2013
Omvendelse
Desember 2013


Undervis i Til styrke for ungdom

Omvendelse

Vår Frelser Jesu Kristi forsoning gjør omvendelse mulig, og enhver av oss må omvende oss.

Noen ganger blir vi redde når en alvorlig synd krever at vi bekjenner for en biskop eller grenspresident, forklarer eldste Bradley D. Foster i De sytti i en artikkel på side 54-55 i denne månedens nummer. Men “de som har tatt omvendelsens vei, vil fortelle deg at denne reisen ikke bare er mulig, men at når du har vært der og ser tilbake, er det dette du vil se:

“Du kan klare det. Og når du gjør det, blir alt bedre …

“Straks du starter, vil du føle lettelse …

“Biskopen vil hjelpe deg gjennom dette. Du vil bli glad i ham og aldri glemme ham.”

Forslag til hvordan man underviser ungdom

Les sammen med tenåringen din avsnittet om omvendelse i Til styrke for ungdom. Drøft velsignelsene vi kan motta gjennom forsoningen og hvordan omvendelse gjør disse mulige.

Du kan også bære vitnesbyrd om omvendelse og forsoningen, og hva disse betyr for deg. Du kan også be dine tenåringer bære sitt vitnesbyrd om omvendelse for deg. Og hvis det er aktuelt, kan du be tenåringsbarn hjelpe yngre søsken med aktiviteten som er beskrevet nedenfor.

Forslag til hvordan man underviser barn

For å vise hva det betyr å holde seg på den vei Herren har befalt oss å følge, kan du overveie å bruke en lekebil (eller et fly, en båt eller vogn) som en konkretisering. Bruk et kart og be barnet flytte bilen fra et sted på kartet til et annet. Spør: “Hva er nødvendig hvis kjøretøyet begynner å komme ut av kurs?”

Når det er klart at et kjøretøy har kommet på feil vei, må det bringes tilbake til riktig vei. Spør hvordan dette er som omvendelse. Forklar at noen ganger når vi reiser gjennom livet, må vi endre retning for å forsikre oss om at vi er på riktig vei. Noen ganger kan vi gjøre dette på egen hånd. Men noen ganger trenger vi hjelp. Be barna fortelle om noen ganger de har hjulpet seg selv, noen ganger andre har hjulpet dem, og på hvilke måter vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe dem. Mens du underviser i dette emnet, skal du huske at barn under åtte år ikke er ansvarlige og ikke trenger å omvende seg, men det er verdifullt for dem å lære om prinsippet omvendelse.

Drøft svarene med dem, og snakk om hvordan omvendelse er en gave fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus som gjør det mulig for oss å vende tilbake til dem igjen.