødelighet og evig liv… (se Moses 1:39) …

Vår Herre Jesus Kristus

Jeg tror på vår Herre Jesus Kristus, Sønn av den evige, levende Gud. Jeg tror på ham som Faderens førstefødte og Faderens enbårne i kjødet. Jeg tror på ham som et enkeltindivid, separat og adskilt fra Faderen…

Jeg tror at han er det eneste fullkomne menneske som har vandret på jorden. Jeg tror at vi i hans ord finner det lys og den sannhet som, hvis det blir fulgt, vil frelse verden og gi menneskene opphøyelse. Jeg tror at i hans prestedømme finnes Guds myndighet – kraft til å velsigne, kraft til å helbrede, kraft til å styre i Guds saker på jorden, kraft til å binde i himmelen det som bindes på jorden.

Jeg tror at han ved sitt sonoffer, at han ga sitt liv på Golgata, sonet for menneskenes synder og lettet oss for syndebyrden hvis vi vil forsake det onde og følge ham. Jeg tror på realiteten og kraften i hans oppstandelse. … Jeg tror at hver enkelt av oss ved hans forsoning… tilbys den gave å oppstå fra de døde. Jeg tror videre at det ved dette offer gis alle menn og kvinner, alle sønner og døtre av Gud, anledning til evig liv og opphøyelse i vår Faders rike, når vi… retter oss etter hans bud.

Ingen like stor har noen gang vandret på jorden. Ingen annen har gitt et tilsvarende offer eller en tilsvarende velsignelse. Han er verdens Frelser og Forløser. Jeg tror på ham. Jeg erklærer at han er Gud… Jeg elsker ham. Jeg uttaler hans navn i ærbødighet og undring…

…Skriftene forteller om [dem] som han viste seg for og som han snakket med som den levende, oppstandne Guds Sønn. På samme måte har han også vist seg i denne evangelieutdeling, og de som så ham sa:

“Og nå, etter de mange vitnesbyrd som er gitt om ham, er dette vitnesbyrd som vi gir om ham, det siste av dem alle: At han lever!

For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd, og vi hørte røsten bære vitnesbyrd om at han er Faderens Enbårne, –

at ved ham og gjennom ham og av ham blir og ble verdener skapt, og deres innbyggere er født sønner og døtre av Gud” (L&p 76:22-24).

Dette er den Kristus som jeg tror på og som jeg vitner om.

Den hellige ånd

Denne kunnskap kommer fra Skriftenes ord, og dette vitnesbyrd kommer ved Den hellige ånds kraft. Det er en gave, hellig og vidunderlig, som vi får ved åpenbaring fra det tredje medlem av Guddommen. Jeg tror på Den hellige ånd som en åndeperson som har en plass sammen med Faderen og Sønnen, og disse tre utgjør den guddommelige Guddommen…

At Den hellige ånd i fordums tid ble anerkjent som medlem av Guddommen, er tydelig ut fra samtalen mellom Peter og Ananias, da den sistnevnte holdt tilbake en del av betalingen han hadde fått ved å selge et stykke land.

“Da sa Peter: Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du skulle lyve for Den hellige ånd?

…Det er ikke for mennesker du har løyet, men for Gud” (Apostlenes gjerninger 5:3-4).

Den hellige ånd [er] talsmannen Frelseren lovet som skulle lære hans tilhengere alle ting og minne dem om alt han hadde sagt dem (se Johannes 14:26).

Den hellige ånd er den som vitner om sannheten, som kan lære mennesker ting de ikke kan lære hverandre… Du blir lovet å få vite at Mormons bok er sann “ved Den Hellige Ånds kraft”. Deretter sier Moroni: “Og ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:4-5).

Jeg tror at denne kraft, denne gave, er tilgjengelig for oss i dag.

Virkelig og individuell

… Jeg tror på Gud, den evige Fader, og på hans Sønn, Jesus Kristus, og på Den hellige ånd.

Jeg ble døpt i disse tres navn. Jeg ble viet i disse tres navn. Jeg har ingen tvil om at de virkelig er til og er enkeltpersoner. Dette ble klargjort da Johannes døpte Jesus i Jordan. Der sto Guds Sønn i vannet. Man hørte hans Faders røst si at han var Guds Sønn, og Den hellige ånd ble tilkjennegitt i en dues skikkelse (se Matteus 3:16-17).

Jeg er oppmerksom på at Jesus sa at den som hadde sett ham, hadde sett Faderen [se Johannes 14:9]. Kunne ikke det samme sies om mang en sønn som ligner på sin far eller mor?

Da Jesus ba til Faderen, ba han absolutt ikke til seg selv!

Fullkomment forenet

De er adskilte personer, men de er ett i hensikt og innsats. De er forenet som én når det gjelder å iverksette den store, guddommelige plan for frelse og opphøyelse for Guds barn.

…Kristus ba inderlig til sin Fader for apostlene, som han elsket, og sa:

“Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg,

at de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss” (Johannes 17:20-21).

Det er denne fullkomne enhet mellom Faderen, Sønnen og Den hellige ånd som binder disse tre sammen i en guddommelig enhet.

3 Nephi 11:15: En for en, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum

Jesus ber i Getsemane, av Del Parson